Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Keskustelua politiikasta ja poliitikoista kautta linjan.

Otsikon kysymys

1. Kyllä
11
31%
2. Ei
14
40%
3. Mahdolliset lisäostotkin jäihin
2
6%
4. Mahdollisia lisäostoja olisi tehtävä
3
9%
5. En osaa sanoa
5
14%
 
Ääniä yhteensä: 35

antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen
Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... rocurement
https://en.wikipedia.org/wiki/Fifth-generation_fighter
https://sgp.fas.org/crs/weapons/RL30563.pdf
https://hushkit.net/2025/03/14/f-35-ver ... deep-dive/
https://www.czdefence.com/article/the-g ... -many-ways
https://www.aerotime.aero/articles/2755 ... ghter-jets
https://www.eurasiantimes.com/shot-down ... n-back-in/
https://armyrecognition.com/news/aerosp ... 35-program
https://ottawacitizen.com/public-servic ... jet-canada
https://en.wikipedia.org/wiki/Fifth-generation_fighter
antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen
Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen
Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 13:44
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen
Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
F-16 ensilento: 20. tammikuuta 1974 (YF-16-prototyyppi) ja operatiivinen käyttö alkoi 1979. Eli F-16 on lentänyt noin 51 vuotta.

F-35 Lightning II ensilento: 15. joulukuuta 2006 (F-35A) ja operatiivinen käyttö alkoi vuonna 2015. F-35 on lentänyt noin 19 vuotta.
Avatar
xXx
Reactions:
Viestit: 1372
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 16:51

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja xXx »

antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 17:32
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 13:44
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen
Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
F-16 ensilento: 20. tammikuuta 1974 (YF-16-prototyyppi) ja operatiivinen käyttö alkoi 1979. Eli F-16 on lentänyt noin 51 vuotta.

F-35 Lightning II ensilento: 15. joulukuuta 2006 (F-35A) ja operatiivinen käyttö alkoi vuonna 2015. F-35 on lentänyt noin 19 vuotta.
Uusimmat F16 koneet omaavat erilaisen suorituskyvyn kuin vanhimmat ilman päivityksiä olevat. Samoin F35n osalta. F16 ei tule kuitenkaan koskaan saamaan päivitystä 5. sukupolven koneeksi.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 17:32
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 13:44
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen

Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
F-16 ensilento: 20. tammikuuta 1974 (YF-16-prototyyppi) ja operatiivinen käyttö alkoi 1979. Eli F-16 on lentänyt noin 51 vuotta.

F-35 Lightning II ensilento: 15. joulukuuta 2006 (F-35A) ja operatiivinen käyttö alkoi vuonna 2015. F-35 on lentänyt noin 19 vuotta.

Operatiivinen käyttö.....F-16 46 vuotta vs F-35 10 vuotta ?????
antitaide
Reactions:
Viestit: 475
Liittynyt: 20 Maalis 2023, 15:16

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja antitaide »

Tuulispää kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:04
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 17:32
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 13:44
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen

Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
F-16 ensilento: 20. tammikuuta 1974 (YF-16-prototyyppi) ja operatiivinen käyttö alkoi 1979. Eli F-16 on lentänyt noin 51 vuotta.

F-35 Lightning II ensilento: 15. joulukuuta 2006 (F-35A) ja operatiivinen käyttö alkoi vuonna 2015. F-35 on lentänyt noin 19 vuotta.

Operatiivinen käyttö.....F-16 46 vuotta vs F-35 10 vuotta ?????
F-16:n korkea tuhoutumisaste suhteessa valmistusmääriin johtuu mm. siitä, että se on laajalti käytössä usealla maalla (monella maalla huolto- ja koulutusresursseja rajoitetusti) ja sillä on pitkä palvelushistoria osallistuen moniin konflikteihin. Vaikka 76 viholliskonetta on pudotettu vain yhdellä F-16 ilmataistelutappiolla, suuri käyttöaste ja vaativat tehtävät ovat lisänneet sen onnettomuusriskiä. Suurin osa menetyksistä ei liity ilmataisteluihin vaan onnettomuuksiin, kuten törmäyksiin, teknisiin vikoihin tai lentäjävirheisiin.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

antitaide kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:28
Tuulispää kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:04
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 17:32
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 13:44
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen

Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
F-16 ensilento: 20. tammikuuta 1974 (YF-16-prototyyppi) ja operatiivinen käyttö alkoi 1979. Eli F-16 on lentänyt noin 51 vuotta.

F-35 Lightning II ensilento: 15. joulukuuta 2006 (F-35A) ja operatiivinen käyttö alkoi vuonna 2015. F-35 on lentänyt noin 19 vuotta.

Operatiivinen käyttö.....F-16 46 vuotta vs F-35 10 vuotta ?????
F-16:n korkea tuhoutumisaste suhteessa valmistusmääriin johtuu mm. siitä, että se on laajalti käytössä usealla maalla (monella maalla huolto- ja koulutusresursseja rajoitetusti) ja sillä on pitkä palvelushistoria osallistuen moniin konflikteihin. Vaikka 76 viholliskonetta on pudotettu vain yhdellä F-16 ilmataistelutappiolla, suuri käyttöaste ja vaativat tehtävät ovat lisänneet sen onnettomuusriskiä. Suurin osa menetyksistä ei liity ilmataisteluihin vaan onnettomuuksiin, kuten törmäyksiin, teknisiin vikoihin tai lentäjävirheisiin.
Ukraina on menettänyt jo 2.
Justis
Reactions:
Viestit: 2992
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Justis »

antitaide kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:28
Tuulispää kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:04
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 17:32
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 13:44
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen

Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
F-16 ensilento: 20. tammikuuta 1974 (YF-16-prototyyppi) ja operatiivinen käyttö alkoi 1979. Eli F-16 on lentänyt noin 51 vuotta.

F-35 Lightning II ensilento: 15. joulukuuta 2006 (F-35A) ja operatiivinen käyttö alkoi vuonna 2015. F-35 on lentänyt noin 19 vuotta.

Operatiivinen käyttö.....F-16 46 vuotta vs F-35 10 vuotta ?????
F-16:n korkea tuhoutumisaste suhteessa valmistusmääriin johtuu mm. siitä, että se on laajalti käytössä usealla maalla (monella maalla huolto- ja koulutusresursseja rajoitetusti) ja sillä on pitkä palvelushistoria osallistuen moniin konflikteihin. Vaikka 76 viholliskonetta on pudotettu vain yhdellä F-16 ilmataistelutappiolla, suuri käyttöaste ja vaativat tehtävät ovat lisänneet sen onnettomuusriskiä. Suurin osa menetyksistä ei liity ilmataisteluihin vaan onnettomuuksiin, kuten törmäyksiin, teknisiin vikoihin tai lentäjävirheisiin.
Joo, alkaa tulla käyttötunnit monella koneella täyteen ja joillain satellaan ajella vielä ylikin. Vanhat alkaa väsyä vaikka kuinka päivitettäisiin. Mutta onhan tuo F16 ollut kyllä aivan supermenestys joka varsin huokeaan hintaan on tarjonnut oikeastaan kaikkea mitä hävittäjältä voi vaatia. Asiaa tietysti auttaa suuret tuotantomäärät mutta onhan se legenda jo eläessään.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

antitaide kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:28
Tuulispää kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:04
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 17:32
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 13:44
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 11:52
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:45
antitaide kirjoitti: 12 Touko 2025, 09:42
Tuulispää kirjoitti: 12 Touko 2025, 08:01
Molli kirjoitti: 11 Touko 2025, 23:20 ...no nörtit voi haeskella muita vertailutaulukoita sotilaskoneista, perehtyä hävittäjän erilaisten ammusten yms kantokykyyn, aseistuksien eroihin jne

F-35, on edelleen uusin ja kyvykkäin hävittäjä, kustannustehokkuus on hieman eri jutska, vaikka tästä voi katsella
https://www.militaryfactory.com/aircraf ... rcraft2=67
Ongelma F-35ssa on se että kone on kaukana valmiista:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... ghtning_II

10 on jo tuhoutunut.

Gripen on ollut jo 20 vuotta käytössä ja vain 6 on tuhoutunut palveluskäytössä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accidents ... _39_Gripen

Onnettomuus- tai menetysprosenttiarviot:

Gripen: Noin 1,85 % koneista on tuhoutunut, mikä on kohtuullinen määrä neljännen sukupolven hävittäjälle. Onnettomuudet painottuvat varhaisiin vaiheisiin, ja palveluskäytössä kone on osoittautunut luotettavaksi.

F-35: Noin 0,7–1 % koneista on tuhoutunut, mikä on alhainen osuus, mutta onnettomuudet ovat saaneet paljon huomiota ohjelman koon ja kustannusten vuoksi. Viidennen sukupolven monimutkainen teknologia lisää riskejä, mutta onnettomuusmäärä on suhteessa normaali.

Täsmällisen vertailukelpoisia lukuja on vaikea antaa, koska F-35-ohjelma on paljon laajempi ja koneita käytetään aktiivisemmin. Molempien koneiden menetysprosentit ovat kuitenkin alhaisia verrattuna vanhempiin hävittäjiin, kuten F-16:een.

Lähde ?

Tuohan tarkoittaa että 10% koneista on tuhoutunut 20 vuodessa...ellei enemmän.
1-1,85 % tarkoittaa että n. 1-2 konetta sadasta on tuhoutunut. Alhaisia lukuja verrattuna esim F-16.
F-16 arvioitu tuhoutumisprosentti on noin 5,9–10,9 % suhteessa valmistusmäärään. F-16 valmistettu n. 4600.

Älä nyt höpötä...F-16 on lentänyt 50 vuotta...ja F-35 vasta muutaman vuoden.
F-16 ensilento: 20. tammikuuta 1974 (YF-16-prototyyppi) ja operatiivinen käyttö alkoi 1979. Eli F-16 on lentänyt noin 51 vuotta.

F-35 Lightning II ensilento: 15. joulukuuta 2006 (F-35A) ja operatiivinen käyttö alkoi vuonna 2015. F-35 on lentänyt noin 19 vuotta.

Operatiivinen käyttö.....F-16 46 vuotta vs F-35 10 vuotta ?????
F-16:n korkea tuhoutumisaste suhteessa valmistusmääriin johtuu mm. siitä, että se on laajalti käytössä usealla maalla (monella maalla huolto- ja koulutusresursseja rajoitetusti) ja sillä on pitkä palvelushistoria osallistuen moniin konflikteihin. Vaikka 76 viholliskonetta on pudotettu vain yhdellä F-16 ilmataistelutappiolla, suuri käyttöaste ja vaativat tehtävät ovat lisänneet sen onnettomuusriskiä. Suurin osa menetyksistä ei liity ilmataisteluihin vaan onnettomuuksiin, kuten törmäyksiin, teknisiin vikoihin tai lentäjävirheisiin.
Kaikkiaan noin 800 onnettomuutta.
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 8444
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Toope »

antitaide kirjoitti: 13 Touko 2025, 12:28 F-16:n korkea tuhoutumisaste suhteessa valmistusmääriin johtuu mm. siitä, että se on laajalti käytössä usealla maalla (monella maalla huolto- ja koulutusresursseja rajoitetusti) ja sillä on pitkä palvelushistoria osallistuen moniin konflikteihin. Vaikka 76 viholliskonetta on pudotettu vain yhdellä F-16 ilmataistelutappiolla, suuri käyttöaste ja vaativat tehtävät ovat lisänneet sen onnettomuusriskiä. Suurin osa menetyksistä ei liity ilmataisteluihin vaan onnettomuuksiin, kuten törmäyksiin, teknisiin vikoihin tai lentäjävirheisiin.
Oikeasti F-15, F-16, F-18 -koneita on ammuttu alas erinomaisen vähän.
Uutinen vuodelta 1982:
https://www.businessinsider.com/israel- ... war-2024-5
The Israeli Air Force (IAF) accomplished a feat unmatched in modern military aviation in June 1982, shooting down over 60 Syrian combat aircraft in the largest air battle of the jet age and destroying 29 of 30 surface-to-air missile (SAM) batteries without losing a single one of its fighter jets.

Operation Mole Cricket 19, as the famous engagement was designated, was aimed at destroying the Syrian SAMs positioned in Lebanon's Beqaa Valley. The operation took place during the first week of the 1982 Lebanon War that saw Israel and its Lebanese allies face off against Syria, the Palestinian Liberation Organization, and their allies in Lebanon.
Jo tuolloin nähtiin, mikä teknologinen ero on jenkkihävittäjillä/teknologialla vs. NL/Venäjän teknologiaan.
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 8444
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Toope »

Nyt muuten käytännössä nähdään tuota tilannetta. Israel on iskenyt Iraniin vuorokausien ajan F-15, F-16- ja F-35-hävittäjillä. Kuinka monta on ammuttu alas Iranin "ilmatorjunnalla"?
Iran on käytännössä alaston!

Israel kykenee tankkaamaan noita koneitaan ilmassa iskien uudelleen ilman, että Iran kykenee torjumaan noita. Aika hassua!
Taantuvassa yhteiskunnassa tuloerot ovat minimissä.
https://sarastuslehti.com/2016/12/19/20 ... dystopian/
Suomalainen sisu:
https://www.youtube.com/watch?v=7WXuejg7fwU
Vän
Reactions:
Viestit: 4465
Liittynyt: 31 Touko 2024, 08:08

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Vän »

Toope kirjoitti: 16 Kesä 2025, 21:53 Nyt muuten käytännössä nähdään tuota tilannetta. Israel on iskenyt Iraniin vuorokausien ajan F-15, F-16- ja F-35-hävittäjillä. Kuinka monta on ammuttu alas Iranin "ilmatorjunnalla"?
Iran on käytännössä alaston!

Israel kykenee tankkaamaan noita koneitaan ilmassa iskien uudelleen ilman, että Iran kykenee torjumaan noita. Aika hassua!
Eihän F-35 kauppoja sen takia olla perumassa, että ne olisivat huonoja koneita, vaan sen takia, että Yhdysvaltoihin ei voi enää luottaa. Jos hankimme niitä, emme voi luottaa, että saisimme varaosia, päivityksiä ja koulutusta. Emme voisi luottaa, että kriisin tullessa saisimme luvan käyttää niitä, ja USA saattaisi jopa tehdä ne teknisesti toimintakyvyttömiksi. Emme voi luottaa edes siihen, että saisimme niitä koneita ylipäätään. Ilmavoimamme olisi täysin kyvytön hoitamaan tehtäviään, kun noita koneita ei voisi käyttää.
Never trust the Government. Fuck the Government.
Märkäruuti
Reactions:
Viestit: 10391
Liittynyt: 19 Touko 2024, 20:22

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Vän kirjoitti: 16 Kesä 2025, 22:31 Emme voisi luottaa, että kriisin tullessa saisimme luvan käyttää niitä, ja USA saattaisi jopa tehdä ne teknisesti toimintakyvyttömiksi. Emme voi luottaa edes siihen, että saisimme niitä koneita ylipäätään. Ilmavoimamme olisi täysin kyvytön hoitamaan tehtäviään, kun noita koneita ei voisi käyttää.
Nyt on kohu-uutiset omaksuttu nahkoineen ja karvoineen. Ei se nyt ihan noin mene.
Vän
Reactions:
Viestit: 4465
Liittynyt: 31 Touko 2024, 08:08

Re: Tulisiko Suomenkin irtautua F-35 kaupoista vielä, mikäli mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Vän »

Märkäruuti kirjoitti: 16 Kesä 2025, 22:54
Vän kirjoitti: 16 Kesä 2025, 22:31 Emme voisi luottaa, että kriisin tullessa saisimme luvan käyttää niitä, ja USA saattaisi jopa tehdä ne teknisesti toimintakyvyttömiksi. Emme voi luottaa edes siihen, että saisimme niitä koneita ylipäätään. Ilmavoimamme olisi täysin kyvytön hoitamaan tehtäviään, kun noita koneita ei voisi käyttää.
Nyt on kohu-uutiset omaksuttu nahkoineen ja karvoineen. Ei se nyt ihan noin mene.
No joo, taisi lähteä polemiikki vähän lapasesta ja liioittelin. Eihän ilmavoimien toimintakyky nyt pelkästään F-35:sten varassa ole, mutta kyllähän se heidän toimintansa vaikeammaksi tekee, jos hävittäjien toimivuuteen ei voi luottaa.
Never trust the Government. Fuck the Government.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin