Minä olin outo. Mutta samalla pidin muita "outoja" outoina koska kuvittelin että pitäisi olla jonkinlainen tietynlainen. Muistan yhdenkin Annen joka joutui muiden hapaisiin koska kuunteli punkkia. Niin mitättömästä syystä. Joten minä peitin kaikki ominaisuuteni ja olin hiljaa. Kukkaan muu kuin paras kaverini ja kaksi vähemmän parasta eivät tienneet minusta mitään. Ugh! En voinut sanoa että olen puhunut. Olin vain hiljaa.asdf kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 17:28Minulla oli lapsena aivan paska itsetunto ja valitsin "mielipiteeni" sen mukaan, miten arvelin saavani kavereita tai uskoin vaikuttavani kovalta jätkältä. Vasta joskus lukioikäisenä itsetunto alkoi olla sen verran kohdallaan, että uskalsin olla oma itseni omine mielipiteineni.
Milloin enemmistö on ollut väärässä?
Re: Milloin enemmistö on ollut väärässä?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Ensimmäinen kosketukseni ilmiöön, jota nyt sanotaan nuorisokulttuuriksi oli, kun naapurin Taistolla oli kerrottavaa: Talolla (=kirkonkylän Nuorisotalo) on nähty kolome lättähattua!
- Kaksikylkinen
- Reactions:
No yksi vanha valmentajani kertoi että 60 luvulla heillä oli poliisiautossa pesäpallomaila ja kun lättähattuja oli liikaa ja niillä piti lyöntiharjoitukset niin väki väheni.. saattoi olla ihan hyvä aikansa kuvaus tuo.
Minun alle 10-vuotiaan mielessäni lättähattuisuus ei rajoittunut lakkiin, vaan ajattelin heitä jonkinlaisina kalloltaankin poikkeavina, vaikka eihän siihen mitään perusteita ollut eikä kukaan sellaisesta ollut puhunut.
Lättähattuisuus oli horjuva ensiaskel siihen suuntaan, että sen ajan teineistä osa ei halunnut näyttää vimmaisesti aikuisilta. Pukeuduttiin edelleenkin, kuten aikuisilla tapana oli, mutta kapinan merkisi hattu väänneltiin lyttyyn!
Lättähattuisuus oli horjuva ensiaskel siihen suuntaan, että sen ajan teineistä osa ei halunnut näyttää vimmaisesti aikuisilta. Pukeuduttiin edelleenkin, kuten aikuisilla tapana oli, mutta kapinan merkisi hattu väänneltiin lyttyyn!
Oletan että koska ihminen on laumaeläin meillä on tarve kuulua joukkoon tai joukkoihin. Ne jotka ovat hieman tai paljon erillään yhteisöstä ovat harvinaisuuksia. Joskus eristäytyminen muista on oma valinta. Joskus se ei ole valinta vaan pakko.
Kaikki kädelliset elävät yhteisöissä tai jopa perheyhteisöissä. En muista yhtäkään kädellistä joka eläisi erokkona yksin ja tapaisi vain vaikka pariutumisaikana. Koko evoluutiomme on täynnä laumakäyttäytymistä ja perustuu siihen. Ja laumassa on aina säännöt. Jos et niitä noudata niin...
Kaikki kädelliset elävät yhteisöissä tai jopa perheyhteisöissä. En muista yhtäkään kädellistä joka eläisi erokkona yksin ja tapaisi vain vaikka pariutumisaikana. Koko evoluutiomme on täynnä laumakäyttäytymistä ja perustuu siihen. Ja laumassa on aina säännöt. Jos et niitä noudata niin...
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Nykyaika korostaa yksilöä ja yksilöllisyyttä rasittavuuteen asti. Jos minulta olisi vanhoina hyvinä aikoina kysytty, olenko yksinäinen susi vai laumaihminen, olisin innolla kertonut olevani syvästi ajatteleva ”erityishenkilö”. Tänään olisin laumaihminen. Pitäähän jonkin olla laumaihminenkin yksilöiden sankassa parvessa.
Ajattelen, että olen päätoimisesti laumasielu ja jos joskus kuitenkin jyvän löydän, ehdin sen varmasti esitellä.
Kukaan ei halua olla tavallinen turisti, joten lomapaikassa mennään syömään vähän syrjemmälle, jossa tavallinen kansa aterioitsee. Näin kuvitellaan. Itse asiassa kaikki turistit menevät sinne vähän syrjemmälle ja kylän keskusta jää turisteista vapaaksi alueeksi.
Ajattelen, että olen päätoimisesti laumasielu ja jos joskus kuitenkin jyvän löydän, ehdin sen varmasti esitellä.
Kukaan ei halua olla tavallinen turisti, joten lomapaikassa mennään syömään vähän syrjemmälle, jossa tavallinen kansa aterioitsee. Näin kuvitellaan. Itse asiassa kaikki turistit menevät sinne vähän syrjemmälle ja kylän keskusta jää turisteista vapaaksi alueeksi.
- Kaksikylkinen
- Reactions:
Voiko demokratiassa voi olla ?
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
Märkäruuti
- Reactions:
Eli jatkuvasti.Märkäruuti kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 21:15Mielestäni vain silloin, kun vähemmistö on ollut oikeassa.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Albert Einstein
Tietenkin voi olla ja on. Tieteellisissä ja teknisissä kysymyksissä, jotka eivät ole mielipideasoita, suuri enemmistö on väärässä koko ajan. Jotku yksilöt voivat olla oikeassa joissain asioissa, mutta kaikilla on omat ongelmansa ja todellisuusvääristymänsä joissain asioissa. Siksi tekniset ja tieteelliset perustelut loistavat poissaolollaan demokraattisessa politiikassa, joka yrittää kupata enemmistöltä mahdollisimman paljon eliitille silti ylläpitäen illuusiota, että enemmistön ääntä kuullaan ja tahtoa toteutetaan. Diktatuureissa, esim. Kiinassa, päätökset voivat olla tuolta osin paremmin perusteluja kuin lännessä, tosin sillä hinnalla, että moraaliset kysymykset laiminlyödään täysin.
-
Brainwashed
- Reactions:
95% tapauksista.

”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
-
Märkäruuti
- Reactions:
-
Brainwashed
- Reactions:
REPS!Märkäruuti kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 21:36Onko 3 x 7 21?
Onko maapallon ikä miljardeja vuosia vai tuhansia vuosia?
Onko ilmastonmuutos uhka?
Ei sentään jatkuvasti.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
- anonymous hater
- anonymous hater
Jos et tiennyt, niin 3x7=21. Enemmistö saattaa sen tietääkin.Märkäruuti kirjoitti: ↑30 Syys 2025, 21:36Onko 3 x 7 21?
Onko maapallon ikä miljardeja vuosia vai tuhansia vuosia?
Onko ilmastonmuutos uhka?
Ei sentään jatkuvasti.
Vaikka maapallo onkin miljardeja vuosia vanha, niin mitä sitten? Suurimmalle osalle, oikeastaan kaikille se on yhdentekevä ja merkityksetön tieto.
Ilmastonmuutos on varmasti uhka, mutta mitä siinä asiassa ns. oikeassa oleva enemmistö aikoo asialle tehdä?
Viimeksi muokannut Pattinero, 30 Syys 2025, 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Albert Einstein
Albert Einstein