Sähköautoilun tulevaisuus ?

Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Tonttu kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:03
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 12:44 Joku saattaa tarvita...kun sähkön määrä on pienempi kuin 2 tonnisella Teslalla.
Mihin sinä ajelisit tuollaisella epäkäytännöllisellä yhden hengen mopolla, joka painaisi 1000-1500 kiloa. Ota huomioon, että jos laittaisit siihen ison painavan akun, niin se vaatisi myös rungolta, pyöränripustuksilta ja muilta tukirakenteilta riittävää lujuutta ja kaikki ne lisäisivät myös painoa. Et sinä millään vanerikopilla voi lähteä liikenteeseen.
Se on 3 hengen.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:15
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 11:26
Tonttu kirjoitti: 15 Tammi 2023, 11:06
Tuulispää kirjoitti: 14 Tammi 2023, 20:39 Mun laitos.

39217439_10214601243976340_3021320956556607488_n.jpg

Tässä on jo mummo ovi.
Mummomopo on jo tehty. Miksi yrität keksiä pyörää uudelleen. https://autotoday.fi/sahkoinen-kontio-a ... ettu-mopo/
Tässä olis 1000 km range.
Kuinka paljon vekotin maksaisi?
Olisko jossain 15-18 tonnin hujakoissa ?
Punkero
Reactions:
Viestit: 976
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:21
Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:15
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 11:26
Tonttu kirjoitti: 15 Tammi 2023, 11:06
Mummomopo on jo tehty. Miksi yrität keksiä pyörää uudelleen. https://autotoday.fi/sahkoinen-kontio-a ... ettu-mopo/
Tässä olis 1000 km range.
Kuinka paljon vekotin maksaisi?
Olisko jossain 15-18 tonnin hujakoissa ?
3 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin, koska akkuja ei voi ajaa tyhjäksi.
Pelkät 100kWh akut maksaisivat 15000 euroa, lisäksi tarvitaan moottori, säädin ja muu tekniikka sekä työtä muutaman tuhannen euron verran.
Valmistuskustannukset olisivat n. 20000 euroa, jos ei huomioida tehtaan laitteisiin ja muuhun perustamiseen meneviä kuluja.
Siihen verot, rahti ja yrityksen muut kulut päälle, mitkä katettava. 30000 euroa jos hinta olisi, saattaisi jäädä ehkä vähän voittoa.
Punkero
Reactions:
Viestit: 976
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Punkero »

"Sunswift 7 -nimisellä aurinkopaneelein varustetulla sähköautolla onnistuttiin ajamaan tuhat kilometriä alle 12 tunnissa niin, että ennen ajoa tehtiin yksi ainoa lataus verkkosähköllä – lopun käyttövoiman auto sai matkan varrella suoraan auringosta.
Auton keskinopeus matkalla oli hieman alle 85 kilometriä tunnissa.
Sunswift 7 painaa noin 500 kg ja se on suunniteltu mahdollisimman aerodynaamiseksi ja vierintävastukseltaan pieneksi.
Ennätys ajettiin Australian autotutkimuskeskuksen AARCin radalla Victorian osavaltiossa.
Ennätysajon aikana auton energiankulutus oli vaivaiset 3,8 kWh sataa kilometriä kohti. Professori Hopkinsin mukaan energiatehokkaimmat kaupalliset sähköautot kuluttavat noin 15 kWh sadalla kilometrillä, ja tyypillinen luku on 20 kWh satasella."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/6 ... parit:2723
Pattinero
Reactions:
Viestit: 8511
Liittynyt: 30 Marras 2022, 06:14

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Jää tosiaan nähtäväksi, että onko nykyisillä verkosta ladattavilla sähköautoilla kuinka pitkä tulevaisuus. Itse olen enemmän sen kannalla, että se tarvittava sähkö täytyy pystyä tuottamaan autossa itsessään. Polttokennoautot lienevät lähinnä se, jota tässä nyt eniten kaivattaisiin. https://www.toyota.fi/sahko/polttokennoauto
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
Punkero
Reactions:
Viestit: 976
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Punkero »

"Salon langattoman latauksen hankkeessa yhdistyy sekä sähkö- että infrarakentaminen. Magment toimittaa erikoisbetonilaatat, joiden sisään latauskäämi on upotettu. Laatan valmistamisessa käytettävä magneettinen betoni on Magmentin patentoima tuote, jolla latauskenttä saadaan kohdistettua ja hyötysuhdetta parannettua. Magneettisen betonin rakenne vastaa lujuudeltaan tavallista betonilaattaa, mistä johtuen se sopii erinomaisesti tiehen asennettavaksi.
Metrin levyiset ja kaksi metriä pitkät betonilaatat asennetaan asfaltin alle noin parinkymmenen sentin syvyyteen. Asfalttikerrosta voidaan huoltaa ja uusia kuten normaalia kadun pintaa.

Pilotin ensimmäisessä vaiheessa Saloon on kaavailtu rakennettavaksi 22 kW:n tehoinen langaton latausasema. Käytännössä ajoneuvo pysähtyy magnetisoivalle alustalle ja ajoneuvon vastaanotin lataa itsensä sitä kautta suoraan asfaltista. Johtoja tai pistorasioita ei tarvita. ”Latausteho vastaa nykyisiä pikalatausasemia, jolloin esimerkiksi uuden Nissan Leafin 40 kWh akun voisi ladata tyhjästä täyteen parissa tunnissa

Vastaanottokäämi voidaan jälkiasentaa mihin tahansa sähköautoon ja ajoneuvovalmistajien kanssa suunnitellaan myös tehdasasennettua ratkaisua.
Myöhemmin on tarkoitus rakentaa myös liikkuvan ajoneuvon lataamiseen soveltuva latauskaista. Tällöin sähköauton lataaminen olisi mahdollista jopa 80 kilometrin tuntivauhdissa."
https://www.grk.fi/autoilun-mullistavaa ... n-salossa/
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:20
Tonttu kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:03
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 12:44 Joku saattaa tarvita...kun sähkön määrä on pienempi kuin 2 tonnisella Teslalla.
Mihin sinä ajelisit tuollaisella epäkäytännöllisellä yhden hengen mopolla, joka painaisi 1000-1500 kiloa. Ota huomioon, että jos laittaisit siihen ison painavan akun, niin se vaatisi myös rungolta, pyöränripustuksilta ja muilta tukirakenteilta riittävää lujuutta ja kaikki ne lisäisivät myös painoa. Et sinä millään vanerikopilla voi lähteä liikenteeseen.
Se on 3 hengen.
Ei tuohon millään mahdu kolmea aikuista. Keskenkasvuisetkin joutuisi istumaan lattialla jalat suorana ja silti osuisi pää kattoon. En tosiaan näe tuollaisella koppimopolla mitään järkevää käyttöä. Alan ammattilaiset ovat suunnitelleet erilaisiin käyttötilanteisiin sopivia ja turvallisia autoja. Jätä se sähköautojen suunnittelu niille jotka sen osaa ja rakentele sinä niitä lennokkeja.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:50
3 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin,
Sori, että nipotan, mutta tämä on tiedepalsta. Tuossa pitäisi varmaan lukea "..energian tarve on on noin 10kWh/100km...

Tai jos puhut tehosta (kW), se pitää laskea ihan eri kaavalla ja huomioida myös nopeus.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:50
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:21
Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:15
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 11:26

Tässä olis 1000 km range.
Kuinka paljon vekotin maksaisi?
Olisko jossain 15-18 tonnin hujakoissa ?
3 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin, koska akkuja ei voi ajaa tyhjäksi.
Pelkät 100kWh akut maksaisivat 15000 euroa, lisäksi tarvitaan moottori, säädin ja muu tekniikka sekä työtä muutaman tuhannen euron verran.
Valmistuskustannukset olisivat n. 20000 euroa, jos ei huomioida tehtaan laitteisiin ja muuhun perustamiseen meneviä kuluja.
Siihen verot, rahti ja yrityksen muut kulut päälle, mitkä katettava. 30000 euroa jos hinta olisi, saattaisi jäädä ehkä vähän voittoa.
Täytyy tarkistaa.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Enigma kirjoitti: 15 Tammi 2023, 17:21
Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:50
3 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin,
Sori, että nipotan, mutta tämä on tiedepalsta. Tuossa pitäisi varmaan lukea "..energian tarve on on noin 10kWh/100km...

Tai jos puhut tehosta (kW), se pitää laskea ihan eri kaavalla ja huomioida myös nopeus.

Niin nopeudella on iso merkitys.

300 km riittää hyvin rangeksi.
Punkero
Reactions:
Viestit: 976
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 17:51
Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:50
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:21
Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 13:15

Kuinka paljon vekotin maksaisi?
Olisko jossain 15-18 tonnin hujakoissa ?
3 hengen kulkuneuvon tehontarve on n. 10 kW/100 km, eli akuston pitäisi olla 100 kWh tai ylikin, koska akkuja ei voi ajaa tyhjäksi.
Pelkät 100kWh akut maksaisivat 15000 euroa, lisäksi tarvitaan moottori, säädin ja muu tekniikka sekä työtä muutaman tuhannen euron verran.
Valmistuskustannukset olisivat n. 20000 euroa, jos ei huomioida tehtaan laitteisiin ja muuhun perustamiseen meneviä kuluja.
Siihen verot, rahti ja yrityksen muut kulut päälle, mitkä katettava. 30000 euroa jos hinta olisi, saattaisi jäädä ehkä vähän voittoa.
Täytyy tarkistaa.
Jotain laskelmia pitäisi tehdä ennen kun alkaa kehittelemään mitään suurempaa ja selvittää onko tuotteelle kysyntää hinnalla, millä sitä pystyy myymään.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Ttta kai, mutta design on jo 6 vuotias...ei muista enää.
Punkero
Reactions:
Viestit: 976
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 18:30 Ttta kai, mutta design on jo 6 vuotias...ei muista enää.
Ei ole paljon kehitystä tapahtunut sen jälkeen?
Pitäisi tietää kohderyhmä ja samalla minkälaiseen käyttöön kulkuneuvo tulee, vasta sitten voi sitä alkaa suunnittelemaan.
Sähköisille kulkuneuvoille on kysyntää, joku vanhuksille suunnattu koppimopo, mikä ei näytä vanhuksille tai liikuntarajoitteisille tarkoitetulta, saattaisi kelvata yllättävän monelle, jos hinta on edullinen.
Mummot ja papat tuskin lähtisi köröttelemään lappiin sellaisella, muutenkin heille usein riittää hitaampikin eteneminen, max 25km/h.
Kevytkolmipyörä, paino alle 35 kg, sellaisella on hyvä aloittaa askartelu ja siirtyä vaativampiin laitteisiin jos bisnes tuottaa jotain, ja pystyy palkkaamaan ihmisiä, jotka osaavat jonkin verran enemmän.
Avatar
Enigma
Reactions:
Viestit: 2979
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 23:11

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Enigma »

Osaa se Teslakin kusettaa. ;)

Tesla sai miljoonasakot – kylmällä säällä iso vaikutus toimintamatkaan

Amerikkalaisen sähköautonvalmistajan Teslan taipumus ajoneuvojensa todellisten toimintamatkojen peittelyyn on iskenyt yhtiön nilkoille Etelä-Koreassa.

Maan kuluttajasuojaviranomaiset ovat langettaneet yhtiölle 2,2 miljoonan dollarin eli 2 miljoonan euron sakot tietojen pihistelystä.

Viranomaisten mukaan Tesla ei ole kertonut asiakkailleen kylmien olosuhteiden lyhentävän autojensa toimintamatkaa, uutistoimisto Reuters kertoo.


https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/a8 ... parit:4e7d
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 21306
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24

Re: Sähköautoilun tulevaisuus ?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Punkero kirjoitti: 15 Tammi 2023, 20:05
Tuulispää kirjoitti: 15 Tammi 2023, 18:30 Ttta kai, mutta design on jo 6 vuotias...ei muista enää.
Ei ole paljon kehitystä tapahtunut sen jälkeen?
Pitäisi tietää kohderyhmä ja samalla minkälaiseen käyttöön kulkuneuvo tulee, vasta sitten voi sitä alkaa suunnittelemaan.
Sähköisille kulkuneuvoille on kysyntää, joku vanhuksille suunnattu koppimopo, mikä ei näytä vanhuksille tai liikuntarajoitteisille tarkoitetulta, saattaisi kelvata yllättävän monelle, jos hinta on edullinen.
Mummot ja papat tuskin lähtisi köröttelemään lappiin sellaisella, muutenkin heille usein riittää hitaampikin eteneminen, max 25km/h.
Kevytkolmipyörä, paino alle 35 kg, sellaisella on hyvä aloittaa askartelu ja siirtyä vaativampiin laitteisiin jos bisnes tuottaa jotain, ja pystyy palkkaamaan ihmisiä, jotka osaavat jonkin verran enemmän.
Ei ole...tämä kehitettiin heti huippuunsa.

Erikoisuutena on lämmöneristetty ulkokuori joten talvi ei pudota suorituskykyä.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin