Re: Modernit yhteiskuntaluokat?
Lähetetty: 16 Huhti 2023, 17:36
Kaikki kansanedustajat ovat koulutettua väkeä, filosofeja. Platonin ihannevaltio on toteutunut: filosofit vallassa.
Tuo on aika teoreettinen idea, että rahaa haluavilta pakkosiirretään niille, jotka eivät halua. Jokainen haluaa asua, syödä ja harrastaakin jotain. Se maksaa väistämättä. Lähes kaikki asiat on tappiin rahastettu tässä maassa (ja suurimmassa osassa maailmaa). Minä pitäisin valinnanvaraa tärkeimpänä hyvinvoinnin tai luokan määrittävänä tekijänä. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta se on hyvin suoraan kytköksissä myös ihmisen onnellisuuteen. Ja raha on siinä aivan ylivoimaisen suuri tekijä. Keskiluokkainen voi valita asuuko keskustassa, lähiössä, maalla tai korvessa (jos pystyy pitämään tulonsa). Hän voi valita mitä palveluja käyttää ja jättää käyttämättä. Ja valitettavasti siihen asemaan kuuluu myös massiivinen pakkorahastus kaikesta mahdollisesta.KultaKikkare kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 12:41 Niin, raha sinänsä on tosi huono mittari koska kaikki eivät edes tavoittele paljoa rahaa. Kuuulostaa aika epäreilulta että niiltä jotka tavoittelevat rahaa, pakkosiirretään valtavia summia niille jotka eivät edes tavoittele, perusteena liian isot tuloerot. Verotus on tarpeellista ja sivistysvaltio huolehtii kaikista tiettyyn rajaan asti.
No voi, mutta kaikilla noilla on niin suuri korrelaatio tuloihin, että käytännössä se on yksinkertaisempi tapa saada riittävän hyvä luokittelu. Se on vähän kuin älykkyys. Yksilöllisellä tasolla se ennustaa vain todennäköisyyksiä, mutta väestötasolla se ennustaa hyvin yksilön keskimääräisen suoriutumisen. Vastaavasti raha ennustaa hyvinvoinnin tilastollisesti, vaikka aina löytyy esimerkki köyhyydessä kituuttavasta onnellisesta erakosta ja itsensä kiikkuun vetävästä rikkaasta menestyjästä. Sekin on yhteistä, että paras korrelaatio löytyy keskiarvon ympäriltä. Liian suuret tulot eivät tee hyvinvoivemmaksi sen enempää kuin superälykkyys saa ihmistä menestymään. Siinä tulee kaikenlaisia lieveilmiöitä vastaan, kuten pakkomielteitä, vallan korruptoivaa vaikutusta jne. Minusta on hyvin kyseenalaista, pitäksikö yksilölle sallia rajattomat tulot. Niistä on haittaa kaikille ja hyöty on lähinnä pakkomielteisten vouhotusta.Hyvinvointiin perustuvaa luokkajakoa voisi tehdä vaikka sen mukaan rajoittaako rahanpuute terveellistä ravintoa. Saako riittävää terveydenhuoltoa. Onko elämässä jotain mielekästä tekemistä.
Ei asemaa määrittäviä tekijöitä ole yleensä kovin montaa samassa yhteiskunnassa. Esimerkiksi meidän plutokraattisessa yhteiskunnassamme raha on kaikki kaikessa. Valta tuottaa helposti massiivisia määriä rahaa ja raha tuottaa valtaa. Muutama sata vuotta sitten ennen teollistumista ja porvarien mahdin nousua syntyperä oli määräävä tekijä ja muut vain vähäisiä sivuseikkoja tai päteviä joissain pienissä alakulttuureissa. Mutta esimerkiksi nykyään voit omata hienon aatelisnimen ja sukutaulun täydeltä herroja suvussa, mutta olla pers'aukinen duunari etkä saa nimesi perusteella mitään, jos et ole väleissä sukuun tai suvussa ei ole enää rikkaita. Tai toisaalta olla ökyrikas nousukas, joka on ansainnut omaisuuden onnekkailla liiketoimilla, ja pompottaa ministereitä ja ostaa eduskunnalta lakeja oman firmasi eduksi.Keijona kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 21:30 Hierarkinen asema yhteiskunnassa voi perustua moniin asioihin. Oikeuksista ja vallasta niissä yleensä kysymys on. Ja sitä hierarkkista asemaa määrittelemässä voi sitten olla lähes kaikenlaista, se voi olla sukupuoli tai sukulaissuhde, se voi ola myös koulutus, taito, kyky tai titteli, raha, omaisuus, fyysinen vahvuus, väri tai ominaisuus on voinut oikeuttaa tai pakottaa tiettyyn kastiin tai asemaan.
On niitä, mutta ne ovat aina keskimääräisiä. Suomessa ei ole selkeää kulttuuria näyttää menestystä. Nousukkaat voivat olla hyvinkin moukkamaisia puheiltaan ja käytökseltään ja vastaavasti sivistystä arvostavat tavikset hyvinkin korrekteja.Erityisen kiinnostavaa on tuo tietty käytös, osaako palstalaiset kertoa mitä käytös tai puhemalleja modernissa sivistysvaltiossa on, jotka kertoisivat yhteiskunnallisesta asemasta?
Tuosta asiasta, että moraaliton raha määrittelee nykyään vahvasti asemaa ja statusta, ovat varmasti useimmat ihmiset samaa mieltä.Neutroni kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 22:25Ei asemaa määrittäviä tekijöitä ole yleensä kovin montaa samassa yhteiskunnassa. Esimerkiksi meidän plutokraattisessa yhteiskunnassamme raha on kaikki kaikessa. Valta tuottaa helposti massiivisia määriä rahaa ja raha tuottaa valtaa. Muutama sata vuotta sitten ennen teollistumista ja porvarien mahdin nousua syntyperä oli määräävä tekijä ja muut vain vähäisiä sivuseikkoja tai päteviä joissain pienissä alakulttuureissa. Mutta esimerkiksi nykyään voit omata hienon aatelisnimen ja sukutaulun täydeltä herroja suvussa, mutta olla pers'aukinen duunari etkä saa nimesi perusteella mitään, jos et ole väleissä sukuun tai suvussa ei ole enää rikkaita. Tai toisaalta olla ökyrikas nousukas, joka on ansainnut omaisuuden onnekkailla liiketoimilla, ja pompottaa ministereitä ja ostaa eduskunnalta lakeja oman firmasi eduksi.Keijona kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 21:30 Hierarkinen asema yhteiskunnassa voi perustua moniin asioihin. Oikeuksista ja vallasta niissä yleensä kysymys on. Ja sitä hierarkkista asemaa määrittelemässä voi sitten olla lähes kaikenlaista, se voi olla sukupuoli tai sukulaissuhde, se voi ola myös koulutus, taito, kyky tai titteli, raha, omaisuus, fyysinen vahvuus, väri tai ominaisuus on voinut oikeuttaa tai pakottaa tiettyyn kastiin tai asemaan.
On niitä, mutta ne ovat aina keskimääräisiä. Suomessa ei ole selkeää kulttuuria näyttää menestystä. Nousukkaat voivat olla hyvinkin moukkamaisia puheiltaan ja käytökseltään ja vastaavasti sivistystä arvostavat tavikset hyvinkin korrekteja.Erityisen kiinnostavaa on tuo tietty käytös, osaako palstalaiset kertoa mitä käytös tai puhemalleja modernissa sivistysvaltiossa on, jotka kertoisivat yhteiskunnallisesta asemasta?
Suurimman osan historiaa väkivalta on ollut keino yrittää luoda järjestystä. Siitä tiedetään hyvin, että se ei toimi yhtään paremmin kuin rahan valta. Väkivaltainen suorituskyky on ainakin teollistuneessa maailmassa myös aina kiinni materiaalisesta tuotantokyvystä, jonka mittari raha on. Teollisessa maailmassa tarvitaan jonkinlainen objektiivinen tavaroiden ja palvelujen vaihdanta-arvon määrittelymekanismi. Siitä tulee väkisinkin hyvin paljon rahan kaltainen, vaikka yritettäisiin luoda puhtaalta pöydältä uutta systeemiä.Keijona kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 23:02 Tuosta asiasta, että moraaliton raha määrittelee nykyään vahvasti asemaa ja statusta, ovat varmasti useimmat ihmiset samaa mieltä.
Kuten varmasti siitäkin, että se nyt ei varmasti ole mikään ihanteellisen ja inhimillisin keino yhteiskuntajärjestyksen luomiseen. Mutta ainakin toistaiseksi niitä ihmisiä on ollut hyvin vähän, jotka pitäisivät väkivaltaa ja voimaa parempana vaihtoehtona.
Tuollaisia on aina ollut mahdotonta ennustaa. Ideologinen hapatus vaihtelee, mutta toisaalta ihmiset pysyvät melko samanlaisina ja samat ihmistyypit pärjäävät lopulta kaikissa yhteiskunnissa ja kiipivät valta-asemiin. Nyt se tapahtuu tekemällä rahaa liike-elämässä, mutta samat tyypit kiipivät kommunistipuolueen tai kirkon hierarkioissa tai nousevat diktaattorin lähipiireihin niissä maissa, joita hallitaan niillä mekanismeilla. Perinöllisissä monarkioissa on varsin tavallinen tilanne, että syntyperänsä ansiosta muodollisessa valta-asemassa oleva on jonkin takana hääräävän neuvonantajan tai virkamiehen marionetti. Ihminen voi periä isänsä aseman mutta ei aina luonnetta, joka aseman ylläpitämiseen ja siinä toimimseen vaaditaan.Se mitä tässä hiukan kalastellaan ja pohditaan, on se, että kun se raha (varsinkaan digitaalinen ja keksitty, ei konkreettiseen sidottu) ei ole aina ollut sen yhteiskunta järjestyksen ja hierakian ylläpitäjä, eikä todennäköisesti tule sitä ikuisesti olemaankaan. Että miksi ja miten nuo hierarkian symbolit ja "regaaliat" muuttuvat ? Esim. jos tapahtuu pahin mahdollinen pankkikriisi ja koko talousjärjestelmä ja rahan arvo romahtaa, niin mitenkä uusi yhteiskunta ja luokkajärjestelmä muodostuu?
Tuskin voisi. Ihminen on eläin ja väkivalta on sille luontainen käyttäytymismalli kriisitilanteissa. Hyvinvointi voi painaa sen pinnan alle, mutta kaikki sivistys on mennyttä kolmen aterian jälkeen. Sitten ihminen on kuin mikä tahansa villielukka, tappaa syödäkseen ja tottelee vain raakaa väkivaltaa. Vähittäinen kehitys, jonka aikana hyvinvointi pysyy kohtuullisena, on ainoa mahdollisuus väkivallattomaan yhteiskunnan kehittymiseen. Mutta sillä on rajansa. Voisimme kehittyä jonkin matkaa kohti sosiaalidemokratiaa, mutta myös päinvastainen rappio on mahdollista, niin kuin on viime vuosikymmeninä nähty. Esim. raha- ja yritystalouden perustuksien muuttaminen luultavasti vaatii väkivaltaisempia jaksoja.Mutta voisiko yhteiskuntajärjestys vaihtua ja hierarkia muodostua väkivallattomasti?
Ihmisellä on myös tarve yrittää kiipiä hierarkioissa ja päästä asemaan, jossa voi loisia ylellisesti muiden työllä. Mikään yhteiskunta ei ole pystynyt keksimään keinoa pysyä vakaana kovin montaa sukupolvea. En tiedä onko se koskaan mahdollista, se vaatisi jonkinlaisen evoluutioharppauksen, joka siirtäisi ihmiset kilpailevista eläimistä fiksummiksi olennoiksi ja sellainen yhteiskunta olisi sitten hyvin scifimäinen.Ja mitä sellaisia perustavaa laatua olevia tarpeita ja arvoja (ruoan ja suojan jälkeen)ihmisellä on, joiden varaan yhteiskunnan hierarkian voisi perustaa? Koska ainakin maslow mukaan se tarve on vuorovaikutus ja sosiaalinen järjestäytyminen.
Olipas pitkä kappale takertumista olemassaolevaan. Perusteluna "ihminen nyt on sellainen", "aina on ollut niin"Neutroni kirjoitti: ↑17 Huhti 2023, 07:17Suurimman osan historiaa väkivalta on ollut keino yrittää luoda järjestystä. Siitä tiedetään hyvin, että se ei toimi yhtään paremmin kuin rahan valta. Väkivaltainen suorituskyky on ainakin teollistuneessa maailmassa myös aina kiinni materiaalisesta tuotantokyvystä, jonka mittari raha on. Teollisessa maailmassa tarvitaan jonkinlainen objektiivinen tavaroiden ja palvelujen vaihdanta-arvon määrittelymekanismi. Siitä tulee väkisinkin hyvin paljon rahan kaltainen, vaikka yritettäisiin luoda puhtaalta pöydältä uutta systeemiä.Keijona kirjoitti: ↑16 Huhti 2023, 23:02 Tuosta asiasta, että moraaliton raha määrittelee nykyään vahvasti asemaa ja statusta, ovat varmasti useimmat ihmiset samaa mieltä.
Kuten varmasti siitäkin, että se nyt ei varmasti ole mikään ihanteellisen ja inhimillisin keino yhteiskuntajärjestyksen luomiseen. Mutta ainakin toistaiseksi niitä ihmisiä on ollut hyvin vähän, jotka pitäisivät väkivaltaa ja voimaa parempana vaihtoehtona.
Tuollaisia on aina ollut mahdotonta ennustaa. Ideologinen hapatus vaihtelee, mutta toisaalta ihmiset pysyvät melko samanlaisina ja samat ihmistyypit pärjäävät lopulta kaikissa yhteiskunnissa ja kiipivät valta-asemiin. Nyt se tapahtuu tekemällä rahaa liike-elämässä, mutta samat tyypit kiipivät kommunistipuolueen tai kirkon hierarkioissa tai nousevat diktaattorin lähipiireihin niissä maissa, joita hallitaan niillä mekanismeilla. Perinöllisissä monarkioissa on varsin tavallinen tilanne, että syntyperänsä ansiosta muodollisessa valta-asemassa oleva on jonkin takana hääräävän neuvonantajan tai virkamiehen marionetti. Ihminen voi periä isänsä aseman mutta ei aina luonnetta, joka aseman ylläpitämiseen ja siinä toimimseen vaaditaan.Se mitä tässä hiukan kalastellaan ja pohditaan, on se, että kun se raha (varsinkaan digitaalinen ja keksitty, ei konkreettiseen sidottu) ei ole aina ollut sen yhteiskunta järjestyksen ja hierakian ylläpitäjä, eikä todennäköisesti tule sitä ikuisesti olemaankaan. Että miksi ja miten nuo hierarkian symbolit ja "regaaliat" muuttuvat ? Esim. jos tapahtuu pahin mahdollinen pankkikriisi ja koko talousjärjestelmä ja rahan arvo romahtaa, niin mitenkä uusi yhteiskunta ja luokkajärjestelmä muodostuu?
Tuskin voisi. Ihminen on eläin ja väkivalta on sille luontainen käyttäytymismalli kriisitilanteissa. Hyvinvointi voi painaa sen pinnan alle, mutta kaikki sivistys on mennyttä kolmen aterian jälkeen. Sitten ihminen on kuin mikä tahansa villielukka, tappaa syödäkseen ja tottelee vain raakaa väkivaltaa. Vähittäinen kehitys, jonka aikana hyvinvointi pysyy kohtuullisena, on ainoa mahdollisuus väkivallattomaan yhteiskunnan kehittymiseen. Mutta sillä on rajansa. Voisimme kehittyä jonkin matkaa kohti sosiaalidemokratiaa, mutta myös päinvastainen rappio on mahdollista, niin kuin on viime vuosikymmeninä nähty. Esim. raha- ja yritystalouden perustuksien muuttaminen luultavasti vaatii väkivaltaisempia jaksoja.Mutta voisiko yhteiskuntajärjestys vaihtua ja hierarkia muodostua väkivallattomasti?
Ihmisellä on myös tarve yrittää kiipiä hierarkioissa ja päästä asemaan, jossa voi loisia ylellisesti muiden työllä. Mikään yhteiskunta ei ole pystynyt keksimään keinoa pysyä vakaana kovin montaa sukupolvea. En tiedä onko se koskaan mahdollista, se vaatisi jonkinlaisen evoluutioharppauksen, joka siirtäisi ihmiset kilpailevista eläimistä fiksummiksi olennoiksi ja sellainen yhteiskunta olisi sitten hyvin scifimäinen.Ja mitä sellaisia perustavaa laatua olevia tarpeita ja arvoja (ruoan ja suojan jälkeen)ihmisellä on, joiden varaan yhteiskunnan hierarkian voisi perustaa? Koska ainakin maslow mukaan se tarve on vuorovaikutus ja sosiaalinen järjestäytyminen.
Somejulkkikset ovat pääsääintöisesti nuoria, jotka tuottavat sisältöä nuorille. Heidän asemansa on siis täysin sidoksissa kohderyhmään.
Voisiko tuossakin tapauksessa Kasti vaihtua? Ja ketkähän tuon kastin sitten määrittelee.. Kun nuorena miehenä kävi välillä silläkin tavalla että mulkku ei mahtunut sisään oikein millään, oli vähän liikaakin suuri, muttakun on itse ja siten kumppanitkin vanhentuneet, niin enää tuollaista ongelmaa ei ole ollut, suht vapaalla kädellä voi lämmittämättä runnoa eikä ole kivuliasta? Ihmeelliseksi tuon kastin vaihtumisen tekee se, että peniksen koossa ja kovuudessa ei ole tapahtunut muutoksia?
Jos pimpin hampaista purenta loppuu niin helposti menee miehen piikkiin.Keijona kirjoitti: ↑18 Huhti 2023, 11:25Voisiko tuossakin tapauksessa Kasti vaihtua? Ja ketkähän tuon kastin sitten määrittelee.. Kun nuorena miehenä kävi välillä silläkin tavalla että mulkku ei mahtunut sisään oikein millään, oli vähän liikaakin suuri, muttakun on itse ja siten kumppanitkin vanhentuneet, niin enää tuollaista ongelmaa ei ole ollut, suht vapaalla kädellä voi lämmittämättä runnoa eikä ole kivuliasta? Ihmeelliseksi tuon kastin vaihtumisen tekee se, että peniksen koossa ja kovuudessa ei ole tapahtunut muutoksia?
Pillun ikenet, on usein kaiken arvostelun ulkopuolella, kullin toimivuudesta sensijaan on onneksi vapaus keskustella.Raspu kirjoitti: ↑18 Huhti 2023, 11:31Jos pimpin hampaista purenta loppuu niin helposti menee miehen piikkiin.Keijona kirjoitti: ↑18 Huhti 2023, 11:25Voisiko tuossakin tapauksessa Kasti vaihtua? Ja ketkähän tuon kastin sitten määrittelee.. Kun nuorena miehenä kävi välillä silläkin tavalla että mulkku ei mahtunut sisään oikein millään, oli vähän liikaakin suuri, muttakun on itse ja siten kumppanitkin vanhentuneet, niin enää tuollaista ongelmaa ei ole ollut, suht vapaalla kädellä voi lämmittämättä runnoa eikä ole kivuliasta? Ihmeelliseksi tuon kastin vaihtumisen tekee se, että peniksen koossa ja kovuudessa ei ole tapahtunut muutoksia?