Kaikki oikeassaolijat luulevat olevansa tiede, Steinerin hengen tiede, psykoanalyysi, BB, naturalismi. Tiede on tiede, ja naturalismi, empirismi, materialismi, idealismi, positivismi, nihilismi, marxismi, rationalismi jne. ovat suuntauksia filosofiassa, joilla jokaisella on oma käsityksensä siitä, mikä on tiedettä ja mikä ei.asdf kirjoitti: ↑19 Huhti 2024, 16:06Me kuolevaiset välillä unohdamme, että on sinun päätettävissäsi, mitä on tiede.OlliS kirjoitti: ↑19 Huhti 2024, 14:14Sama ikuinen vänkäys. Usko nyt jo, että naturalismi ei ole tiede, vaan yksi koulukunta filosofiassa.Naturalisti kirjoitti: ↑19 Huhti 2024, 10:00Tuon määritelmää mukaan minä en ole ateisti. Oman näkemykseni mukaan olen, koska en taso tarpeelliseksi olettaa jumalaa olevaksi.OlliS kirjoitti: ↑18 Huhti 2024, 18:40Se on hyvä että tulee uusia argumentteja tähän ikuiseen väittelyaiheeseemme foorumissa!Naturalisti kirjoitti: ↑18 Huhti 2024, 16:20Tein kaksi kysymystä, mutta et vastannut kunnolla kumpaankaan. (1) Oliko esittämäni kanta "Mä en pidä tarpeellisena olettaa jumalaa olemassa olevaksi enkä katso aiheelliseksi väittää siitä mitään" kehäpäätelmä? Vastaa kyllä tai ei. Jos vastaat kyllä, niin perustele vastauksesi. (2) Täsmennän kysymystä. Tuleeko tieteestä uskontoa, jos se hyväksyy perustelukseen uskonvaraisia asioita? Vastaa kyllä tai ei. Jos vastaat ei, niin perustele kantasi?OlliS kirjoitti: ↑18 Huhti 2024, 15:54Jumalan saa olettaa tieteessä tai olla olettamatta. Fysiikassa se yleensä on tarpeetonta. Se on minun kantani, naturalismi on eri mieltä, ei saa olettaa ollenkaan, ja ns. Tieteellinen Maailmankatsomus. Joka on naturalismia ja ateismia. Minä en kannata naturalismia enkä ateismia.Naturalisti kirjoitti: ↑18 Huhti 2024, 15:28Mä en pidä tarpeellisena olettaa jumalaa olemassa olevaksi enkä katso aiheelliseksi väittää siitä mitään. Onko tämä mielestäsi kehäpäätelmä?OlliS kirjoitti: ↑18 Huhti 2024, 14:50 Ateisti ei ymmärrä sitä, että ignorismi on tieteessä vain hyödyllinen työhypoteesi, ei mikään tieteen perusperiaate, eikä tieteen tulos. Naturalismissa se kyllä on perusperiaate, Jumala- selityksiä ei sallita, mutta naturalismi ei ole koko tiede, vaan vain yksi koulukunta filosofiassa ja tieteen filosofiassa. Se on vain ateismin hegemoniaa ja propagandaa, että tätä ei myönnetä.
Ymmärrän hyvin, että ateisti ei tätä tajua. Sen takia hän ei tajua spagettihirviöargumenttiakaan kehäpäättelyksi, Jumalan olemattomuus on hänellä premissinä. Itsestäänselvänä asiana. Mutta se ei ole varmaa, se ei ole itsestäänselvää. Eikä se ole totta muiden mielestä.
Ymmärtääkseni tämä on myös tieteellisen maailmankatsomuksen näkemys. Tiede ei ota kantaa asioihin, joita ei voi tieteellisin menetelmin tutkia. Se ei voi myöskään ottaa teorioittensa lähtökohdaksi uskonvaraisia asioita, koska se tekisi myös tieteestä uskonnon. Voitko olla edellä sanotusta perustellusti eri mieltä?
Ei ollut kehäpäätelmä.
Minä taas katson tarpeelliseksi.
Kehäpäätelmä ateisteilla on se, että oletetaan Jumala olemattomaksi tai mielikuvitusolennoksi ja sisälytetään se premisseihin, vaikka se on juuri se asia, mikä pitäisi ensin todistaa, että se saisi olla premisseissä. Fundamentalisteilla sama vika toistepäin. Ja kun käsitetään se tieteen tulokseksi, jätetään se väite taas pois premisseistä, jolloin taas johtopäätös ei seuraa, ennenkuin se sinne laitetaan.
Ei voi hyväksyä perusteluiksi uskonvaraisia asioita, mutta hypoteeseja ja vinkkejä niistä voi saada. Ne voivat tieteen kehittyessä osoittautua oikeiksi. Näin on usein tapahtunut Raamatun historiassa ja arkeologiassa.
Uskonvaraisia asioita ei voi asettaa edes tieteellisiksi hypoteeseiksi, ellei hypoteesi esitä miten sitä voidaan tieteellisin menetelmin tutkia.
Minun käsitys yhdistää empirismin ja rationalismin. Tehdään teorioita ja testataan niitä ja kehitetään niitä paremmiksi ja vaihdetaan.
Tiede on tieteen historiallinen prosessi.
Välillä joudutaan vaihtamaan koko paradigma, kuten maakeskeinen aurinkokeskeiseen. Nyt ilmeisesti kaikkeuden teoria 3D:stä 4D:hen, tai jotain muuta yhtä mullistavaa, ja BB jää vain alustavaksi osauniversumimme teoriaksi. Tämä kohtaa silmitöntä vastustusta dogmaattisilta BBn kannattajilta. Ja Jumala-selitysten ottaminen teologiaan, rajatieteisiin ja filosofiaan kohtaa ateisteilta samanlaista silmitöntä sätttimistä.

