Tupakoinnin lopettaminen

Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Re: Tupakoinnin lopettaminen

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Töissä ei kehtaa vapettaa sisällä niin pusseja. Pussit tai vape ihan sama mulle. Kyl se nikotiini on mulle se juttu, parantaa keskittymiskykyä. Joskus polttanu yhden röökin niin se on aivan hirveää nykyisin.
Be stronger than your excuses
Vanha jäärä
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Vanha jäärä »

KultaKikkare kirjoitti: 24 Syys 2024, 11:10 Töissä ei kehtaa vapettaa sisällä niin pusseja. Pussit tai vape ihan sama mulle. Kyl se nikotiini on mulle se juttu, parantaa keskittymiskykyä. Joskus polttanu yhden röökin niin se on aivan hirveää nykyisin.
Nikotiinin himo tunnetusti taas huonontaa keskittymiskykyä, joten arvelisin, että ilman nikotiiniriippuvuutta keskittymiskyky saattaisi säilyä ilmankin nautintoaineita. Tietysti nikotiiniaskartelu saattaa tuoda käypäisen syyn muutoinkin tarvittavaan taukoon työn lomassa.
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Vanha jäärä kirjoitti: 24 Syys 2024, 11:59
KultaKikkare kirjoitti: 24 Syys 2024, 11:10 Töissä ei kehtaa vapettaa sisällä niin pusseja. Pussit tai vape ihan sama mulle. Kyl se nikotiini on mulle se juttu, parantaa keskittymiskykyä. Joskus polttanu yhden röökin niin se on aivan hirveää nykyisin.
Nikotiinin himo tunnetusti taas huonontaa keskittymiskykyä, joten arvelisin, että ilman nikotiiniriippuvuutta keskittymiskyky saattaisi säilyä ilmankin nautintoaineita. Tietysti nikotiiniaskartelu saattaa tuoda käypäisen syyn muutoinkin tarvittavaan taukoon työn lomassa.
Tästä on ihan tutkimustietoakin. Nikotiini palauttaa toimintakyvyn sille tasolle, joka se olisi ilman addiktiota.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Kohina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Se on ihan tunnettu fakta että nikotiini parantaa keskittymiskykyä. Esim. Andrew Huberman käyttää Nicorettea pari kertaa viikossa sen takia ja psykiatrien konferenssissa puhuttiin jopa lisääntyneistä ADHD diagnooseista seurauksena tupakoinnin vähenemisen seurauksena.

Guild can only exist in a person who can act
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

MooM kirjoitti: 24 Syys 2024, 12:26
Tästä on ihan tutkimustietoakin. Nikotiini palauttaa toimintakyvyn sille tasolle, joka se olisi ilman addiktiota.
Empä tiedä pitääkö täysin paikkaansa. Onko linkkiä tutkimukseen?

Olen kyllä ollut pidempiä aikoja ilmankin nikotiinia. Tietty jos on suurkuluttaja niin toleranssi vähentää vaikutusta.
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Päteekö sama kofeiinin ja muihin stimulantteihin? Vetääkö ihmiset piristeitä vain koska ovat koukussa?
MooM
Reactions:

Kofeiinilla on pirstävä vaikutus, jos vireystila on pudonnut. Ylipäätään nämä lievät/lailliset piristeet tehoavat lähinnä silloin, kun kognitio on syystä tai toisesta madaltunut. Väsymys/unipaine, stressi tai nuo vieroitusoireet. Tai sairaudet/vanhuus, esim nikotiinillä näyttää olevan vanhemmassa väestössä suorituskykyä nostava vaikutus, mutta nuorissa ei nähty samassa tutkimuksessa mitään muutosta useimmissa analyyseissa, mutta jos suoritustaso on matala, sitä sattaa pystyä nostamaan. Ja plasebon vaikutus on iso.

https://www.frontiersin.org/journals/ag ... 40674/full
ja sinä viittaus
Niemegeers et al. (2014) also examined the effects of acute nicotine on cognition in older adults and also tested younger adults as a comparison group. They used acute doses of 1 mg, 2 mg, and placebo nicotine nasal spray in younger (aged 18–30 years) and older (aged 60–75 years) adults. The cognitive battery included assessments of attention, working memory, visual memory, information processing speed, psychomotor function, stereotypy, and emotional recognition.

The results showed that older adults performed worse than younger adults after placebo on the tests of psychomotor speed and information processing speed. Nicotine had no effect on performance in younger adults. In older adults, nicotine resulted in reduced accuracy in working memory and visual memory. Secondary analyses showed that within each age group, nicotine did improve cognition in those participants with lowest level of performance in the younger and older age groups. However, nicotine impaired performance in the group who performed the best under the placebo condition.

Niemegeers et al. (2014) proposed that the benefits of nicotine were dependent upon baseline performance and their data showed those with lower performance were more likely to see improvements in cognition.

These data showed evidence for an inverted-U shaped relationship between nicotine and performance with lower levels of nicotine providing a greater benefit and higher levels representing overstimulation and impaired performance in particular for older adults (Niemegeers et al., 2014). Thus, the dose, method of administration, and individual difference factors all contribute to the ability of nicotine to improve cognition in older adults, but what combinations are optimal for improvements in cognition needs further study.

Sitten esim amfetamiinijohdannaiset yms ovat vaikutukseltaan voimakkaampia ja niillä saa nostattua suorituskykyä yli normaalin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
MooM
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 24 Syys 2024, 12:55 Päteekö sama kofeiinin ja muihin stimulantteihin? Vetääkö ihmiset piristeitä vain koska ovat koukussa?
Tossa on aika uusi review, pitäisi olla open access
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8794723/
After reviewing the studies, we found the combination shows favorable clinical significance in the domains of attention, memory, cognition, and hyperactivity. Overall, we conclude that the combination of L-theanine and caffeine is likely a safe and effective cognitive enhancer.

Kofeiini ja urheilu:
https://www.mdpi.com/2072-6643/13/3/868
After pooling data in the meta-analysis, the significant impacts of caffeine only emerged on attention, accuracy, and speed. The results of the 13 studies, nevertheless, suggest that the intake of a low/moderate dose of caffeine before and/or during exercise can improve self-reported energy, mood, and cognitive functions, such as attention; it may also improve simple reaction time, choice reaction time, memory, or fatigue
D. Gabaldon
Tauko
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Märkäruuti kirjoitti: 24 Syys 2024, 10:25
KultaKikkare kirjoitti: 24 Syys 2024, 10:20 Se oli tarpeeks lähellä tupakkaa käyttötavaltaan et vanha tapariippuvuus aktivoitui ja nyt vapetan päivittäin.
Väittävät, että yksi tupakoinnin koukuttavuutta lisäävä tekijä olisi nimen omaan savun pössäyttely. Pimeässä polttamisesta ei kuulemma saa samaa nautintoa . Itse en asiaa huomannut, kun vielä poltin mutta paljon mahdollista, että näin on.
Kyllä tuo pitää ainakin minun kohdalla paikkaansa, kyllä "nautinnosta" puuttuu jotain jos ei näe polttavansa ja savua. Jää semmoinen tunne, että poltinko oikeasti ollenkaan.

Samaa voisi ajatella myös juoman ja ruoan nautinnasta. Maistuuko olut samalta vaikka silmät kiinni tai sitten ateriointi ilman, että näkee mitä syö.
Paikalla
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tauko kirjoitti: 24 Syys 2024, 19:24 Maistuuko olut samalta vaikka silmät kiinni tai sitten ateriointi ilman, että näkee mitä syö.
Tuli mieleen reissumiesajoilta konjakkitesti. Olimme syöneet pippuripihvit, polttaneet tupukkia ja juoneet olutta. Tuli mieleen testata perus Monopolin ja Martellin Cordon Bleu XO:n ero. Jokainen maistoi eron, kun näki jo lasista XO:n olevan paljon tummempaa. Mutta kun silmät peitettiin, tunnistusvarmuus pieneni aika paljon, vaikka avoimin silmin ero tuntu olevan aivan selvä.
Siihen saattoi vaikuttaa myös nautittu ruoka ja oluet sekä tietysti tupakka, mutta itsekin vielä silloin tupakkamiehenä huomasin näköaistin selvän vaikutuksen.

Olen varma, että nyt erottaisin maun perusteella minkä tahansa VS konjakin ja XO konjakin toisistaan. Vai erottaisinko?
Ed.
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ed. »

KultaKikkare kirjoitti: 24 Syys 2024, 12:55 Päteekö sama kofeiinin ja muihin stimulantteihin? Vetääkö ihmiset piristeitä vain koska ovat koukussa?
Vetää ehdottomasti siksi koska ovat koukussa. Olen monelle sanonut, et jos väität ettet ole koukussa ole pari viikkoa ilman kahvia. Itse olin joskus hampaat irvessä sen pari viikkoa ilman kahvia, ja muita kofeiinituotteita. Sitten kun lopetin kofeiinilakon isolla kokiksella, niin hyvä etten saanut paniikkikohtausta. Jotenkin se kolahti niin et keskittymiskyky häiriintyi vähäksi aikaa.
Tomijk
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tomijk »

Ed. kirjoitti: 24 Syys 2024, 19:44
Vetää ehdottomasti siksi koska ovat koukussa. Olen monelle sanonut, et jos väität ettet ole koukussa ole pari viikkoa ilman kahvia. Itse olin joskus hampaat irvessä sen pari viikkoa ilman kahvia, ja muita kofeiinituotteita. Sitten kun lopetin kofeiinilakon isolla kokiksella, niin hyvä etten saanut paniikkikohtausta. Jotenkin se kolahti niin et keskittymiskyky häiriintyi vähäksi aikaa.
Itse juon aamulla yhden kupin kahvia, että saan muum kuidun syömisen yhteydessä vatsan toimimaan riittävän hyvin. Yksi kuppi riittää tähän.
Ed.
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Ed. »

Tomijk kirjoitti: 24 Syys 2024, 19:51
Itse juon aamulla yhden kupin kahvia, että saan muum kuidun syömisen yhteydessä vatsan toimimaan riittävän hyvin. Yksi kuppi riittää tähän.
Ei siihen kahvia tarvitse, kokeille psylliumia, niin ehkä voit jättää kahvin kokoaan pois :roll:
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Lueppa kysymys uudelleen.
Paikalla
KultaKikkare
Reactions:

Sitten kun lopetin kofeiinilakon isolla kokiksella, niin hyvä etten saanut paniikkikohtausta. Jotenkin se kolahti niin et keskittymiskyky häiriintyi vähäksi aikaa.
Siis tuossahan sä itse todistat oman vastauksesi vääräksi. Ihmiset ei vedä kofeiinia vain koska ovat koukussa vaan myös koska se toimii.

Toleranssi tietty kasvaa jos käyttää kokoajan suuria määriä.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin