Taas kerran: suihkulla ei ole mitään osuutta eteenpäin työntävässä voimassa, kun voima syntyy ydinmoottorissa pääosin suihkusuuttimessa, osaksi suihkuputkessa ja voi syntyä hiukan turbiinissakin, kuva 2. Puhaltimen suuttimessa työntövoima on paljon suurempi kuin ydinmoottorin suuttimessa.Tonttu kirjoitti: ↑08 Tammi 2024, 19:31Olet väärässä useammassa kuin yhdessä asiassa. Kun myönnät, että suihkulla jarrutetaan konetta suuntaamalla suihkua niin ihan samalla tavoin se suihku on tärkeä myös konetta eteenpäin työntävänä voimana.Kontra kirjoitti: ↑08 Tammi 2024, 16:23 Jos nyt yhdessä asiassa olenkin väärässä, olen sentään monessa asiassa oikeassa, kun monella homma on ihan päinvastoin.
Muinoin reverse-levyt olivat moottorin takana erillisenä rakenteena, mutta nykyisin todella avautuvatkin moottorin kyljestä varmaankin kaikilla nykymoottoreilla. Enpä tuota muistanut vaikka olen siitä koosteessa kirjoittanut sivuilla 17 ja 18.
Jarrusysteemi on aika monimutkainen, ja on aiheuttanut pahoja turmia, kun on mennyt kesken lennon päälle. Automatiikan tehtävä on varmistaa, että voivat mennä päälle vain kun koneen pyörät ovat maakosketuksessa - erehtyväinen ihminenhän ne on suunnitellut.
Kun heittää pallon seinään, pallon liike-energian seurauksena syntyy voima, joka työntää seinää. Samalla tavalla suihkun törmätessä reverssilevyyn sen liike-energian seurauksen syntyy voima, joka työntää reverssilevyä taaksepäin. Voima vaikuttaa siis reverssilevyssä, eikä suihkulla on siitä "heijastuttuaan" enää mitään osuutta jarruvoimaan.

