Sivu 4/4

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 27 Tammi 2025, 21:54
Kirjoittaja JeeSe
Ertsu kirjoitti: 27 Tammi 2025, 08:49
JeeSe kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:43
Neutroni kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:34
Ertsu kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:20 Elektroniikka toimii yleensä pienellä jännitteellä, jolloin otsoniakaan ei synny niin paljoa, että sen pystyisi haistamaan. Jos hehkulamppua pyörittää kannassaan löysälle niin, että se alkaa vilkkumaan ja rätisemään, niin siellä kannassa syntyy valokaari ja hetken kuluttua alkaa otsonin haju tuntumaan.
Hehkulamput ovat pitkälti kadonnutta kansanperinnettä. Ja tuollainen leikkiminen sähkölaitteilla vielä kadonneempaa. Olet sikäli oikeassa, että otsonin käryä saa aikaan noin, jos yrittää, mutta jos pitäisi arvata, sanoisin, että tuskin Suomesta löytyy sataa alle 40 vuotiaista, joka on koskaan kokeillut. Tavallisten ihmisten laitteista useimmiten otsonia tuottaa yleisvirtamoottorin kommutaattori, mutta nekin ovat käyneet harvinaisiksi akkukoneiden ja harjattomien moottorien yleistyessä ja ne ovat paremmin häiriösuojattuja EMC-direktiivien takia. Häiriösuodatukseen kuuluu korkeiden jännitepiikkien vaimentaminen varistoreilla tai muilla komponenteilla.
Eikö lasertulostimen raikas tuoksu ole todennäköisin missä nykyihminen on otsonia päässyt nuuhkimaan?
Vaikka alkaa se tulostaminenkin olla katoavaa kansanperinnettä.
Ei ainakaan mun lasertulostin haise otsonille enkä pidä otsonin hajua mitenkään raikkaana. Makunsa kullakin.
Sulla on varmaan joku nykyaikainen lelu. Kyllä vanhat kunnon laserit otsonoi.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000003483020.html

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 28 Tammi 2025, 00:09
Kirjoittaja vahva_virtanen
Neutroni kirjoitti: 27 Tammi 2025, 19:25 60-luvun peltikuorinen muuntaja antoi 40 V ilman kuormaa. 80-luvun muuntaja reilut 30 V. Nimellinen suunnanvaihtojännite oli 24 V.
Kyllä kai tuo suunnanvaihtojännite oli suurempi kuin normaali ajojännite. Muutenhan veturi olisi vaihtanut suuntaa alituisesti täydellä nopeudella.

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 28 Tammi 2025, 04:46
Kirjoittaja vahva_virtanen
vahva_virtanen kirjoitti: 28 Tammi 2025, 00:09 Kyllä kai tuo suunnanvaihtojännite oli suurempi kuin normaali ajojännite. Muutenhan veturi olisi vaihtanut suuntaa alituisesti täydellä nopeudella.
Minun muuntajissani oli nopeudensäätimessä lukemat 0...24V ajojännitteelle.
Kun suunnanvaihtoa painoi niin jännite pomppasi 48 volttiin, mikä oli Märklinin aikoihin suurin sallittu kosketusjännite.

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 28 Tammi 2025, 07:26
Kirjoittaja Neutroni
vahva_virtanen kirjoitti: 28 Tammi 2025, 00:09
Neutroni kirjoitti: 27 Tammi 2025, 19:25 60-luvun peltikuorinen muuntaja antoi 40 V ilman kuormaa. 80-luvun muuntaja reilut 30 V. Nimellinen suunnanvaihtojännite oli 24 V.
Kyllä kai tuo suunnanvaihtojännite oli suurempi kuin normaali ajojännite. Muutenhan veturi olisi vaihtanut suuntaa alituisesti täydellä nopeudella.
Ajojännite on nimellisesti 4-16 V. Suunnanvaihto 24 V. Muistaakseni tuo ajojännite oli ilman kuormaa noin 25 V varsinkin hyvin vanhoilla muuntajilla.

https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/66471

Noita perinteisiä muuntajia saa vielä. Osa harrastajista on puristeja, jotka eivät kelpuuta moderneja digitaaliohjauksia.

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 28 Tammi 2025, 07:38
Kirjoittaja Ertsu
JeeSe kirjoitti: 27 Tammi 2025, 21:54
Ertsu kirjoitti: 27 Tammi 2025, 08:49
JeeSe kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:43
Neutroni kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:34
Ertsu kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:20 Elektroniikka toimii yleensä pienellä jännitteellä, jolloin otsoniakaan ei synny niin paljoa, että sen pystyisi haistamaan. Jos hehkulamppua pyörittää kannassaan löysälle niin, että se alkaa vilkkumaan ja rätisemään, niin siellä kannassa syntyy valokaari ja hetken kuluttua alkaa otsonin haju tuntumaan.
Hehkulamput ovat pitkälti kadonnutta kansanperinnettä. Ja tuollainen leikkiminen sähkölaitteilla vielä kadonneempaa. Olet sikäli oikeassa, että otsonin käryä saa aikaan noin, jos yrittää, mutta jos pitäisi arvata, sanoisin, että tuskin Suomesta löytyy sataa alle 40 vuotiaista, joka on koskaan kokeillut. Tavallisten ihmisten laitteista useimmiten otsonia tuottaa yleisvirtamoottorin kommutaattori, mutta nekin ovat käyneet harvinaisiksi akkukoneiden ja harjattomien moottorien yleistyessä ja ne ovat paremmin häiriösuojattuja EMC-direktiivien takia. Häiriösuodatukseen kuuluu korkeiden jännitepiikkien vaimentaminen varistoreilla tai muilla komponenteilla.
Eikö lasertulostimen raikas tuoksu ole todennäköisin missä nykyihminen on otsonia päässyt nuuhkimaan?
Vaikka alkaa se tulostaminenkin olla katoavaa kansanperinnettä.
Ei ainakaan mun lasertulostin haise otsonille enkä pidä otsonin hajua mitenkään raikkaana. Makunsa kullakin.
Sulla on varmaan joku nykyaikainen lelu. Kyllä vanhat kunnon laserit otsonoi.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000003483020.html
Jaa no, oliskohan toi tulostin jotain 15 vuotta vanha. Ei siitä ainakaan hajukynnyksen ylittävää määrää tule otsonia. Toki mää käytän sitä vain aika harvoin.

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 28 Tammi 2025, 12:53
Kirjoittaja Okivi
Ertsu kirjoitti: 28 Tammi 2025, 07:38
JeeSe kirjoitti: 27 Tammi 2025, 21:54
Ertsu kirjoitti: 27 Tammi 2025, 08:49
JeeSe kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:43
Neutroni kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:34
Ertsu kirjoitti: 26 Tammi 2025, 21:20 Elektroniikka toimii yleensä pienellä jännitteellä, jolloin otsoniakaan ei synny niin paljoa, että sen pystyisi haistamaan. Jos hehkulamppua pyörittää kannassaan löysälle niin, että se alkaa vilkkumaan ja rätisemään, niin siellä kannassa syntyy valokaari ja hetken kuluttua alkaa otsonin haju tuntumaan.
Hehkulamput ovat pitkälti kadonnutta kansanperinnettä. Ja tuollainen leikkiminen sähkölaitteilla vielä kadonneempaa. Olet sikäli oikeassa, että otsonin käryä saa aikaan noin, jos yrittää, mutta jos pitäisi arvata, sanoisin, että tuskin Suomesta löytyy sataa alle 40 vuotiaista, joka on koskaan kokeillut. Tavallisten ihmisten laitteista useimmiten otsonia tuottaa yleisvirtamoottorin kommutaattori, mutta nekin ovat käyneet harvinaisiksi akkukoneiden ja harjattomien moottorien yleistyessä ja ne ovat paremmin häiriösuojattuja EMC-direktiivien takia. Häiriösuodatukseen kuuluu korkeiden jännitepiikkien vaimentaminen varistoreilla tai muilla komponenteilla.
Eikö lasertulostimen raikas tuoksu ole todennäköisin missä nykyihminen on otsonia päässyt nuuhkimaan?
Vaikka alkaa se tulostaminenkin olla katoavaa kansanperinnettä.
Ei ainakaan mun lasertulostin haise otsonille enkä pidä otsonin hajua mitenkään raikkaana. Makunsa kullakin.
Sulla on varmaan joku nykyaikainen lelu. Kyllä vanhat kunnon laserit otsonoi.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000003483020.html
Jaa no, oliskohan toi tulostin jotain 15 vuotta vanha. Ei siitä ainakaan hajukynnyksen ylittävää määrää tule otsonia. Toki mää käytän sitä vain aika harvoin.
Minun 2003 ostetusta Brotheristani lähtee erittäin selvä otsonin haju.

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 28 Tammi 2025, 16:01
Kirjoittaja Sulervo
Neutroni kirjoitti: 28 Tammi 2025, 07:26 Noita perinteisiä muuntajia saa vielä. Osa harrastajista on puristeja, jotka eivät kelpuuta moderneja digitaaliohjauksia.
Vanha Märklin Super miellyttää siksikin, kun se humisee käydessään niin viehättävästi.

Re: Mikä ihmeen sähkökäry?

Lähetetty: 28 Tammi 2025, 16:05
Kirjoittaja Sulervo
Okivi kirjoitti: 28 Tammi 2025, 12:53 Minun 2003 ostetusta Brotheristani lähtee erittäin selvä otsonin haju.
Mutta Tesla-kelasta vasta lähteekin. Olen rakennellut niitä mutta piti lopettaa kun tulin kokeiluissani aina niin huonovointiseksi (otsoni on myrkyllistä). Korviinkin kävi se hirveä rätinä ja silmiin ultraviolettivalo.