Tieteellinen vai tunteellinen metodi ja maailmankatsomus.

Normaalista blogista poiketen Keijonan keskusteluryhmässä jokainen voi avata uusia keskusteluja haluamastaan aiheesta. Aluetta moderoidaan normaalisti palstan moderaattoreiden toimesta.
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Re: Tieteellinen vai tunteellinen metodi ja maailmankatsomus.

Viesti Kirjoittaja Raspu »

KultaKikkare kirjoitti: 15 Huhti 2023, 13:19
Keijona kirjoitti: 15 Huhti 2023, 09:35 Eräs merkittävä meditaation kehitysaste on se että ihminen pystyy "pukemaan tunteen päällensä kuin vaatteen."
Onko noin. Mä oon aina pitäny tota vähän arveluttavana, mut kai kyse on siitä mihin sitä käyttää enempi kuin siitä mitä osaa.
Meditaatio pyrkii opettamaan tietoisuutta myös tunteistaan. Eli silloin kun tuntee rakkautta, vihaa tms. on tietoinen tunteen alkuperästä ja pystyy arvioimaan ja tarkkailemaan sitä. Itseään tavallaan ulkopuolisena.
Keijona
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Raspu kirjoitti: 15 Huhti 2023, 13:58
Keijona kirjoitti: 15 Huhti 2023, 09:35 Eräs merkittävä meditaation kehitysaste on se että ihminen pystyy "pukemaan tunteen päällensä kuin vaatteen."
Onko noin. Mä oon aina pitäny tota vähän arveluttavana, mut kai kyse on siitä mihin sitä käyttää enempi kuin siitä mitä osaa.
Meditaatio pyrkii opettamaan tietoisuutta myös tunteistaan. Eli silloin kun tuntee rakkautta, vihaa tms. on tietoinen tunteen alkuperästä ja pystyy arvioimaan ja tarkkailemaan sitä. Itseään tavallaan ulkopuolisena.
Kyllä, eikä sen meditaation tarvitse olla lootusasennossa tapahtuvaa hengitys kontrollia, kyllä meditaatioita on lukuisia erilaisia, rauhasta raivoon ja kivusta nautintoon.

Mutta aliarvostettua se ajatustensa liikkeiden tiedostaminen länsimaisessa kulttuurissa on, vaikka sillä pystyy avaamaan vaikka minkälaisia ovia ja oppimaan, aina sodankäynnin taidosta tantraan ja vitsien vääntelystä tieteelliseen väittelyyn.

Tälläkin palstalla ihmiset kailottaa älykkyysosamäärä sitä ja älykkyysosamäärä tätä. Mitä helvettiä sillä älykkyydellä tekee jos ei tiedosta mitä tekee. Kyllähän tietoisuus nyt on tietoa ja viisautta arvokkaampaa.
Same same but different
siili suhonen
Reactions:

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

Keijona kirjoitti: 15 Huhti 2023, 18:57
Raspu kirjoitti: 15 Huhti 2023, 13:58
Kyllä, eikä sen meditaation tarvitse olla lootusasennossa tapahtuvaa hengitys kontrollia, kyllä meditaatioita on lukuisia erilaisia, rauhasta raivoon ja kivusta nautintoon.

Mutta aliarvostettua se ajatustensa liikkeiden tiedostaminen länsimaisessa kulttuurissa on, vaikka sillä pystyy avaamaan vaikka minkälaisia ovia ja oppimaan, aina sodankäynnin taidosta tantraan ja vitsien vääntelystä tieteelliseen väittelyyn.

Tälläkin palstalla ihmiset kailottaa älykkyysosamäärä sitä ja älykkyysosamäärä tätä. Mitä helvettiä sillä älykkyydellä tekee jos ei tiedosta mitä tekee. Kyllähän tietoisuus nyt on tietoa ja viisautta arvokkaampaa.
Näihin veljien pohdintoihin lienee helppo yhtyä. Perpsektiivin valintakyky on se tärkein kyky jonka jumala on meille lahjoittanut. Kun katsoo maailmaa enkelin silmin niin nähdä voi sen kauneuden.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Keijona kirjoitti: 15 Huhti 2023, 18:57

Niin toi hengityksen tarkkailu on yksi meditaation keino. Sitä voi tarkkailla missä kohdassa tahansa, mutta yleensä opetetaan, että sieraimissa seuraa hengitystä.

Mielenkiintonen yksityiskohta siinä on että yleensä viimeistään kolmen päivän kuluttua, kun harjoittelee joka päivä tuokion niin toiselle puolelle sieraimen sivuun tulee pistävä tunne. Neulamainen.
Ja,
Se tulee eri puolille miehillä ja naisilla.
En nyt muista että kummalle puolelle se itsellä tuli, mutta hämmästyin että se ylipäätään tuli, kun siitä kerrottiin.
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Laitetaas vielä noi.
Uskonnollisia kuvia, mutta loppupelissä hyvin samankaltaisia.
Vois kuvitella että tuo kehä pään takana tai hartioilla on pyhyyden symboli.
Ei ole.
On todellinen fyysinen tunne, joka voi tulla meditaatiossa.
Ite piirtelin muistiin kaikki erikoisemmat fyysiset tunteet mitä meditaatiossa tuli ja myös noi kaksi kuuluu joukkoon.

Toi pallo/lautanen selän takana on tapahtunut kerran ja nimenomaan istuessa. Se tuntui ihan kuin olis joku fyysinen kappale hartioilla, ei mitenkään painavalta tai epämilyttävältä vaan enempikin kuin oman kropan jatkeelta tai lisukkeelta.

Vastaava kehä on tullut päähän/ohimoille kun meditoin sängyssä selälläni. Se alkoi päästä ja laajeni. Tapahtui joku viis kuus kertaa ja katosi. Seuraavat kaks kolme päivää oli omituisen raikas ja energinen olo. Tosi hyvä fiilis.
Tuokin on jäännyt kertakokemukseen.

En väitä että olisin jotenkin edistynyt tai osaisin. Kerron vaan mitä on ollut ja mikä on mahdollista. Uskon että on mahdollista useimmille ihmisille, kun hetki ja ajoitus on oikea.
En myöskään tunne että olisin jotenkin erityisen hyvä tai parempi tässäkään asiassa ja toi illalla ennen nukkumaan menoa tapahtunut voi olla myös unen rajamailla kokemus, mutta siitä jäi todella hyvät fiilarit.

Öljyn valumistunne päässä ja hartioilla, leijumisen tunne, kroppa täynnä neuloja ym. fyysisiä kokemuksia on tullut.
Ongelma on siinä että niitä rupee haluumaan, eikä ne sen takia enää toistu.
Pitäis pystyä vaan olemaan ja ottamaan se mitä tulee jos ylipäätään mitään on tullakseen.

Minä periaatteessa olen laiska ihminen, alkoholin suurkuluttaja, enkä monessakaan mielessä mikään hyvä esimerkki, joten ei ole tarve tässä asiassa ketään opettaa, varsinkin kun ei ole varma mistä kaikki johtuu.
Voihan se olla aivovammakin.🤣

Niin, en ole enää meditoinut vuosiin.

Screenshot_20230416-102720_Chrome.jpg
Screenshot_20230416-095624_Chrome.jpg
Screenshot_20230416-095415_Chrome.jpg
Keijona
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Meditaatio kuviin liittyen, joskus intiassä Delhissä, antiikkiliikkeessä, myyjä pyysi minua liikkeen vintille koska halusi näyttää jotain salaista ja kielettyä
Kysymyksessä oli tuollainen Buddha Shakti patsas pronssisena, jonka siltä sitten kaupittelin. Myyjä kehoitteli olemaan esittelemättä patsasta Intiassa, joten toisen Suomeen.
793af1e9-a25c-57b6-b6dd-141925ea820a_grande.jpg
793af1e9-a25c-57b6-b6dd-141925ea820a_grande.jpg (60.96 KiB) Katsottu 195 kertaa
Hiukan erikoiseksi tuon tarinan muuttaa se, että muutama vuosi jälkeenpäin tulee Nepalista yks kamppailulajien harrastaja vaimoineen kylään mun luokse Helsingissä. Ja he tuovat mulle lahjaksi thangka maalauksen, missä on tuo sama.
BuddhaShakti_1.jpg
Nuo thangka maalaukset ovat perinteisesti munkkien tekemiä maalauksia ja kopiointi tekniikka missä yksi munkki vuorollaan maalaa tietyn värin tai kuvion.
Same same but different
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin