Stoalaisuus

Filosofiset näkökulmat ja henkisyysasiat tänne, kiitos!
asdf
Reactions:

Re: Stoalaisuus

Viesti Kirjoittaja asdf »

jester kirjoitti: 19 Touko 2025, 19:54 Stoalaisuudesta tulee mieleen mielen tyyneyden tavoittelu. Eikö kuitenkin elämästä jää jotain tärkeää pois, jos voimakkaat tunteet latistuvat?
Minä en ymmärrä, miten tyynellä mielellä ei voisi kokea voimakkaita tunteita.
Mene mene tekel upharsin.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

asdf kirjoitti: 20 Touko 2025, 22:42 Minä en ymmärrä, miten tyynellä mielellä ei voisi kokea voimakkaita tunteita.
Minunkaan mielestäni mielen tyyneys ei edellytä tunne-elämän latistumista. Myös negatiiviset tunteet kuuluvat elämään ja niiden liiallinen karttaminen keinolla millä hyvänsä latistaa tunne-elämän. Ilman negatiivisia tunteita, ei kykene kokemaan positiivisiakaan tunteita syvällisesti. (Lorenz)
Aivan toinen asia on masennus, joka mielestäni on merkki tunne-elämän sairaudesta, ei vain negatiivisesta tunteesta.
Lyde19
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Lyde19 »

Aloitin muutama päivä sitten keto ruokavalion. On jo sellainen stoalainen olo kun hiilihydraatit, nuo ravinnon pikku perkeleet, eivät enää vaikuta kehossa.
jester
Reactions:

Viesti Kirjoittaja jester »

asdf kirjoitti: 20 Touko 2025, 22:42
jester kirjoitti: 19 Touko 2025, 19:54 Stoalaisuudesta tulee mieleen mielen tyyneyden tavoittelu. Eikö kuitenkin elämästä jää jotain tärkeää pois, jos voimakkaat tunteet latistuvat?
No ei kai se mieli kovin tyyni voi olla esimerkiksi rakastumisen ensi hetkillä. Stoalaisuudessa pyrittiin vapautumaan intohimoista, niin negatiivisista kuin positiivisistakin. Täydellistä tunteettomuutta ei kai kuitenkaan tavoiteltu.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Apatheia
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

jester kirjoitti: 21 Touko 2025, 00:05
asdf kirjoitti: 20 Touko 2025, 22:42
No ei kai se mieli kovin tyyni voi olla esimerkiksi rakastumisen ensi hetkillä. Stoalaisuudessa pyrittiin vapautumaan intohimoista, niin negatiivisista kuin positiivisistakin. Täydellistä tunteettomuutta ei kai kuitenkaan tavoiteltu.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Apatheia
Okei, en ollut tutustunut määritelmään. Itse ajattelin niin, että voi olla ulkoisesti tyyni, vaikka tuntisi vahvasti ja suhtautuu voimakkaisiinkin tunteisiin rationaalisesti, eikä esim. tee hätiköityjä johtopäätöksiä tunteiden johdattamana. Minulle stoalaisuus on tarkoittanut arkikielessä sitä, ettei hötkyillä turhia.
Mene mene tekel upharsin.
Phobos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Phobos »

Käsittääkseni stoalaisuuteen kuluu tunteiden hallinta. Vaikka mielessä kuohuu pidät tunteet kurissa. Olen kiinnostunut stoalaisuuden filosofiasta koska mieleni on hyvin turbulentti. Kaipaisin juuri tunteiden hallintaa ja tyyneyttä.

Tässä yksi näkemys selitettynä kolmessa minuutissa. Ei varmaan ainoa selitys mutta jonkinlainen.

Suosittele ketjua Vastaa Viestiin