Minä en ymmärrä, miten tyynellä mielellä ei voisi kokea voimakkaita tunteita.
Stoalaisuus
Re: Stoalaisuus
Mene mene tekel upharsin.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Minunkaan mielestäni mielen tyyneys ei edellytä tunne-elämän latistumista. Myös negatiiviset tunteet kuuluvat elämään ja niiden liiallinen karttaminen keinolla millä hyvänsä latistaa tunne-elämän. Ilman negatiivisia tunteita, ei kykene kokemaan positiivisiakaan tunteita syvällisesti. (Lorenz)
Aivan toinen asia on masennus, joka mielestäni on merkki tunne-elämän sairaudesta, ei vain negatiivisesta tunteesta.
Aloitin muutama päivä sitten keto ruokavalion. On jo sellainen stoalainen olo kun hiilihydraatit, nuo ravinnon pikku perkeleet, eivät enää vaikuta kehossa.
No ei kai se mieli kovin tyyni voi olla esimerkiksi rakastumisen ensi hetkillä. Stoalaisuudessa pyrittiin vapautumaan intohimoista, niin negatiivisista kuin positiivisistakin. Täydellistä tunteettomuutta ei kai kuitenkaan tavoiteltu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apatheia
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
Okei, en ollut tutustunut määritelmään. Itse ajattelin niin, että voi olla ulkoisesti tyyni, vaikka tuntisi vahvasti ja suhtautuu voimakkaisiinkin tunteisiin rationaalisesti, eikä esim. tee hätiköityjä johtopäätöksiä tunteiden johdattamana. Minulle stoalaisuus on tarkoittanut arkikielessä sitä, ettei hötkyillä turhia.jester kirjoitti: ↑21 Touko 2025, 00:05No ei kai se mieli kovin tyyni voi olla esimerkiksi rakastumisen ensi hetkillä. Stoalaisuudessa pyrittiin vapautumaan intohimoista, niin negatiivisista kuin positiivisistakin. Täydellistä tunteettomuutta ei kai kuitenkaan tavoiteltu.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Apatheia
Mene mene tekel upharsin.
Käsittääkseni stoalaisuuteen kuluu tunteiden hallinta. Vaikka mielessä kuohuu pidät tunteet kurissa. Olen kiinnostunut stoalaisuuden filosofiasta koska mieleni on hyvin turbulentti. Kaipaisin juuri tunteiden hallintaa ja tyyneyttä.
Tässä yksi näkemys selitettynä kolmessa minuutissa. Ei varmaan ainoa selitys mutta jonkinlainen.
Tässä yksi näkemys selitettynä kolmessa minuutissa. Ei varmaan ainoa selitys mutta jonkinlainen.