Noin tehdään vain sitä vihreää vetyä.
Pääosa maailman vedystä tehdään maakaasusta.
https://tekniikanmaailma.fi/bmw-vahvist ... onna-2028/Vetykäyttöiset BMW-tuotantoautot julkaistaan vuoteen 2028 mennessä, valmistaja vahvistaa. Baijerilaismerkki on myynyt tähän mennessä kolme miljoonaa sähköistettyä autoa, mutta se pitää edelleen pöydällä myös muut voimanlähteet. Seuraavan sukupolven polttokennoilla varustettuja prototyyppejä kootaan parhaillaan Münchenissä ja Steyrissä.
Vetyauton tankki on helppo täyttää muutamassa minuutissa samaan tapaan kuin perinteisessä bensiiniautossa, kun taas sähköauton lataaminen vie toistaiseksi pidemmän ajan. Vetyautot ovat vielä toistaiseksi harvinaisia, mutta muun muassa Toyota on panostanut niihin paljon.
Eivät tule ennan laajamittaista kaivostoimintaa asteroideilla, jos ei jonkun mustan joutsenen kautta opita tekemään polttokennoja ilman platinametalleja. Maan kuoressa ei ole tarpeeksi merkittävän vetyautokannan rakentamiseksi.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 17:06 Patteriautot tulee ottamaan pataansa tässä taistelussa.
No jos ostat suomessa vetypakettiauton saat siihen tukea max 6000 euroa, ja eu on suunnitellut käyttävänsä satoja miljardeja vetyteollisuuden tukemiseen vuoteen 2050 mennessä.oksidaani kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 09:33 Jännää että vetyautojen kehittämiseen vielä pumpataan rahaa. Liekö puhtaasti valtion/EU:n tukiaisilla tehtävää hommaa, jolla saadaan autoalaa vihreämmäksi kuin onkaan? Jos polttokennoja enenevästi tullaan joskus käyttämään, niin eivätköhän käyttökohteet löydy lentokoneista, laivoista ja energian siirrosta halvoilta tunneilta kalleille, tosin veikkaan että tuossa jälkimmäisessäkin akut taitavat tulla edullisemmaksi kun akkujen hintojen laskulla ei tunnu olevan pohjaa.
Itse näkisin fiksummaksi ohjata kehitystyötä verottamalla haittoja ja vähentämällä sitten noiden tuotoilla muuta verotusta, ja ehkä tukemalla tieteen perustutkimusta nykyistä enemmän.Elämänsankari kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 11:02No jos ostat suomessa vetypakettiauton saat siihen tukea max 6000 euroa, ja eu on suunnitellut käyttävänsä satoja miljardeja vetyteollisuuden tukemiseen vuoteen 2050 mennessä.oksidaani kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 09:33 Jännää että vetyautojen kehittämiseen vielä pumpataan rahaa. Liekö puhtaasti valtion/EU:n tukiaisilla tehtävää hommaa, jolla saadaan autoalaa vihreämmäksi kuin onkaan? Jos polttokennoja enenevästi tullaan joskus käyttämään, niin eivätköhän käyttökohteet löydy lentokoneista, laivoista ja energian siirrosta halvoilta tunneilta kalleille, tosin veikkaan että tuossa jälkimmäisessäkin akut taitavat tulla edullisemmaksi kun akkujen hintojen laskulla ei tunnu olevan pohjaa.
En tiedä tarkemmin miten tuo kohdistetaan mutta eiköhän auton valmistajatkin sitä saa, ja nesteen Porvoon jalostamollekin on tukea ainakin jo luvattu.
Neutroni kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 18:32Eivät tule ennan laajamittaista kaivostoimintaa asteroideilla, jos ei jonkun mustan joutsenen kautta opita tekemään polttokennoja ilman platinametalleja. Maan kuoressa ei ole tarpeeksi merkittävän vetyautokannan rakentamiseksi.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑03 Syys 2025, 17:06 Patteriautot tulee ottamaan pataansa tässä taistelussa.
https://www.nanobitteja.fi/uutiset.html?a700=209430Cornellin yliopiston tutkijat ovat havainneet, että typellä seostettu hiilellä päällystetty nikkelianodi voi katalysoida olennaisen reaktion vetypolttokennoissa murto-osalla nykyisin käytettyjen jalometallien hinnasta.
Eivät, jos ei keksitä jotain täysin ihmeellistä ja mullistavaa. Polttokennojen pieni teho on ongelma ajoneuvokäytössäkin ja sen kompensointi vaatii akkuja, joita kenno lataa ja joista saadaan virtaa kiihdytyksiin.oksidaani kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 09:33 Jännää että vetyautojen kehittämiseen vielä pumpataan rahaa. Liekö puhtaasti valtion/EU:n tukiaisilla tehtävää hommaa, jolla saadaan autoalaa vihreämmäksi kuin onkaan? Jos polttokennoja enenevästi tullaan joskus käyttämään, niin eivätköhän käyttökohteet löydy lentokoneista,
Tuskin, koska laivoissa voi käyttää superhalpoja raskaita öljylaatuja, kun ne saastuttavat avomerellä. Ja tehontarpeet ovat valtavia. Polttokennojen hyvät puolet menevät pitkälti hukkaan ja huonot korostuvat.laivoista
Ehkä, riippuu akkutekniikan ja polttokennotekniikan kehityksestä.ja energian siirrosta halvoilta tunneilta kalleille, tosin veikkaan että tuossa jälkimmäisessäkin akut taitavat tulla edullisemmaksi kun akkujen hintojen laskulla ei tunnu olevan pohjaa.
Ei sille tietääkseni mitään luonnonlaeista suoraan seuraavaa rajoitetta ole, etteikö joku muu kemikaali voisi katalysoida niitä reaktioita platinan lailla. Jos joku tuollainen teknologia lyö läpi ison mittakaavan kaupallisessa tuotannossa, se muuttaa markkina-asetelmia. Mutta sitä ei voi kukaan ennustaa käykö niin ja koska. Näissä on sama kuin akuissa, kymmeniä kemiallisia prosesseja tutkitaan mutta tie lupaavasta labralöydöstä kauppojen hyllylle on pitkä, kallis ja hirvittävän epävarma. Jos ei nyt aio miksikään upporikas-rutiköyhä-sijoituspelien pelaajaksi, niin ei noista kannata innostua ennen kuin ne ovat siellä kaupassa.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 17:39 Ilmeisesti se platina ei ole aivan niin välttämätöntä.
In akku we trust, others not so muchNeutroni kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 17:55Ei sille tietääkseni mitään luonnonlaeista suoraan seuraavaa rajoitetta ole, etteikö joku muu kemikaali voisi katalysoida niitä reaktioita platinan lailla. Jos joku tuollainen teknologia lyö läpi ison mittakaavan kaupallisessa tuotannossa, se muuttaa markkina-asetelmia. Mutta sitä ei voi kukaan ennustaa käykö niin ja koska. Näissä on sama kuin akuissa, kymmeniä kemiallisia prosesseja tutkitaan mutta tie lupaavasta labralöydöstä kauppojen hyllylle on pitkä, kallis ja hirvittävän epävarma. Jos ei nyt aio miksikään upporikas-rutiköyhä-sijoituspelien pelaajaksi, niin ei noista kannata innostua ennen kuin ne ovat siellä kaupassa.anarkistialkuasukas kirjoitti: ↑04 Syys 2025, 17:39 Ilmeisesti se platina ei ole aivan niin välttämätöntä.
Lentokoneessa omakäyttösähkön tuottaminen on ongelmallista koska suihkumoottoriin ei oikein saada sähkögeneraattoria helposti lisättyä. Tähän ongelmaan voisi ratkaisuna olla osin polttokenno ja osin aurinkopaneeli jotka yhdistettäisiin akkuun.