Joo sanoin huolimattomasti.
Tuottaahan moottorit liike-energiaa silloin kun koneen jarrut vapautetaan, mutta vasta koneen nopeuden kasvaessa työntövoima alkaa siirtää moottoritehoa koneelle kasvavasti nopeuden funktiona liike-energian kasvaessa.
Joo sanoin huolimattomasti.
Jaa, että jos suutinpainetta ei olisi polttoaine ei syttyisi? Minä puhuin suutinpaneesta, enkä polttokammion paineesta.
En minä mitään vastausta hae, mutta sinä tunnut tarvitsevasi tietoa.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 21:39Eli, paine moottorin lähtöpuolella pitää olla korkeampi kuin imu- eli tulopuolella. Aivan kuten sanoin. Suihkumoottori toimii niin.Kontra kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 21:21Et näytä tietävän mistä puhut.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 21:02Tottakai siellä suihkumoottorin takapuolella pitää olla painetta. Koko moottorin toimintaperiaate on se, että takapuolella on ennemmän painetta kuin etupuolelle. Jotta työntövoima suuntautuu eteenpäin.
Kun pilotti tarkistaa moottorin toiminnan ennen starttia, suihkusuuttimen paine pitää olla noin kaksinkertainen tulokanavan paineeseen verrattuna. Mutta ei ole kysymys staattisesta paineesta, vaan hydrostaattisen paineen ja staattisen paineen summasta. Suihkusuuttimessa se paine on kokonaan tai pääosalta hydrostaattista painetta, eli suihkun nopeudesta johtuva.
En vieläkään ymmärrä täysin mikä on se peruskysymys johon haet vastausta.
Minä en hae vastausta mihinkään.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 21:39En vieläkään ymmärrä täysin mikä on se peruskysymys johon haet vastausta.
(korjaan tuon aikaisemman kommenttini, kun dynaamisen paineena käytin väärää termiä, näitä sattuu)Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 21:02Tottakai siellä suihkumoottorin takapuolella pitää olla painetta. Koko moottorin toimintaperiaate on se, että takapuolella on ennemmän painetta kuin etupuolelle. Jotta työntövoima suuntautuu eteenpäin.
Tuo oli aikoinaan lehden Tiede keskustelupalstalla kovan väännön aihe ketjussa Suihkumoottorin tehot.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 22:33Kai ymmärrät kuitenkin, että jos esittää esimerkiksi alla olevan kaltaisia sanankäänteitä täällä, niin joku saattaa kysyä jotain. Vähintään tarkennuksia tai pelkästään mielenkiinnosta.Kontra kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 22:07Minä en hae vastausta mihinkään.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 21:39En vieläkään ymmärrä täysin mikä on se peruskysymys johon haet vastausta.
Minä haluan jakaa tietoa suihkumoottoreista niistä kiinnostuneille. Jos olet niistä kiinnostunut, lue koosteeni, ja esitä sitten käsityksiäsi, jos ne poikkeavat esityksestäni.
Etenkin kun täkynä on vielä tuo, että aihe tuntuu olevan joillekin mahdotonta käsittää.
Käsittämätön tämä tulokulma on tosin vieläkin.
Tämä on sama kuin sanoisi, että työmies ei ole siirtänyt yhtään liike-energiaa kottikärryyn, ennen kuin kottikärryt ovat lähteneet liikkeelle. Ja työmiehen työntöteho ja kottikärryihin tekemä työ onkin siten nolla.Moottoritehoista keskusteluissa on joillekin ollut mahdotonta käsittää, että vaikka moottorit huutavat täysillä juuri startin alkaessa, niiden työntöteho on nolla, ja ne tekevät työtä koneelle vasta koneen liikkuessa, joten työntötehoa syntyy vasta nopeuden kasvaessa.
Onhan tämä ymmärrettävissä tietystä tulokulmasta. Ja kaavat pystyy kirjoitamaan jotka tukevat tätä tapahtumaa. Mutta tämä ei liity ilmiönä erityisesti kottikärryihin mitenkään, eikä myöskään suihkumoottoreihin. Vaan on yleinen energian säilymisen lakiin sekä työn ja tehon fysiikkaan käsitteisiin liittyvä ilmiö.
Suihkuputken loppupäässä on suihkusuutin, jonka tehtävänä on kuristaa suihkua. Se voi olla kiinteä kuten liikennekoneilla tai säädettävä, kuten hävittäjillä.
Ei ole mitään ristiriitaa.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑07 Tammi 2024, 00:11Etkö todella näe vieläkään ristiriitaisuuksia muotoiluissasi. Jos katsot vaikka noita lauseita tuossa yllä, jotka siis esiintyvät peräkanaa kirjotuksessasi.Kontra kirjoitti: ↑06 Tammi 2024, 23:29 Suihku ei vaikuta enää mitenkään moottoriin, ja onkin vähän harhaanjohtava nimitys suihkumoottori, kun työntövoima syntyy jo moottorin sisällä.
<--???-->
Jos suihku ei riittävän nopeasti pakene suuttimesta, se vastustaa ilman "vapaata" kiihtymistä ja työntövoiman kasvua moottorissa.