Pyörän liike-energiasta.Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑04 Loka 2024, 21:07 Kun moottoripyörä tai potkulauta on kallistunut, sen painopiste on alempana ja siten sen painopisteen potentiaalienergia on pienempi kuin pystyssä. Jostain pitää siis ottaa energiaa, että painopiste saadaan takaisin ylös ja ajoneuvo pystyyn.
Mistä tämä energia otetaan, jolla tuotetaan kiihdyttävä voima joka nostaa pyörän tai skuutin pystyn?
Kaatuuko
Re: Kaatuuko
Re: Kaatuuko
Joskus nuorena ja hurjana tein havainnon että jos pienessä sievässä ajaa polkupyörällä, kovaa ajamalla pysyy paremmin pystyssä, vaikkakin saattaa ohjautua pöpelikköön,
hiljaisessa vauhdissa taas kaatuminen on todennäköisempää.
hiljaisessa vauhdissa taas kaatuminen on todennäköisempää.
Re: Kaatuuko
Ihan samalla tavalla se toimii selvänäkin. Pysähtyminen vaatii paljon harjoittelua, koska se vaatii täysin erilaista tasapainottelua kuin ajaminen.
Re: Kaatuuko
Mä muistan kans nuoruudesta, että isot pojat nakkikioskilla puhui semmosta, että kun on kaljaa juonut sen verran ettei autolla enää pysy pystyssä, niin mopolla ajo sujuu vielä ihan hyvin.
Re: Kaatuuko
Mitä ajatuksia nousisi käsitteestä "tehollinen tukipinta"?
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Re: Kaatuuko
Eikö nouse mitään mieleen? Kun pinnan tukivoiman vektori ei enää voikaan kohdistua pystysuorana massakeskipisteeseen, niin...? Onko tehollisten tukipintojen laajuuksissa eroa paikallaan ja liikkeessä?
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Re: Kaatuuko
Mitä suurempi vauhti sitä laajempi virtuaalinen tukipinta tilassa ja ajassa.
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Re: Kaatuuko
Juu, mutta viivasuoraan ajaminen on mahdollista hyrrävoimien takia. Pystyasento on metastabiili ja kaatumisvoima hyvin pieni lähtöasetelmassa. Jos sitä ei ota huomioon, olisi koko ajan kaarrettava pyörällä.
Guild can only exist in a person who can act
Re: Kaatuuko
Jos oikein syvällisiksi ryhdytään, voitaneen sanoa, että täällä Murheen Laaksossa kaikki tapahtuu tilassa ja ajassa.
Re: Kaatuuko
Hyrrävoimavaikutus momentillaan laajentaa tehollista tukipintaleveyttä "ajassa".
Hienorakennevakio vapausasteista: (1⁰+2¹+3²+5³+1/2¹*3²/5³)⁻¹ = 137,036⁻¹
Re: Kaatuuko
Noiden hyrrävoimien osuuden liikkeellä olevan skuutin vakaudessa voi sulkea pois kun kokeilee "jääskuuttia". Siinä pyörät on korvattu luistimen terillä. Etummainen tietysti kääntyy. Eikös se ole aika samanlainen ohjattavuudeltaan kuin pyörillä varustettu peli ?
Re: Kaatuuko
Rullaluistimissa on aika pieni hyrrävoima ja luistimissa ei ollenkaan. Niilläkin pysyy pystyssä
Re: Kaatuuko
Jopa avojaloin pysyy pystyssä. 
Hurjimmat jopa avokäsin.

Hurjimmat jopa avokäsin.

