Nuo ilotulitteet ovat aika hurja juttu ja jäi kokeilematta. Myös tähtisädetikku taisi olla yksi "Juhlien tunnelman kohottaja" Aunuksessa, tai Uranuksessa. Jos nyt joku sellaisesta tykkää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:09Olen mäkin kokeillut. Aika underwhelming. Kaverit ampuivat myös ilotulitusraketterja perseestään. Sitä en kokeillut.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:06Olen käytännössä kokeillut (Kuten myös monia muita asioita jotka eivät ole kovin yleviä). Takapuolesta tuleva kaasu palaa sitten sinertävällä liekillä. Itse en nähnyt tapahtumaa koska olin kaasun päästäjä ja toinen "Ystäväni" hoiti sytkärillä sytyttämisen. Voi kuulemma olla riskejä, siis toimituksessa, mutta sekin saattaa olla urbaani legenda. Se taas menee niin että liekki voi joutua sisälle suolistoon. Näin pitkälle en vielä ole päässyt. Mutta jos iltapäivälehdissä on Vantaalla kaasuräjähdyksessä kuollut nörtti niin luultavasti se olen sitten minä. Tosin en taida enää koittaa. Tai mistä sen tietää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:59Sulistokaasujen osalta taitaa olla kyse vain aikaskaalasta. Jos sitä metaania on, se kyllä tulee ulos tavalla tai toisella, hitaammin tai nopeammin.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:54Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:43 En pieraissut (Vielä). Kai se kaasu joskus tulee ulos. Asioilla on tapana kumuloitua. Kuten ilmastokin muuttuu ovat muutokset näennäisesti pieniä mutta kumuloituvat suuriksi ajan mittaan. Merenpinnan korkeus kun ei muutu pikkuhiljaa vaan kun se nousee sitten niin nouseekin kunnolla. Joko patoamme Tanskan salmet tai siirrämme Helsinkiä ja Tukholmaa. Tosin nuo ovat pikku detaljeja. Luulen että vaikkapa New York saattaa olla isompi ongelma. Tai Lontoo tai Amsterdam. Saadaan kyllä lisää satama-alueita ja paljon.Itse olin kyllä havatsevinani raikkaamman tuulahduksen noilla tienoilla kun Demokles pinnisteli. Jotenkin kulki ajatus paremmin tai jotain. Aivan kuin olisi raikas merituuli hetkellisesti löyhähtänyt, ja sitten alkoi taas tasaantua.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:46Puhumattakaan monesta aasialaisesta suurkaupungista.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:43 En pieraissut (Vielä). Kai se kaasu joskus tulee ulos. Asioilla on tapana kumuloitua. Kuten ilmastokin muuttuu ovat muutokset näennäisesti pieniä mutta kumuloituvat suuriksi ajan mittaan. Merenpinnan korkeus kun ei muutu pikkuhiljaa vaan kun se nousee sitten niin nouseekin kunnolla. Joko patoamme Tanskan salmet tai siirrämme Helsinkiä ja Tukholmaa. Tosin nuo ovat pikku detaljeja. Luulen että vaikkapa New York saattaa olla isompi ongelma. Tai Lontoo tai Amsterdam. Saadaan kyllä lisää satama-alueita ja paljon.
Alankomaista suuri osa olisi jo nyt veden peitossa llman patoja
(netherlands without dikes kuulostaa poliittisesti hyvin epäkorrektilta sloganilta)
Pierun poltttaaminen on muuten ekoteko. Metaani on pahempi kasvihuonekaasu kuin CO2, joksi se muuttuu palaessaan.
Mitä teit tänään ympäristön ja ilmaston hyväksi?
Re: Mitä teit tänään ympäristön ja ilmaston hyväksi?
Jos laukaisu menee hyvin, suurin riski lienee se puutikku hanurissa + mahdoliset nirhaumat ja tulehdukset. Plus se, kun joku kuitenkin kuvaa someen. Mutta jos jotain menee pieleen pyroteknisesti, riski isompaan spektaakkeliin on huomattava.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:16Nuo ilotulitteet ovat aika hurja juttu ja jäi kokeilematta. Myös tähtisädetikku taisi olla yksi "Juhlien tunnelman kohottaja" Aunuksessa, tai Uranuksessa. Jos nyt joku sellaisesta tykkää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:09Olen mäkin kokeillut. Aika underwhelming. Kaverit ampuivat myös ilotulitusraketterja perseestään. Sitä en kokeillut.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:06Olen käytännössä kokeillut (Kuten myös monia muita asioita jotka eivät ole kovin yleviä). Takapuolesta tuleva kaasu palaa sitten sinertävällä liekillä. Itse en nähnyt tapahtumaa koska olin kaasun päästäjä ja toinen "Ystäväni" hoiti sytkärillä sytyttämisen. Voi kuulemma olla riskejä, siis toimituksessa, mutta sekin saattaa olla urbaani legenda. Se taas menee niin että liekki voi joutua sisälle suolistoon. Näin pitkälle en vielä ole päässyt. Mutta jos iltapäivälehdissä on Vantaalla kaasuräjähdyksessä kuollut nörtti niin luultavasti se olen sitten minä. Tosin en taida enää koittaa. Tai mistä sen tietää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:59Sulistokaasujen osalta taitaa olla kyse vain aikaskaalasta. Jos sitä metaania on, se kyllä tulee ulos tavalla tai toisella, hitaammin tai nopeammin.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:54Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:43 En pieraissut (Vielä). Kai se kaasu joskus tulee ulos. Asioilla on tapana kumuloitua. Kuten ilmastokin muuttuu ovat muutokset näennäisesti pieniä mutta kumuloituvat suuriksi ajan mittaan. Merenpinnan korkeus kun ei muutu pikkuhiljaa vaan kun se nousee sitten niin nouseekin kunnolla. Joko patoamme Tanskan salmet tai siirrämme Helsinkiä ja Tukholmaa. Tosin nuo ovat pikku detaljeja. Luulen että vaikkapa New York saattaa olla isompi ongelma. Tai Lontoo tai Amsterdam. Saadaan kyllä lisää satama-alueita ja paljon.Itse olin kyllä havatsevinani raikkaamman tuulahduksen noilla tienoilla kun Demokles pinnisteli. Jotenkin kulki ajatus paremmin tai jotain. Aivan kuin olisi raikas merituuli hetkellisesti löyhähtänyt, ja sitten alkoi taas tasaantua.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:46Puhumattakaan monesta aasialaisesta suurkaupungista.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:43 En pieraissut (Vielä). Kai se kaasu joskus tulee ulos. Asioilla on tapana kumuloitua. Kuten ilmastokin muuttuu ovat muutokset näennäisesti pieniä mutta kumuloituvat suuriksi ajan mittaan. Merenpinnan korkeus kun ei muutu pikkuhiljaa vaan kun se nousee sitten niin nouseekin kunnolla. Joko patoamme Tanskan salmet tai siirrämme Helsinkiä ja Tukholmaa. Tosin nuo ovat pikku detaljeja. Luulen että vaikkapa New York saattaa olla isompi ongelma. Tai Lontoo tai Amsterdam. Saadaan kyllä lisää satama-alueita ja paljon.
(netherlands without dikes kuulostaa poliittisesti hyvin epäkorrektilta sloganilta)
Pierun poltttaaminen on muuten ekoteko. Metaani on pahempi kasvihuonekaasu kuin CO2, joksi se muuttuu palaessaan.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Eräässä "Miestenlehdessä" oli 80-luvulla, saattoi olla 70-luvunkin, pilapiirros jossa tehtaanjohtaja ilmoitti työpäivän päättyneeksi laittamalla tehtaan pillin hanuriin ja sillä sitten äänimerkki. Saattoi jopa liittyä öljykriisiin ja säästötalkoisiin. Pilapiirros oli ulkomaista tekoa. Ja saattoipa olla että kyseessä oli "Käsityölehdet" kuten Penthouse tai Playboy. Kukaanhan ei noita tunne tai tunnista. Myös miehillä oli puikot käsissä alvariinsa.
Jenkkien autotehtaassa varmaan ?

Siipien kärkikappaleet olsi varmaan nyt hyvä kiinnittää tässä vaiheessa.
Siipien kärkikappaleet olsi varmaan nyt hyvä kiinnittää tässä vaiheessa.
Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:23Tuohon siniseen liekkiin olisi kehitettävissä äänimerkillä vartustettu pilli jossa on takaiskuiventtiili. Eli äänimerkki kertoo kun kaasuhana on auki ja takaiskuventtiili estää vahingot. Pilliin voisi laittaa myös piezo-sytyttimen joka on manipuloitavissa kädessä olevasta katkaisijasta.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:19Jos laukaisu menee hyvin, suurin riski lienee se puutikku hanurissa + mahdoliset nirhaumat ja tulehdukset. Plus se, kun joku kuitenkin kuvaa someen. Mutta jos jotain menee pieleen pyroteknisesti, riski isompaan spektaakkeliin on huomattava.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:16Nuo ilotulitteet ovat aika hurja juttu ja jäi kokeilematta. Myös tähtisädetikku taisi olla yksi "Juhlien tunnelman kohottaja" Aunuksessa, tai Uranuksessa. Jos nyt joku sellaisesta tykkää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:09Olen mäkin kokeillut. Aika underwhelming. Kaverit ampuivat myös ilotulitusraketterja perseestään. Sitä en kokeillut.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:06Olen käytännössä kokeillut (Kuten myös monia muita asioita jotka eivät ole kovin yleviä). Takapuolesta tuleva kaasu palaa sitten sinertävällä liekillä. Itse en nähnyt tapahtumaa koska olin kaasun päästäjä ja toinen "Ystäväni" hoiti sytkärillä sytyttämisen. Voi kuulemma olla riskejä, siis toimituksessa, mutta sekin saattaa olla urbaani legenda. Se taas menee niin että liekki voi joutua sisälle suolistoon. Näin pitkälle en vielä ole päässyt. Mutta jos iltapäivälehdissä on Vantaalla kaasuräjähdyksessä kuollut nörtti niin luultavasti se olen sitten minä. Tosin en taida enää koittaa. Tai mistä sen tietää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:59Sulistokaasujen osalta taitaa olla kyse vain aikaskaalasta. Jos sitä metaania on, se kyllä tulee ulos tavalla tai toisella, hitaammin tai nopeammin.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:54Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:43 En pieraissut (Vielä). Kai se kaasu joskus tulee ulos. Asioilla on tapana kumuloitua. Kuten ilmastokin muuttuu ovat muutokset näennäisesti pieniä mutta kumuloituvat suuriksi ajan mittaan. Merenpinnan korkeus kun ei muutu pikkuhiljaa vaan kun se nousee sitten niin nouseekin kunnolla. Joko patoamme Tanskan salmet tai siirrämme Helsinkiä ja Tukholmaa. Tosin nuo ovat pikku detaljeja. Luulen että vaikkapa New York saattaa olla isompi ongelma. Tai Lontoo tai Amsterdam. Saadaan kyllä lisää satama-alueita ja paljon.Itse olin kyllä havatsevinani raikkaamman tuulahduksen noilla tienoilla kun Demokles pinnisteli. Jotenkin kulki ajatus paremmin tai jotain. Aivan kuin olisi raikas merituuli hetkellisesti löyhähtänyt, ja sitten alkoi taas tasaantua.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:46Puhumattakaan monesta aasialaisesta suurkaupungista.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:43 En pieraissut (Vielä). Kai se kaasu joskus tulee ulos. Asioilla on tapana kumuloitua. Kuten ilmastokin muuttuu ovat muutokset näennäisesti pieniä mutta kumuloituvat suuriksi ajan mittaan. Merenpinnan korkeus kun ei muutu pikkuhiljaa vaan kun se nousee sitten niin nouseekin kunnolla. Joko patoamme Tanskan salmet tai siirrämme Helsinkiä ja Tukholmaa. Tosin nuo ovat pikku detaljeja. Luulen että vaikkapa New York saattaa olla isompi ongelma. Tai Lontoo tai Amsterdam. Saadaan kyllä lisää satama-alueita ja paljon.
Periaattessa tulevaisuuden ilotulitteet voisivat olla ainoastaan juhlijoiden illan aikana päästämistä kaasuista kerättyjä ja koostettuja pyroteknisiä esityksiä, pikkutunneilla. Sitä en tiedä miten nämä kaasut kerättäisiin.
Nin ja kävi mielessä, oisiko tuo äänimerkillinen pilli hyvä pakolliseksi varusteeksi esim Onnibussiin tai muuhun julkiseen tilaan, jossa ollaan pakotettuna lähekkäin .
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Mutta palatakseni aiheeseen...
Keski-Euroopassa alkaa olla miltei joka vuotisia nuo massiiviset tulvat joita ennen oli ehkä kerran 50 tai 100 vuodessa. Ja Yhdysvalloissa ei saa välttämättä tietyillä alueilla asuntoa vakuutettua koska alueella on jatkuvasti hurrikaaneja, tornadoja, maasto- ja metsäpaloja. Noissa maasto- ja metsäpaloissa on se hassu puoli vielä että valtaosa on tahalteen ja ihmisen omatoimisesti sytyttämiä. Ei mikään vahingossa kytemään jäänyt nuotio vaan tarkoituksella puskat ja metsiköt tuleen.
No, kävin saunassa mutta minimoin ajan. Myöskään mitään muuta ei ole päällä kuin tietokone eli muut laitteet joita ei tarvitse ovat irti verkkovirrasta. Tänään ja nytkin sähkön hinta taitaa olla tai ainakin oli siis noin 0,60 euroa/kWh. Vaikka hyvä soppari en kuluta kuin minimin. Pizzat tein eilen joten lämmitän tai syön kylmänä.
Keski-Euroopassa alkaa olla miltei joka vuotisia nuo massiiviset tulvat joita ennen oli ehkä kerran 50 tai 100 vuodessa. Ja Yhdysvalloissa ei saa välttämättä tietyillä alueilla asuntoa vakuutettua koska alueella on jatkuvasti hurrikaaneja, tornadoja, maasto- ja metsäpaloja. Noissa maasto- ja metsäpaloissa on se hassu puoli vielä että valtaosa on tahalteen ja ihmisen omatoimisesti sytyttämiä. Ei mikään vahingossa kytemään jäänyt nuotio vaan tarkoituksella puskat ja metsiköt tuleen.
No, kävin saunassa mutta minimoin ajan. Myöskään mitään muuta ei ole päällä kuin tietokone eli muut laitteet joita ei tarvitse ovat irti verkkovirrasta. Tänään ja nytkin sähkön hinta taitaa olla tai ainakin oli siis noin 0,60 euroa/kWh. Vaikka hyvä soppari en kuluta kuin minimin. Pizzat tein eilen joten lämmitän tai syön kylmänä.
Laita pizza kiukaan jälkilämpöön?Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:40 Mutta palatakseni aiheeseen...
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Se olisi kyllä ympäristöteko todellakin. Mukana myös suolat omasta takaa eli hikeä. Toiseen pizzaan laitoin törkeästi oreganoa. Kaikki eivät tykkää. Ja valkosipulia kumpaankin kun ei ole ketään valittamassa siitä. Lisäksi vampyyrit pysyvät rappukäytävässä (Toivottavasti) mutta voin teettää pari vaarnaa varmuuden vuoksi.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:42Laita pizza kiukaan jälkilämpöön?Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:40 Mutta palatakseni aiheeseen...
Mutta hernekasvien ystävien yhteiden retkiviikonlopun jälkeen busseihin tulee laittaa joku kiintiö ko. väelle. Muuten voi käydä hindeburgit.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:47 Talteen kerääminen ja syöttäminen suoraan bussin kaasutinjärjestelmään tai lämmitysenergiaksi olisi tietysti ketjun linjan mukaisin ratkaisu.
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Karjahan pieree aikalailla???? Mutta myös lanta tuottaa metaania kun se on vaikka isossa säiliössä. Eikös meillä ole jotain pilotteja hankkeina täälläkin. Lehmien ja sonnien piereskelelyä tai röyhtäilyä se ei tosin estä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:47Periaateessa joo. Mutta sitten on pieni riski että porukka alkaa soitaa kovalla voimakkuudella puhallinmusiikkia kännykästä, jotta ääni peittyy. Mutta kokeilemisen arvoinen idea. Samoin kuin penkkiin asennettu anturi ja istuimen yläpuolelle asennettu varoitusvalo.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:39Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:23Tuohon siniseen liekkiin olisi kehitettävissä äänimerkillä vartustettu pilli jossa on takaiskuiventtiili. Eli äänimerkki kertoo kun kaasuhana on auki ja takaiskuventtiili estää vahingot. Pilliin voisi laittaa myös piezo-sytyttimen joka on manipuloitavissa kädessä olevasta katkaisijasta.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:19Jos laukaisu menee hyvin, suurin riski lienee se puutikku hanurissa + mahdoliset nirhaumat ja tulehdukset. Plus se, kun joku kuitenkin kuvaa someen. Mutta jos jotain menee pieleen pyroteknisesti, riski isompaan spektaakkeliin on huomattava.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:16Nuo ilotulitteet ovat aika hurja juttu ja jäi kokeilematta. Myös tähtisädetikku taisi olla yksi "Juhlien tunnelman kohottaja" Aunuksessa, tai Uranuksessa. Jos nyt joku sellaisesta tykkää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:09Olen mäkin kokeillut. Aika underwhelming. Kaverit ampuivat myös ilotulitusraketterja perseestään. Sitä en kokeillut.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:06Olen käytännössä kokeillut (Kuten myös monia muita asioita jotka eivät ole kovin yleviä). Takapuolesta tuleva kaasu palaa sitten sinertävällä liekillä. Itse en nähnyt tapahtumaa koska olin kaasun päästäjä ja toinen "Ystäväni" hoiti sytkärillä sytyttämisen. Voi kuulemma olla riskejä, siis toimituksessa, mutta sekin saattaa olla urbaani legenda. Se taas menee niin että liekki voi joutua sisälle suolistoon. Näin pitkälle en vielä ole päässyt. Mutta jos iltapäivälehdissä on Vantaalla kaasuräjähdyksessä kuollut nörtti niin luultavasti se olen sitten minä. Tosin en taida enää koittaa. Tai mistä sen tietää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:59Sulistokaasujen osalta taitaa olla kyse vain aikaskaalasta. Jos sitä metaania on, se kyllä tulee ulos tavalla tai toisella, hitaammin tai nopeammin.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:54Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:43 En pieraissut (Vielä). Kai se kaasu joskus tulee ulos. Asioilla on tapana kumuloitua. Kuten ilmastokin muuttuu ovat muutokset näennäisesti pieniä mutta kumuloituvat suuriksi ajan mittaan. Merenpinnan korkeus kun ei muutu pikkuhiljaa vaan kun se nousee sitten niin nouseekin kunnolla. Joko patoamme Tanskan salmet tai siirrämme Helsinkiä ja Tukholmaa. Tosin nuo ovat pikku detaljeja. Luulen että vaikkapa New York saattaa olla isompi ongelma. Tai Lontoo tai Amsterdam. Saadaan kyllä lisää satama-alueita ja paljon.Itse olin kyllä havatsevinani raikkaamman tuulahduksen noilla tienoilla kun Demokles pinnisteli. Jotenkin kulki ajatus paremmin tai jotain. Aivan kuin olisi raikas merituuli hetkellisesti löyhähtänyt, ja sitten alkoi taas tasaantua.
Periaattessa tulevaisuuden ilotulitteet voisivat olla ainoastaan juhlijoiden illan aikana päästämistä kaasuista kerättyjä ja koostettuja pyroteknisiä esityksiä, pikkutunneilla. Sitä en tiedä miten nämä kaasut kerättäisiin.
Nin ja kävi mielessä, oisiko tuo äänimerkillinen pilli hyvä pakolliseksi varusteeksi esim Onnibussiin tai muuhun julkiseen tilaan, jossa ollaan pakotettuna lähekkäin .
Talteen kerääminen ja syöttäminen suoraan bussin kaasutinjärjestelmään tai lämmitysenergiaksi olisi tietysti ketjun linjan mukaisin ratkaisu.
Naudoilla suurin metaaninlähde on kai röyhtäykset, joita märehtijä tuottaa paljon.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:53Karjahan pieree aikalailla???? Mutta myös lanta tuottaa metaania kun se on vaikka isossa säiliössä. Eikös meillä ole jotain pilotteja hankkeina täälläkin. Lehmien ja sonnien piereskelelyä tai röyhtäilyä se ei tosin estä.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:47Periaateessa joo. Mutta sitten on pieni riski että porukka alkaa soitaa kovalla voimakkuudella puhallinmusiikkia kännykästä, jotta ääni peittyy. Mutta kokeilemisen arvoinen idea. Samoin kuin penkkiin asennettu anturi ja istuimen yläpuolelle asennettu varoitusvalo.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:39Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:23Tuohon siniseen liekkiin olisi kehitettävissä äänimerkillä vartustettu pilli jossa on takaiskuiventtiili. Eli äänimerkki kertoo kun kaasuhana on auki ja takaiskuventtiili estää vahingot. Pilliin voisi laittaa myös piezo-sytyttimen joka on manipuloitavissa kädessä olevasta katkaisijasta.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:19Jos laukaisu menee hyvin, suurin riski lienee se puutikku hanurissa + mahdoliset nirhaumat ja tulehdukset. Plus se, kun joku kuitenkin kuvaa someen. Mutta jos jotain menee pieleen pyroteknisesti, riski isompaan spektaakkeliin on huomattava.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:16Nuo ilotulitteet ovat aika hurja juttu ja jäi kokeilematta. Myös tähtisädetikku taisi olla yksi "Juhlien tunnelman kohottaja" Aunuksessa, tai Uranuksessa. Jos nyt joku sellaisesta tykkää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:09Olen mäkin kokeillut. Aika underwhelming. Kaverit ampuivat myös ilotulitusraketterja perseestään. Sitä en kokeillut.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:06Olen käytännössä kokeillut (Kuten myös monia muita asioita jotka eivät ole kovin yleviä). Takapuolesta tuleva kaasu palaa sitten sinertävällä liekillä. Itse en nähnyt tapahtumaa koska olin kaasun päästäjä ja toinen "Ystäväni" hoiti sytkärillä sytyttämisen. Voi kuulemma olla riskejä, siis toimituksessa, mutta sekin saattaa olla urbaani legenda. Se taas menee niin että liekki voi joutua sisälle suolistoon. Näin pitkälle en vielä ole päässyt. Mutta jos iltapäivälehdissä on Vantaalla kaasuräjähdyksessä kuollut nörtti niin luultavasti se olen sitten minä. Tosin en taida enää koittaa. Tai mistä sen tietää.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:59Sulistokaasujen osalta taitaa olla kyse vain aikaskaalasta. Jos sitä metaania on, se kyllä tulee ulos tavalla tai toisella, hitaammin tai nopeammin.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 12:54
Itse olin kyllä havatsevinani raikkaamman tuulahduksen noilla tienoilla kun Demokles pinnisteli. Jotenkin kulki ajatus paremmin tai jotain. Aivan kuin olisi raikas merituuli hetkellisesti löyhähtänyt, ja sitten alkoi taas tasaantua.
Talteen kerääminen ja syöttäminen suoraan bussin kaasutinjärjestelmään tai lämmitysenergiaksi olisi tietysti ketjun linjan mukaisin ratkaisu.
D. Gabaldon
D. Gabaldon
En usko että metaanilla on niin paljon nostovoimaa kuin kaasumaisella vedyllä. Mutta Suomi voisi koeponnistaa sellaisen 300 metrisen "Hindenburgin" pierumetaanilla täytettynä. Lento sitten juuri juhannuksena mieluiten. Ja autopilot.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:52Mutta hernekasvien ystävien yhteiden retkiviikonlopun jälkeen busseihin tulee laittaa joku kiintiö ko. väelle. Muuten voi käydä hindeburgit.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:47 Talteen kerääminen ja syöttäminen suoraan bussin kaasutinjärjestelmään tai lämmitysenergiaksi olisi tietysti ketjun linjan mukaisin ratkaisu.
Tarkoitin enemmänkin sitä ka-bam -vaihetta hindenburgin historiassa.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:55En usko että metaanilla on niin paljon nostovoimaa kuin kaasumaisella vedyllä. Mutta Suomi voisi koeponnistaa sellaisen 300 metrisen "Hindenburgin" pierumetaanilla täytettynä. Lento sitten juuri juhannuksena mieluiten. Ja autopilot.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:52Mutta hernekasvien ystävien yhteiden retkiviikonlopun jälkeen busseihin tulee laittaa joku kiintiö ko. väelle. Muuten voi käydä hindeburgit.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:47 Talteen kerääminen ja syöttäminen suoraan bussin kaasutinjärjestelmään tai lämmitysenergiaksi olisi tietysti ketjun linjan mukaisin ratkaisu.
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Tarkistin muutenkin tuota wikipedista ja aika ironista:MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:57Tarkoitin enemmänkin sitä ka-bam -vaihetta hindenburgin historiassa.Damokles kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:55En usko että metaanilla on niin paljon nostovoimaa kuin kaasumaisella vedyllä. Mutta Suomi voisi koeponnistaa sellaisen 300 metrisen "Hindenburgin" pierumetaanilla täytettynä. Lento sitten juuri juhannuksena mieluiten. Ja autopilot.MooM kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:52Mutta hernekasvien ystävien yhteiden retkiviikonlopun jälkeen busseihin tulee laittaa joku kiintiö ko. väelle. Muuten voi käydä hindeburgit.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑02 Loka 2024, 13:47 Talteen kerääminen ja syöttäminen suoraan bussin kaasutinjärjestelmään tai lämmitysenergiaksi olisi tietysti ketjun linjan mukaisin ratkaisu.
Toimitusjohtaja Eckener oli jo monta vuotta yrittänyt saada lupaa käyttää herkästi syttyvän vetykaasun sijasta turvallisempaa heliumia zeppeliinien nostokaasuna, mutta Yhdysvallat, joilla oli monopoli heliumin tuotannossa, oli hyvin haluton myymään sitä kansallissosialistiseen Saksaan.
D. Gabaldon
D. Gabaldon
Saatan muistaa väärin mutta Kalifornian historian suurin maastopalo oli juuri kesän lopulla. Sen sytytti erittäin varakas laitapuolen kulkija jolla nyt ei parempaa tekemistä ollut? Tai ainakin saatiin syyllinen koska palolle oli syyllinen saatava. Yhtä hyvin saattoi olla huonosti sammutettu savuke lava-auton ikkunasta.