Joko on talvirenkaat alla?
Re: Joko on talvirenkaat alla?
Vaihdoin autoon kitkarenkaat heti sen ensiliukkauden aiheuttaman kolarirysysän jälkeen. Kitkarenkaiden takia ei tarvitse sääliä nastojen kulumista, jos vaihtaa talvirenkaat joskus aikaisemmin. Etuvetoisella autolla olen pärjännyt hyvin koko talvesta kitkarenkailla, olipa ajokeli sitten minkälainen tahansa.
Nyt on renkaat vaihdettu kolmeen autoon. On se aika tylsää hommaa.
Mene mene tekel upharsin.
En minä oikein ymmärrä tätä vastakkainasettelua kitka ja nastarenkaiden välillä. Ne jotka valitsee kitkat ovat tai ainakin pitäisi olla tietoisia siitä että jäällä pito on huonompi ja sopeuttaa ajotapaa sen mukaan. Ei mulla ole ollut niiden kanssa mitään vaikeuksia.
Monissa maissa on nastat kiellettykin. Joskus oli sellaisetkin renkaat joissa nastat sai esiin tarvittaessa kompuran avulla. Ei ne lienee ottaneet sitten tuulta alleen kun ei niistä ole vuosiin mitään juttua ollut.
Monissa maissa on nastat kiellettykin. Joskus oli sellaisetkin renkaat joissa nastat sai esiin tarvittaessa kompuran avulla. Ei ne lienee ottaneet sitten tuulta alleen kun ei niistä ole vuosiin mitään juttua ollut.
Kyse on siitä että monet luulevat nastarenkaiden korvaavan ajotaitoa.
Lisään tuohon edelliseen vielä sen verran että kun pääsääntöisesti ajelen talvella sillä samperin Navaralla jossa on ne nastattomat renkaat ja olen niihin sopeutunut. Sitten kun ajan silla Terracanilla jossa on nastat niin tulee yllätyksenä kuinka hyvin se pysähtyy.
Jos taas olisi toisin päin niin silloin voisi kyllä yllätyksiä tullakin. Mutta ei taas sitten vaimokaan ole mitään valittanut vaikka joskus sillä Navaralla joutuukin ajamaan. On hän hyvin pysynyt silläkin pois kolaritilastoista. Fiksu nainen kun on ja tietää että ei se ihan samalla tavalla pysähdy kuin Terracan niin osaa pitää varansa.
Oli ne renkaat sitten nastoilla tai ilman niin järki käteen. Ja kyllä se melkein loppuun ajettu nastarengas ole yhtään sen parempi kuin hyväkuntoinen kitkarengas.
Jos taas olisi toisin päin niin silloin voisi kyllä yllätyksiä tullakin. Mutta ei taas sitten vaimokaan ole mitään valittanut vaikka joskus sillä Navaralla joutuukin ajamaan. On hän hyvin pysynyt silläkin pois kolaritilastoista. Fiksu nainen kun on ja tietää että ei se ihan samalla tavalla pysähdy kuin Terracan niin osaa pitää varansa.
Oli ne renkaat sitten nastoilla tai ilman niin järki käteen. Ja kyllä se melkein loppuun ajettu nastarengas ole yhtään sen parempi kuin hyväkuntoinen kitkarengas.
se ei kuitenkaan liene ole renkaiden vika vaan kuljettajan. Tunne autosi ja sen rajat niin vältyt ikäviltä yllätyksiltä. Toki sitten kun se hirvi eteen pomppaa niin ei ole nastarenkaan voittanutta kun kerran jarruttaa pitää jos tie on jäinen.
Nyky-henkilöautoissa on myös ajovakausjärjestelmä (ESC), joka auttaa tilanteessa, jossa auto meinaa karata käsistä. Tyhjässä liikenneympyrässä olen joskus kokeillut sitä. Auto pysyy helposti hallitussa sivuluisussa ja pysyy ajouralla. Kyllä tuo on hyvä apu esim. kitkarenkailla, jos auto meinaa karata tieltä..
Ei vielä, mutta ne ovat nopeasti alla kun tarve vaatii.
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
https://maps.app.goo.gl/a9k8U7ksGmAMMQ9E9KultaKikkare kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:37Joo, takavedolla ei vaan oikein pääse talvella mihinkään kun sutii suorallakin.
Toi pätkä oli ennen vähän eri näköinen ja siinä oli liikennevalot. Mä olin tokana siinä odottelemassa että valot vaihtuu. Oli siis talvi ja vähän lunta ja jääntapaista tiellä, mulla oli alla MB E sedan kitkarenkailla ja edessä oli Volvo V70 nastarenkailla, sekin siis taksi. Kun valot vaihtui niin se Volvo jäi paikalleen sutimaan ja valot ehti vaihtua takaisin punaisiksi. No mä valutin vähän taaksepäin ja odottelin että valot vaihtui uudelleen vihreäksi ja ohitin sen Volvon ja jatkoin matkaan Sakarinkadulle.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
-
PaikallaKultaKikkare
- Reactions:
Juu, ite vertasin nelivetoa ja takavetoa.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 17:02https://maps.app.goo.gl/a9k8U7ksGmAMMQ9E9KultaKikkare kirjoitti: ↑03 Marras 2025, 19:37Joo, takavedolla ei vaan oikein pääse talvella mihinkään kun sutii suorallakin.
Toi pätkä oli ennen vähän eri näköinen ja siinä oli liikennevalot. Mä olin tokana siinä odottelemassa että valot vaihtuu. Oli siis talvi ja vähän lunta ja jääntapaista tiellä, mulla oli alla MB E sedan kitkarenkailla ja edessä oli Volvo V70 nastarenkailla, sekin siis taksi. Kun valot vaihtui niin se Volvo jäi paikalleen sutimaan ja valot ehti vaihtua takaisin punaisiksi. No mä valutin vähän taaksepäin ja odottelin että valot vaihtui uudelleen vihreäksi ja ohitin sen Volvon ja jatkoin matkaan Sakarinkadulle.
Ylämäessä takaveto kyllä pitää etuvetoa paremmin kun painopiste on taaempana. Ja hyvällä pidolla kun painopiste siirtyy taakse.
Be stronger than your excuses
-
Märkäruuti
- Reactions:
Etenkin vanhalla Kupla-Volkkarilla. Kaikki paino takapäässä ja siihen aikaan suuret 15 tuuman pyörät pelittivät lumessa.KultaKikkare kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 17:18 Ylämäessä takaveto kyllä pitää etuvetoa paremmin kun painopiste on taaempana. Ja hyvällä pidolla kun painopiste siirtyy taakse.
Kolikon toinen puoli oli se, että varsinkin märässä lumessa etupyörät tuntuivat olevan tyhjän päällä. Muistan kuinka aamulla töihin mennessä neitseellisellä suojalumella ajaessani auto lähti siirtymään kohti piennarta. Ratin vääntäminen ei auttanut yhtään. Varovaisella jarrutuksella sai etupäähän sen verran painoa, että ohjaus alkoi tomia. Muistan lukeneeni väitteen, että Kuplassa satasen vaudissa etupyörillä olisi ollut painoa 5 kg/pyörä. Olisko ollut tyhjällä tankilla
Mulla oli ensimmäinen auto kupla mallia -64. Nastattomat kuluneet talvirenkaat oli pidoltaan kesärenkaiden luokkaa. Perä edellä mentiin muutaman kerran ojaan, mutta mitään vakavampaa ei onneksi sattunut.Märkäruuti kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 17:34Etenkin vanhalla Kupla-Volkkarilla. Kaikki paino takapäässä ja siihen aikaan suuret 15 tuuman pyörät pelittivät lumessa.KultaKikkare kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 17:18 Ylämäessä takaveto kyllä pitää etuvetoa paremmin kun painopiste on taaempana. Ja hyvällä pidolla kun painopiste siirtyy taakse.
Kolikon toinen puoli oli se, että varsinkin märässä lumessa etupyörät tuntuivat olevan tyhjän päällä. Muistan kuinka aamulla töihin mennessä neitseellisellä suojalumella ajaessani auto lähti siirtymään kohti piennarta. Ratin vääntäminen ei auttanut yhtään. Varovaisella jarrutuksella sai etupäähän sen verran painoa, että ohjaus alkoi tomia. Muistan lukeneeni väitteen, että Kuplassa satasen vaudissa etupyörillä olisi ollut painoa 5 kg/pyörä. Olisko ollut tyhjällä tankilla![]()
-
Märkäruuti
- Reactions:
Nuoruuteni kupla oli, sanotaan nyt, että mielenkiintoinen. Talvella pakastin, kesällä sauna.Märkäruuti kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 17:34Etenkin vanhalla Kupla-Volkkarilla. Kaikki paino takapäässä ja siihen aikaan suuret 15 tuuman pyörät pelittivät lumessa.KultaKikkare kirjoitti: ↑04 Marras 2025, 17:18 Ylämäessä takaveto kyllä pitää etuvetoa paremmin kun painopiste on taaempana. Ja hyvällä pidolla kun painopiste siirtyy taakse.
Kolikon toinen puoli oli se, että varsinkin märässä lumessa etupyörät tuntuivat olevan tyhjän päällä. Muistan kuinka aamulla töihin mennessä neitseellisellä suojalumella ajaessani auto lähti siirtymään kohti piennarta. Ratin vääntäminen ei auttanut yhtään. Varovaisella jarrutuksella sai etupäähän sen verran painoa, että ohjaus alkoi tomia. Muistan lukeneeni väitteen, että Kuplassa satasen vaudissa etupyörillä olisi ollut painoa 5 kg/pyörä. Olisko ollut tyhjällä tankilla![]()
Talvella lumella kulki kunnes jäi pohjasta kiinni. Kovemmassa vauhdissa, jos semmoista malttoi odottaa, niin sivutuuli vei ohjattavuuden.
Ja tilavakin oli, varmaan kymmenen koulukaveria parhaimmillaan kyydissä oli ja mahtui.