Jumala tieteessä
- anarkistialkuasukas
- Reactions:
Re: Jumala tieteessä
Raamatun 10 käskyä on kokoelma jo kyseistä satukirjaa kirjoitettaessa vakiintuneita moraalisäännöksiä. Ei niitä keksitty vasta kun tuo kirja koostettiin.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
-
Märkäruuti
- Reactions:
Tämä ei Suomessa pidä tarkalleen paikkaansa. Puoluslain ollessa voimassa viranomainen voi määrätä laajalti yksityisiäkin yrityksiä ja esimerkiksi pakko-ottaa autosi. Vääpeli Körmy pölähtää pihalle, ojentaa kätensä ja sanoo : "Maasturin avaimet ja sassiin."
Suomalaisessa sessa sivistyksessä yhteisön etu voidaan kriisitilanteessa panna yksityisen edun edelle.
Sota- ja poikkeuslait eivät ole suomalaisten keksintöä. Tuo taitaa toimia suunnilleen samoin kaikissa maissa tavallisten ihmisten ja pienyritysten suhteen. Rikas sontaeliitti on tietenkin vastuista ja velvoitteista vapaata niin kauan kunnes hallinto romahtaa täysin.Märkäruuti kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 17:15Tämä ei Suomessa pidä tarkalleen paikkaansa. Puoluslain ollessa voimassa viranomainen voi määrätä laajalti yksityisiäkin yrityksiä ja esimerkiksi pakko-ottaa autosi. Vääpeli Körmy pölähtää pihalle, ojentaa kätensä ja sanoo : "Maasturin avaimet ja sassiin."
Suomalaisessa sessa sivistyksessä yhteisön etu voidaan kriisitilanteessa panna yksityisen edun edelle.
Ja kyllä tavallisen ihmisen omaisuus lähtee rauhan aikanakin, jos joku isompi omaisuus haluaa sen viedä. Pakkolunastukset ovat läpihuutojuttuja, jos iso firma haluaa ihmisten omaisuuden, ja muodolliset korvaukset puhdasta vittuilua uhreille. Ja tekosyynä aina "yleinen etu".
-
Märkäruuti
- Reactions:
Mikään tuosta ei edellytä taikavoimiin uskomista.Toope kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 16:59Ei ainakaan kaltaistasi kyynisyyttä. Yhteiskunta tarvitsee lakeja ja sääntöjä toimiakseen. Meidän kansalaisten on oltava aktiivisia, jotta palkkaamamme viranhoitajat hoitavat asiaamme kunnolla.Tauko kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:50Mitä muuta kaikki usko ja pappeus on kuin vallankäyttöä olemattomaan auktoriteettiin vetoamista.Toope kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:13Olen eri mieltä. Tuo mainitsemasi on vain yksi käsitys. Ei ole minun käsitykseni uskosta. Arvot ovat tärkeitä, mutta eivät muutu auktoriteeettisiksi, kuten islamissa. Ihmisellä on vapaus ajatella ja soveltaa näkemyksiä.Neutroni kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:04Tuo kuulostaa siltä, että pidät juutalaisuuden ja kristinuskon omaksumia yleisiä moraalisääntöjä hyvinä. Niin minäkin. Ne on todettu toimiville yhteisöille välttämättömiksi jo paljon ennen noiden uskontojen perustamista. Esimerkiksi käskyt lukuunottamatta suoraan jumalaan viittaavia, kultainen sääntö, monet Jeesuksen nimiin Raamatussa laitetut opetukset ym. Mutta se mikä on noille uskonnoille tyypillistä on poikkeuksetta raskaan sarjan hihhulisoopaa. Kaikenlainen joutava nipotus siitä miten jumalaa kuulu pokkuroida, räikeän eriarvoisuuden hyväksyminen, johtajien hyväksikäytettäväksi alistumisen vaatimus tavalliselle kansalle jne. ovat turhaa tauhkaa.Toope kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 21:57 Olen kulttuurikristitty, uskon 10 käskyyn ja kristinuskon oppeihin, pääosin. Jumalakäsitystä en kykene ymmärtämään, sitä olen miettinyt viimeiset 45 vuotta älyllisenä ihmisenä (olen siis 53v). Arvostan suuresti kristillisyyden/juutalaisuuden luomia arvoja ja näkemyksiä, koska luovat yhteiskunnalle hyvää moraaliperustaa. Arvostan länsimaalaista sivistystä, joka osin perustaa moraalinsa ja lakinsa noihin periaatteisiin. Jumaluuden käsite silti itsessään on minulle abstrakti. Toivon jumalan olevan, mutta paskaax minä tiedän?!
Kuka se on?Märkäruuti kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 17:24 Eivät ole, muuta otin esimerkin siitä, minkä tunnen. Tuskin Niall Fergusonin omaisuus olisi kriisitilanteessa sen paremmin suojassa.
-
Märkäruuti
- Reactions:
Wikisen:
"Niall Ferguson on skotlantilainen tietokirjailija ja Harvardin yliopiston historian sekä Harvard Business Schoolin professori."
Toope tuolla edellä mainosti hänen kirjaansa: "Yksityinen omistusoikeus on eräs tärkeimpiä länsimaiden arvoja, kun edes kruunu ei saa omaa omistustasi viedä! Suosittelen tuota kirjaa."
Ei kai yhteiskunta toimiakseen tarvi uskontoa ja pappeja, paitsi teokratiassa.Toope kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 16:59Ei ainakaan kaltaistasi kyynisyyttä. Yhteiskunta tarvitsee lakeja ja sääntöjä toimiakseen. Meidän kansalaisten on oltava aktiivisia, jotta palkkaamamme viranhoitajat hoitavat asiaamme kunnolla.Tauko kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:50Mitä muuta kaikki usko ja pappeus on kuin vallankäyttöä olemattomaan auktoriteettiin vetoamista.Toope kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:13Olen eri mieltä. Tuo mainitsemasi on vain yksi käsitys. Ei ole minun käsitykseni uskosta. Arvot ovat tärkeitä, mutta eivät muutu auktoriteeettisiksi, kuten islamissa. Ihmisellä on vapaus ajatella ja soveltaa näkemyksiä.Neutroni kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:04Tuo kuulostaa siltä, että pidät juutalaisuuden ja kristinuskon omaksumia yleisiä moraalisääntöjä hyvinä. Niin minäkin. Ne on todettu toimiville yhteisöille välttämättömiksi jo paljon ennen noiden uskontojen perustamista. Esimerkiksi käskyt lukuunottamatta suoraan jumalaan viittaavia, kultainen sääntö, monet Jeesuksen nimiin Raamatussa laitetut opetukset ym. Mutta se mikä on noille uskonnoille tyypillistä on poikkeuksetta raskaan sarjan hihhulisoopaa. Kaikenlainen joutava nipotus siitä miten jumalaa kuulu pokkuroida, räikeän eriarvoisuuden hyväksyminen, johtajien hyväksikäytettäväksi alistumisen vaatimus tavalliselle kansalle jne. ovat turhaa tauhkaa.Toope kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 21:57 Olen kulttuurikristitty, uskon 10 käskyyn ja kristinuskon oppeihin, pääosin. Jumalakäsitystä en kykene ymmärtämään, sitä olen miettinyt viimeiset 45 vuotta älyllisenä ihmisenä (olen siis 53v). Arvostan suuresti kristillisyyden/juutalaisuuden luomia arvoja ja näkemyksiä, koska luovat yhteiskunnalle hyvää moraaliperustaa. Arvostan länsimaalaista sivistystä, joka osin perustaa moraalinsa ja lakinsa noihin periaatteisiin. Jumaluuden käsite silti itsessään on minulle abstrakti. Toivon jumalan olevan, mutta paskaax minä tiedän?!
Ja viranhoitajat ovat niitä, joista kovastikin halusit päästä eroon, kun niihin virkoihin kuluu verorahoja.
Ja itse aiheesta, Jumalaa ei tieteessä ole, eikä tarvita.
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Kun kaavoittaja tulee niin lähtee maat ja mannut olit sitten sivistynyt tai et.
Mutta tarvitaanko teokratiaa?Tauko kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 22:34Ei kai yhteiskunta toimiakseen tarvi uskontoa ja pappeja, paitsi teokratiassa.Toope kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 16:59Ei ainakaan kaltaistasi kyynisyyttä. Yhteiskunta tarvitsee lakeja ja sääntöjä toimiakseen. Meidän kansalaisten on oltava aktiivisia, jotta palkkaamamme viranhoitajat hoitavat asiaamme kunnolla.Tauko kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:50Mitä muuta kaikki usko ja pappeus on kuin vallankäyttöä olemattomaan auktoriteettiin vetoamista.Toope kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:13Olen eri mieltä. Tuo mainitsemasi on vain yksi käsitys. Ei ole minun käsitykseni uskosta. Arvot ovat tärkeitä, mutta eivät muutu auktoriteeettisiksi, kuten islamissa. Ihmisellä on vapaus ajatella ja soveltaa näkemyksiä.Neutroni kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 22:04Tuo kuulostaa siltä, että pidät juutalaisuuden ja kristinuskon omaksumia yleisiä moraalisääntöjä hyvinä. Niin minäkin. Ne on todettu toimiville yhteisöille välttämättömiksi jo paljon ennen noiden uskontojen perustamista. Esimerkiksi käskyt lukuunottamatta suoraan jumalaan viittaavia, kultainen sääntö, monet Jeesuksen nimiin Raamatussa laitetut opetukset ym. Mutta se mikä on noille uskonnoille tyypillistä on poikkeuksetta raskaan sarjan hihhulisoopaa. Kaikenlainen joutava nipotus siitä miten jumalaa kuulu pokkuroida, räikeän eriarvoisuuden hyväksyminen, johtajien hyväksikäytettäväksi alistumisen vaatimus tavalliselle kansalle jne. ovat turhaa tauhkaa.Toope kirjoitti: ↑05 Loka 2024, 21:57 Olen kulttuurikristitty, uskon 10 käskyyn ja kristinuskon oppeihin, pääosin. Jumalakäsitystä en kykene ymmärtämään, sitä olen miettinyt viimeiset 45 vuotta älyllisenä ihmisenä (olen siis 53v). Arvostan suuresti kristillisyyden/juutalaisuuden luomia arvoja ja näkemyksiä, koska luovat yhteiskunnalle hyvää moraaliperustaa. Arvostan länsimaalaista sivistystä, joka osin perustaa moraalinsa ja lakinsa noihin periaatteisiin. Jumaluuden käsite silti itsessään on minulle abstrakti. Toivon jumalan olevan, mutta paskaax minä tiedän?!
-
vahva_virtanen
- Reactions:
Jumalakäsitys kuuluu yhteiskunta/sosiaali- ja tottakai teologisiin tieteisiin, mutta pää kylmänä. Kaikkea ei pidä sekoittaa tieteenaloina toisiinsa. Itse erotan matem/luonnont.-aiheet yhteiskunt./sosiaal.-tieteistä. Noita en hevin sekottaisi, vaikka monien menetelmiä voidaan toisissaan käyttää. Mieluuummin niinpäin, että yhteiskuntatieteet käyttävät luonnontieteitä. En haluaisi luonnontieteiden sekoittavan wokevasemmiston tavoin yhteiskuntatieteitä luonnontieteisiin. 
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Suomalainen sisu:
Ei jumalakäsitystä tarvitse yhteiskuntatieteessä huomioida. Eihän siinä huomioida kenenkään joulupukkikäsitystäkään.Toope kirjoitti: ↑09 Loka 2024, 18:05 Jumalakäsitys kuuluu yhteiskunta/sosiaali- ja tottakai teologisiin tieteisiin, mutta pää kylmänä. Kaikkea ei pidä sekoittaa tieteenaloina toisiinsa. Itse erotan matem/luonnont.-aiheet yhteiskunt./sosiaal.-tieteistä. Noita en hevin sekottaisi, vaikka monien menetelmiä voidaan toisissaan käyttää. Mieluuummin niinpäin, että yhteiskuntatieteet käyttävät luonnontieteitä. En haluaisi luonnontieteiden sekoittavan wokevasemmiston tavoin yhteiskuntatieteitä luonnontieteisiin.![]()
- Prometheus
- Reactions:
Prometheus kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 08:24Miksi vain kymmeneen? Väitetyn jumaluuden antamia käskyjä ja ohjeita on raamatussa yli 600.
Millä perusteella valikoit näistä käskyistä vain mieleiset?
Millä perusteella määrittelet ne kristillisyyden/juutalaisuuden luomiksi arvoiksi, vaikka ne arvot on kopioitu aikaisemmista "pakana"uskonnoista ja kulttuureista?
Mihinkäs suurin piirtein samanlainen aasialainen sivistys sitten perustuu?
Aasialainen sivistys ei ehkä ole luonut yhtä hyvää mallia ihmisille, kuin länsimainen! Länsimaisuuden arvot tulevat juuri juutalais/kristillisyyden kautta. Osa ideoista on jopa vanhemmista uskontomalleista. Raamatussa on 10 käskyä, nuo 600 väittämääsi muut (?Huuhaa) ovat väitteitä raamatun sisällä, eivät lakeja.Prometheus kirjoitti: ↑09 Loka 2024, 18:22Prometheus kirjoitti: ↑06 Loka 2024, 08:24Miksi vain kymmeneen? Väitetyn jumaluuden antamia käskyjä ja ohjeita on raamatussa yli 600.
Millä perusteella valikoit näistä käskyistä vain mieleiset?
Millä perusteella määrittelet ne kristillisyyden/juutalaisuuden luomiksi arvoiksi, vaikka ne arvot on kopioitu aikaisemmista "pakana"uskonnoista ja kulttuureista?
Mihinkäs suurin piirtein samanlainen aasialainen sivistys sitten perustuu?
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
Suomalainen sisu:
Suomalainen sisu: