Suihku- ja rakettimoottoreista

Kontra
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tonttu kirjoitti: 07 Tammi 2024, 23:30 Jos mielestäsi suihku on suihkumoottorissa täysin tarpeeton niin miksi jälkipolttimella saadaan lisää tehoa. Jälkipoltinhan lisää vain suihkua.
Lisäähän polttoaineen lisääminen työntövoimaa ja suihkua ilman jälkipolttoakin. Jälkipoltin on moottorin sisällä, ennen suihkusuutinta, ja jälkipoltto tarvitsee suuttimen Laval-asetuksen toimiakseen tehokkaasti. Moottorin toiminnan esityksissä on aina puhuttu suihkusta, vaikka oleellista on ilmavirran kiihdyttäminen, joka moottoria liikuttaa. Suihku on tarpeeton seuraus työntövoiman tuotossa ja olisi haitallinen yliäänopeuksilla lennettäessä, koska se voisi jarruttaa ilman vapautumista suihkusuuttimesta, mutta sen vaikutus on saatu eliminoiduksi (minimoiduksi?) Laval-suuttimella. Termin suihkusuutin tilalla olisi kuvaavampi termi (ilmavirran) kiihdytyssuutin.
……..
Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa.
Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä)."

Jarru ei autossakaan ole osa voiman tuottoa ja siirtoa."
Kontra
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tuossa sitatti j a kappalejako meni väärin, pitiolla näin

Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa."

Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä).
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 296
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 07:22 Tuossa sitatti j a kappalejako meni väärin, pitiolla näin

Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa."

Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä).
Aika sekavaa tekstiä koko aihe, nykymoottoreissa reverssi toteutetaan puhallinosan ilmavirran kääntämisellä etuviistoon, ja systeemi on taatusti osa moottoria.
Kontra
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 08:52
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 07:22 Tuossa sitatti j a kappalejako meni väärin, pitiolla näin

Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa."

Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä).
Aika sekavaa tekstiä koko aihe, nykymoottoreissa reverssi toteutetaan puhallinosan ilmavirran kääntämisellä etuviistoon, ja systeemi on taatusti osa moottoria.
Reverce-levyt eivät ole osa moottoria - ei autossakaan jarrut ole osa moottoria eikä voimansiirtoa - mutta ei sinua kukaan halua pakottaa sitä uskomaan.

Jos teksti tuntuu sekavalta, siihen on kaksi mahdollista selitystä. Joko lukijan äly ei riitä sitä ymmärtämään, tai moottorien suunnittelijat ovat tyhmiä. Voivatko moottorien suunnittelijat olla tyhmiä? Kyllä suunnittelijoiden joukossa voi olla tyhmiä, sen ovat saaneet monet maksaa hengellään, mutta valtaosa koneiden käyttäjistä ovat onnistuneet säilyttämään henkensä.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 296
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 09:18
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 08:52
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 07:22 Tuossa sitatti j a kappalejako meni väärin, pitiolla näin

Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa."

Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä).
Aika sekavaa tekstiä koko aihe, nykymoottoreissa reverssi toteutetaan puhallinosan ilmavirran kääntämisellä etuviistoon, ja systeemi on taatusti osa moottoria.
Reverce-levyt eivät ole osa moottoria - ei autossakaan jarrut ole osa moottoria eikä voimansiirtoa - mutta ei sinua kukaan halua pakottaa sitä uskomaan.

Jos teksti tuntuu sekavalta, siihen on kaksi mahdollista selitystä. Joko lukijan äly ei riitä sitä ymmärtämään, tai moottorien suunnittelijat ovat tyhmiä. Voivatko moottorien suunnittelijat olla tyhmiä? Kyllä suunnittelijoiden joukossa voi olla tyhmiä, sen ovat saaneet monet maksaa hengellään, mutta valtaosa koneiden käyttäjistä ovat onnistuneet säilyttämään henkensä.
Enpä ihmettele, ettei juuri kukaan viitsi keskustella kanssasi.
Kontra
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 10:00
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 09:18
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 08:52
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 07:22 Tuossa sitatti j a kappalejako meni väärin, pitiolla näin

Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa."

Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä).
Aika sekavaa tekstiä koko aihe, nykymoottoreissa reverssi toteutetaan puhallinosan ilmavirran kääntämisellä etuviistoon, ja systeemi on taatusti osa moottoria.
Reverce-levyt eivät ole osa moottoria - ei autossakaan jarrut ole osa moottoria eikä voimansiirtoa - mutta ei sinua kukaan halua pakottaa sitä uskomaan.

Jos teksti tuntuu sekavalta, siihen on kaksi mahdollista selitystä. Joko lukijan äly ei riitä sitä ymmärtämään, tai moottorien suunnittelijat ovat tyhmiä. Voivatko moottorien suunnittelijat olla tyhmiä? Kyllä suunnittelijoiden joukossa voi olla tyhmiä, sen ovat saaneet monet maksaa hengellään, mutta valtaosa koneiden käyttäjistä ovat onnistuneet säilyttämään henkensä.
Enpä ihmettele, ettei juuri kukaan viitsi keskustella kanssasi.
Mistäs ole päätynyt johtopäätökseen, ettei juuri kukaan viitsi keskustella kanssani?
Jos siinä on perää, siihen voi olla kaksi syytä: Älykkäille kuvaukseni valkenee välittömästi, eivätkä kaipaa lisäselvitystä, ja tyhmille kun ei tahdo valjeta millään opilla, vaan alkavat itse minua opettaa - niin minä kun en sellaista siedä ja annan palautetta, niin ottavat nokkiinsa ja lopettavat.

Tuosta suihkujarrusta vielä. Kun kone jarruttaa reverce-levyillä, moottori kytketään osaksi jarrujärjestelmää. Silloin reverce-levyt, moottori ja levyjen ohjausjärjestelmä ovat jarrujärjestelmän osat. Reverce-levyt eivät siis kuulu moottoriin.
.Satunnainen seuraaja
Reactions:
Viestit: 296
Liittynyt: 17 Joulu 2022, 19:01

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja .Satunnainen seuraaja »

Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 11:32
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 10:00
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 09:18
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 08:52
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 07:22 Tuossa sitatti j a kappalejako meni väärin, pitiolla näin

Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa."

Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä).
Aika sekavaa tekstiä koko aihe, nykymoottoreissa reverssi toteutetaan puhallinosan ilmavirran kääntämisellä etuviistoon, ja systeemi on taatusti osa moottoria.
Reverce-levyt eivät ole osa moottoria - ei autossakaan jarrut ole osa moottoria eikä voimansiirtoa - mutta ei sinua kukaan halua pakottaa sitä uskomaan.

Jos teksti tuntuu sekavalta, siihen on kaksi mahdollista selitystä. Joko lukijan äly ei riitä sitä ymmärtämään, tai moottorien suunnittelijat ovat tyhmiä. Voivatko moottorien suunnittelijat olla tyhmiä? Kyllä suunnittelijoiden joukossa voi olla tyhmiä, sen ovat saaneet monet maksaa hengellään, mutta valtaosa koneiden käyttäjistä ovat onnistuneet säilyttämään henkensä.
Enpä ihmettele, ettei juuri kukaan viitsi keskustella kanssasi.
Mistäs ole päätynyt johtopäätökseen, ettei juuri kukaan viitsi keskustella kanssani?
Jos siinä on perää, siihen voi olla kaksi syytä: Älykkäille kuvaukseni valkenee välittömästi, eivätkä kaipaa lisäselvitystä, ja tyhmille kun ei tahdo valjeta millään opilla, vaan alkavat itse minua opettaa - niin minä kun en sellaista siedä ja annan palautetta, niin ottavat nokkiinsa ja lopettavat.

Tuosta suihkujarrusta vielä. Kun kone jarruttaa reverce-levyillä, moottori kytketään osaksi jarrujärjestelmää. Silloin reverce-levyt, moottori ja levyjen ohjausjärjestelmä ovat jarrujärjestelmän osat. Reverce-levyt eivät siis kuulu moottoriin.

Taidat olla vielä hankalampi tapaus kuin Tuulispää, sitäpaitsi tarkista oikeinkirjoitus, kun käytät vieraskielisiä sanoja
Kontra
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 12:28
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 11:32
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 10:00
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 09:18
.Satunnainen seuraaja kirjoitti: 08 Tammi 2024, 08:52
Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 07:22 Tuossa sitatti j a kappalejako meni väärin, pitiolla näin

Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa."

Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä).
Aika sekavaa tekstiä koko aihe, nykymoottoreissa reverssi toteutetaan puhallinosan ilmavirran kääntämisellä etuviistoon, ja systeemi on taatusti osa moottoria.
Reverce-levyt eivät ole osa moottoria - ei autossakaan jarrut ole osa moottoria eikä voimansiirtoa - mutta ei sinua kukaan halua pakottaa sitä uskomaan.

Jos teksti tuntuu sekavalta, siihen on kaksi mahdollista selitystä. Joko lukijan äly ei riitä sitä ymmärtämään, tai moottorien suunnittelijat ovat tyhmiä. Voivatko moottorien suunnittelijat olla tyhmiä? Kyllä suunnittelijoiden joukossa voi olla tyhmiä, sen ovat saaneet monet maksaa hengellään, mutta valtaosa koneiden käyttäjistä ovat onnistuneet säilyttämään henkensä.
Enpä ihmettele, ettei juuri kukaan viitsi keskustella kanssasi.
Mistäs ole päätynyt johtopäätökseen, ettei juuri kukaan viitsi keskustella kanssani?
Jos siinä on perää, siihen voi olla kaksi syytä: Älykkäille kuvaukseni valkenee välittömästi, eivätkä kaipaa lisäselvitystä, ja tyhmille kun ei tahdo valjeta millään opilla, vaan alkavat itse minua opettaa - niin minä kun en sellaista siedä ja annan palautetta, niin ottavat nokkiinsa ja lopettavat.

Tuosta suihkujarrusta vielä. Kun kone jarruttaa reverce-levyillä, moottori kytketään osaksi jarrujärjestelmää. Silloin reverce-levyt, moottori ja levyjen ohjausjärjestelmä ovat jarrujärjestelmän osat. Reverce-levyt eivät siis kuulu moottoriin.

Taidat olla vielä hankalampi tapaus kuin Tuulispää, sitäpaitsi tarkista oikeinkirjoitus, kun käytät vieraskielisiä sanoja
Mistäs päättelet, että olisin hankala tapaus? Ei sinne päinkään - minä vain heitän hupiherjaa, mutta kyllä joskus joidenkin tyyppien kanssa joudun päästelemään raskastakin herjaa, kun muille selvissä asioissa jonkun mieltä ei saa millään opilla oikeille raiteille.

Olen minä tuossa koosteessa sivuilla 17 ja 18 käyttänytkin tuota arkimuotoa revese, mutta sen verran ranskalaista hienostelua on tarttunut kirjoitteluuni tuliaisena siellä Ranskan reissuilla, että eikös rewerce näytäkin hienommalta vielä tupla-v:llä. Kysyin tuota ranskalaisten hienostelua sanoissa paikalliselta kaverilta, ja hän selitti, että se on tosiaan alunperinkin ollut hienostelua. Sanat on aina kirjoitettu eri tavalla kuin ne on lausuttu. En tiedä voiko selitys tosiaan olla tuo, mutta kai nyt kantaranskalaisen luulisi sen tietävän.
Q-S
Reactions:
Viestit: 656
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Moottorivalmistaja suunnittelee ja valmistaa thrust reverser:in. Tämä moottorivalmistajan valmistama moottori asennetaan lentokoneeseen. Reverserin ohjaus moderneissa moottoreissa on osa nk. electric engine control -tietokonetta. Lyhyesti sanottuna: thrust reverser -järjestelmä on osa moottoria.
Kontra
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Jos nyt yhdessä asiassa olenkin väärässä, olen sentään monessa asiassa oikeassa, kun monella homma on ihan päinvastoin.

Muinoin reverse-levyt olivat moottorin takana erillisenä rakenteena, mutta nykyisin todella avautuvatkin moottorin kyljestä varmaankin kaikilla nykymoottoreilla. Enpä tuota muistanut vaikka olen siitä koosteessa kirjoittanut sivuilla 17 ja 18.
Jarrusysteemi on aika monimutkainen, ja on aiheuttanut pahoja turmia, kun on mennyt kesken lennon päälle. Automatiikan tehtävä on varmistaa, että voivat mennä päälle vain kun koneen pyörät ovat maakosketuksessa - erehtyväinen ihminenhän ne on suunnitellut.
Q-S
Reactions:
Viestit: 656
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Hmm. En muista koskaan nähneeni tai kuulleeni, että reverssi olisi ollut moottorista erillinen laite. Peräti vuodesta 1956 lähtien reverssi on ollut ATA100 luokituksessakin päänumerolla 70 (Power plant) ja tämän alla luokassa 78 (Exhaust). Myös myöhemmissä ATA:n korvaavissa luokituksissa se on osa voimalaitetta.

En kiellä etteikö jossain muinasjäänteessä olisi moottorista erillistä reverssiä, mutta kuulostaa oudolta.
Kontra
Reactions:
Viestit: 3606
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Autoissa on nykyisin jarrutehostin, joka toimii vain silloin kun moottori käy. Jos auton moottorin sammuttaa alamäessä, ja kauris hyppää eteen, törmäystä ei voi estää, sillä jarrulla ei ole juuri mitään virkaa. Moottorin käydessä törmäys saatettaan hyvinkin estää kun jarrut toimivat tehokkaasti.
Moottori ilman muuta kuuluu jarrujärjestelmään, mutta on filosofinen kysymys, kuluuko jarrutehostin moottoriin, vai vain jarrujärjestelmään.

Koosteen kuvassa 6 on GE:n keskitehoinen liikennekoneen puhallinturbiinimoottori, jossa puhallinkanavan loppupäässä on sivulle aukeavat reverse-laipat. Ne tietysti kuuluvat moottoriin, kun ne on moottoriin integroiu moottoritehtaalla.
Vanhimmissa suihkumoottoreissa ei ollut puhallinkanavaa, ja kaksi reverse-laippaa muodostivat V-muotoisen systeemin, joka käännettiin suihkun eteen. Suihku jakautui kahtia etuviistoon.
Moottori tietysti kuului jarrujärjestelmään, mutta on filosofinen kysymys, kuuluiko reverse-laipat moottoriin. Sitä ei määritä se, myytiinkö laippasysteemi moottorin mukana vai ei.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Reverssi...reverse.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 16:23 Jos nyt yhdessä asiassa olenkin väärässä, olen sentään monessa asiassa oikeassa, kun monella homma on ihan päinvastoin.

Muinoin reverse-levyt olivat moottorin takana erillisenä rakenteena, mutta nykyisin todella avautuvatkin moottorin kyljestä varmaankin kaikilla nykymoottoreilla. Enpä tuota muistanut vaikka olen siitä koosteessa kirjoittanut sivuilla 17 ja 18.
Jarrusysteemi on aika monimutkainen, ja on aiheuttanut pahoja turmia, kun on mennyt kesken lennon päälle. Automatiikan tehtävä on varmistaa, että voivat mennä päälle vain kun koneen pyörät ovat maakosketuksessa - erehtyväinen ihminenhän ne on suunnitellut.
Olet väärässä useammassa kuin yhdessä asiassa. Kun myönnät, että suihkulla jarrutetaan konetta suuntaamalla suihkua niin ihan samalla tavoin se suihku on tärkeä myös konetta eteenpäin työntävänä voimana.
Q-S
Reactions:
Viestit: 656
Liittynyt: 30 Marras 2022, 16:44

Re: Suihku- ja rakettimoottoreista

Viesti Kirjoittaja Q-S »

Kontra kirjoitti: 08 Tammi 2024, 18:26 ...
Moottori tietysti kuului jarrujärjestelmään, mutta on filosofinen kysymys, kuuluiko reverse-laipat moottoriin. Sitä ei määritä se, myytiinkö laippasysteemi moottorin mukana vai ei.
...
Isommissa ilmailuvälineissä kysymys ei ole filosofinen vaan pragmaattinen. Reverse thrust on osa moottoria. Pyöräjarrut, anti-skid ja parking brake osa laskutelinejärjestelmää. Speed barkes osa flight controls -järjestelmää. Nämä kaikki voi ajatella "jarruiksi", mutta ne jakautuvat loogisesti eri tavalla mm. siksi, että niitä huolletaan, vaihdetaan, tarkistetaan ja myös käytetään osana mainittuja pääjärjestelmiä.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin