Mitä kirjaa luet nyt?

Kirjat, kirjallisuus ja videopelit
Deimos
Reactions:

Re: Mitä kirjaa luet nyt?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Nyt olisi aika lukea taas tämä. Vaivaudunko kirjastoon ja kuinka pitkä on jono? Vai odottaako kirjaston edessä jo koko kokon kokko?
Liitteet
fahrenheit-451-670554189.jpg
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
E-M
Reactions:

Viesti Kirjoittaja E-M »

Palaan vuosien takaisiin, muistaakseni mieleisiini Philip Rothin uusimpiin Zuckerman l. alter ego -kirjoihin, kuitenkin jo vuosia vanhoihin Celian äänikirjoina, kun maksullisestani ei löytynyt uudempina - ´Amerikkalainen pastoraali´ ja mahdoll. ´Mieheni on kommunisti´kin. Löytyisivät kirjoina hyllystänikin, mutta kun ´tikuttava´ samalla. :)
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

R. Coscinny & A. Uderzo: Asterix Britanniassa
asterixbritanniassa.jpg
Mene mene tekel upharsin.
E-M
Reactions:

Viesti Kirjoittaja E-M »

E-M kirjoitti: 01 Loka 2025, 20:07 Palaan vuosien takaisiin, muistaakseni mieleisiini Philip Rothin uusimpiin Zuckerman l. alter ego -kirjoihin, kuitenkin jo vuosia vanhoihin Celian äänikirjoina, kun maksullisestani ei löytynyt uudempina - ´Amerikkalainen pastoraali´ ja mahdoll. ´Mieheni on kommunisti´kin. Löytyisivät kirjoina hyllystänikin, mutta kun ´tikuttava´ samalla. :)
Pakko huilata, kun ei askel ota eikä pysy oikein pystyssäkään koko pvänäkän tänään. Ja vaihtaa P. Roth´in ´pastoraalikin´ lopull. kyllästymisen pelossa uudempaan kuunneltavaan & tikuttavampaan. Eeva-lehti, Kirjaluotsi ja Satu Laatikaisen ´Hyvästi itä´ -alku ainakin lupaa. :P
asdf
Reactions:

Marko Hautala: Samaelin kirja.

Ensimmäinen Hautalan kirjoittama historiallinen romaani. Ei ihan samalla tavalla tempaa mukaansa ensimmäisestä kappaleesta, kuten monet aiemmat Hautalat, mutta hyvältä vaikuttaa.
Märkäruuti
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Märkäruuti »

Sain juuri Asimovin alkuperäisen Säätiö-trilogian loppuun. Katsoin jo lähes 30 vuotta myöhemmin kirjoitettua jatko-osaa antikvariaateista, mutta maksaa kovakantisena n. 45 - 60 euroa ja pokkarit on joka paikassa loppu. Ans kattoo. Mulla on iso kirjahylly ja useita kirjoja, jotka voisin lukea uudelleen.
asdf
Reactions:

Märkäruuti kirjoitti: 05 Loka 2025, 21:35 Sain juuri Asimovin alkuperäisen Säätiö-trilogian loppuun. Katsoin jo lähes 30 vuotta myöhemmin kirjoitettua jatko-osaa antikvariaateista, mutta maksaa kovakantisena n. 45 - 60 euroa ja pokkarit on joka paikassa loppu. Ans kattoo. Mulla on iso kirjahylly ja useita kirjoja, jotka voisin lukea uudelleen.
Itse pidin kovasti alkuperäisestä trilogiasta, mutta jostain syystä neljä jatko-osaa on lukematta. Ne saisi kyllä Pirkanmaan kirjastoista, ja vielä yhtä lukuun ottamatta englannin kielellä. En juuri koskaan lue kirjoja toista kertaa, joten ostan kirjoja oikeastaan vain, jos haluamaani ei saa kirjastosta.
Märkäruuti
Reactions:

asdf kirjoitti: 05 Loka 2025, 22:11 En juuri koskaan lue kirjoja toista kertaa
Minulla on luonnontieteitä käsitteleviä kirjoja huru mykky ja eräät niistä kestävät kolmannenkin lukemisen. Johtuu harasormisyndroomasta. Vaikka kuinka yrittää haroa tietoa, osa karkaa sormien välistä.

Taru sormusten herrasta on ainoa fiktiivinen kirja, jonka olen lukenut kolmeen kertaan. Ensimmäisen kerran jo -70 luvulla. Viimeisen kerran piti lukea vain pätkä nauttiakseni Tolkienin kielestä, mutta jäin jumiin ja luin loppuun. Terry Patchettin tuotannosta olen osan lukenut kahteen kertaan.
Teddy
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Märkäruuti kirjoitti: 05 Loka 2025, 23:44 Terry Patchettin tuotannosta olen osan lukenut kahteen kertaan.
AH! Toinen Pratchett -hullu!
Mä luulen, että mä olen lukenut kaikki Discworld-kirjat. Valitettavasti en taida omistaa enää yhtään. Ostelin niitä aina, kun uusi ilmestyi paperback-versiona. Olivat niin huonolaatuisia, että hajosivat muutamassa vuodessa, sivut vain lentelivät kun kirjan otti käteensä. Harmi, monikin niistä olisi uudelleen lukemisen arvoinen.
Märkäruuti
Reactions:

Teddy kirjoitti: 06 Loka 2025, 00:01 Mä luulen, että mä olen lukenut kaikki Discworld-kirjat.
Mä tiedän lukeneeni. Aika monta on hyllyssäkin. Aattelin jossain vaiheessa yrittää saada ne kaikki, mutta Mortin kohdalla hautasin haaveet. Mort oli Kuoleman oppipoika ja Kuolema on kiekkomaasarjassa merkittävä henkilö. Löysin kovakantisen Mortin hintaan 250 euroa ja hinnasta huolimatta päällä oli vinottain punainen teksti:
MYYTY.
Kiekkomaasarja on muistaakseni yli 30 osainen, joten rahan puute tai ainakin nuukuus olisi voinut tulla esteeksi.
Teddy kirjoitti: 06 Loka 2025, 00:01 AH! Toinen Pratchett -hullu!
Tunnen itsekin muutaman Pratchett hullun, joten meitä taitaa olla aika paljon. Alkuun minulla oli kynnys lainata Pratchettin kirjoja kirjastosta niiden lähes psykedeelisten ja mielestäni lapsellisilta näyttävien kansikuvien takia.
Teddy
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Teddy »

Mä olen kyllä Mortin lukenut, sitä on edelleen saatavissa englanninkielisenä. En ole lukenut yhtään Pratchettin kirjaa suomennoksena, joten en oikein osaa kuvitella, miten hänen venkoilunsa taipuu suomen kielelle.
Sulervo
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Deimos kirjoitti: 30 Syys 2025, 14:49 Nyt olisi aika lukea taas tämä. Vaivaudunko kirjastoon ja kuinka pitkä on jono? Vai odottaako kirjaston edessä jo koko kokon kokko?
Fahrenheit 451 on toki hyvä, vaikka tämä on niitä harvinaisia tapauksia, joissa kirjasta tehty elokuva - se Truffautin - ei ole ainakaan huonompi. Vuotta aikaisemmin kuin Bradburyn kirja ilmestyi toinen samantapainen dystopia, Bryan Berryn Uuden maailman ihmiset (Born in Captivity), joka mielestäni ei myöskään ole ainakaan huonompi kuin tuo tunnetumpi. Tätä jälkimmäistä saa suomennoksena antikvariaateista.

Itselläni on nyt luettavana John Stuart Millin Vapaudesta.
Pattinero
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Pattinero »

Deimos kirjoitti: 30 Syys 2025, 14:49 Nyt olisi aika lukea taas tämä. Vaivaudunko kirjastoon ja kuinka pitkä on jono? Vai odottaako kirjaston edessä jo koko kokon kokko?
Jaa-a. Saisitkohan tuon jopa maksutta, jos liityt Nextoryyn. E-kirjat ovat mielestäni loistokeksintö tämän kaiken humpuukin keskellä.

Toi taitaa olla tosin lontooksi, mutta en tiedä haittaako se.

https://nextory.com/fi/book/fahrenheit- ... el-1645616
We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them.
Albert Einstein
E-M
Reactions:

Viesti Kirjoittaja E-M »

asdf kirjoitti: 05 Loka 2025, 21:29 Marko Hautala: Samaelin kirja.

Ensimmäinen Hautalan kirjoittama historiallinen romaani. Ei ihan samalla tavalla tempaa mukaansa ensimmäisestä kappaleesta, kuten monet aiemmat Hautalat, mutta hyvältä vaikuttaa.
Kaupunkilehdessä (ilm.jak.) oli äskettäin Marko Hautalan kolumni, jossa hän kertoi tuosta romaanistaan. On mm. kirjoittanut sen perinteisellä tavalla poiketen aikaisemmista teoksistaan. Kalunnut rannikko-Pohjanmaan museoita, tutkinut niitten hylkeenpyyntiin liittyviä esineitä, lukenut tietokirjoja, katsellut valokuvia ja keskustellut aiheesta tietävien paikall. ihmisten kanssa. Ei siis käyttänyt siinä lainkaan tekoälyä, vähän nettihakujakin, jopa Wordin oikeinkirjoiksen tarkistuskin ollut poissa päältä. Pitäisköhän tutustua. :geek:
E-M
Reactions:

Viesti Kirjoittaja E-M »

E-M kirjoitti: 06 Loka 2025, 19:32
asdf kirjoitti: 05 Loka 2025, 21:29 Marko Hautala: Samaelin kirja.

Kaupunkilehdessä (ilm.jak.) oli äskettäin Marko Hautalan kolumni, jossa hän kertoi tuosta romaanistaan. On mm. kirjoittanut sen perinteisellä tavalla poiketen aikaisemmista teoksistaan. Kalunnut rannikko-Pohjanmaan museoita, tutkinut niitten hylkeenpyyntiin liittyviä esineitä, lukenut tietokirjoja, katsellut valokuvia ja keskustellut aiheesta tietävien paikall. ihmisten kanssa. Ei siis käyttänyt siinä lainkaan tekoälyä, vähän nettihakujakin, jopa Wordin oikeinkirjoiksen tarkistuskin ollut poissa päältä. Pitäisköhän tutustua. :geek:
Olikin jo aika tutustua Marko Hautalaan, kuuntelin jo eilen ko. :o kirjan äänikirjana loppuun.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin