Eikö se lasikuitu asfaltin joukossa olisi ongelma, vai erotetaanko lasikuitu tässä prosessissa pois lopputuotteesta?
No aivan varmasti on ongelma, kuidunpätkiä ilmassa ja sitä kautta keuhkoissa. Mutta pitäähän ongelma lakaista maton alle seurauksista välittämättä.
In collaboration with a local road construction company, the team demonstrated the application of modified asphalt mixtures incorporating retired turbine blades on a section of the Qingfu Highway in Lanzhou, Northwest China's Gansu province, in September 2024.
Wang Zhaoli, deputy general manager of the road construction company, said that the modified asphalt pavement has shown promising results after more than five months of operation. The road surface exhibited no cracks, rutting, or material detachment, indicating the feasibility of this recycling approach.
Eikö se lasikuitu asfaltin joukossa olisi ongelma, vai erotetaanko lasikuitu tässä prosessissa pois lopputuotteesta?
No aivan varmasti on ongelma, kuidunpätkiä ilmassa ja sitä kautta keuhkoissa. Mutta pitäähän ongelma lakaista maton alle seurauksista välittämättä.
In collaboration with a local road construction company, the team demonstrated the application of modified asphalt mixtures incorporating retired turbine blades on a section of the Qingfu Highway in Lanzhou, Northwest China's Gansu province, in September 2024.
Wang Zhaoli, deputy general manager of the road construction company, said that the modified asphalt pavement has shown promising results after more than five months of operation. The road surface exhibited no cracks, rutting, or material detachment, indicating the feasibility of this recycling approach.
Eikö se lasikuitu asfaltin joukossa olisi ongelma, vai erotetaanko lasikuitu tässä prosessissa pois lopputuotteesta?
No aivan varmasti on ongelma, kuidunpätkiä ilmassa ja sitä kautta keuhkoissa. Mutta pitäähän ongelma lakaista maton alle seurauksista välittämättä.
In collaboration with a local road construction company, the team demonstrated the application of modified asphalt mixtures incorporating retired turbine blades on a section of the Qingfu Highway in Lanzhou, Northwest China's Gansu province, in September 2024.
Wang Zhaoli, deputy general manager of the road construction company, said that the modified asphalt pavement has shown promising results after more than five months of operation. The road surface exhibited no cracks, rutting, or material detachment, indicating the feasibility of this recycling approach.
Tämän tiedon perusteella mitään materiaa ei tiestä irtoa.
Kuluuko asfaltti, kas siinä kysymys.
Vai erotellaanko lasikuitu prosessissa pois niin ettei sitä tiepinnoitteeseen jää? No, ehkä tuolla on enempi menekkiä vaikka julkisten rakennusten seinämateriaalina.
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Eikö se lasikuitu asfaltin joukossa olisi ongelma, vai erotetaanko lasikuitu tässä prosessissa pois lopputuotteesta?
No aivan varmasti on ongelma, kuidunpätkiä ilmassa ja sitä kautta keuhkoissa. Mutta pitäähän ongelma lakaista maton alle seurauksista välittämättä.
In collaboration with a local road construction company, the team demonstrated the application of modified asphalt mixtures incorporating retired turbine blades on a section of the Qingfu Highway in Lanzhou, Northwest China's Gansu province, in September 2024.
Wang Zhaoli, deputy general manager of the road construction company, said that the modified asphalt pavement has shown promising results after more than five months of operation. The road surface exhibited no cracks, rutting, or material detachment, indicating the feasibility of this recycling approach.
Tämän tiedon perusteella mitään materiaa ei tiestä irtoa.
Kuluuko asfaltti, kas siinä kysymys.
Vai erotellaanko lasikuitu prosessissa pois niin ettei sitä tiepinnoitteeseen jää? No, ehkä tuolla on enempi menekkiä vaikka julkisten rakennusten seinämateriaalina.
Mitä jää jäljelle jos lasikuidusta erotellaan lasikuitu pois?
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Eikö se lasikuitu asfaltin joukossa olisi ongelma, vai erotetaanko lasikuitu tässä prosessissa pois lopputuotteesta?
No aivan varmasti on ongelma, kuidunpätkiä ilmassa ja sitä kautta keuhkoissa. Mutta pitäähän ongelma lakaista maton alle seurauksista välittämättä.
In collaboration with a local road construction company, the team demonstrated the application of modified asphalt mixtures incorporating retired turbine blades on a section of the Qingfu Highway in Lanzhou, Northwest China's Gansu province, in September 2024.
Wang Zhaoli, deputy general manager of the road construction company, said that the modified asphalt pavement has shown promising results after more than five months of operation. The road surface exhibited no cracks, rutting, or material detachment, indicating the feasibility of this recycling approach.
Tämän tiedon perusteella mitään materiaa ei tiestä irtoa.
Kuluuko asfaltti, kas siinä kysymys.
Vai erotellaanko lasikuitu prosessissa pois niin ettei sitä tiepinnoitteeseen jää? No, ehkä tuolla on enempi menekkiä vaikka julkisten rakennusten seinämateriaalina.
Mitä jää jäljelle jos lasikuidusta erotellaan lasikuitu pois?
Ei ne lavat ole pelkkää lasikuitua.
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Lähetetty: 11 Maalis 2025, 19:30
Kirjoittaja Neutroni
Tonttu kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 17:03
Mitä jää jäljelle jos lasikuidusta erotellaan lasikuitu pois?
Lasikuiturakenne koostuu muovista, jossa on lasisia kuituja. Useimmiten rahvaan lasikuitutöissä käytetään polyesterimuoveja ja hifimmissä tuotteissa epokseja. Jos lasi erotellaan pois, niin jäljelle jää jotain hiilivetypyrolyysisotkua. Kenties se on jalostettavissa bitumin kaltaiseksi ja tungettavissa asfalttiin. Tuollainen prosessi vaatii aika tavalla energiaa materiaalin kuumentamiseksi sellaiseen lämpötilaan, että muovi hajoaa ja erottuu nesteinä tai kaasuina lasikuiduista.
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Tonttu kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 17:03
Mitä jää jäljelle jos lasikuidusta erotellaan lasikuitu pois?
Lasikuiturakenne koostuu muovista, jossa on lasisia kuituja. Useimmiten rahvaan lasikuitutöissä käytetään polyesterimuoveja ja hifimmissä tuotteissa epokseja. Jos lasi erotellaan pois, niin jäljelle jää jotain hiilivetypyrolyysisotkua. Kenties se on jalostettavissa bitumin kaltaiseksi ja tungettavissa asfalttiin. Tuollainen prosessi vaatii aika tavalla energiaa materiaalin kuumentamiseksi sellaiseen lämpötilaan, että muovi hajoaa ja erottuu nesteinä tai kaasuina lasikuiduista.
Yleensä lasikuitumuovissa, oikeammin lujitemuovissa, käytetty polyesteri ja epoksi eivät ole mitään sulavia aineita joita voi lämmittämällä erottaa itse lasikuidusta, koska ne ovat kertamuoveja.
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Lähetetty: 11 Maalis 2025, 19:48
Kirjoittaja Neutroni
Susa kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 19:45
Yleensä lasikuitumuovissa, oikeammin lujitemuovissa, käytetty polyesteri ja epoksi eivät ole mitään sulavia aineita joita voi lämmittämällä erottaa itse lasikuidusta, koska ne ovat kertamuoveja.
Eivät nuo muovit sula mutta pyrolysoituvat korkeassa lämpötilassa. Se tarkoittaa, että pitkät polymeeriketjut hajoavat lyhyemmiksi ja helpommin sulaviksi ja haihtuviksi, joista voidaan sitten edelleen jalostaa uusia muoveja, polttoaineita ym. hiilivetyjalosteita.
Tonttu kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 17:03
Mitä jää jäljelle jos lasikuidusta erotellaan lasikuitu pois?
Lasikuiturakenne koostuu muovista, jossa on lasisia kuituja. Useimmiten rahvaan lasikuitutöissä käytetään polyesterimuoveja ja hifimmissä tuotteissa epokseja. Jos lasi erotellaan pois, niin jäljelle jää jotain hiilivetypyrolyysisotkua. Kenties se on jalostettavissa bitumin kaltaiseksi ja tungettavissa asfalttiin. Tuollainen prosessi vaatii aika tavalla energiaa materiaalin kuumentamiseksi sellaiseen lämpötilaan, että muovi hajoaa ja erottuu nesteinä tai kaasuina lasikuiduista.
Luulisi olevan helpompaa vain polttaa nuo siivet.
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Lähetetty: 11 Maalis 2025, 19:54
Kirjoittaja Susa
Neutroni kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 19:48
Eivät nuo muovit sula mutta pyrolysoituvat korkeassa lämpötilassa. Se tarkoittaa, että pitkät polymeeriketjut hajoavat lyhyemmiksi ja helpommin sulaviksi ja haihtuviksi, joista voidaan sitten edelleen jalostaa uusia muoveja, polttoaineita ym. hiilivetyjalosteita.
Tuossa muovi juurikin sulatetaan. KERTAmuovit eivät sula, eikä sitä voi käyttää uudelleen muovina.
Pyrolyysi on menetelmä, jossa muovijäte hajotetaan molekyylitasolle asti lämmittämällä sitä hapettomissa olosuhteissa. Näin jätemuovi palaa alkuperäiseksi raaka-aineekseen eli öljyksi, ja siitä voidaan valmistaa uutta, neitseellistä muovia.
Korjattu sana kestomuovi sanaksi KERTAmuovi.
Anteeksi "kirjoitusvirhe"´!
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Lähetetty: 11 Maalis 2025, 20:18
Kirjoittaja Neutroni
Susa kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 19:54
Tuossa muovi juurikin sulatetaan. Kestomuovit eivät sula, eikä sitä voi käyttää uudelleen muovina.
Sulaminen tarkoittaa, että molekyylit pysyvät ennallaan, mutta niiden sitoutuminen toisiinsa muuttuu. Pyrolyysi tarkoittaa, että molekyylit hajoavat pienemmiksi. Ei kestomuovi ole tietenkään immuuni äärettömän korkeille lämpötiloille. Muutenhan olisi helppo tehdä fuusioreaktorit ja valu-upokkaat muoveista. Se, että muovi (tai joku muu aine) "ei sula" tarkoittaa, että se alkaa pyrolysoitua ennen kuin se sulaa.
Pyrolyysi on menetelmä, jossa muovijäte hajotetaan molekyylitasolle asti lämmittämällä sitä hapettomissa olosuhteissa. Näin jätemuovi palaa alkuperäiseksi raaka-aineekseen eli öljyksi, ja siitä voidaan valmistaa uutta, neitseellistä muovia.
Ei siitä samaa raakaöljyä tule vaan toisenlainen seos erilaisia hiilivetyjä. Mutta sellaisia seoksia voidaan jaotella aineosiinsa ja muokata niitä kemiallisesti niin kuin raakaöljyä ja tehdä uutta muovia. Ei se ole sitten enää samaa muovia sulatettuna ja uudelleen muotoon valettuna, vaan ihan uutta tavaraa. Se voi olla ihan eri muovilaatua.
Re: EU tuotti enemmän sähköä auringosta kuin kivihiilestä vuonna 2024
Lähetetty: 11 Maalis 2025, 20:22
Kirjoittaja Neutroni
Tonttu kirjoitti: ↑11 Maalis 2025, 19:51
Luulisi olevan helpompaa vain polttaa nuo siivet.
Juu, tietenkin se on helppoa kasata jäte läjään, kaataa jäteöljyä päälle ja tuikata valu alle. Se on Afrikassa ihan yleinen jätteiden hävitysmenetelmä vieläkin. Nirppanokkaiset länsimaalaiset eivät vaan tykkää ikävästä kärystä ja mikä pahempaa, jotkut mitkä lie dosentit väittävät, että savun hengittäminen olisi jopa haitallista. Onko wokempaa ajatusta kuultu. Onneksi Vakaa Nero kitkee sellaiset haihatukset pois, kunhan nyt ensin saa hoidettua talousasiat kuntoon, ja saamme taas polttaa jätteemme tynnyrin puolikkaassa takapihalla.