Luulisin jopa noiden pimeän afrikan asukkaiden ja indonesian ihmissyöjien (sic) olevan sitä mieltä, että on oikein olla rehellinen, työteliäs ja huomaavainen, ja väärin olla petollinen, laiska öykkäri. Tämä moraali on globaalia, mutta paikallista sikäli että rajoittuu omaan yhteisöön. Ei siis pidetä tuomittavana esim. jos köyhä lähimmäinen huijaa rikasta turistia. Vaan kuka sitten on lähimmäinen? Muistelen opetusta laupiaasta samarialaisesta, niin ateisti kuin olenkin.
Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Vieraissa kulttuureissa matkaillessani olen havainnut, että olen kyllä ateisti, mutta kristillinen ateisti. Ei omista juuristaan mihinkään pääse, ja miksi edes pitäisi.
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
10 käskyä ovat se Jumalan laki.Oiva kirjoitti: ↑09 Touko 2025, 22:06 No onko vanhassa testamentissa mielestäsi mitään mitä kristitty noudattaa? Tai pitäisi?
Mikä on raamatun kieltäjä? Sellainen joka usko että se olisi jonkun jumalan sanaa?
En minä vaadi perusteluita miksi raamattu olisi oikeassa. Koko keskustelu lähti liikkeelle siitä, että minä pyysin perusteluita miksi jotkut raamantun kohdat ovat edelleen voimassa ja jotkut eivät. Se ei ole minulle vieläkään selvinnyt.
On lukuisia kohtia joissa raanattu on yksiselitteisesti väärässä, eikä minulle ole mitään ongelmaa perustella miksi ne kohdat ovat väärin.
Osa noista laeista löytyy muistakin uskonnoista ja jopa uskonnottomista yhteisöistä.
En ole sitä kieltänyt.
Ja nuo laithan ovat perimmältään juuri niitä moraali ohjeita.
Siis 7 viimeistä.
Ihan hyviä.
Mutta mitä oli moraalikäsitykset muutama tuhat vuotta sitten kun ne kirjoitettiin?
Tai kun Jumala ne antoi, kuten Raamattu asian ilmoittaa.
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Puhuinko minä palkkatöistä? En puhunut.Susa kirjoitti: ↑09 Touko 2025, 20:59Niin, siinä käsketään pyhittämään se lepopäivä, Töihin, siis palkkatöihin ei käsketä menemään kuutena päivänä.ID10T kirjoitti: ↑09 Touko 2025, 20:47https://www.raamattu.fi/raamattu/KR38/EXO.31
Voiko tuon enää selkeämmin sanoa?raamattu kirjoitti:Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty.
Töitähän on muitakin kuin vain palkkatyö.
Tuon kirjoittamisen aikaan kun ei kovinkaan paljon palkkatöitä ollut.
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Raamattu hyväksyy orjuuden myös rankaisuna itsekkyydestä.Susa kirjoitti: ↑09 Touko 2025, 21:45Orjuus voisi olla ihan hyvä asia tänä päivänäkin, sellaisena kuin Raamattu sen hyväksyy.
Siis velan ja korvauksen maksuna, kun ei ole rahaa maksaa niitä.
Vihjaisin jo aiemmin joidenkin haluavan paluttaa meille orjuuden,
eli vastikkeettoman sosiaalietuuden poistamisen.
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MRK.10
raamattu kirjoitti: ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
- Viestit: 5791
- Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
- Paikkakunta: Linnunrata
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Myös ortodoksiseurakunnilla on verotusoikeus mutta onko kukaan vaatinut ortodoksipappeja vihikimään homopareja?Neutroni kirjoitti: ↑06 Touko 2025, 19:21Kirkolla on paljon kytkentöjä valtioon vieläkin. Se saa kerätä jäsenmaksujaan veroina. Se saa määrätä esim. koulujen uskonnonopetuksessa käsiteltäviä asioita. Se hoitaa hautausmaat ja väestöreksteriä.Susa kirjoitti: ↑06 Touko 2025, 19:18 Valtionkirkkojärjestelmä on Suomessa purettu vuonna 1870. Valtio ja kirkko ovat erillisiä toimijoita, ja kirkko päättää asioistaan itsenäisesti.
https://evl.fi/tietoa-meista/perustieto ... sankirkko/
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Varmaan vitsihuumoria viljelet?ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 08:59
Raamattu hyväksyy orjuuden myös rankaisuna itsekkyydestä.
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MRK.10
raamattu kirjoitti: ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja.
Eihän tuo tarkoita mitään rangaistusta vaan on ohje valtaapitävälle tai hallitsijalle. Hallitsijan on oltava kansansa palvelija, ei toisin päin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Tätä olen ihmetellyt itsekin. Kai se liittyy siihen, että ortodoksikirkossa ei ole samanlaista äänekästä sisäistä muutosvaatimusta ja ulkopuolisille o-kirkko on sellainen söpö ja vähän eksoottinen erikoisuus, ja saa olla rauhassa.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:04Myös ortodoksiseurakunnilla on verotusoikeus mutta onko kukaan vaatinut ortodoksipappeja vihikimään homopareja?Neutroni kirjoitti: ↑06 Touko 2025, 19:21Kirkolla on paljon kytkentöjä valtioon vieläkin. Se saa kerätä jäsenmaksujaan veroina. Se saa määrätä esim. koulujen uskonnonopetuksessa käsiteltäviä asioita. Se hoitaa hautausmaat ja väestöreksteriä.Susa kirjoitti: ↑06 Touko 2025, 19:18 Valtionkirkkojärjestelmä on Suomessa purettu vuonna 1870. Valtio ja kirkko ovat erillisiä toimijoita, ja kirkko päättää asioistaan itsenäisesti.
https://evl.fi/tietoa-meista/perustieto ... sankirkko/
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Tuota edeltää kohta "Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija". Eli miksi orja on mainittu heti perään erikseen, jos sillä ei tarkoiteta nimenomaan orjaa palkattomana pakkotyöläisenä?MooM kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:06Varmaan vitsihuumoria viljelet?ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 08:59
Raamattu hyväksyy orjuuden myös rankaisuna itsekkyydestä.
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MRK.10
raamattu kirjoitti: ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja.
Eihän tuo tarkoita mitään rangaistusta vaan on ohje valtaapitävälle tai hallitsijalle. Hallitsijan on oltava kansansa palvelija, ei toisin päin.
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Sama asia toistettuna. Tyypillinen tehokeino.ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:10Tuota edeltää kohta "Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija". Eli miksi orja on mainittu heti perään erikseen, jos sillä ei tarkoiteta nimenomaan orjaa palkattomana pakkotyöläisenä?MooM kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:06Varmaan vitsihuumoria viljelet?ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 08:59
Raamattu hyväksyy orjuuden myös rankaisuna itsekkyydestä.
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MRK.10
raamattu kirjoitti: ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja.
Eihän tuo tarkoita mitään rangaistusta vaan on ohje valtaapitävälle tai hallitsijalle. Hallitsijan on oltava kansansa palvelija, ei toisin päin.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Niin, mutta kun se orja esiintyy muuallakin Raaamatussa ihan siinä varsinaisessa merkityksessä, niin miksi tässä olisi alettu pehmoilemaan?MooM kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:11Sama asia toistettuna. Tyypillinen tehokeino.ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:10Tuota edeltää kohta "Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija". Eli miksi orja on mainittu heti perään erikseen, jos sillä ei tarkoiteta nimenomaan orjaa palkattomana pakkotyöläisenä?MooM kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:06Varmaan vitsihuumoria viljelet?ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 08:59
Raamattu hyväksyy orjuuden myös rankaisuna itsekkyydestä.
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MRK.10
raamattu kirjoitti: ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja.
Eihän tuo tarkoita mitään rangaistusta vaan on ohje valtaapitävälle tai hallitsijalle. Hallitsijan on oltava kansansa palvelija, ei toisin päin.
Ja mehän tulkitsemme Raamattua, ja tulkinta on aina tulkitsijansa näköinen. Tuo viittaamani raamatunkäännöskin on tulkinta, koska alkuperäinen on ainakin minulle täyttä hepreaa, eikä kaikkea edes voi kääntää sanasta sanaan.
Yhtä kaikki, jääköön eksegetiikka minun osaltani tähän.
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Kannattaa pitää mielessä, että Raamattu on kirjoitettu noin 2000 vuotta sitten ja sen on tehneet paimentolaiskansat, Raamattu on heidan eepos, samoin kuin suomalaisten eepos on Kalevala.ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:16 Niin, mutta kun se orja esiintyy muuallakin Raaamatussa ihan siinä varsinaisessa merkityksessä, niin miksi tässä olisi alettu pehmoilemaan?
Ja mehän tulkitsemme Raamattua, ja tulkinta on aina tulkitsijansa näköinen. Tuo viittaamani raamatunkäännöskin on tulkinta, koska alkuperäinen on ainakin minulle täyttä hepreaa, eikä kaikkea edes voi kääntää sanasta sanaan.
Yhtä kaikki, jääköön eksegetiikka minun osaltani tähän.
Ei pidä eepoksia alkaa kirjaimellisesti ottamaan. Kysymys on enemmänkin vertauskuvista, ei totuuden kuvauksista.
Ihmisen vihollinen ei ole toisen ihminen, vaan tietämättömyys ja uskonasioiden pitäminen totuutena. Tieto ja ymmärrys on valoa, ja valo voittaa pimeyden.
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Miten vertauskuvallista eeposta voi pitää ohjekirjana?Why kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:34Kannattaa pitää mielessä, että Raamattu on kirjoitettu noin 2000 vuotta sitten ja sen on tehneet paimentolaiskansat, Raamattu on heidan eepos, samoin kuin suomalaisten eepos on Kalevala.ID10T kirjoitti: ↑10 Touko 2025, 09:16 Niin, mutta kun se orja esiintyy muuallakin Raaamatussa ihan siinä varsinaisessa merkityksessä, niin miksi tässä olisi alettu pehmoilemaan?
Ja mehän tulkitsemme Raamattua, ja tulkinta on aina tulkitsijansa näköinen. Tuo viittaamani raamatunkäännöskin on tulkinta, koska alkuperäinen on ainakin minulle täyttä hepreaa, eikä kaikkea edes voi kääntää sanasta sanaan.
Yhtä kaikki, jääköön eksegetiikka minun osaltani tähän.
Ei pidä eepoksia alkaa kirjaimellisesti ottamaan. Kysymys on enemmänkin vertauskuvista, ei totuuden kuvauksista.
Ihmisen vihollinen ei ole toisen ihminen, vaan tietämättömyys ja uskonasioiden pitäminen totuutena. Tieto ja ymmärrys on valoa, ja valo voittaa pimeyden.
Tulee ihan mieleen tämä sketsi kieroista savolaisista.
Re: Miehen ja naisen sekä kahden henkilön välinen liitto
Eeposta voi pitää ohjekirjana silloin, kun sen symboliikka ja kertomukset tarjoavat opetuksia, arvoja tai ohjenuoria elämään – ei kirjaimellisesti, vaan tulkinnan ja vertauskuvien kautta. Tällainen "ohjekirja" ei siis anna suoria toimintaohjeita, vaan tarjoaa moraalisia, filosofisia tai psykologisia näkökulmia, jotka lukija voi soveltaa omassa elämässään.
Vaikka Kalevala ei ole ohjekirja sanan perinteisessä merkityksessä, sitä voi silti pitää elämänviisautta välittävänä teoksena – etenkin jos lukija osaa tulkita sen runojen symboliikkaa ja tarinoita vertauskuvallisesti.
Esim. Homerosin Odysseia voidaan nähdä ohjekirjana kärsivällisyydestä, oveluudesta ja kodin arvosta.

