Kaatuuko

Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Märkäruuti kirjoitti: 04 Loka 2024, 18:01
Kohina kirjoitti: 04 Loka 2024, 17:49 Eipä sitä paljoa hyrrävoimaa tarvitse pystyasennon säilyttämiseen.
Kokeile, kun fillari on paikallaan.
Ei hyrrävoimilla ole käytännön vaikutusta pyöräilyssä. Pyörän kallistus säädellään ohjaamalla. Jos kääntää etupyörää oikealle, se aiheuttaa voiman oikealle painopisteen alapuolelle, joka kääntää pyörää (ajajineen) vasemmalle. Ja päinvastoin. Jos pyörä ei liiku, tuollaista voimaa ei muodostu ja se kaatuu. Jossain tuota oli joskus oikein testattukin sitä tekemällä erikoisrakenteinen pyörä, jossa oli pyörien navoissa vastakkaiseen suuntaan pyörivät vauhtipyörät kompensoimassa hyrrävoimat. Ajajat eivät muistaakseni huomanneet mitään eroa normaaliin ajotuntumaan.

Moottoripyörien nopeuksilla ja raskaammilla pyörillä hyrrävoimilla alkaa olla merkitystä. Ei erityisen suurta, mutta kun kisoissa taistellaan promillen osan suorityskykyeroista, pienilläkin asioilla voi olla vaikutus lopputulokseen. Moottoripyöränkin ohjaus perustuu siihen, että etupyörää kääntämällä kallistetaan pyörä sellaiseen asentoon, jossa se kaartaa halutulla tavalla.
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 8844
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Neutroni kirjoitti: 04 Loka 2024, 19:28
Wisti kirjoitti: 04 Loka 2024, 18:34 Täysin pystyssä kuski on aina, jos edetään täysin suoraan.
Todellisuudessa pyörä ei ole koskaan täysin pystyssä eikä kulje täysin suoraan. Pyöräilijään kohdistuu aina ympäristön häiriöitä ja hän korjaa niiden vaikutuksia. Pyörän ohjausgeometria hoitaa osan korjauksesta, koska se on tehty niin, että jos pyörä alkaa kallistua oikealle, etupyörä kääntyy myös oikealle, mikä tuottaa vasemmalle kallistavan momentin. Jos joku on joskus laittanut fillarin rullaamaan yksinään mäkeä alas, tietää että se voi toimia ärsyttävän hyvin, jos tiellä ei ole ihan mahdottomia monttuja. Näköjään se toimii ratamoottoripyörissäkin.
No joo. Eihän maailmassa kai mikään ole ”ihan täysin”.
Yritin vain todeta, että suoraan ajoa vastaa kuski pystyssä ja liikkeen kaartuessa kuski kallistuu nopeuden ja kaarevuussäteen määräämällä tavalla.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Susa »

Kyllä se vain on hyrrävoima joka pitää pyörää kuin pyörää pystyssä.
Kevyt eturengas tekee menosta epävakaata. :D

Avatar
JMe1
Reactions:
Viestit: 718
Liittynyt: 09 Joulu 2022, 18:22

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja JMe1 »

Kappale kaatuu jos sen painopiste menee tukipinnan ulkopuolelle. Paikallaan olevassa potkulaudassa tukipinta on lukittu, ei voi enää tehdä mitään. Liikkeessä olevassa laudassa järjestelmää voi huijata : tukipinnan paikkaa voi vaihtaa sen jälkeen kun kappale on lähtenyt kaatumaan. Tämä tapahtuu ohjaustankoa kääntämällä.

Temppupyöräilijä tekee samaa paikallaan ollessa. Tosin en tiedä miten hän siinä tekee sen sivuun ponnistuksen.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:01 Kyllä se vain on hyrrävoima joka pitää pyörää kuin pyörää pystyssä.
Tietäjät tietää, vai miten se viisaus nyt menikään.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:09
Susa kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:01 Kyllä se vain on hyrrävoima joka pitää pyörää kuin pyörää pystyssä.
Tietäjät tietää, vai miten se viisaus nyt menikään.
Näinhän se on.
Mikä muu saisi kaatuneen pyörän nousemaan takaisin pystyyn ja jatkamaan matkaansa?

Coriolisvoimako?
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:12 Mikä muu saisi kaatuneen pyörän nousemaan takaisin pystyyn ja jatkamaan matkaansa?
Sen selvittäminen vaatii monimutkaista simulaatiota. Kuten kirjoitin, moottoripyörillä hyrrävoimilla voi olla vaikutusta, varsinkin tuollaisissa hyvin epätavallisissa ajo-olosuhteissa. Polkupyörillä ja skuuteilla se vaikutus on havaitsemiskynnyksen alapuolella ja moottoripyörienkin normaalissa ajossa vähäinen. Hyrrävoimat voivat nimen omaan kääntää laitteita outoihin suuntiin, kun niihin vaikuttaa voimia (esim. tuossa kun moottoripyörä laahaa kyljellään maassa), mutta ne eivät pidä niitä vakaasti halutussa asennossa normaaleissa ajo-olosuhteissa.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Neutroni kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:17 mutta ne eivät pidä niitä vakaasti halutussa asennossa normaaleissa ajo-olosuhteissa.
Mihin gyroskoopit sitten perustuvat? Mielestäni ne "tallentavat" asentotiedon.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Märkäruuti kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:23 Mihin gyroskoopit sitten perustuvat? Mielestäni ne "tallentavat" asentotiedon.
Gyroskoopit perustuvat siihen, että roottori eristetään ulkoisista voimista. Silloin pyörivä roottori pysyy samassa suunnassa avaruudessa. Gyroskooppi ei käännä laitteen ohjausjärjestelmiä suoraan, vaan sen asentoa suhteessa laitteeseen havainnoidaan elektronisesti ja ohjausliikkeet toteutetaan sähköisten tai hydraulisten aktuaattorien kautta.

Jos pyörivään roottoriin kohdistuu voimia, se alkaa prekessoida ja kammeta systeemiä eri suuntiin. Polkupyörän etupyörä tekee niin, sen voi huomata nostamalla sen ilmaan, laittamalla pyörimään ja kääntämällä ohjaustankoa. Mutta ajaessa se voima on pieni verrattuna niihin voimiin, joita pyörän ohjaaminen vaatii.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:17
Susa kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:12 Mikä muu saisi kaatuneen pyörän nousemaan takaisin pystyyn ja jatkamaan matkaansa?
Sen selvittäminen vaatii monimutkaista simulaatiota. Kuten kirjoitin, moottoripyörillä hyrrävoimilla voi olla vaikutusta, varsinkin tuollaisissa hyvin epätavallisissa ajo-olosuhteissa. Polkupyörillä ja skuuteilla se vaikutus on havaitsemiskynnyksen alapuolella ja moottoripyörienkin normaalissa ajossa vähäinen. Hyrrävoimat voivat nimen omaan kääntää laitteita outoihin suuntiin, kun niihin vaikuttaa voimia (esim. tuossa kun moottoripyörä laahaa kyljellään maassa), mutta ne eivät pidä niitä vakaasti halutussa asennossa normaaleissa ajo-olosuhteissa.
Sä et kyllä ole prätkällä ajanut, kun tuollaista soperrat. :D
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Susa kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:47 Sä et kyllä ole prätkällä ajanut, kun tuollaista soperrat. :D
Ei ajoneuvoilla ajaminen tai vaikka kävely edellytä, että ymmärtää tapahtuman fysiikasta enempää kuin sika satelliiteista.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Neutroni kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:30 Gyroskoopit perustuvat siihen, että roottori eristetään ulkoisista voimista. Silloin pyörivä roottori pysyy samassa suunnassa avaruudessa.
Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Susa »

Neutroni kirjoitti: 04 Loka 2024, 20:54 Ei ajoneuvoilla ajaminen tai vaikka kävely edellytä, että ymmärtää tapahtuman fysiikasta enempää kuin sika satelliiteista.
Auttaa se ymmärtämään esimerkiksi sen, että hyrrävoimilla on suuri merkitys ajettaessa.
Kukaan moottoripyörällä ajanut ei sorru sanomaan että hyrrävoima on: "moottoripyörienkin normaalissa ajossa vähäinen". :D
Kohina
Reactions:
Viestit: 8308
Liittynyt: 28 Touko 2023, 00:20

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Kohina »

Onhan se vähäinen, mutta kun kaatuminen alkaa, on voimakin vähäinen.
Guild can only exist in a person who can act
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Kaatuuko

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Aivan. Tunnen kyllä gyrot ( tai tunsin joskus kauan sitten)
Mutta jos puhutaan esimerkiksi laivojen tai panssarien tykkitornien vakauttamiseen käytetyistä gyroista, niin kyllä niihin kohdistuu kiihtyvyyksiä ja siten voimia, vaikka ne onkin eristetty rakenteesta. Kovin merkittävä voima ei varmaan ole, mutta kyllä pyörivä kappale pyrkii säilyttämään sekä liikemääränsä että liikkeen suunnan.
En itsekään kuvittele, että fillarilla pystyssä pysyminen perustuisi hyrrävoimaan.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin