Kiitos jatkosta — nyt ollaan keskustelun ytimessä. Olet aivan oikeassa: työttömyys syntyy, jos ei ole työtä tai rahoitusta. Mutta juuri tässä kohtaa modernin rahateorian (MMT) ja nykyjärjestelmän välinen ero tulee näkyviin.ID10T kirjoitti: ↑03 Elo 2025, 15:37 Poimin taas vain pari asiaa kommentoitavaksi.
Kyllä jonkinlainen verotus on julkisen talouden elinehto, ellei valtiolla ole jotain hyvin vakaata tulonlähdettä, kuten öljytuloja.Naturalisti kirjoitti: ↑03 Elo 2025, 12:44- Tuloverotus ei ole “luonnollinen” osa yhteiskuntaa — se on poliittinen ratkaisu, joka voi olla tarpeellinen tai ei, riippuen resurssien jakautumisesta.ID10T kirjoitti: ↑03 Elo 2025, 10:48 Koska kierrämme kehää "MMT-teesien" ympärillä, en enää kommentoi niitä.
Aivan, MMT ei ole avain onneen, sitähän minä olen tässä yrittänyt koko ajan sanoa. Jopa euroalueen sisällä on huomattavia eroja työttömyysasteessa.Naturalisti kirjoitti: ↑03 Elo 2025, 10:27 Vastauksia yksittäisiin huomioihisi
- Alankomaiden työttömyysaste: Alhainen työttömyys ei johdu valuuttajärjestelmästä yksin, vaan monista tekijöistä: työmarkkinarakenteista, koulutuksesta, väestörakenteesta, investointitasosta. MMT ei väitä, että oma valuutta takaa automaattisesti matalan työttömyyden — vaan että se antaa välineet reagoida joustavammin.
Valuuttajärjestelmää tärkeämpänä pitäisin elinkeinorakenteen vakautta.
USA:ssa on mittavat luonnonvarat, se on viennin arvossa mitattuna 4. suurin öljynviejämaa. Norja on sijalla 7, mutta silti siellä (kuten USA:ssakin) on tuloverotus.Naturalisti kirjoitti: - Omanin ja Qatarin verotus: Vaikka tuloveroa ei ole, näissä maissa on muita verotuksen muotoja ja valtava luonnonvarapohja, joka korvaa verotulojen tarpeen. MMT ei väitä, että verotus olisi aina välttämätöntä — vaan että se on yksi tapa hallita inflaatiota ja ylläpitää valuutan kysyntää.Tätä en kiistäkään, vaihdon välineenä voi olla mitä tahansa, oravannahkojakin.Naturalisti kirjoitti: - Valuuttajärjestelmä ei ole ikuinen — se voi muuttua, kuten Bretton Woodsin jälkeen tapahtui.Kyllä työttömyys on välttämätön ilmiö, jos työtä ja/tai rahoitusta ei ole.Naturalisti kirjoitti: - Työttömyys ei ole väistämätön ilmiö — se on seuraus siitä, miten työ ja rahoitus järjestetään.
Jatkossa meitä uhkaa automaation ja tekoälyn lisääntyneen käytön takia uudenlainen ongelma; työtä ei ole, vaikka rahoitus löytyisikin.
MMT-järjestelmä vs. nykykäytäntö
Nykyisessä järjestelmässä:
- Valtio kerää ensin verotuloja tai ottaa lainaa
- Näillä varoilla se rahoittaa menonsa
- Jos verotulot eivät riitä, valtio lainaa pankeilta ja maksaa korkoa
MMT:n mukaisessa järjestelmässä:
- Valtio voi rahoittaa menonsa laskemalla rahaa kiertoon keskuspankin kautta
- Sen ei tarvitse ensin kerätä rahaa verotuksella
- Verotusta käytetään inflaation hallintaan: poistamaan rahaa kierrosta, kun talous käy ylikierroksilla
Tämä ei tarkoita rajatonta rahan luontia, vaan sitä, että rahan luonti ja verotus erotetaan toisistaan:
- Rahan luonti = resurssien aktivointi
- Verotus = ostovoiman säätely ja inflaation torjunta
Työtakuujärjestelmä: resurssien ohjaamisen väline
MMT:n logiikassa valtio ja kunnat voivat aina palkata työhaluisia osallistumaan yhteiskunnallisiin kehittämishankkeisiin, kunhan reaaliset resurssit (työvoima, materiaali, energia) ovat käytettävissä.
Työtakuujärjestelmä ei ole tempputyöllistämistä, vaan pysyvä rakenne, joka aktivoituu silloin, kun yksityinen sektori ei työllistä riittävästi. Tehtävät voivat olla esimerkiksi:
- hoiva- ja ympäristöpalveluita
- kulttuuri- ja yhteisötoimintaa
- paikallisia infrastruktuurihankkeita
- yhteistyötä yksityisen sektorin kanssa
Työtakuujärjestelmä toimii myös ratkaisuna automaation ja tekoälyn aiheuttamaan työmarkkinamurrokseen. Kun perinteiset työt vähenevät, yhteiskunnallinen työtakuuyksikkö voi suunnitella ja toteuttaa uusia tehtäviä, jotka eivät ole markkinakelpoisia mutta ovat yhteiskunnallisesti hyödyllisiä. Tästä muodostuu elinvoiman kehittämisyksikkö, ei pelkkä työllistämistoimisto.
Ammattitaidon kehittäminen ja kouluttautuminen uusiin tehtäviin on keskeinen osa työtakuujärjestelmää. Se voidaan ottaa käyttöön myös silloin, kun yritykset joutuvat toteuttamaan rakennemuutoksia turvatakseen toimintansa ja henkilöstön työllisyyden jatkumisen.
Kunta- ja valtionhallintoon kehitteillä olevat hallintorakenteet — kuten TE-uudistus ja elinvoimakeskukset — tulisi muuttaa todellisiksi työtakuuperiaatteen mukaisiksi elinvoiman kehittämiskeskuksiksi, jotka eivät vain hallinnoi, vaan ohjaavat resursseja aktiivisesti. Samaan organisaatioon voi sisältyä myös oppilaitosyhteistyö (työpaikka koulutus), yrityshautomotoiminta ja uusien yritysten käynnistämisen tukeminen.
Rahareformi: rahoituskuplien ehkäisy ja demokraattinen rahanluonti
Nykyisessä liikepankkijärjestelmässä:
- Pankit luovat rahaa kirjanpidollisesti tyhjästä myöntämällä lainoja
- Ne perivät korkoa luomastaan rahasta
- Tämä luo velkariippuvuutta ja toistuvia rahoituskuplia
- Kun kupla puhkeaa, valtio joutuu pelastamaan järjestelmän — ja veronmaksajat maksavat laskun
Rahareformi muuttaisi tämän:
- Vain keskuspankki saisi luoda uutta rahaa
- Pankit voisivat myöntää lainoja vain jo olemassa olevasta rahasta
- Valtio ei olisi pakotettu lainaamaan pankeilta, vaan voisi luoda tarvitsemansa rahat itse — korottomasti
Tämä ei ole taikaseinä, vaan vastuullinen rahanluonti yhteiskunnan tarpeisiin, ei yksityisen voitontavoittelun ehdoilla.

