"Avoimet työpaikat"

Keskustelua uutisista ja kaikenlaisista ajankohtaisista aiheista.
angela m
Reactions:

Re: "Avoimet työpaikat"

Viesti Kirjoittaja angela m »

Susa kirjoitti: 11 Huhti 2025, 19:51 Mitä angela on tehnyt Suomen kehityksen ja menestymisen parantamiseksi muuta, kuin haukkunut kaikki sen eteen työskennelleet palstalla? :ugeek:
Minä olen tehnyt töitä koko akuiselämäni, paria taukoa lukuunottamatta mutta silloinkin elänyt säästöilläni. Enkä ole viranomaisia perseilylläni työllistänyt tahi sosiaaliturvaa nostanut.

Juuri sitä mitä te vassut inhoatte, olen juuri sellainen joka maksaa teidänkin laskut ja te vaan vittuilette. Ahkera sekä osaava, sellainen jonka ei tarvi koskaan hakea töitä.

Mutta myös juuri se joka heittää, sanallisesti, vassun joka kerta pois jos esim ravintelissa samaan pöytään eksyy. Joka kerta, koska olette venäläisiin verrattavissa oleva vihollinen.

Olen juuri se, ja ylpeänä se mitä olen. Itse itseni elättänyt, veroni sekä muut maksuni maksanut ja muiltakin sellaista toivova.

Eli vassun vastakohta, ja siitä kaikkein ylpein.

Olemme siis hyvin erilaisia, emme arvosta tippaakaan samoja asioita. Eläkä koskaan tule samaan pöytään.

Sinua vituttaa se että minä vaadin kaikkia osallistumaan kykyjen mukaan, sen huomaa kyllä..
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

angela m kirjoitti: 11 Huhti 2025, 20:00
Susa kirjoitti: 11 Huhti 2025, 19:51 Mitä angela on tehnyt Suomen kehityksen ja menestymisen parantamiseksi muuta, kuin haukkunut kaikki sen eteen työskennelleet palstalla? :ugeek:
Minä olen tehnyt töitä koko akuiselämäni, paria taukoa lukuunottamatta mutta silloinkin elänyt säästöilläni. Enkä ole viranomaisia perseilylläni työllistänyt tahi sosiaaliturvaa nostanut.

Juuri sitä mitä te vassut inhoatte, olen juuri sellainen joka maksaa teidänkin laskut ja te vaan vittuilette. Ahkera sekä osaava, sellainen jonka ei tarvi koskaan hakea töitä.

Mutta myös juuri se joka heittää, sanallisesti, vassun joka kerta pois jos esim ravintelissa samaan pöytään eksyy. Joka kerta, koska olette venäläisiin verrattavissa oleva vihollinen.

Olen juuri se, ja ylpeänä se mitä olen. Itse itseni elättänyt, veroni sekä muut maksuni maksanut ja muiltakin sellaista toivova.

Eli vassun vastakohta, ja siitä kaikkein ylpein.

Olemme siis hyvin erilaisia, emme arvosta tippaakaan samoja asioita. Eläkä koskaan tule samaan pöytään.

Sinua vituttaa se että minä vaadin kaikkia osallistumaan kykyjen mukaan, sen huomaa kyllä..
Minäkin olen tehnyt teini-iästä asti töitä. Töitä olen hakenut, mutta työtön en ole koskaan ollut.
Sosiaaliturvaakin olen nostanut kun perheellisenä aloin opiskelemaan.
Työnteon olen jo lopettanut, kun ilmankin pärjään. ;)
HuuHaata
Reactions:

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Merkittävä osa tienaajista on täysiä huijareita. Esimerkkinä talouskasvun ennustajat, joiden työtehtävä on kusettaa, että valtio jakaisi oikein kunnolla mannaa talouskasvun ennustajien omistajille.
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Susa kirjoitti: 11 Huhti 2025, 19:14
anarkistialkuasukas kirjoitti: 11 Huhti 2025, 19:08
Susa kirjoitti: 11 Huhti 2025, 19:07 Kun kunta tai valtio hakee työntekijää vakinaiseen virkasuhteeseen, pitää haku olla julkinen.
Työsuhteeseen haettaessa ei tarvita julkista hakua.
Jos joku kunta tapaa hakea kaikki työntekijänsä julkisella haulla, ei tarkoita sitä että niin olisi pakko tehdä.
Enkö ollut riittävän selväsanainen sen suhteen että mun työpaikka on vakinainen?
Et ollut tarpeeksi selväsanainen. Onko kyseessä virka- vai työsuhde?
Työsuhteeseen ei tarvita julkista hakua.
En ole virassa. Kunnassamme haettiin myös uutta puutarhuria joku vuosi sitten, kyseessä ei myöskään ole virka. Ilmeisesti hänetkin olisi sitten voinut vaan suoraan palkata aiemman teknisen johtajan suosittelemana, ilman hakua? No näin ei kuitenkaan tehty vaan hän haki paikkaa kuten muutkin hakijat ja tuli valituksi koulutuksensa ja työhistoriansa perusteella. Ilmeisesti meilläpäin ollaan reilumpia tässä asiassa kuin laki sallisi. Ihan paska kunta.. :roll:
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Neutroni
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Ainakin yliopistoilla pitää järjestää julkinen haku, jos palkataan joku vakituiseen työsuhteeseen. En ole varma perustuuko se lakiin vai ylimmän hallinnon määräyksiin. Mutta ainakin labratasolla se aiheuttaa usein lisätyötä viilata hakemus sellaiseksi, että se, joka halutaan, yleensä vuosikausia määräaikaisilla sopimuksilla samaa työtä tehnyt, saa paikan maksimaalisella todennäköisyydellä.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Neutroni kirjoitti: 12 Huhti 2025, 09:20 Ainakin yliopistoilla pitää järjestää julkinen haku, jos palkataan joku vakituiseen työsuhteeseen.
Mielestäni julkisella sektorilla pitää järjestää avoin haku. Lisäksi hakuilmoitus pitää muotoilla niin, että siinä on kyseiseen työhön tarvittavat kriteerit ja vain ilmoitettuja kriteereitä voi käyttää hakijaa valittaessa. Muutenkin homma oli tarkasti säädeltyä, koska valtion hakuprosessissa on valitusoikeus. Yksityinen voi palkata työntekijänsä vaikka valokuvan perusteella.
Siitä, kun itse olin rekry-ryhmässä mukana, on kai kohta neljännesvuosisata, joten tietonihini on syytä suhtautua pienellä varauksella.
Neutroni
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 12 Huhti 2025, 09:35
Neutroni kirjoitti: 12 Huhti 2025, 09:20 Ainakin yliopistoilla pitää järjestää julkinen haku, jos palkataan joku vakituiseen työsuhteeseen.
Mielestäni julkisella sektorilla pitää järjestää avoin haku. Lisäksi hakuilmoitus pitää muotoilla niin, että siinä on kyseiseen työhön tarvittavat kriteerit ja vain ilmoitettuja kriteereitä voi käyttää hakijaa valittaessa. Muutenkin homma oli tarkasti säädeltyä, koska valtion hakuprosessissa on valitusoikeus. Yksityinen voi palkata työntekijänsä vaikka valokuvan perusteella.
Siitä, kun itse olin rekry-ryhmässä mukana, on kai kohta neljännesvuosisata, joten tietoni ovat vanhoja.
Minunkin käsittääkseni se menee suunnilleen noin. Yleensä jos joku on tehnyt jotain hommaa vuosia, se on kohtuullisen helppo listata vaatimuksiksi osaaminen ja kokemus niissä asioissa ja ulkopuolisten on hyvin vaikea täyttää kaikkia kohtia. Mutta tuo tekee tohtoria vähemmän koulutettujen palkkaamisen vaikeaksi, koska muodollisesti korkeampi koulutus on vaikea ohittaa.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Neutroni kirjoitti: 12 Huhti 2025, 09:41 Mutta tuo tekee tohtoria vähemmän koulutettujen palkkaamisen vaikeaksi, koska muodollisesti korkeampi koulutus on vaikea ohittaa.
Meillä rekrytoitiin myös suoritusporrasta, kuten teleasentajia varastonhoitajia. Ylikoulutetut karsiutuivat jo palkkavaatimusten takia tai siksi, että vaadittiin juuri kyseisen alan työkokemusta. Itse en insinööriä koulutetumpaa ole ollut rekrytoimassa, joten esittämäsi ongelma on minulle vieras.
Susa
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Susa »

Märkäruuti kirjoitti: 12 Huhti 2025, 09:35 Mielestäni julkisella sektorilla pitää järjestää avoin haku.
Myös julkisen sektorin työnantaja voi valita työntekijän ilman julkista hakumenettelyä, jos kyseessä on työsuhde eli toimi. Sen sijaan virkasuhde on laitettava pääsääntöisesti julkiseen hakuun, ja siihen on valittava ansiovertailussa ansioituneimmaksi osoittautunut hakija.

Virkasuhde voidaan täyttää ilman julkista hakumenettelyä vain harvoissa poikkeustapauksissa – esimerkiksi silloin, kun virka täytetään määräajaksi.

Työnantajalla voi olla omia ohjeistuksia toimen ja viran täyttämisestä. Työnantajan on noudatettava laatimiaan ohjeita.

https://www.tehylehti.fi/fi/tyoelama/vo ... lman-hakua
Neutroni
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 12 Huhti 2025, 10:34 Meillä rekrytoitiin myös suoritusporrasta, kuten teleasentajia varastonhoitajia. Ylikoulutetut karsiutuivat jo palkkavaatimusten takia tai siksi, että vaadittiin juuri kyseisen alan työkokemusta. Itse en insinööriä koulutetumpaa ole ollut rekrytoimassa, joten esittämäsi ongelma on minulle vieras.
Kyllä duunaritkin minun mielestä rekrytoidaan julkisilla hauilla. Niitä detaljeja en tiedä ja nykyään suurin osa niistä palkataan erilliseen firmaan (esim. kiinteistönhoitoyhtiöön). Palkkavaatimuksia ei minun hommissa ole, palkat määrätään jostain taulukosta ja se on ota tai jätä. Jos ei kelpaa, niin hakijota on satoja ja jollekulle kelpaa.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin