Sähköautoilun tulevaisuus ?

Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Konemies kirjoitti: 21 Loka 2025, 14:54 Sähköautojen komponentit ovat kehitysvaiheessa. Jos ostaa käytetyn niin pitää tietää tarkasti mitä ostaa.
Mistä sinä tiedät tarkasti mitä ostat. Voiko myyjän puheisiin luottaa.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

"TM Koeajo: Volvo ES90 – Ehkä kaikkien aikojen hienoin Volvo"

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/20a-2 ... sluokassa/

Järkyttävä kosla, pahimmillaan 22" vanne+rengas-sarjalla varustettuna, joka maksaa yli 6K, takana 285/35/22"...
Renkaat kuluvat tuollaisessa koslassa 3xnopeammin kuin 155/70/13" rengassarja 1985 vuosimallisessa Fiat Unossa, joka maksoi uutena vähemmän kuin tuon Volvon rengas-sarja. Tähän on tultu, koska95%.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:05 "TM Koeajo: Volvo ES90 – Ehkä kaikkien aikojen hienoin Volvo"
...
Renkaat kuluvat tuollaisessa koslassa 3xnopeammin kuin 155/70/13" rengassarja 1985 vuosimallisessa Fiat Unossa, joka maksoi uutena vähemmän kuin tuon Volvon rengas-sarja. Tähän on tultu, koska95%.
95% voi olla sopivasti tulkiten syypää moneen yhteiskunnalliseen ongelmaan, mutta tuo auto ei ole tehty 95%:lle eikä 95% omista koskaan sellaista. Itse asiassa 95% ei aja koskaan metriäkään sellaisella.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Neutroni kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:14
Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:05 "TM Koeajo: Volvo ES90 – Ehkä kaikkien aikojen hienoin Volvo"
...
Renkaat kuluvat tuollaisessa koslassa 3xnopeammin kuin 155/70/13" rengassarja 1985 vuosimallisessa Fiat Unossa, joka maksoi uutena vähemmän kuin tuon Volvon rengas-sarja. Tähän on tultu, koska95%.
95% voi olla sopivasti tulkiten syypää moneen yhteiskunnalliseen ongelmaan, mutta tuo auto ei ole tehty 95%:lle eikä 95% omista koskaan sellaista. Itse asiassa 95% ei aja koskaan metriäkään sellaisella.
Väärin sammutettu, vaikka olet ihan oikeassa sen suhteen että 95% nk. kuluttajista ei koskaan omista sellaista. Pointti on se että autonvalmistaja Volvolla ei ole enää tarjota autoja joita 95% olisi mielekästä ostaa, ajaa ja omistaa. Fiat Uno oli järkiauto 95%, kun taasen tuollainen Volvon kaltainen hirviö on idioottimainen kaikin kuviteltavin tavoin, varsinkin ympäristöseikat huomioiden, vaikka "vihreä siirtymä" lieneekin markkinointirepertoaariinsa kuuluvaa, "vastuullisesti valmistettu", TIRSK! Yhden eturenkaansa kumimäärä riitäisi Fiat Unon koko rengas-sarjaan ja jäisi ylikin, joka kestää Fiatin aiheuttamaa kulutusta 3x kauemmin kuin Volvon vastaava, joka maksaa 20x enemmän jne.
Mutta siis näin, koska 95%, mikä on siis se pointti 95% osalta, eli 95% on antanut tämänkaltaisen tilanteen syntyä.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:42 Pointti on se että autonvalmistaja Volvolla ei ole enää tarjota autoja joita 95% olisi mielekästä ostaa, ajaa ja omistaa.
Onko ikinä ollutkaan?
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Märkäruuti kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:45
Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:42 Pointti on se että autonvalmistaja Volvolla ei ole enää tarjota autoja joita 95% olisi mielekästä ostaa, ajaa ja omistaa.
Onko ikinä ollutkaan?
On, Volvo 66/DAF ja 300 sarjan Volvot kuuluivat edullisten autojen luokkaan, eikä 100/200 sarjat ja 500 sarja 1960-luvulla olleet mitään premium luokan koslia, vaikka helvetin kestäviä olivatkin.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:42 Väärin sammutettu, vaikka olet ihan oikeassa sen suhteen että 95% nk. kuluttajista ei koskaan omista sellaista. Pointti on se että autonvalmistaja Volvolla ei ole enää tarjota autoja joita 95% olisi mielekästä ostaa, ajaa ja omistaa. Fiat Uno oli järkiauto 95%, kun taasen tuollainen Volvon kaltainen hirviö on idioottimainen kaikin kuviteltavin tavoin, varsinkin ympäristöseikat huomioiden, vaikka "vihreä siirtymä" lieneekin markkinointirepertoaariinsa kuuluvaa, "vastuullisesti valmistettu", TIRSK! Yhden eturenkaansa kumimäärä riitäisi Fiat Unon koko rengas-sarjaan ja jäisi ylikin, joka kestää Fiatin aiheuttamaa kulutusta 3x kauemmin kuin Volvon vastaava, joka maksaa 20x enemmän jne.
Mutta siis näin, koska 95%, mikä on siis se pointti 95% osalta, eli 95% on antanut tämänkaltaisen tilanteen syntyä.
Aina on ollut ökyautoja. Fiat sattuu omistamaan Ferrarin, jonka autojen rinnalla tuo Volvo on suorastaan huokea ja käytännöllinen kansanauto. Se on kyllä totta, että 95%:n takia tavalliset autot tehdään epäkäytännölllisiksi. Laitetaan liikaa tehoa ja liikaa vempeleitä ja saadaan rohmuttua isommat katteet. Mutta rehvastelun halu on niin kovakoodattu ihmisen perimään, että ei siitä kannata paljoa ulista. Eikä väittää, että se olisi modernin ajan ilmiö. Eikä sitäkään aja 95% vaan se 5% (tai 0.5%) , joka rahoillaan ja vallallaan päättää, että kahmitaan 95% rahat antamalla vähän rehvakkuutta, vaikka voisivat päättää, että kansa ajaa Valtiollisen autotehtaan pienauto 3:lla, joka on 80 km/h kulkeva koppimopo ja jonka saa, kun jonotta 15 vuotta koko ajan täysin moitteetomasti käyttäytyen. Jos ei kelpaa tai ole ostoluvan arvoinen, niin sitten alemman luokan kansalainen voi kävellä.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Neutroni kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:50
Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 18:42 Väärin sammutettu, vaikka olet ihan oikeassa sen suhteen että 95% nk. kuluttajista ei koskaan omista sellaista. Pointti on se että autonvalmistaja Volvolla ei ole enää tarjota autoja joita 95% olisi mielekästä ostaa, ajaa ja omistaa. Fiat Uno oli järkiauto 95%, kun taasen tuollainen Volvon kaltainen hirviö on idioottimainen kaikin kuviteltavin tavoin, varsinkin ympäristöseikat huomioiden, vaikka "vihreä siirtymä" lieneekin markkinointirepertoaariinsa kuuluvaa, "vastuullisesti valmistettu", TIRSK! Yhden eturenkaansa kumimäärä riitäisi Fiat Unon koko rengas-sarjaan ja jäisi ylikin, joka kestää Fiatin aiheuttamaa kulutusta 3x kauemmin kuin Volvon vastaava, joka maksaa 20x enemmän jne.
Mutta siis näin, koska 95%, mikä on siis se pointti 95% osalta, eli 95% on antanut tämänkaltaisen tilanteen syntyä.
Aina on ollut ökyautoja. Fiat sattuu omistamaan Ferrarin, jonka autojen rinnalla tuo Volvo on suorastaan huokea ja käytännöllinen kansanauto. Se on kyllä totta, että 95%:n takia tavalliset autot tehdään epäkäytännölllisiksi. Laitetaan liikaa tehoa ja liikaa vempeleitä ja saadaan rohmuttua isommat katteet. Mutta rehvastelun halu on niin kovakoodattu ihmisen perimään, että ei siitä kannata paljoa ulista. Eikä väittää, että se olisi modernin ajan ilmiö. Eikä sitäkään aja 95% vaan se 5% (tai 0.5%) , joka rahoillaan ja vallallaan päättää, että kahmitaan 95% rahat antamalla vähän rehvakkuutta, vaikka voisivat päättää, että kansa ajaa Valtiollisen autotehtaan pienauto 3:lla, joka on 80 km/h kulkeva koppimopo ja jonka saa, kun jonotta 15 vuotta koko ajan täysin moitteetomasti käyttäytyen. Jos ei kelpaa tai ole ostoluvan arvoinen, niin sitten alemman luokan kansalainen voi kävellä.
Tottahan toki on aina ollut olemassa premium luokan autoja, mutta pointtini on yhä se että ei tuo Volvon uusin malli ole kansanautoluokkaan kuuluva, kuten olivat esim. Amazonit ja 244/245 aikoinaan. Se että Ferrari brändi kuuluu nykyään Fiat konsernille ei toimi argumenttina tässä yhteydessä, kuten ei se että nykyiset Fiat 500 mallit ovat sutta ja sekundaa alkuperäisiin verraten. Volvon halvin malli maksaa saman verran nykyeuroissa mitä perus Uno maksoi markoissa 1985, siinä se fundamentalistinen ero, käytännössä 6x.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 19:00 Tottahan toki on aina ollut olemassa premium luokan autoja, mutta pointtini on yhä se että ei tuo Volvon uusin malli ole kansanautoluokkaa kuuluva, kuten olivat esim. Amazonit ja 244/245 aikoinaan.
Eikö tuo ole itsestäänselvyys? Ei se edes väitä olevansa. Jokainen ymmärtää, että ei tuollaisella ökyautolla tavoitella taloudellista ajoa vaan maksetaan esteettisistä elämyksistä.
Se että Ferrari brändi kuuluu nykyään Fiat konsernille ei toimi argumenttina tässä yhteydessä, kuten ei se että nykyiset Fiat 500 mallit ovat sutta ja sekundaa alkuperäisiin verraten. Volvon halvin malli maksaa saman verran nykyeuroissa mitä perus Uno maksoi markoissa 1985, siinä se fundamentalistinen ero, käytännössä 6x.
Tuo kertoo rahan arvon muuttumisesta. Jos lasket kuinka kauan mediaanipalkansaajan pitää työskennellä edullisen auton ostamiseksi tai 100000 kilometrin kulujen maksamiseksi (kaikki kulut huomioiden), niin se aika on vähentynyt.
JeeSe
Reactions:
Viestit: 2443
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

https://www.is.fi/autot/art-2000011575501.html

Nyt tuli latauskieltoa Audeille. Saattavat syttyä palamaan, mutta onneksi vika on helppo korjata. Ohjelmistopäivityksellä. REPS TIRSK.
Elämänsankari
Reactions:
Viestit: 1789
Liittynyt: 01 Touko 2025, 12:19

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Elämänsankari »

Hyvää mainosta audille.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Neutroni kirjoitti: 22 Loka 2025, 19:04
Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 19:00 Tottahan toki on aina ollut olemassa premium luokan autoja, mutta pointtini on yhä se että ei tuo Volvon uusin malli ole kansanautoluokkaa kuuluva, kuten olivat esim. Amazonit ja 244/245 aikoinaan.
Eikö tuo ole itsestäänselvyys? Ei se edes väitä olevansa. Jokainen ymmärtää, että ei tuollaisella ökyautolla tavoitella taloudellista ajoa vaan maksetaan esteettisistä elämyksistä.
Se että Ferrari brändi kuuluu nykyään Fiat konsernille ei toimi argumenttina tässä yhteydessä, kuten ei se että nykyiset Fiat 500 mallit ovat sutta ja sekundaa alkuperäisiin verraten. Volvon halvin malli maksaa saman verran nykyeuroissa mitä perus Uno maksoi markoissa 1985, siinä se fundamentalistinen ero, käytännössä 6x.
Tuo kertoo rahan arvon muuttumisesta. Jos lasket kuinka kauan mediaanipalkansaajan pitää työskennellä edullisen auton ostamiseksi tai 100000 kilometrin kulujen maksamiseksi (kaikki kulut huomioiden), niin se aika on vähentynyt.
Ei kerro, koska mediaaniansio ei ole oikea tapa selvittää nk. taviksen/95% reaaliostovoima. Autoiluun liittyvissä on selkeästi todettavissa että sellainen on kallistunut ja muilla tavoin vaikeutunut viime vuosikymmenten aikana pisteeseen jossa tietyllä aiemmin autoilevalla demografisella ryhmällä ei ole enää mahdollisuuksia omistaa autoa. Huomaan että sinulla on vaikeuksia hahmottaa työikäisten tavisten taloudellinen elämäntilanne nyky-yhteiskunnassa.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 19:24 Ei kerro, koska mediaaniansio ei ole oikea tapa selvittää nk. taviksen/95% reaaliostovoima. Autoiluun liittyvissä on selkeästi todettavissa että sellainen on kallistunut ja muilla tavoin vaikeutunut viime vuosikymmenten aikana pisteeseen jossa tietyllä aiemmin autoilevalla demografisella ryhmällä ei ole enää mahdollisuuksia omistaa autoa. Huomaan että sinulla on vaikeuksia hahmottaa työikäisten tavisten taloudellinen elämäntilanne nyky-yhteiskunnassa.
Tiedän kyllä, että kaikkien muiden paitsi eniten tienaavan 1 %:n ostovoima on alentunut viimemisen vuosikymmenen, mutta sinä vertasit vuoteen 1985.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Neutroni kirjoitti: 22 Loka 2025, 19:32
Brainwashed kirjoitti: 22 Loka 2025, 19:24 Ei kerro, koska mediaaniansio ei ole oikea tapa selvittää nk. taviksen/95% reaaliostovoima. Autoiluun liittyvissä on selkeästi todettavissa että sellainen on kallistunut ja muilla tavoin vaikeutunut viime vuosikymmenten aikana pisteeseen jossa tietyllä aiemmin autoilevalla demografisella ryhmällä ei ole enää mahdollisuuksia omistaa autoa. Huomaan että sinulla on vaikeuksia hahmottaa työikäisten tavisten taloudellinen elämäntilanne nyky-yhteiskunnassa.
Tiedän kyllä, että kaikkien muiden paitsi eniten tienaavan 1 %:n ostovoima on alentunut viimemisen vuosikymmenen, mutta sinä vertasit vuoteen 1985.
Tein niin koska Fiat Uno vm: 1985 oli halpa ja ihan hyvä auto, vaikka kuuluikin petojen sukuun, susi syntyessään...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 13938
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

"Nykyautoiluun" liittyvää hulluutta voidaan tarkastella myös siltä osin kuinka paljon enemmän autot painavat keskimäärin viime vuosituhannen autojen keskipainoihin verraten, ja miten leveillä matalaprofiilirenkailla varustetut nykyautot kuluttavat enemmän tiestöä, siis sen lisäksi että itse renkaatkin kuluvat nopeammin jne, ollen asioita jotka lisäävät päästöjä merkittävästi. Uusin Volvo ex90 malli on näiltä osin hirviö, paino reilu 3 tonnia ja järkyttävä rengastus. Ei niin mitään järkeä, jos ja kun tarkoituksena on esiintyä "vastuullisena ja kestävää kehitystä tukevana autonvalmistajana", TIRSK!
VMP, KPPPT...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous hater
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin