Painekattila ongelma

deep purpose
Reactions:
Viesti:

Re: Painekattila ongelma

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Neutroni kirjoitti: 23 Syys 2024, 19:02
deep purpose kirjoitti: 23 Syys 2024, 18:54 Jos kattila olisi 10 metriä korkea ja 20cm leveä niin eikö paine pienene kohti korkeuksia kummiskin? Paine kun tulee pohjasta? Niin kumeruus korkeammalla pohjasta ylös saisi muutaman micro-hävikin saman kaavan mukaan. ??
Hydrostaattinen paine pienenee, mutta siitä ei tarvitse välittää, jos kanteen vaikuttava paine on määritelty samaksi. Siitä voi saivarrella, että kuperan kannen yläosa on muutaman sentin korkeammalla, mutta jos vesihöyryn ns. skaalakorkeus on useita kilometrejä, silläkään ei ole mitään todellista merkitystä. Sen sijaan ymmärrys siitä, että kannen tai muun säiliön osan muoto ei vaikuta sen kokemaan kokonaisvoimaan voi olla hyödyllinen toisinaan.
Entäs jos kannen kumeruus on metrin verran kumeruutta eli itse kansi on saman korkuinen kuin itse kattila?
Imistonaalisesti "epä-ihmiset" ovat nykymaailman isoin kakka.
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

deep purpose kirjoitti: 23 Syys 2024, 19:06 Entäs jos kannen kumeruus on metrin verran kumeruutta eli itse kansi on saman korkuinen kuin itse kattila?
Vesihöyryn skaalakorkeus tyypillisissä painekattilaoloissa (T=390 K) on noin 18 km. Skaalakorkeus on korkeus, jossa paine pienenee 1/e osaan. Tuollainen selvästi käytännön kannalta järjetön oletus vaikuttaisi kanteen kohdistuvaan voimaan jotain promillen pieniä murto-osia.
deep purpose
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja deep purpose »

Neutroni kirjoitti: 23 Syys 2024, 19:13
deep purpose kirjoitti: 23 Syys 2024, 19:06 Entäs jos kannen kumeruus on metrin verran kumeruutta eli itse kansi on saman korkuinen kuin itse kattila?
Vesihöyryn skaalakorkeus tyypillisissä painekattilaoloissa (T=390 K) on noin 18 km. Skaalakorkeus on korkeus, jossa paine pienenee 1/e osaan. Tuollainen selvästi käytännön kannalta järjetön oletus vaikuttaisi kanteen kohdistuvaan voimaan jotain promillen pieniä murto-osia.
Murto-osia varmaan juu mutta niin tässä tehtävässäkin varmaan kävisikin.
Imistonaalisesti "epä-ihmiset" ovat nykymaailman isoin kakka.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin