Muista siirtää kelloa

Keskustelua uutisista ja kaikenlaisista ajankohtaisista aiheista.
Susa
Reactions:

Re: Muista siirtää kelloa

Viesti Kirjoittaja Susa »

Miten iltavirkkuus liittyy kellonajan siirtelyyn?
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Susa kirjoitti: 26 Loka 2024, 20:17 Miten iltavirkkuus liittyy kellonajan siirtelyyn?
Iltavirkku joutuu illalla jo kääntämään kellon, että se olisi aamulla oikeassa. Aamuvirkku voi herätä neljältä ja kääntää kellon kolmeen ja tunnin päästä herätä taas uudestaan neljältä, mutta sitten pitäisi muistaa että on jo kääntänyt kellon, ettei myöhästy kirkosta.

Mutta kumpi sitten masentuu enemmän ja miksi.. :D
Tomijk
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tomijk »

JeeSe kirjoitti: 26 Loka 2024, 21:36
Susa kirjoitti: 26 Loka 2024, 20:17 Miten iltavirkkuus liittyy kellonajan siirtelyyn?
Iltavirkku joutuu illalla jo kääntämään kellon, että se olisi aamulla oikeassa. Aamuvirkku voi herätä neljältä ja kääntää kellon kolmeen ja tunnin päästä herätä taas uudestaan neljältä, mutta sitten pitäisi muistaa että on jo kääntänyt kellon, ettei myöhästy kirkosta.

Mutta kumpi sitten masentuu enemmän ja miksi.. :D
Monet käyvät ulkomaillakin ja sielläkin usein siirretään kelloa tunti tai enemmän suuntaan ja sitten takaisin palatessa, kyllä pieneen aikaeroon nopeasti tottuu.
Pattinero
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

En muistanut siirtää mitään. Mitenköhän tässä nyt sitten käy.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
JeeSe
Reactions:

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Pattinero kirjoitti: 27 Loka 2024, 07:02 En muistanut siirtää mitään. Mitenköhän tässä nyt sitten käy.
No nyt sä luulet, että on kesä edelleen ja palellut talvella hengiltä.
Pattinero
Reactions:

JeeSe kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:15
Pattinero kirjoitti: 27 Loka 2024, 07:02 En muistanut siirtää mitään. Mitenköhän tässä nyt sitten käy.
No nyt sä luulet, että on kesä edelleen ja palellut talvella hengiltä.
Jotain tuollaista tapahtuu väistämättä nyt. Seinäkello on edelleen kesäajassa. Ei perkele.
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

JeeSe kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:15 No nyt sä luulet, että on kesä edelleen ja palellut talvella hengiltä.
Näin siinä voi helposti käydä. Itse pukeudun tiukasti kalenterin mukaan. Mielestäni sääennusteet ovat aivan turhia. Koko Ilmatieteen laitoksen saisi lopettaa. Talvella on kylmä ja kesällä kuuma, sen tietää ilman kallispalkkaisia tutkijoitakin. Sateen näkee, kun katsoo akkunasta pihalle.
Minimus Yahves
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

KultaKikkare kirjoitti: 26 Loka 2024, 10:15 Helpoin on pitää oma unirytminsä kesäajassa, eipä se noinpäin mitään haittaa, varhainen lintu madon nappaa.

Paitsi jos pitäis heitellä aamulla lapsia kouluun tms.
Lapsi kannattaa opettaa menemään kouluun itsenäisesti heti ekana päivänä. En tiedä salliiko päiväkoti lapsen itsenäisen kulkemisen. Tuskin, mutta syytä olisi.
Can I pet that dog?
Minimus Yahves
Reactions:

KultaKikkare kirjoitti: 26 Loka 2024, 19:47
jussi kirjoitti: 26 Loka 2024, 19:38
KultaKikkare kirjoitti: 26 Loka 2024, 19:35
jussi kirjoitti: 26 Loka 2024, 19:28 "Parempi kuin pysyttäisiin aina normaaliajassa eli talviajassa. Kesäaika on Moskovan aika. Eikö tuo ole outoa?"

Löytyykö palstalta jotain ihme Putinisteja, jotka kannattavat Moskovan aikaa, eikä ns. normaaliaikaa, johon kellot taas siirtyvät.?
Gulffilla on karseat määrät löysää öljyrahaa ja kesäaika on lähempänä niiden aikavyöhykettä.

Ketä kiinnostaa mikä on Moskovan aikavyöhyke. :lol:. Sä oot ihan höpsö.
Moskovan aikavyöhyke on se, johon Suomi siirtyy kesäisin, nyt siirrytään taas ns. normaaliaikaan.

Nyt jos olis normaali aika, niin kello olis vähän vajaa seittämän.
Juu, mut itse kannatan että siirrytään pysyvästi.kesäaikaan.
Minä saatan olla talviajan kannattaja. Ehkä. Siirtoa en kannata, ja tunnin lyhyempi yöuni lisää merkittävästi kolareita, sydäreitä, aivareita ja muita vakavia ongelmia.

Jo yksi liian lyhyt yö on liikaa.

Muutenhan mua ei kiinnosta, vaikka oltaisiin melbournen ajassa, kunhan ei ole kerran vuodessa tunnin liian lyhyt yö.
Can I pet that dog?
Pattinero
Reactions:

Minimus Yahves kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:51
KultaKikkare kirjoitti: 26 Loka 2024, 10:15 Helpoin on pitää oma unirytminsä kesäajassa, eipä se noinpäin mitään haittaa, varhainen lintu madon nappaa.

Lapsi kannattaa opettaa menemään kouluun itsenäisesti heti ekana päivänä. En tiedä salliiko päiväkoti lapsen itsenäisen kulkemisen. Tuskin, mutta syytä olisi.
Jos koulu on sopivalla etäisyydellä, niin lapsi oppii menemään sinne aivan ominkin päin. Meillä kävi niin, että mukula ilmoitti ekan päivän jälkeen, ettei tarvitse tulla mukaan roikkumaan, vaan että hän menee ja tulee aivan itse.

Päiväkoti on vielä vähän eri juttu. Tosin eskari-ikäinen voisi jo kulkea itsenäisestikin. Monessa maassa sen ikäiset ovatkin jo koulussa. Meillä ei ollut aivan siten, mutta eikös monesti päiväkoti ole jopa aivan koulun vieressä, melkein samalla alueella. Ja sehän helpottaa paljon.
Albert Einstein
Minimus Yahves
Reactions:

Pattinero kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:58
Minimus Yahves kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:51

Jos koulu on sopivalla etäisyydellä, niin lapsi oppii menemään sinne aivan ominkin päin. Meillä kävi niin, että mukula ilmoitti ekan päivän jälkeen, ettei tarvitse tulla mukaan roikkumaan, vaan että hän menee ja tulee aivan itse.

Päiväkoti on vielä vähän eri juttu. Tosin eskari-ikäinen voisi jo kulkea itsenäisestikin. Monessa maassa sen ikäiset ovatkin jo koulussa. Meillä ei ollut aivan siten, mutta eikös monesti päiväkoti ole jopa aivan koulun vieressä, melkein samalla alueella. Ja sehän helpottaa paljon.
Minä kävin eskarin itsenäisesti bussilla. Joku vartin bussimatka.

Päiväkodissa kävin päivän, samoin pyhäkoulussa. Sekin oli liikaa.

Oma lapsi kelpuutti myös saatajan ekana päivänä, sen jälkeen ei. Se on osa kasvamista kun saa olla itse vastuussa lähdöstä, matkasta ja paluusta.
Can I pet that dog?
Tomijk
Reactions:

Minimus Yahves kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:57
jussi kirjoitti: 26 Loka 2024, 19:28 "Parempi kuin pysyttäisiin aina normaaliajassa eli talviajassa. Kesäaika on Moskovan aika. Eikö tuo ole outoa?"

Löytyykö palstalta jotain ihme Putinisteja, jotka kannattavat Moskovan aikaa, eikä ns. normaaliaikaa, johon kellot taas siirtyvät.?
Gulffilla on karseat määrät löysää öljyrahaa ja kesäaika on lähempänä niiden aikavyöhykettä.

Moskovan aikavyöhyke on se, johon Suomi siirtyy kesäisin, nyt siirrytään taas ns. normaaliaikaan.

Minä saatan olla talviajan kannattaja. Ehkä. Siirtoa en kannata, ja tunnin lyhyempi yöuni lisää merkittävästi kolareita, sydäreitä, aivareita ja muita vakavia ongelmia.

Muutenhan mua ei kiinnosta, vaikka oltaisiin melbournen ajassa, kunhan ei ole kerran vuodessa tunnin liian lyhyt yö.
Sitten ei kannata mennä Baltiaa pidemmälle, tai sitten Kreikan/Turkin paikkeille kun ulkomaille mennessä kelloa siirretään joka tapauksessa. Ja sitten jos on aamulento, niin pitää herätä hyvin aikaisin tai myöhälento niin sitten nukkuminen on monille ongelma.
Minimus Yahves
Reactions:

Tomijk kirjoitti: 27 Loka 2024, 09:10
Minimus Yahves kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:57

Sitten ei kannata mennä Baltiaa pidemmälle, tai sitten Kreikan/Turkin paikkeille kun ulkomaille mennessä kelloa siirretään joka tapauksessa. Ja sitten jos on aamulento, niin pitää herätä hyvin aikaisin tai myöhälento niin sitten nukkuminen on monille ongelma.
Ei se lomalla ole ongelma.
Minä olen lentänyt puolentuhatta entoa, enkä vieläkään nuku lentoa edelyäbänä yönä.

Työrytmiin tunnin rosvous ei sovi. Eikä koulurytmiin. Tai unirytmiin.
Can I pet that dog?
Tomijk
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:44
JeeSe kirjoitti: 27 Loka 2024, 08:15 No nyt sä luulet, että on kesä edelleen ja palellut talvella hengiltä.
Näin siinä voi helposti käydä. Itse pukeudun tiukasti kalenterin mukaan. Mielestäni sääennusteet ovat aivan turhia. Koko Ilmatieteen laitoksen saisi lopettaa. Talvella on kylmä ja kesällä kuuma, sen tietää ilman kallispalkkaisia tutkijoitakin. Sateen näkee, kun katsoo akkunasta pihalle.
On niissä se hyöty, että jos lähtee pidemmälle ulkolenkille, ennuste kertoo, milloin pitää varautua ottamaan sadevaatteet/sateenvarjo mukaan ettei kastu vaatteet tai jos kulkee työmatkat pyörällä, niin ennuste kertoo, kannattaako ottaa reppuun sadevaatteet, jos vaikka paluumatkalla sataisi. Ja kalenterin mukainen sää harvoin nykyään toteutuu, joskus on paljon lämpimämpää ja joskus taas kylmempää ja ilmastonmuutoshenkilöiden mielestä ainakin useimmiten lämpimämpää.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Tomijk kirjoitti: 27 Loka 2024, 10:24 On niissä se hyöty
Tuota tuota. Kommenttiani ei tarkoitettu aivan vakavasti otettavaksi. Käytän Ilmatieteenlaitoksen palveluita päivittäin ja kun tietokoneeni on auki, paikkakuntani sääennuste on yhden klikkauksen takana.

Pitäisikö kieli poskella kirjoittaessaan käyttää erilaista kirjasintyyppiä? Vähentäisi väärinkäpistyksiä
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin