Lisäähän polttoaineen lisääminen työntövoimaa ja suihkua ilman jälkipolttoakin. Jälkipoltin on moottorin sisällä, ennen suihkusuutinta, ja jälkipoltto tarvitsee suuttimen Laval-asetuksen toimiakseen tehokkaasti. Moottorin toiminnan esityksissä on aina puhuttu suihkusta, vaikka oleellista on ilmavirran kiihdyttäminen, joka moottoria liikuttaa. Suihku on tarpeeton seuraus työntövoiman tuotossa ja olisi haitallinen yliäänopeuksilla lennettäessä, koska se voisi jarruttaa ilman vapautumista suihkusuuttimesta, mutta sen vaikutus on saatu eliminoiduksi (minimoiduksi?) Laval-suuttimella. Termin suihkusuutin tilalla olisi kuvaavampi termi (ilmavirran) kiihdytyssuutin.
……..
Tuolla edellä kommentissa 06 Tammi 2024, 20:47 kirjoitin huolimattomasti:
"Suihkujarrussa suihku käännetään etuviistoon, jolloin työntövoima suuntautuu reaktiovoimana taaksepäin. Mutta suihkujarrua ei lueta moottorin osaksi, kuten ei Laval-suutinta, eikä tuloilman imukanavan hidastinta moottorin edessä. Jarrutettaessa tietenkin suihkun vapaa virtaus vaikeutuu, eikä moottorista saada täyttä tehoa eikä siten täyttä työntövoimaa.
Suihkujarru ei ole osa moottoria, mutta imukanava ja Laval-suutin ovat koko ajan mukana toimivassa moottorissa, eli ovat osa moottoria, vaikka moottorin toimitukseen tehtaalta niiden ei tarvitse sisältyä (en tiedä nykykäytäntöä)."
Jarru ei autossakaan ole osa voiman tuottoa ja siirtoa."

