Kokeilu.....Boca Chica uutisia.

Neutroni
Reactions:

Re: Kokeilu.....Boca Chica uutisia.

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Phobos kirjoitti: 29 Touko 2025, 13:33 Marsin valloitus... Noita otollisia ikkunoita kun ei ole kovin usein. Matkaa Marsiin nykyteknologialla ei kukaan ihminen kestä.
Mars-matka on joka tapauksessa vuosikymmenien projekti. Siihen nähden 26 kuukauden välein toistuvat ikkunat eivät ole suuri hidaste. Tuota ihmisen kestämistä ei ole kukaan kokeillut. Kyllä joku voi hyvinkin kestää, mutta rahoittajan pitää olla valmis siihen, että ei se ensimmäinen kandidaatti palaa.

Jos nyt katsot vaikka jotain 1700-luvun merimiehen olosuhdetta, niin yhtä lailla nykyisiin turvanormeihin tottunut pitää sitä mahdottomana ihmiselle. Mutta ne ukkoparat eivät sitä tienneet ja purjehtivat pitkin ja poikin maailmaa. Ja satamissa sitten aina täydennettiin miehistöjä ja telakoilla tehtiin uusia laivoja.
Trump lupasi että tällä vaalikaudella mennään Marsiin? Mitähän Trump tai Musk tietävät avaruusteknologiasta? Musk on ostanut insinööriarmeijan ja saanut aikaan aika kalliita ilotulitteita jotka jopa räjäyttävät aukkoja ilmakehään. Uuden ajan Howard Huges. Hugesilla oli pöpökammo ja Musk vetää kaikkia aineita koska ei kestä todellisuutta selvinpäin.
Trump ei tiedä mitään ja huutelee mitä sylki suuhun tuo. Musk tietää jotain, mutta on houkkamaisen yltiöoptimistinen. Toivottavasti hänen kantti kestää nyt, kun kehityksessä on vähän koettelemuksia. Ettei ala mikromanageeraamaan tai potki osaavia insinöörejä pihalle kiukuspäiten.
Nero? On minulla parempikin nimitys Muskille. Ja myös Trumpille. Jokainen saa arvata kolme kertaa. Raha ei tee älykkääksi ja älyykkyys ei ole sen tae että rikastut. Avut joilla tulet todella rikkaaksi ovat kaikkea muuta kuin äly ja tästä on selkeää dataa.
Nerous ja kusipäisyys kulkevat paljon useammin käsi kädessä kuin ovat erillään. Harva kusipäistä on tietenkään nero, mutta neroista jokseenkin jokainen on kusipää. Jos nyt neroudella tarkoitetaan sitä tavallista merkitystä, että ihminen kykenee muuttamaan maailmaa jollain tavalla paremmaksi toimillaan. Ihminen, joka on ystävällinen ja mukava, ei omaa sitä vimmaa ja röyhkeyttä, joka vaaditaan omien nerokkaiden ajatusten realisoimiseen. He tekevät työnsä tuotekehityksessä ja työnantajat saavat kunnian ja rahat heidän keksintöjensä toteuttamisesta.
Neutroni
Reactions:

Phobos kirjoitti: 29 Touko 2025, 14:03 Näin se aina menee.
Tuossa on paljon perää. Mutta miksi tuo Tesla on noista se "nero"? Kekseliäisyys ei ole koskaan missään pullonkaularesurssi. Kyky organisoida taloudellisia resursseja keksintöjen kehittämiseen on.
Phobos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Phobos »

Neutroni kirjoitti: 29 Touko 2025, 14:12
Phobos kirjoitti: 29 Touko 2025, 14:03 Näin se aina menee.
Tuossa on paljon perää. Mutta miksi tuo Tesla on noista se "nero"? Kekseliäisyys ei ole koskaan missään pullonkaularesurssi. Kyky organisoida taloudellisia resursseja keksintöjen kehittämiseen on.
Taidan ajatella rahasta todella eri tavalla kuin muut. Tämä tuli eräällä yliopiston luennolla esiin. Raha on se mikä ratkaisee pelien kehittelyssä ja markkinointi. Sain opettajilta aika hämmentäviä kommentteja ja katseita Teams-kokouksessa. No, ehkä olen marxisti ja kommunisti. Ilmaisin että raha ei ole minulle tärkeä. Keshitys ja pelin tarina ja mitä saan sillä jaettua kokemuksen myötä on.

Mitä pelin kehitykseen tulee minulla on kaikki. Laitteet ja rahoitus (Työkyvyttömyyseläke). Se rahoitusrumba pelien kehittämisessä ja sijoittajien kanssa tekemisessä oleminen on oksettava ajatus minulle. Ilmeisesti jokin mielen vinksahdus. Maailma toimii niin kuin toimii eikä minun hömpötysteni mukaisesti. Olisiko tarkoitus tulla rikkaaksi jollakin pelillä? Ei. Se tarinan kertominen on minulle se pääasia, ehkä se että saa taloudellisen vakauden. Ei mitään valtavaa rahasummaa. Uskon avoimeen lähdekoodiin mutta ei sekään pyöri ilman rahaa. Kaupallisuus on jotenkin vastenmielistä minulle.

Ehkä minulla on jokin hassu utopia mikä ei koskaan ihmiskunnassa tule toteutumaan. Olen haihattelija ja taivaanrannan maalari.
Neutroni
Reactions:

Phobos kirjoitti: 29 Touko 2025, 14:31 Taidan ajatella rahasta todella eri tavalla kuin muut. Tämä tuli eräällä yliopiston luennolla esiin. Raha on se mikä ratkaisee pelien kehittelyssä ja markkinointi. Sain opettajilta aika hämmentäviä kommentteja ja katseita Teams-kokouksessa. No, ehkä olen marxisti ja kommunisti. Ilmaisin että raha ei ole minulle tärkeä. Keshitys ja pelin tarina ja mitä saan sillä jaettua kokemuksen myötä on.
Raha on yksi vallankäyttötyökalu. En tarkoita tässä vain rahaa. Länsimaisessa yhteiskunnassa kaikki lasketaan rahana ja se on mukana kaikessa taloudellisessa toiminnassa. Mutta muissa yhteiskunnissa tuo ihmisten jakautuminen kekseliäisiin ja organisoimiskykyisiin on ihan sama. Ennen kaiken laskemista rahassa ne organisoimiskykyiset yksilöt ovat vaikuttaneet rikkaisiin tai kuninkaallisiin tai luoneet uraa puoluepolitiikassa päästäkseen asemaan, jossa voivat edistää keksijöiden keksintöjen kehittämistä yhteiskunnan toimintaan vaikuttaviksi tuotteiksi. Ja joka paikassa ne organisointikykyiset ovat olleet kehityksen pullonkaula, ei itse keksijät.
Mitä pelin kehitykseen tulee minulla on kaikki. Laitteet ja rahoitus (Työkyvyttömyyseläke). Se rahoitusrumba pelien kehittämisessä ja sijoittajien kanssa tekemisessä oleminen on oksettava ajatus minulle. Ilmeisesti jokin mielen vinksahdus. Maailma toimii niin kuin toimii eikä minun hömpötysteni mukaisesti. Olisiko tarkoitus tulla rikkaaksi jollakin pelillä? Ei. Se tarinan kertominen on minulle se pääasia, ehkä se että saa taloudellisen vakauden. Ei mitään valtavaa rahasummaa. Uskon avoimeen lähdekoodiin mutta ei sekään pyöri ilman rahaa. Kaupallisuus on jotenkin vastenmielistä minulle.
Onko sinulla kyky organisoida itsesi kehittämään sitä peliä? Pelialalla on tapauksia, joissa yksi ihminen on kehittänyt pelin, josta tulee suosittu. Jos et tavoittele rahaa, niin se on vielä helpompaa. Mutta moni ei pysty siinä vaiheessa, kun peli alkaa kiinnostamaan ja liikemiehet haistavat mahdollisuuden tienata.
Ehkä minulla on jokin hassu utopia mikä ei koskaan ihmiskunnassa tule toteutumaan. Olen haihattelija ja taivaanrannan maalari.
Minä olen varmaan liian kallellaan toiseen suuntaan, kyyniseen inhorealismiin. Saan olla oikeassa usein, melkein joka kerta, kun joku tekee jotain, mutta ei se niin hauskaa ole kuin muut luulevat.
Phobos
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Phobos »

Neutroni kirjoitti: 29 Touko 2025, 14:40
Phobos kirjoitti: 29 Touko 2025, 14:31 Taidan ajatella rahasta todella eri tavalla kuin muut. Tämä tuli eräällä yliopiston luennolla esiin. Raha on se mikä ratkaisee pelien kehittelyssä ja markkinointi. Sain opettajilta aika hämmentäviä kommentteja ja katseita Teams-kokouksessa. No, ehkä olen marxisti ja kommunisti. Ilmaisin että raha ei ole minulle tärkeä. Keshitys ja pelin tarina ja mitä saan sillä jaettua kokemuksen myötä on.
Raha on yksi vallankäyttötyökalu. En tarkoita tässä vain rahaa. Länsimaisessa yhteiskunnassa kaikki lasketaan rahana ja se on mukana kaikessa taloudellisessa toiminnassa. Mutta muissa yhteiskunnissa tuo ihmisten jakautuminen kekseliäisiin ja organisoimiskykyisiin on ihan sama. Ennen kaiken laskemista rahassa ne organisoimiskykyiset yksilöt ovat vaikuttaneet rikkaisiin tai kuninkaallisiin tai luoneet uraa puoluepolitiikassa päästäkseen asemaan, jossa voivat edistää keksijöiden keksintöjen kehittämistä yhteiskunnan toimintaan vaikuttaviksi tuotteiksi. Ja joka paikassa ne organisointikykyiset ovat olleet kehityksen pullonkaula, ei itse keksijät.
Onko tuo ainut toimiva malli? Ei kapitalismi ole lähellekään optimaallinen malli. Tosin aika helvetin fiksu olisin jos minulla olisi tilalle jotain parempaa. Kirjoitin taannoin aika äskettäin että Luonnossa ei ole rahaa. Symbioosi tai loisiminen. Saattaa olla muitakin vaihtoehtoja. Monesti näkee että ne jotka rahoittavat keksintöjä ovat aika lyhytnäköisiä. Eivät näe koko kuvaa. Hiiren kehittäjä (Tietokonehiiren) kuoli lähes köyhyydessä ja nykyään lähes jokaisessa tietokoneessa on hiiri. Tämä vain yksi esimerkki. Jos sijoittaja ei näe keksinnössä mitään potentiaalia (Vaikka siinä olisikin) niin projekti kuolee.
Neutroni kirjoitti:Onko sinulla kyky organisoida itsesi kehittämään sitä peliä? Pelialalla on tapauksia, joissa yksi ihminen on kehittänyt pelin, josta tulee suosittu. Jos et tavoittele rahaa, niin se on vielä helpompaa. Mutta moni ei pysty siinä vaiheessa, kun peli alkaa kiinnostamaan ja liikemiehet haistavat mahdollisuuden tienata.
Ei ole, rehellinen vastaus. Jos nyt universumissa kaikki hiukkaset ovat otollisissa asemissa ja kehittäsin vaikkapa sen projektini "Pejas Hospital Escape" (Ei viittaa tietenkään Peijaksen sairaalaan millään tavalla) en osaisi markkinoida sitä. Luultavasti joku nappaisi projektin minulta ja sen pituinen se.
Phobos kirjoitti:Ehkä minulla on jokin hassu utopia mikä ei koskaan ihmiskunnassa tule toteutumaan. Olen haihattelija ja taivaanrannan maalari.
Neutroni kirjoitti:Minä olen varmaan liian kallellaan toiseen suuntaan, kyyniseen inhorealismiin. Saan olla oikeassa usein, melkein joka kerta, kun joku tekee jotain, mutta ei se niin hauskaa ole kuin muut luulevat.
Jännä juttu sinänsä. Olen ennustanut ystävälleni monia tapahtumia mitä maailmassa tulee tapahtumaan, sodissa, politiikassa jne... Hän kerran myönsi että olen lähes aina oikeassa. Mutta ei ole hauskaa olla oikeassa. Mieluummin olisin väärässä monessakin asiassa. Anteeksi että lainaukset ovat päin helvettiä. Vähän olutta ja mikään ei enää toimi. Mutta kaunis ilma. Tupakkaa ja olutta. Mitä muuta mies voi toivoa?
Neutroni
Reactions:

Phobos kirjoitti: 29 Touko 2025, 15:25 Onko tuo ainut toimiva malli? Ei kapitalismi ole lähellekään optimaallinen malli. Tosin aika helvetin fiksu olisin jos minulla olisi tilalle jotain parempaa.
Ei varmasti ole toimiva tai paras, vaan hyvin epäreilu apinalauman "johtaja syö ensin" -malli. Mutta ei minulle tule mieleen mitään, mikä muuttaisi sitä faktaa, että perimmäinen kehityksen resurssi ei ole älykkäät ideat, vaan isomman ihmisjoukon organisoiminen yhteistyöhön tutkimaan ja toteuttamaan niitä.
Kirjoitin taannoin aika äskettäin että Luonnossa ei ole rahaa.
Raha on vain yksinkertainen numeerinen malli resurssien vertailemiseen. Ei mitään konkreettista. Luonnon resurssivirtoja voidaan arvioida muunlaisilla muuttujilla.
Monesti näkee että ne jotka rahoittavat keksintöjä ovat aika lyhytnäköisiä. Eivät näe koko kuvaa. Hiiren kehittäjä (Tietokonehiiren) kuoli lähes köyhyydessä ja nykyään lähes jokaisessa tietokoneessa on hiiri. Tämä vain yksi esimerkki. Jos sijoittaja ei näe keksinnössä mitään potentiaalia (Vaikka siinä olisikin) niin projekti kuolee.
Niin, ihmiset ovat. Sijoittaminen ja ihmisten johtaminen on tietenkin 99 % tuuripeliä, ja kenties siksi se on niin vaikeaa ja siihen pystyvät yksilöt niin harvinaisia. Esim. keksiminen on helpompaa, kun vastassa on loogisesti toimivat luonnonlait. Eikä ole mitään helppoa ja nopeaa keinoa tunnistaa ideoista toteuttamiskelpoisia.

Ei ole, rehellinen vastaus. Jos nyt universumissa kaikki hiukkaset ovat otollisissa asemissa ja kehittäsin vaikkapa sen projektini "Pejas Hospital Escape" (Ei viittaa tietenkään Peijaksen sairaalaan millään tavalla) en osaisi markkinoida sitä. Luultavasti joku nappaisi projektin minulta ja sen pituinen se.
Minulla on kanssa ollut jonkinlaisena ajatuksena, että pitäisi tehdä jonkinlainen yksinkertainen peli pelattavaksi asti. Mutta sellainen, jossa olisi teknisesti mielenkiintoinen epälineaarinen haaste. En usko, että sellaisella olisi mahdollisuutta kuin äärimmäisen marginaaliseksi ilmaisjakelupeliksi, jota pelaavien pitää olla insinöörejä tai tekniikan opiskelijoita nörtimmästä päästä skaalaa, mutta olen huomannut, että en voi kehittää itse peliä itseni pelattavaksi. Oeln myös yrittänyt tehdä modeja joihinkin peleihin, mutta siinä tulee sama ongelma, että mietin koko ajan modin kehittämistä enkä sitä peliä. No, tuo on tietysti ongelmista kaikkein pienin.
Tuulispää
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Neutroni kirjoitti: 29 Touko 2025, 14:09
Phobos kirjoitti: 29 Touko 2025, 13:33 Marsin valloitus... Noita otollisia ikkunoita kun ei ole kovin usein. Matkaa Marsiin nykyteknologialla ei kukaan ihminen kestä.
Mars-matka on joka tapauksessa vuosikymmenien projekti. Siihen nähden 26 kuukauden välein toistuvat ikkunat eivät ole suuri hidaste. Tuota ihmisen kestämistä ei ole kukaan kokeillut. Kyllä joku voi hyvinkin kestää, mutta rahoittajan pitää olla valmis siihen, että ei se ensimmäinen kandidaatti palaa.

Jos nyt katsot vaikka jotain 1700-luvun merimiehen olosuhdetta, niin yhtä lailla nykyisiin turvanormeihin tottunut pitää sitä mahdottomana ihmiselle. Mutta ne ukkoparat eivät sitä tienneet ja purjehtivat pitkin ja poikin maailmaa. Ja satamissa sitten aina täydennettiin miehistöjä ja telakoilla tehtiin uusia laivoja.
Trump lupasi että tällä vaalikaudella mennään Marsiin? Mitähän Trump tai Musk tietävät avaruusteknologiasta? Musk on ostanut insinööriarmeijan ja saanut aikaan aika kalliita ilotulitteita jotka jopa räjäyttävät aukkoja ilmakehään. Uuden ajan Howard Huges. Hugesilla oli pöpökammo ja Musk vetää kaikkia aineita koska ei kestä todellisuutta selvinpäin.
Trump ei tiedä mitään ja huutelee mitä sylki suuhun tuo. Musk tietää jotain, mutta on houkkamaisen yltiöoptimistinen. Toivottavasti hänen kantti kestää nyt, kun kehityksessä on vähän koettelemuksia. Ettei ala mikromanageeraamaan tai potki osaavia insinöörejä pihalle kiukuspäiten.
Nero? On minulla parempikin nimitys Muskille. Ja myös Trumpille. Jokainen saa arvata kolme kertaa. Raha ei tee älykkääksi ja älyykkyys ei ole sen tae että rikastut. Avut joilla tulet todella rikkaaksi ovat kaikkea muuta kuin äly ja tästä on selkeää dataa.
Nerous ja kusipäisyys kulkevat paljon useammin käsi kädessä kuin ovat erillään. Harva kusipäistä on tietenkään nero, mutta neroista jokseenkin jokainen on kusipää. Jos nyt neroudella tarkoitetaan sitä tavallista merkitystä, että ihminen kykenee muuttamaan maailmaa jollain tavalla paremmaksi toimillaan. Ihminen, joka on ystävällinen ja mukava, ei omaa sitä vimmaa ja röyhkeyttä, joka vaaditaan omien nerokkaiden ajatusten realisoimiseen. He tekevät työnsä tuotekehityksessä ja työnantajat saavat kunnian ja rahat heidän keksintöjensä toteuttamisesta.
Hänhän heitti ulos juuri Satrship aluksen keksittyään parhaan insinöörinsä...tai hän otti loparit itse...jäi nuori poika miljonäärinä eläkkeelle.
Neutroni
Reactions:

Jos ei ole mitään asiaa, niin ei tarvitse kaivaa jotain paskavideota tietoliikennettä häiritsemään.
Goswell
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Goswell »

No nyt Ship 36 räjähti alustalla, melkoinen siivo.

Minun mielestä noin.
Tuulispää
Reactions:

Syväkurkku kertoo että huono työkulttuuri saattaa olla taustalla näissä epäonnostumisissa.

Tuulispää
Reactions:

Goswell kirjoitti: 19 Kesä 2025, 08:38 No nyt Ship 36 räjähti alustalla, melkoinen siivo.

Alus 37 menossa.

Neukuissa lopetettiin kuualus 4. aluksen tuhouduttua.

NASA skeptinen sen ( Starship ) suhteen.

Tuulispää
Reactions:

Starship 10 onnistui jollain tavalla, mutta kuten tästä videosta näkyy...on melkolailla heikossa hapessa tuo Starship. Jos se pitäisi heti tankata ja lähteä uudelleen...niin päreitä tulisi.

Boosteri vaikuttaa olleen kunnossa.
Neutroni
Reactions:

Tuulispää kirjoitti: 27 Elo 2025, 22:09 Starship 10 onnistui jollain tavalla, mutta kuten tästä videosta näkyy...on melkolailla heikossa hapessa tuo Starship. Jos se pitäisi heti tankata ja lähteä uudelleen...niin päreitä tulisi.
Ei se kovin huonossa kunnossa ole, jos se laskeutuu toiselta puolen maailmaa avaruuden kautta avomerellä kököttävän poijun viereen. Pieniä ongelmia tietysti oli matkan varrella ja se on totta, ettei tuota alusta tai muitakaan kakkosversion aluksia voi uudelleenkäyttää. Ei varmasti ensimmäisiä kolmosversioitakaan. Ensin se kehitetään siihen kuntoon, että se voi laittaa kamaa kiertoradalle ja sitten vasta hiotaan uudelleenkäyttö toimimaan.
Tuulispää
Reactions:

Neutroni kirjoitti: 27 Elo 2025, 22:22
Tuulispää kirjoitti: 27 Elo 2025, 22:09 Starship 10 onnistui jollain tavalla, mutta kuten tästä videosta näkyy...on melkolailla heikossa hapessa tuo Starship. Jos se pitäisi heti tankata ja lähteä uudelleen...niin päreitä tulisi.
Ei se kovin huonossa kunnossa ole, jos se laskeutuu toiselta puolen maailmaa avaruuden kautta avomerellä kököttävän poijun viereen. Pieniä ongelmia tietysti oli matkan varrella ja se on totta, ettei tuota alusta tai muitakaan kakkosversion aluksia voi uudelleenkäyttää. Ei varmasti ensimmäisiä kolmosversioitakaan. Ensin se kehitetään siihen kuntoon, että se voi laittaa kamaa kiertoradalle ja sitten vasta hiotaan uudelleenkäyttö toimimaan.
Läpykkä laiettetta ohjataan flip manööverin aikana on aivan riekaleina....ja ohjaus kaapelit näkyvissä-
Neutroni
Reactions:

Tuulispää kirjoitti: 28 Elo 2025, 09:07 Läpykkä laiettetta ohjataan flip manööverin aikana on aivan riekaleina....ja ohjaus kaapelit näkyvissä-
Ne ovat varmasti jotain lämpötiloja ja venymiä mittaavien sensorien johtoja. Katsos kun vakavassa tuotekehityksessä halutaan kerätä ihan oikeaa dataa eikä vain katsoa kuvasta, että "riekaleina on". Aikaisempien Starshippien siivekkeet olivat vielä paljon pahemmin palaneita ja ne onnistuivat laskeutumisessa täydellisesti. Tämä on selvää kehitystä edelliseen. Varsinkin, kun huomioidaan, että testissä ajettiin tarkoituksella erittäin aggressiivisella laskeutumisprofiililla. Seuraava kehitysversio suoriutunee pehmeämmästä laskeutumisesta ilman näkyviä vaurioita, jos kehitys jatkuu.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin