Kiitos täsmennyksestä – ymmärrän hyvin, mihin pyrit. Itse en kuitenkaan pidä tarpeellisena olettaa mitään metafyysisiä totuuksia, vaan ainoastaan metafyysisiä alkuoletuksia, joita voidaan arvioida uudelleen, jos empiirinen kokemus sitä edellyttää. Tämä erottaa tieteellisen ajattelun uskonnollisesta: tieteessä mikään perusoletus ei ole koskematon.Vän kirjoitti: ↑02 Marras 2025, 09:38Minä ymmärrän myös sinun näkemyksesi. Voin yrittää täsmentää omaa näkemystäni hieman.Naturalisti kirjoitti: ↑02 Marras 2025, 01:01Ymmärrän hyvin näkemyksesi, mutta haluan täsmentää omaani hieman. Kun sanon, että rationaalisuus on evolutiivisesti konvergentti, en tarkoita, että olisi vain yksi ainoa tapa olla rationaalinen. Päinvastoin – uskon, että rationaalisuuden muodot voivat vaihdella, mutta ne konvergoituvat tietyissä kohdissa, koska todellisuus toimii kaikkialla samojen luonnonlakien mukaan.Vän kirjoitti: ↑01 Marras 2025, 22:20Tuosta olen täysin eri mieltä. Jos rationaalisuus ei ole metafyysisesti tosi, vaan ainoastaan evolutiivisesti konvergentti, ei ole mitään syytä olettaa, että meidän rationaalisuutemme olisi ainoa evolutiivisesti konvergentti rationaalisuus. Mielestäni olisi erittäin todennäköistä, jopa lähes välttämätöntä, että tuossa tapauksessa Maan ulkopuolisen älykkyyden rationaalisuus olisi niin erilainen meidän rationaalisuudestamme, että meidän olisi mahdotonta ymmärtää toisiamme. He olisivat kiinnostuneet aivan eri tavoista ymmärtää todellisuutta kuin me.Naturalisti kirjoitti: ↑01 Marras 2025, 22:05 Tässä ketjussa tulee nyt niin paljon kiinnostavia kommentteja, että tekisi mieli vastata moneen suuntaan – mutta aika ei riitä. Niinpä tyydyn tällä erää vain täsmentämään omaa kantaani ketjun sivuilla 10 ja 11 esitettyihin näkemyksiin.
Olennaista minulle ei ole se, kuinka epätodennäköiseltä elämän synty tilastollisesti vaikuttaa, vaan se, mitä tämä keskustelu paljastaa ajattelumme taustaoletuksista. Omaksumani fiktionalismin mukaan todennäköisyyslaskenta, logiikka ja kaikki muukin rationaalisuus eivät ole a priori annettuja rakenteita, vaan kumuloitunutta empiriaa. Aivomme – kuten oletettavasti muidenkin älykkäiden olentojen ajattelumekanismit – eivät perustu algoritmisuuteen vaan heuristiseen, kokemukseen perustuvaan mallintamiseen.
Jos oletetaan, että kaikkialla universumissa vallitsevat samat luonnonlait, niin materian evoluution täytyy ensin tuottaa biologinen elämä, ja sen kautta olento, joka kykenee omaksumaan elämänsä aikana kuvitteellisia sosiaalisia yhteisöjä ja maailmanselityksiä. Näistä selityksistä empiriaan perustuva tiede lienee se, joka on kaikkien älyllisten olentojen kesken yhteisesti ymmärrettävissä – ja siksi myös kiinnostava.
Tässä valossa rationaalisuus ei ole universaali kieli siksi, että se olisi metafyysisesti tosi, vaan siksi, että se on evolutiivisesti konvergentti. Kaikki a priori -rakenteet ovat lopulta vain yleistettyä kokemusta. Ja juuri siksi uskon, että jos muualla on älyllistä elämää, se ei ole meille käsittämätöntä – vaan todennäköisesti kiinnostunut samoista tavoista ymmärtää todellisuutta kuin mekin.
Kohtaamisen pohdinta ei siis ole vain spekulatiivista viihdettä, vaan ikkuna siihen, millaisia ajattelun rakenteita evoluutio voi tuottaa – ja miten ne voivat kohdata toisensa.
Ajattelumme ja sen sanoittaminen konvergoituvat siksi, että olemme vuorovaikutuksessa saman fysikaalisen todellisuuden kanssa. Totumme käyttämään kieltä niin, että se vastaa omaa mielenkieltämme – joka on jokaisella yksilöllä subjektiivinen. Kommunikoidessamme käännämme kaiken simultaanisti omalle mielenkielellemme. Mitään universaalia kielikykyä ei ole olemassa; pelaamme kaikki kielipelejä enemmän tai vähemmän omilla säännöillämme.
Silti kommunikaatiomme – ja sen kautta myös ajattelumme – lähenee toisiaan sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tässä prosessissa syntyy yhteisiä käsitteellisiä kehyksiä, vaikka niissä säilyy aina myös diversiteettiä. Mitään metafyysisiä totuuksia ei ole olemassa. Materialistisen ontologisen realismin mukaan todellisuus on olemassa sellaisena kuin se on, käsityksistämme riippumatta. Mutta tietoteoreettisesti emme koe todellisuutta suoraan, vaan muodostamme siitä empiiristen kokemustemme mukaisia subjektiivisia representaatioita.
On tietenkin selvää, että saman alan asiantuntijoiden käsitykset voivat olla varsin lähellä toisiaan – mutta eivät koskaan täysin identtisiä. Vaikka tieteelliset teoriat pyrkivät kuvaamaan todellisuutta mahdollisimman objektiivisesti, ne ovat silti vain toiminnallisia malleja todellisuudesta – eivät itse todellisuus.
Juuri siksi ajattelen, että jos muualla on älyllistä elämää, sen tapa hahmottaa todellisuutta ei ehkä ole identtinen omamme kanssa, mutta se voi silti olla meille ymmärrettävä – koska se on syntynyt samassa maailmassa, samojen lainalaisuuksien puitteissa. Ymmärrys ei edellytä identtisiä ajattelumalleja, vaan yhteistä kosketuspintaa todellisuuteen.
Jos ajattelumme ja representaatiomme konvergoituvat, lähenevät toisiaan kommunikaation avulla ja vuorovaikutuksessa fysikaalisen todellisuuden kanssa, silloin täytyy olla olemassa jokin tosi representaatio, jota kohden me kaikki, alienit mukaan lukien, konvergoidumme. Kun kerran luonnonlait toimivat samalla tavalla kaikkialla, juuri tuo tapa on se aito oikea ja tosi representaatio. Emme ehkä koskaan pysty tietämään täsmälleen, mikä tuo tapa on, vaikka voimme konvergoitua aina vaan lähemmäksi sitä. Se tapa on kuitenkin olemassa, vaikka kukaan ei koskaan voisi tietää sitä. Jos sitä tapaa ei olisi, silloin luonnonlait eivät voisi toimia aina samalla tavalla, koska mitään tapaa ei olisi olemassa.
Toiselta kantilta katsottuna, kun sanot, että mitään metafyysisiä totuuksia ei ole olemassa, onko silloin tuo metafyysinen totuus? Minusta väite: "metafyysisiä totuuksia ei ole olemassa" on metafyysinen väite, ja jos on totta, se on metafyysinen totuus. Jos se on metafyysinen totuus, se on väärin, eikä se ole metafyysinen totuus. Tämä voi kuulostaa koululaisen saivartelulta, mutta ajatuksena on, että minusta on kummallista perustella loogisesti näkökantaa, jonka mukaan logiikka ei ole totta.
Ei ole myöskään tarpeellista olettaa, että olisi jokin yhteinen metafyysinen totuus, jota kohti kaikki subjektiiviset käsitykset lähestyvät. Sen sijaan ne voivat lähestyä parempaa todellisuuden kuvausta – ei siksi, että jokin kuvaus olisi lopullisesti tosi, vaan siksi, että se toimii paremmin suhteessa havaittuun todellisuuteen.
Jos jokin todellisuuden kuvaustapa julistetaan totuudeksi, se muuttuu käytännössä uskonnoksi. Tieteelliset teoriat, logiikka ja matematiikka ovat hyödyllisiä fiktiivisiä rakenteita – ne eivät ole todellisuus itse, vaan sen toiminnallisia malleja. Samoin valtiot, uskonnot ja muut kuvitteelliset yhteisöt ovat olemassa materiaalisesti mielen representaatioina – neuraalisina prosesseina, jotka mahdollistavat laumaa suurempien yhteisöjen sääntöperusteisen yhteistoiminnan.
Näistä vain realitodellisuuden representaatiot – eli ne teoriat, jotka pyrkivät kuvaamaan ulkoista todellisuutta – voivat saada empiirisen vastineen mielen ulkopuolisessa materiaalisessa todellisuudessa. Ne eivät ole totta siksi, että ne olisivat metafyysisesti oikeita, vaan siksi, että ne toimivat – ne selittävät, ennustavat ja ohjaavat vuorovaikutustamme todellisuuden kanssa.
Logiikka ja matematiikka ovat siis hyödyllisiä fiktiota: ne ovat rationaalisen ajattelun apuneuvoja, eivät todellisuuden rakenteita. Ja juuri siksi voimme perustella loogisesti näkökantaa, jonka mukaan logiikka ei ole metafyysisesti tosi – vaan käytännöllisesti käyttökelpoinen. Se ei ole ristiriita, vaan tunnustus siitä, että ajattelumme on välineellistä, ei absoluuttista.

