Molli kirjoitti: ↑19 Syys 2024, 15:48
Mitä se erityinen onnistuminen Toyotalla on LFP akun kanssa? Hybridi kun vaihtaa palavaan polttoaineeseen tarpeen tullen
Ei toistaiseksi mitään. Tuota tekniikkaa on vatvottu vuosia, mutta ilmeisesti tuotantoon saamisessa on tullut vastaan isompia ongelmia, niin kuin kaikilla muillakin "ihmeakuilla".
Saattaa olla valvottu jo ainakin 20 vuotta, jos Ilika Southamptoniin perustettiin jo noin kauan sitten, mutta heidän akku rakennelma on jo selvittänyt turvallisuuskoestuksen, https://interestingengineering.com/ener ... goliath-p1
Vastoin juonteen otsikointia, sähköautokauppa on tasaisesti nousu suuntainen We estimate that more than one in five new cars sold in 2024 will be electric.
Kertoo, https://www.iea.org/energy-system/trans ... c-vehicles
Mikä ihmeen huijaus?
Akkujen latauksessa tapahtuvat häviöt eivät ole mikään uusi "keksintö".
Ainahan tuo on tiedetty.
Kyl 70% hyötysuhde on nykypäivänä niin surkea lukema että vaikkei nyt ihan huijauksesta voi puhua niin tuottamuksellisesta huolimattomuudesta.
Uusilla GanFeteillä ja aktiivisella power factor correction algoritmilla saa AC->DC konversion tehtyä yli 99% todellisella hyötysuhteella.
"Häviöiden pääasiallinen syy on, että sähköverkosta tuleva vaihtovirta pitää sähköautoa hidasladattaessa muuttaa tasavirraksi."
Kyllä se tarvii pikalatauksessakin muuttaa, se muunnos vaan tehdään laturissa auton ulkopuolella. Veikkaan että niissä on paljon paremmat hyötysuhteet koska asiaan on panostettu.
Sitten häviöitä tuottaa akkujen sisäinen resistanssi, siihen ei auta kuin matalampi latausvirta. Mutta ei ne häviöt ole lähimainkaan noin suuria. Minkä näkee jo valtavan suurista eroista eri autovalmistajien välillä:
"
Häviömielessä keskimääräistä syöpömpien sähköautomallien kärjessä ovat ADAC:n mittausten mukaan Mini Cooper SE (häviö 30,10 %), XPeng G9 Performance AWD (22,66 %) sekä Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh (22,14 %).
Pienimmät lataushäviöt taas kuittaavat Aiways U6 Prime 60 (0,50 %), Audi e-tron GT quattro (3,82 %) ja Honda e:NY1 (7,11 %).
"
Varsinkin sitten kun sähköautot yleistyvät kunnolla kyllä tollanen 30% häviö on hyvin merkittävä. Ja kyllä se tuntuu kukkarossakin vuositasolla jos paljon ajaa.
Asia pitäis ilman muuta mainita auton tiedoissa. Lataushäviö pikalatauksella ja hitaalla latauksella.
Re: Sähköautojen aika on ohi !
Lähetetty: 20 Syys 2024, 10:06
Kirjoittaja Susa
KultaKikkare kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 09:56
Asia pitäis ilman muuta mainita auton tiedoissa. Lataushäviö pikalatauksella ja hitaalla latauksella.
Kerrotaanko sinun mahdollisen polttomoottoriautosi tiedoissa sen hyötysuhde?
KultaKikkare kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 09:56
Asia pitäis ilman muuta mainita auton tiedoissa. Lataushäviö pikalatauksella ja hitaalla latauksella.
Kerrotaanko sinun mahdollisen polttomoottoriautosi tiedoissa sen hyötysuhde?
Eiköhän se ole kulutuslukemassa mukana, jos auto kuluttaa 7litraa/100km niin se kuluttaa häviöineen 7litraa/100km. Tankkauksessa ei tule häviöitä.
Sähköautoissa ei taida asia olla ihan niin. Jos auton kulutukseksi sanotaan vaikka 15kWh/100km niin se tarkoittaa akussa olevaa 15kWh energiaa, ei sitä että töpselistä tankataan 15kWh.
Re: Sähköautojen aika on ohi !
Lähetetty: 20 Syys 2024, 10:14
Kirjoittaja Susa
KultaKikkare kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 10:09
Sähköautoissa ei taida asia olla ihan niin. Jos auton kulutukseksi sanotaan vaikka 15kWh/100km niin se tarkoittaa akussa olevaa 15kWh energiaa, ei sitä että töpselistä tankataan 15kWh.
Sähköautoilu on niin HALPAA että 30% häviö ei tunnu missään.
Jos tällaisesta listasta ei osaa oleellista poimia, niin se on kyllä aivan oma vika.
Latausaika
1.1 tuntia
Ladattu
25.0 kWh
Lisätty toimintamatka
125 km
Sähkön hinta (snt / kWh)info_outline
Euroa per 100kminfo_outline
3.38 €
Mun ykkösauto imaisee yleensä 10+ litraa polttoainetta.
Hyötysuhde jotain alle 50%.
Vaikka polttoainetta ei tankatessa maahan lorisekkaan, sitä haihtuu tankista ja moottori polttaa sitä tuhottoman paljon verrattuna antamaansa tehoon.
KultaKikkare kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 10:09
Sähköautoissa ei taida asia olla ihan niin. Jos auton kulutukseksi sanotaan vaikka 15kWh/100km niin se tarkoittaa akussa olevaa 15kWh energiaa, ei sitä että töpselistä tankataan 15kWh.
Sähköautoilu on niin HALPAA että 30% häviö ei tunnu missään.
Jos tällaisesta listasta ei osaa oleellista poimia, niin se on kyllä aivan oma vika.
Latausaika
1.1 tuntia
Ladattu
25.0 kWh
Lisätty toimintamatka
125 km
Sähkön hinta (snt / kWh)info_outline
Euroa per 100kminfo_outline
3.38 €
Mun ykkösauto imaisee yleensä 10+ litraa polttoainetta.
Hyötysuhde jotain alle 50%.
Vaikka polttoainetta ei tankatessa maahan lorisekkaan, sitä haihtuu tankista ja moottori polttaa sitä tuhottoman paljon verrattuna antamaansa tehoon.
Tämän päivän bensan hinnalla minun autolla pääsee tuon 125 kilometria n. 11 eurolla. Ei se bensa sieltä tankista haihdu kuin ajamalla.
Re: Sähköautojen aika on ohi !
Lähetetty: 20 Syys 2024, 10:28
Kirjoittaja Susa
Tonttu kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 10:23
Tämän päivän bensan hinnalla minun autolla pääsee tuon 125 kilometria n. 11 eurolla. Ei se bensa sieltä tankista haihdu kuin ajamalla.
Sulla on piskuinen auto.
Kyllä sitä sieltä haihtuu ja moottori polttaa polttoainetta huonolla hyötysuhteella.
Suorastaan savuna ilmaan.
Tonttu kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 10:23
Tämän päivän bensan hinnalla minun autolla pääsee tuon 125 kilometria n. 11 eurolla. Ei se bensa sieltä tankista haihdu kuin ajamalla.
Sulla on piskuinen auto.
Kyllä sitä sieltä haihtuu ja moottori polttaa polttoainetta huonolla hyötysuhteella.
Suorastaan savuna ilmaan.
No ei ihan piskuinen. Tosin pieni nykyaikainen turbomoottori. Keskikulutus 5,3 litraa. Tänään bensa meilläpäin 1.75 euroa, joten 100 km menee reilulla 9 eurolla. Sähköautolla tänään sama matka ehkä 6 euroa.
Re: Sähköautojen aika on ohi !
Lähetetty: 20 Syys 2024, 10:37
Kirjoittaja Tonttu
Jalo Arkkivalo kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 10:36
Siis aivan kamala:
Ruma kuin rullatuoli.
Re: Sähköautojen aika on ohi !
Lähetetty: 20 Syys 2024, 12:16
Kirjoittaja Susa
Tonttu kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 10:36
No ei ihan piskuinen. Tosin pieni nykyaikainen turbomoottori. Keskikulutus 5,3 litraa. Tänään bensa meilläpäin 1.75 euroa, joten 100 km menee reilulla 9 eurolla. Sähköautolla tänään sama matka ehkä 6 euroa.
Autosi siis kuluttaa noin 48kWh energiaa 100kilometrillä.
Sähköautot kuluttaa alle puolet tuosta määrästä.
Tesla S noin 18kWh/100km.
Tekisi minun maksamalla sähkönhinnalla 2€.
Liekö millään sähkö h-autolla saa kulutettua 6€/100km normaaliajolla?
Tonttu kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 10:36
No ei ihan piskuinen. Tosin pieni nykyaikainen turbomoottori. Keskikulutus 5,3 litraa. Tänään bensa meilläpäin 1.75 euroa, joten 100 km menee reilulla 9 eurolla. Sähköautolla tänään sama matka ehkä 6 euroa.
Autosi siis kuluttaa noin 48kWh energiaa 100kilometrillä.
Sähköautot kuluttaa alle puolet tuosta määrästä.
Tesla S noin 18kWh/100km.
Tekisi minun maksamalla sähkönhinnalla 2€.
Liekö millään sähkö h-autolla saa kulutettua 6€/100km normaaliajolla?
Tässä Helenin halvin hinta Helsingissä: Peruslataus
päivähinta 7-21: alkaen 0,22 €/kWh + 2 €/h
yöhinta 21-7: 0,22 €/kWh ilman aikaveloitusta
Sadan kilometrin ajoon tarvittava tunnin lataus maksaa siis 6 euroa.
Re: Sähköautojen aika on ohi !
Lähetetty: 20 Syys 2024, 17:56
Kirjoittaja Susa
Tonttu kirjoitti: ↑20 Syys 2024, 15:55
Tässä Helenin halvin hinta Helsingissä: Peruslataus
päivähinta 7-21: alkaen 0,22 €/kWh + 2 €/h
Huh huh, onpas kallista sähköä Helsingissä.
Tuo 2€/h on pysäköintimaksua.