Olen tässä tänään laskeskellut lisää, ja tehnyt ihan graafistakin analyysiä piirtämällä. Jotain ideoita tässä on kehkeytynyt, mutta laihoin tuloksin.Tauko kirjoitti: ↑03 Loka 2025, 17:48Hyvä, että kaavasi rajoitteet olit jo huomannutkin.Purdue kirjoitti: ↑03 Loka 2025, 01:20Joo, ensinnäkin niin olen tietoinen tuosta plus merkin vaikutuksesta laskuihin. Mutta ylipäätään tuo plus lasku oli ainoa tapa saada tuo lisäparametri toimimaan tuossa kaavassa. Jos kerrot ylimääräisellä massalla, niin homma menee pieleen. (Ja onhan näissä gravitaatioon liittyvissä kaavoissa myös plus ja miinus laskuja esimerkiksi neliöjuurien sisällä, joten ei ole kyse niin tavattomasta asiasta.)Tauko kirjoitti: ↑02 Loka 2025, 20:50
Ymmärsin, että MOND on yritys mallintaa galaksitason dynamiikan tulokset pelkästään muokkaamalla Newtonin mekaniikkaa.
Ja ilman pimeän aineen tarvetta ja tavallaan "selittää" pimeä aine pois.
Toisaalta itse sille MONDin mallille ei ole fysikaalisia perusteita, ainut "peruste" on, "ettei Newtonilaista painovoimalakia ole kyetty kokeellisesti verifioimaan hyvin pienissä painovoimakentissä"
Sinun mallisi tavoitteet osaat tietenkin sinä kertoa, jotain samaa varmaan kuin MONDilla.
Ensimmäisenä sinun kaavassasi
g = G * (M/R^2 + q)
oudoksuttaa tuo plus-merkki,
josta seuraa, että kun R=0, niin g ei ole nolla, vaan g = Gq
En tiedä mitä ja minkä kiihtyvyyttä tuo sitten tarkoittaa etäisyydellä R=0.
Toisessa kaavamuodossasi
g = G * (Ma/Ra^2 + Mb/Rb^2)
jää epäselväksi minkä massa on Mb ja minkä etäisyys tai säde on Rb.
Kun tuossa idea on se, että kun Ma/Ra^2 lasketaan yhteen Mb/Rb^2 kanssa niin siinä ne dimensiot ei muutu vaan pysyy kg/m^2 muodossa.
Ja tuosta kiihtyvyydestä, niin sehän on tuolla tavalla laskettuna kokoluokkaa 10^-10 m s^-2. Ja tuo saatu tulos täytyy vielä kertoa kaavalla v = sqrt(g * r).
Mutta yhtä hyvin voidaan myös todeta, että tuon kaavan puitteissa tulosta ei ole määritelty etäisyydelle r = 0. Muutenkin niin mä vähän veikkaan ettei tuo kaava anna oikeita tuloksia aivan galaksin keskustan tuntumassa, vaan vaaditaan varmaankin vähintään tollanen r = 5 tai 10 kly, jotta tuolla saa oikean suuntaisia tuloksia.
Kyse on "justeerauksesta" ja tämän takia tässä nyt etsitäänkin selitystä tuolle q:lle, jotta homma voitaisiin selittää, ja tuo q ottaa huomioon jollakin muulla tavalla.
Toisekseen olen tietoinen siitä, että tarvitaan "teoria" joka selittää sen minkä massa on Mb ja minkä säde on Rb. Mä tein mun alun laskelmissa sen oletuksen, että tuo ylimääräinen massa on 15% koko galaksin massasta ja r on 15 000 valovuotta. Tälle oli mulla peruste, jota en lähde tässä sen enempää avaamaan. Mutta sitten huomasin laskelmia tehdessäni, että tuo suhdeluku pysyy vakiona.
Periaatteessa tuo massa Mb ja säde Rb^2 voi olla "ihan mitä vaan" joidenka suhde on noin 1,5. Mutta tämä on epätyydyttävä vastaus, eikä mulla ole tällä hetkellä toimivaa mallia jolla tuon voisi selittää. Tämän takia tuon kaavan tänne foorumille postasinkin, jotta voitaisiin pohtia sitä että mistä tuossa q:ssa ja tässä uudessa kaavassa on kysymys.
Sitten pohdintaa, että mistä kaavassasi
g = G * (M/R^2 + q)
on kyse.
g = GM/R^2 + Gq
eli
g = GM/R^2 + vakio
eli
g on Newtonin arvo plus vakio.
Eli mittauksen ja Newtonin kaavan ero on vakio.
Josta tietysti tulee kysymys, että onko näin, onko se vakio vaiko muuttuva ja miten muuttuva.
Esittämäsi mukaan on vakio, ainakin jollakin välillä.
Se mitä olen tässä pohtinut on se, että mistä nuo (Ma/Ra^2) ja q = (Mb/Rb^2) kertovat, ja kyseessähän on suhdeluvut.
Eli jonkinlainen "massatiheys" kg per neliömetri tuossa tietystikin ideana, joka kerrotaan gravitaatiovakiolla G.
Newtonin peruskaava antaa väärän massatiheyden ja tuo q-tekijä lisää siihen hieman lisää, jotta se homma täsmää.
En itse asiassa ole enää ollenkaan vakuuttunut, että q on vakio, vaan se voi muuttua hyvinkin yhden galaksinkin sisällä eri etäisyyksillä. Puhumattakaan eri galakseista, joilla on erilaiset rotaatiokäyrät.
Mutta varmaankin ongelmaan, eli siihen miksi Newtonin g = GM/R^2 kaava antaa väärän lukeman tuolle massa per neliömetri suhdeluvulle, niin löytyy ratkaisu pohtimalla tuota massa per ala suhdetta.
Yritin tuota jo graafisesti hieman analysoida, ja laskeakin sen perusteella jotakin, mutta en vielä nähnyt valoa putken päässä.
Mutta, jatketaan analyysejä ja pohdintoja.