Havainnot perhosista.

Goswell
Reactions:

Re: Havainnot perhosista.

Viesti Kirjoittaja Goswell »

Jaahas palstanväki, sitruunaperhosella aloitetaan.
Minun mielestä noin.
Goswell
Reactions:

No niin, nokkosperhonen, isonokkosperhonen ja surunvaippa samassa paikassa lähes yhtä aikaa.
Länteen aurinkoiselle pellolle avautuva lämmin suojaisa metsänreuna, perhoset tuli vastaan ihan etsimättä, olin menossa vapauttamaan kasvutilaa douglaskuusille ja siperianlehtikuusille, mitä nyt muutamia puita kauriiden terrorismista hengissä selvisi, autolla ajelin kantavaa pellonreunaa tölkillä niin ilokseni huomasin liihottelijat.
Hei, on perhoskauden avaus, kevät, hymyä huuleen kurttunaamat.
Minun mielestä noin.
Erakko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Nokkosperhonen nähty. Eka kärpänen liiskattu.
Goswell
Reactions:

Naapuri bongasi tyttöperhosia pari kappaletta eilen lintumuuttoa seuratessaan.
Minun mielestä noin.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Goswell kirjoitti: 01 Huhti 2025, 08:43 Naapuri bongasi tyttöperhosia pari kappaletta eilen lintumuuttoa seuratessaan.
Niitä oli täälläkin jo lauantaina. Samoin tavallisia nokkosperhosia. Muita ei ole näkynyt.
Goswell
Reactions:

No nyt tyttönen bongattu itsekin, lisäksi oli taas isonokkonen toisessa paikassa kuin edellinen.
Että mokoma läpsytin tekee onnelliseksi, yes.
Minun mielestä noin.
Neutroni
Reactions:

Goswell kirjoitti: 01 Huhti 2025, 20:53 No nyt tyttönen bongattu itsekin, lisäksi oli taas isonokkonen toisessa paikassa kuin edellinen.
Että mokoma läpsytin tekee onnelliseksi, yes.
Minä olin pitkään fiiliksissä, kun viime kesänä oli pihalla isonokkonen ja pikkuhäiveperhonen samalla kertaa samalla syötillä. Jos joku olisi ehdottanut sellaista 20 vuotta aikaisemmin, olisin miettinyt, että pitäisikö soittaa 112:sta valkotakkiset hakemaan. Se olisi ollut jokseenkin sama kuin povata loton päävoittoa kahdella kierroksella putkeen.

No, normot varmaan miettivät meistä samaa, kun intoilemme pahaisista ötököistä.
Goswell
Reactions:

On se näky.

Kuva
Liitteet
IMG_20220717_105209.jpg
Minun mielestä noin.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Neutroni kirjoitti: 01 Huhti 2025, 20:56 Minä olin pitkään fiiliksissä, kun viime kesänä oli pihalla isonokkonen ja pikkuhäiveperhonen samalla kertaa samalla syötillä.
Keräilimme nöösipoikana naapurin pojan kanssa perhosia useita vuosia. Isommat suomalaiset päiväperhoset kykenin silloin tunnistamaan lähes kaikki. Isonokkosperhosesta en ollut ikinä kuullutkaan.

En vissiin ole normo, kun itsekin intoilisin samalla tavoin, jos tuollaisen pääsisin näkemään. Silloin nöösärinä pääkallokiitäjä oli se Iso Tavoite, joka ei ikinä toteutunut.
Neutroni
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 01 Huhti 2025, 22:26 Keräilimme nöösipoikana naapurin pojan kanssa perhosia useita vuosia. Isommat suomalaiset päiväperhoset kykenin silloin tunnistamaan lähes kaikki. Isonokkosperhosesta en ollut ikinä kuullutkaan.
Ei niistä silloin kuultukaan. Nörteimmät likivat perhoskirjoista tai vaihtopistetaulukoista, että sellaisiakin ihmeitä on. Ne olivat superharvinaisuuksia, kunnes joskus noin 2013 niitä tuli valtava vaellus ja onnistuivat tekemään muutaman sukupolven. Parina kesänä se oli yleinen perhonen. Sitten kanta romahti taas ja niitä näkyi harvakseltaan (mutta paljon enemmän kuin ennen). Viime kesänä laji oli taas runsas.
En vissiin ole normo, kun itsekin intoilisin samalla tavoin, jos tuollaisen pääsisin näkemään. Silloin nöösärinä pääkallokiitäjä oli se Iso Tavoite, joka ei ikinä toteutunut.
Sekoita pussi fariinisokeria punaviiniin ja imeytä liuosta vaahtomuoviin syöteiksi. Ne houkuttelevat isonokkosperhosia. Keväällä niillä voi olla lisääntymispuuhat mielessä ja käyvät syöteillä harvemmin, mutta heinäkuussa pitäisi tärpätä, jos lisääntyminen onnistuu. Niillä on aika lyhyt lentokausi heinäkuun alkupuolella, minkä jälkeen usiemmat yksilöt vetäytyvät talvehtimaan tai vaeltavat muualle. Isonokkosperhoset käyvät harvoin kukilla, mutta pajun kukat kelpaavat keväisin. Ne suosivat mäitä hedelmiä, koivun mahlaa ym. käynyttä kamaa. Siihen punaviinisyötinkin teho perustuu.

Suurin osa 80-luvun himoituista harvinaisuuksista on ylesitynyt ja menettänyt statustaan, mutta pääkallokiitäjälle on käynyt huonommin ja ne ovat harvinaisempia kuin ennen. Ilmeisesti Keski-Euroopan perunanviljely on niin tehostettua, että Lähi-Idästä ja Afrikasta tulevat valetajat eivät voi tehdä kesäsukupolvea raskaiden myrkytysten takia niin kuin ennen viljelyn teollistumista. Toukat syövät perunoita ja muita koisokasveja. Minäkään en ole ikinä nähnyt elävää pääkallokiitäjää.

Yritin kerran tilata munia englantilaisesta firmasta joskus huhtikuussa. Laitoin perunoita kasvamaan ja luulin jo, että niillä on kasvatukset epäonnistuneet, kun ei lähetystä kuulunut. Mutta lähettivät sitten yllättäen munat syyskuussa, kun perunat olivat entisiä. 10 toukan kasvattaminen vaatii kilokaupalla lehtiä enkä saanut niille kelpaamaan mitään mitä oli tarjolla.
Neutroni
Reactions:

Kävin töiden jälkeen vähän kävelemässä kylätien pientareella ja päiväperhosia oli:
Nokkosperhonen
Neitoperhonen
Isonokkosperhonen
Suruvaippa
Kangasperhonen (tämä oli mielestäni aikainen, nuo muut talvehtivat aikuisina)
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

Goswell kirjoitti: 06 Syys 2024, 22:12
Neutroni kirjoitti: 06 Syys 2024, 22:10
Goswell kirjoitti: 06 Syys 2024, 22:09 Nyt on maailmankirjat sekaisin. Jos haluatte nähdä kiertokiitäjän livenä, nyt on se hetki, niitä on ainakin Kaakkois-Suomi tuvoksissa.
Syysleimu, valkotupakka, niiltä kannataa katsella, on iso ja varmasti ei jää huomaatatta. Himmeällä valolla ettei pelästy ja hitaasti liikkuen pääsee lähelle kuvaamaan.
Kaverin kukkapenkissä kuusi, siis kuusi kappaletta YHTÄAIKAA, ei ikinä ennen ole tuollaista nähty, vaellusta on ollut ja mitä sieltä on tullut mukana.
No huh huh. Mistä sitä nyt löytäisi tupakkaa.
Sinä tiedätkin missä kukkapenkissä, siinä samassa missä oli kuusi etelänpäiväkiitäjää pari kolme vuotta sitten.
Tulevaa kesää varten taimien esikasvatuksen aika alkaisi olla (perhosillekin), koristetupakit alkaen sivulta 61 hinnastossa,
https://www.siemenvesa.fi/

Hiostaminen pitää opetella, jos virgiana laatua viljelee piippuun,
Kasvukauden pitää olla suotuisa, jotta Virginia ehtii kukkimaan, valokuvat on ikävä kyllä dioina meillä..
Nimim "tunnetun maailman pohjoisin tupakinnviljelijä"
(Clan toppa on järkyttävät 32,5€/40g nykyään..)
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Goswell
Reactions:

Taas pörisee, nyt on neitojakin sitten havaittu, isonokkosta edelleen hyvin, sitruunan naikkoset lähteneet lentoon, nokkoisia muutama, ei siis ihan hävinneet nekään, tyttönenkin liihotteli taas pihalla, se kangasperhonen uupuu vielä.
Minun mielestä noin.
Goswell
Reactions:

Kangasperhonen ei enään uuvu.
Minun mielestä noin.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Goswell kirjoitti: 15 Huhti 2025, 14:10 Taas pörisee, nyt on neitojakin sitten havaittu, isonokkosta edelleen hyvin, sitruunan naikkoset lähteneet lentoon, nokkoisia muutama, ei siis ihan hävinneet nekään, tyttönenkin liihotteli taas pihalla, se kangasperhonen uupuu vielä.
Meillä on sitruunaperhosista vasta urokset liikkeellä.
Kyllä oli koiralla hauskaa jahdata niitä metsälenkillä. :D
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin