No kysytäänpä pois: Oma paremmuus muihin nähden

Mielitkö itteäs paremmaksi kuin muut?

Parempi oon juu kuin suurin osa
5
50%
Samanarvoinen
4
40%
Oon perseestä enemmän kuin moni muu
1
10%

Ääniä yhteensä: 10

Brainwashed
Reactions:

Re: No kysytäänpä pois: Oma paremmuus muihin nähden

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Pattinero kirjoitti: 15 Marras 2025, 09:04 Hyvin moni luulee itsestään liikoja. Ja siihen on yleensä jokin syy. Toiset ovat parempia toisissa asioissa kuin toiset. Joskus tunne saattaa siis olla aivan perusteltu.

Suurin osa tuntemistani tyypeistä kuvittelee kuitenkin itsestään liikoja aivan muista syistä. Heillä on älytön tarve päteä. Ihmeellisintä on ollut se, ettei kyseinen tarve poistu iän myötä. Syyt vain vaihtuvat toiseksi. Rinnastan ominaisuuden tyhmyyteen, joka on erittäin monimuotoista.
Kuvailet anoppini ja muijani siskon tietyt luonteenpiirteet hämmästyttävällä tarkkuudella. Oletko kenties tavannut heidät?

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Pattinero
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Brainwashed kirjoitti: 15 Marras 2025, 10:42
Pattinero kirjoitti: 15 Marras 2025, 09:04 Hyvin moni luulee itsestään liikoja. Ja siihen on yleensä jokin syy. Toiset ovat parempia toisissa asioissa kuin toiset. Joskus tunne saattaa siis olla aivan perusteltu.

Suurin osa tuntemistani tyypeistä kuvittelee kuitenkin itsestään liikoja aivan muista syistä. Heillä on älytön tarve päteä. Ihmeellisintä on ollut se, ettei kyseinen tarve poistu iän myötä. Syyt vain vaihtuvat toiseksi. Rinnastan ominaisuuden tyhmyyteen, joka on erittäin monimuotoista.
Kuvailet anoppini ja muijani siskon tietyt luonteenpiirteet hämmästyttävällä tarkkuudella. Oletko kenties tavannut heidät?

8-)
Hyvin todennäköisesti en. Mutta, koska kyseessä on kansantauti, niin hyvin hyvin moni potee samaa tautia. Yleensä kyseessä on kylläkin mies. Mutta, voi se nainenkin olla. Kyllä niitäkin on tullut tavattua, mutta paljon vähemmän.

Ja tähän suurien luulemiseen liittyy monesti se, että tauti myös tarttuuu herkästi. Pakkohan se on itsekin alkaa itseään korostelemaan, kun kerran muutkin tekee niin. Se on aikamoinen lumipallo, joka siitä lähtee liikkeelle. Joskus se on huomannut kokonaisten työyhteisöjen kohdalla. Sellaiset kuppikunnat ovat ulkopuoleiselle vittumaisia ympäristöjä.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Brainwashed
Reactions:

Olen eri mieltä siitä että miehillä olisi naisia yleisemmin harhaluuloja omista kyvyistään ja pätemisen tarvetta. Arvioni mukaan on aika tasan miesten ja naisten välinen suhde tuollaisten luonteenpiirteiden osalta, joskin jotkut "paistavat" toisia kirkkaammin sen suhteen sillee huonolla tavalla, kuten esim. anoppini mielestäni tekee, josta asiasta vaimoni on samaa mieltä.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Pattinero kirjoitti: 15 Marras 2025, 11:08 Yleensä kyseessä on kylläkin mies. Mutta, voi se nainenkin olla. Kyllä niitäkin on tullut tavattua, mutta paljon vähemmän.

Ja tähän suurien luulemiseen liittyy monesti se, että tauti myös tarttuuu herkästi. Pakkohan se on itsekin alkaa itseään korostelemaan, kun kerran muutkin tekee niin. Se on aikamoinen lumipallo, joka siitä lähtee liikkeelle. Joskus se on huomannut kokonaisten työyhteisöjen kohdalla. Sellaiset kuppikunnat ovat ulkopuoleiselle vittumaisia ympäristöjä.
Siltä se näyttäisi ainakin kun mennään suuruusharhojen syvään päähän.
Kun tiedepalstoilla kaadetaan vakiintuneita tieteellisiä teorioita tai muotoillaan ennen näkemättömiä keksintöjä vapaa-energiasta kylmäfuusioon, niin kaikissa tapauksissa joita minä tunnen, kyseessä on ollut mies.
Voi olla, että naiset höyrähtävät vähän maanläheisimmissä asioissa.
KultaKikkare
Reactions:

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

marjatta1 kirjoitti: 15 Marras 2025, 07:26 Tressinsietokyky on yksi ominaisuus jota olen joutunut kasvattamaan ja huomaan sen kehittyneen paremmaksi vuosien varrella. On asioita joihin ei voi vaikuttaa, mutta tiedostaminen ja tietyn lainen varautuminen siihen auttaa.

"Samanarvoinen" kohtaa klikkasin, mutta sitten jälkeen päin mietin asiaa uudestaan ja kirjoitin tuon ylläolevan mietteen...
Joo, stressinsieto on vähän sellainen asia joka kasvaa pakon edessä kun toinen vaihtoehto olisi niin huono ettei sitä voi itselleen sallia.

Mun mielestä samanarvoinen ei ole edes ristiriidassa paremmuuden kanssa. Kai se menee vähän niin että sä oot parempi marjatta kuin mä, ja mä oon parempi kultakikkare kuin sä. 8-)

Ongelmia tulee joskus niiden kanssa joille toi järjestely ei sovi.
Be stronger than your excuses
Stadin öljylanne
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Stadin öljylanne »

Paremmuudessani ei kyllä ole paljoa hurraamista. En keksi ainuttakaan osa-aluetta, jossa vähääkään loistaisin. Pätemisen tarpeeni paljastaa tuon kroonisen altavastaajakokemukseni täydellisesti.
Brainwashed
Reactions:

Stadin öljylanne kirjoitti: 15 Marras 2025, 13:12 Paremmuudessani ei kyllä ole paljoa hurraamista. En keksi ainuttakaan osa-aluetta, jossa vähääkään loistaisin. Pätemisen tarpeeni paljastaa tuon kroonisen altavastaajakokemukseni täydellisesti.
Yksi osa-alue jossa loistat useimpia kirkkaammin on perseily per se, että älä suotta vähättele itseäsi.

8-)

- anonymous hater
marjatta1
Reactions:

Viesti Kirjoittaja marjatta1 »

KultaKikkare kirjoitti: 15 Marras 2025, 12:27
marjatta1 kirjoitti: 15 Marras 2025, 07:26 Tressinsietokyky on yksi ominaisuus jota olen joutunut kasvattamaan ja huomaan sen kehittyneen paremmaksi vuosien varrella. On asioita joihin ei voi vaikuttaa, mutta tiedostaminen ja tietyn lainen varautuminen siihen auttaa.

"Samanarvoinen" kohtaa klikkasin, mutta sitten jälkeen päin mietin asiaa uudestaan ja kirjoitin tuon ylläolevan mietteen...
Joo, stressinsieto on vähän sellainen asia joka kasvaa pakon edessä kun toinen vaihtoehto olisi niin huono ettei sitä voi itselleen sallia.

Mun mielestä samanarvoinen ei ole edes ristiriidassa paremmuuden kanssa. Kai se menee vähän niin että sä oot parempi marjatta kuin mä, ja mä oon parempi kultakikkare kuin sä. 8-)

Ongelmia tulee joskus niiden kanssa joille toi järjestely ei sovi.
Niin useimmilla meistä on jokin osa-alue joissa tunnumme pärjäävän joitakin toisia paremmin. Oikein oivallettu KultaKikkare tuo sanomasi. Mikä ei tapa niin usein se ainakin vahvistaa....
Elämä
on kuin tiimalasin hiekka
se pysähtyy
ellet käänny ympäri

— Sari Virlander
Wiesti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Wiesti »

Tuo sana perseily on vähän outo.
Minulle tulee mieleeni ainoa sukupuolisiveellinen kasvatus, jota sain kotona.
Meillä pojilla kiersi lehtiä vai peräti pehmeäkantisia kirjoja (carter browneja?), joissa naisia kaadettiin sumeilematta ja urakalla ja kannessakin oli kuvia hemaisevasta hameväestä. Äiti oli johonkin kirjaan/lehteen sen verran perehtynyt, että vaati isän puhuttelua minulle.
Saamani kasvatus koostui kysymyksestä.
”Eivan poika, eikö noissa sun kirijoissa oo muuta ku p e r s e h t i m i s t ä?”
Molli
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Molli »

..no tuon alimmaisena olevan vaihtoehdon valinta perustuu, "kanssa ihmisten piirin" - mielipiteeseen, jonka perusvöittämä on "kyllä/ei asenteessa" ns musta-valkoinen esitystapaan.. heillä jää huomioimatta, jotta vastaus mahdollisuudet on kelattu ja saanto lienee haastava esitettyyn ...
Mitään erinomaisuudesta en koe osaavani, vain "yleisuteliaisuuden".. joista johtuu "sinisistä ajatuksia".. hupaisia mietteitä..
Jos nyt kenkään honaa, mitä tarkoitin..
Juu
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
The President
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:

Viesti Kirjoittaja The President »

Apinoitahan täällä ollaan kaikki ja kuolevan planeetan vankeja.
xXx
Reactions:

Viesti Kirjoittaja xXx »

Kyse on paretopinnasta. Monet on parempia kuin muut jo(i)ssakin asioissa, mutta että olisi dominoiva kaikissa, se on eri juttu.
Pattinero
Reactions:

Brainwashed kirjoitti: 15 Marras 2025, 11:57 Olen eri mieltä siitä että miehillä olisi naisia yleisemmin harhaluuloja omista kyvyistään ja pätemisen tarvetta. Arvioni mukaan on aika tasan miesten ja naisten välinen suhde tuollaisten luonteenpiirteiden osalta, joskin jotkut "paistavat" toisia kirkkaammin sen suhteen sillee huonolla tavalla, kuten esim. anoppini mielestäni tekee, josta asiasta vaimoni on samaa mieltä.

8-)
Onneksesi vaimosi on samoilla linjoilla kanssasi, koska muutoin tilanne voisi olla aikalailla eri. Olet mielestäni kuitenkin törmännyt aika erikoiseen tilanteeseen. Kaiken maailman "kaheleita akkoja" tuolla kyllä kulkee. Niistä on tullut juttua kavereilta kuultua.

Ja kun tarkemmmin tuli mietittyä, niin onhan niitä harhaisen oloisia naikkosia tässä lähipiirissäkin sen verran, ettei nyt aivan koko aikaa viitsisi kuunnella tai edes katsella. Mutta, ehkä ne jutut ei osu omaan nilkkaan, kun pysyy niistä henkilöistä riittävän kaukana. Joka paikkaan en todellakaan viitsi nuppiani tunkea. Omaa egoaan suurentelevat miehet ovat kyllä isompi riesa ja heitä on enemmän mielestäni silti. Ei niitäkään tyyppejä viitsisi yhtään yli tarpeen katsella. Työpaikalla heitä on vain vaikea joskus vältellä.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
MooM
Reactions:

Viesti Kirjoittaja MooM »

Tuossa mies/naisjakaumassa keskimääräiset erot kiinnostuksesta vaikuttaa. Naisten geandiositeettiharha kohdistuu enemmän arkielämään ja ihmisiin, miesten (myös) abstrsktimpiin juttuihin kuten näihin oaa.

Toisaalta jokainen tuntee äijän, joka mielestään tietää parhaiten kaiken arkitouhunkin, autolla ajamisesta lasten kasvatukseen ja potunnostoon. Eikä jätä kertomatta, miten hommat pitäisi tehdä.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Pattinero
Reactions:

MooM kirjoitti: 16 Marras 2025, 08:32 Tuossa mies/naisjakaumassa keskimääräiset erot kiinnostuksesta vaikuttaa. Naisten geandiositeettiharha kohdistuu enemmän arkielämään ja ihmisiin, miesten (myös) abstrsktimpiin juttuihin kuten näihin oaa.

Toisaalta jokainen tuntee äijän, joka mielestään tietää parhaiten kaiken arkitouhunkin, autolla ajamisesta lasten kasvatukseen ja potunnostoon. Eikä jätä kertomatta, miten hommat pitäisi tehdä.
Juuri näin. Näitä suuria "opettajia" on kyllä tullut vastaan. Pari tyyppiä duunipaikalla on juuri sellaisia saatanan saarnaajia, joita ei jaksaisi yhtään kuunnella. Siinähän on kyse siitä mansplainingista. Eikä tolkuttamisen ja hölinän kohde välttämättä ole nainen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mansplaining
Albert Einstein
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin