Kannattaa ehdottomasti katsoa tuo Bachin haastattelu Yle Areenassa:Pattinero kirjoitti: ↑29 Touko 2023, 06:04Hmm. Tuokin saattaa olla yksi elementti, mutta onko se kuitenkaan kaikkein pahin. Aika vapaasti noita palveluita nykyään ainakin käyttää voi. Ja rahalla saa ilmeisesti vielä parempia palveluita käyttöönsä. Kyllä riskit ovat siinä, että kuka voi tietää sen, että miten ja missä tekoälyn antamia mahdollisuuksia käytetään hyväksi?Naturalisti kirjoitti: ↑28 Touko 2023, 11:52Juuri tässä piilee se vaara. Nyt johdossa olevat yritykset vaativat sääntelyä, jonka myös itse haluavat tehdä ja estää siten uusien yritysten markkinoille pääsyn saavuttaakseen monopoliaseman. Tällöin muut joutuvat vain heidän omistaman teknologian soveltajiksi.Pattinero kirjoitti: ↑28 Touko 2023, 11:20 En vielä katsonut tuota Bachin haastattelua, mutta eiköhän tekoäly ole väärissä käsissä ole jopa todella vaarallinen työkalu. Se ei siis itsenäisesti ole sitä, mutta ihminen itse saattaa siitä sellaisen tehdä. Eihän mikään asekaan tapa, ellei ihminen itse vedä liipaisimesta.
Ja koska kyseessä on oikeastaan internetin paranneltu versio, niin tähän asti saadut kokemukset ovat jo perinteisestä netistäkin monesti negatiivisia, ei pelkästään positiivisia. Ja kuten niin monesti muutoinkin, yleensä ne negatiiviset käyttötavat saattavat ikävästi dominoida. Ei siis ihme, että OpenAI:n toimarikin vaati lisää sääntelyä. Voi tosin olla, että siinä asiassa ollaan jo myöhässä.
https://yle.fi/a/74-20033804Viime viikolla OpenAI:n toimitusjohtaja Sam Altman kävi Yhdysvalloissa kongressin kuultavana. Altmanin viesti oli, että niin tekoälyn sovellusten käyttö kuin tekoälyn kehittäminen tarvitsevat lisää sääntelyä.
Itse kysyin GPT-4-versiolta piruuttani Suomeksi, että miten ydinpommi rakennetaan. Onneksi vastauksena oli siinä kohdassa ainakin tämä. Mutta, eri asia olisi, jos johdattelemalla ja pienin askelin pyrkisi esimerkiksi juuri ydärin rakentamiseen.Ydinaseen rakentaminen on erittäin vaarallista ja laitonta. Ydinaseen rakentamiseen tarvitaan erittäin tarkkaa tietoa ja teknologiaa. Ydinaseen rakentamiseen tarvitaan yleensä kaksi erillistä ydintekniikan osa-aluetta: ydinfysiikka ja ydinvoimatekniikka1. Ydinaseen rakentaminen on laitonta useimmissa maissa ja sen valmistus on rajoitettu kansainvälisellä sopimuksella1.
https://areena.yle.fi/1-65982631
Se valottaa hyvin säätelyn ongelmaa: säätelyä ehdottomasti tarvitaan, mutta se ei saa johtaa kehityksen jarrutuksen eikä suuryritysten monopolistiseen kehitykseen. Myös eettistä keskustelua on laajennettava. Se on jäänyt pahasti teknologian kehityksestä jälkeen.
Katsoin myös tuon Teemu Roosin haastattelun. Hän puhui samoista asioista kuin Bach.
" Kun puhutaan tekoälyn käytöstä, yhä tärkeämmäksi kysymykseksi nousee, millaista ja kenen etiikkaa se noudattaa.
Suomalaisetkin tekoälytutkijat puhuvat yhteiskuntatieteiden tärkeydestä. Siitä puhuu myös Bach.
– Eri tahojen tulisi kokoontua ja ymmärtää, että humanististen tieteiden kehitys ei ehkä ole vain krumeluuria, eikä suojatyötä vaan jotain sellaista, joka voi vaikuttaa lajimme selviytymiseen. "