Ilmastonmuutos

Susa
Reactions:
Viestit: 14726
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 19:57
Susa kirjoitti: 24 Syys 2024, 19:44 Onko niitä montakin posahtanut?
Eihän niitä autoja ole suomessa kuin muutama. Saksassa kuulemma pari tuhatta. Eikä tule yleistymään koska jos samat kilometrit haluaa ajaa vedyllä ja akulla, tarvitaan vedyllä suunnilleen kolme kertaa enemmän tuulivoimaloita tuottamaan sähköä.
Kovasti niitä kuitenkin suunnitellaan.

MAN tuo markkinoille vetykäyttöisellä polttomoottorilla varustettuja kuorma-autoja
https://metsatrans.com/artikkeli/5159/m ... rma-autoja

Volvo Trucksin vetykäyttöisten polttokenno-sähkökuorma-autojen asiakaspilottikäyttö alkaa muutaman vuoden kuluttua, ja ne tulevat suunnitelmien mukaan kaupallisesti saataville tämän vuosikymmenen lopulla.
https://www.volvotrucks.fi/fi-fi/news/i ... rucks.html

Scania on investoinut vetyteknologiaan ja on tällä hetkellä ainoa raskaiden ajoneuvojen valmistaja, jonka asiakkailla on käytössä vetyajoneuvoja. Scanian insinöörit ovat saaneet arvokasta tietoa näistä varhaisista testeistä, ja työt teknologian parissa jatkuvat.
https://www.scania.com/fi/fi/home/about ... icles.html
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 6817
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:15
anarkistialkuasukas kirjoitti: 24 Syys 2024, 16:38
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 09:33
Naturalisti kirjoitti: 24 Syys 2024, 09:26
anarkistialkuasukas kirjoitti: 24 Syys 2024, 06:13
Naturalisti kirjoitti: 23 Syys 2024, 23:39
Justis kirjoitti: 23 Syys 2024, 11:33 Keskustelu täälläkin näistä ilmastoasioista on aivan samanlaista kuin muuallakin. Ei oikein jaksa sekaantua vaikka olisi ihan mielenkiintoisiakin juttuja pohdittavana mutta koska jos vähänkään epäilet uutisointia niin heti vedetään denialistikortti esiin. Poterot on kaivettu jos niin syväksi heti lähdön päälle että mitään järkevää keskustelua ei voi saadakaan aikaan kun oma mielipide on jo kiveen hakattu ja sen tukemiseen haetaan kaikki mahdollinen tieto ja sorvataan sopimaan siihen vaikka väkisin.

Tuon kirjoituksen soisin kaikkien palstalle kirjoittavien lukevan. https://www.mikamerano.fi/p/ilmastokeskustelusta
Tosi valaiseva linkki. Lukekaa muutkin ja viisastukaa, onpa virkistävää nähdä keskustelua vihdoin käännettävän sinne olennaisimpaan: lintujen turvallisuuteen ja Kiinan toimitusketjuihin! Ilmastotoimien vaikutus teollisuuteemme on toki tärkeä asia, mutta onneksi meillä on kilpailukykyä suojeltavana, vaikka maailma lämpenisikin. Jääköhän kilpailukyky sitten kovin merkitykselliseksi, jos elinkelpoinen ympäristö ehtii samalla rapautua?

Ja mitä tulee vihreän energian epävarmuuteen, onhan se kyllä totta, että tuulivoima voisi aiheuttaa vaikka kovassa tuulessa energian ylituotantoa – miten kamalaa, että meillä voisi olla liikaa uusiutuvaa energiaa käytössä! Mutta vakavasti puhuen, maailma kyllä kaipaa enemmänkin niitä luovia ratkaisuja kuin tekosyitä olla tekemättä mitään. Jos keksimme syyn olla toimimatta jokaisen esteen kohdalla, mihin se meidät viekään?
Energian varastointi on se mihin pitäisi investoida. Siinä vetytalous olisi toistaiseksi etevimmältä vaikuttava tapa. Jos ns. ylijäämätuulta ja -aurinkoa varastoitaisiin vetykaasuna niin miksi sillä olisi mitään merkitystä mikä on vedyn tuottamisen hyötysuhde koska ainakin se olisi parempi kuin olla tuottamatta yhtään mitään..
Hyvä nosto: energian varastointi, vetytalous ja sen valtava kehitys potentiaali Suomelle! Siihen panostamalla voisimme hyötyä merkittävästi paitsi energian varastointiin ja siihen perustuvaan jatkojalostukseen lisäksi myös siihen kehitettävän teknologian viennistä.

Ylijäämätuulen ja -auringon hyödyntäminen vedyn tuotannossa mahdollistaa energian tasaisemman jakelun ja varmistaa, että uusiutuvasta energiasta saadaan maksimaalinen hyöty. Hyötysuhde ei ole tässä se kriittisin tekijä, vaan se, että energiaa ei jätetä hyödyntämättä.

Kun tarkastellaan Suomen tulevaisuuden kilpailukykyä, vetytalous voi toimia keskeisenä ajurina, mikä edistää korkean jalostusasteen teollisuutta ja tarjoaa mahdollisuuksia vientiin. Synteettiset polttoaineet ja muut vetyyn perustuvat energiaratkaisut voisivat vähentää riippuvuuttamme fossiilisista polttoaineista, ja Suomi voisi tulla tärkeäksi toimijaksi Euroopassa näiden teknologioiden kehittämisessä.

Suomen uusi komissaari Henna Virkkunen tulee toimimaan tärkeässä roolissa EU:n digitalisaatio- ja teollisuuspolitiikan edistämisessä. Hän voi olla avainhenkilö siinä, miten Suomi ja muut EU-maat kehittävät ja tukevat vetyteknologian infrastruktuuria. Draghin raportti korostaa tarvetta suurille investoinneille ja julkisen sekä yksityisen sektorin tiiviille yhteistyölle, mikä parantaisi EU:n ja Suomen kilpailukykyä globaalisti. Virkkusen komissaaritehtävässä nämä kysymykset ovat keskeisiä, kun EU pyrkii olemaan johtava toimija ilmastoneutraalin teollisuuden alalla ja vetytalouden kehittäminen on yksi tapa saavuttaa tämä tavoite.

Tämä kehityssuunta ei ainoastaan paranna EU:n ja Suomen teollisuuden kilpailukykyä, vaan se myös luo uusia työpaikkoja ja investointimahdollisuuksia – molemmat ratkaisevia tekijöitä tulevaisuuden talouskasvulle ja vihreän siirtymän toteuttamiselle.
Vetytalous ei ole ratkaisu. Vedyn tekeminen, kuljetus ja varastointi on kallista, erittäin hankalaa ja siinä on monia ongelmia.
Ne on pelkkiä hidasteita. Tälläkin hetkellä näihin miettii ratkaisuja joku joukko tiedemiehiä joista jokainen on fiksumpi kuin koko palstan puupäät yhteensä.
Ne sinun "tiedemiehesi" ei yleensä ymmärrä käytännön hommista juuri mitään. Lue nyt vaikka tuo ensin: https://tukes.fi/vedyn-kasittelyn-ja-va ... aisuuksien

"Vedyn reaktiivisuuden vuoksi vetyä ei esiinny luonnossa puhtaana aineena, vaan ainoastaan yhdisteinä. Vedyn ominaisuuksista myös aiheutuvat sen aiheuttamat suurimmat riskit eli palo- ja räjähdysvaarat. Pienen atomikokonsa vuoksi vety vuotaa herkästi ja voi aiheuttaa haurastumista tunkeutuessaan materiaaliin. Reaktiivisuus puolestaan aiheuttaa sen, että vety muodostaa räjähtävän ilma-kaasuseoksen jo pienenä pitoisuutena. Syttyminen on todennäköisempää ja räjähdysten painevaikutukset ovat suurempia verrattuna muihin yleisesti käytössä oleviin palaviin yhdisteisiin."

"Vedyn varastointi on haasteellista sen ominaisuuksien vuoksi. Normaalioloissa vety on kaasumainen ja sen energiatiheys on ainoastaan 3 Wh/l. Normaalissa ilmanpaineessa ja lämpötilassa 1 kg vetykaasua vaatii 11 m3:n varastointitilavuuden. Tästä syystä vedyn varastointi suuressa mittakaavassa vaatii suuren varastointitiheyden ollakseen kannattavaa. "
Yritysten investoinnit vetyteknologiaan on jo kiihtyvässä kasvussa. Monet näistä yrityksistä ovat panostaneet voimakkaasti vedyn tuotannon, varastoinnin ja kuljetuksen ratkaisujen kehittämisen haasteisiin. Esimerkiksi suomalainen Neles ja saksalainen Siemens Energy investoivat vedyn talteenottoon ja käyttöön liittyviin teknologioihin. Myös Plug Power, Linde ja Nel Hydrogen ovat aktiivisia toimijoita, jotka keskittyvät vedyn hyödyntämiseen teollisissa ja energiaratkaisuissa.

Huolesi haasteista ovat hyvin vetysektorin toimijoiden tiedossa ja ne kehittävätkin jatkuvasti uusia ratkaisuja näihin ongelmiin. Esimerkiksi vedyn varastointi paineistetussa tai nesteytetyssä muodossa on jo olemassa oleva teknologia, ja monet yritykset investoivat turvallisuus- ja kustannusongelmien ratkaisemiseen.

Tukesin artikkeli osoittaa hyvin sen, että turvallisuus tekijjöihin on kiinnitetty jo perusteellisella tavalla huomiota ja ne pystytään määrittelemään hyvin tarkasti, joten ala on valmis ottamaan yhä suurempia harppauksia eteenpäin.

Käytännössä useat vetytalouteen panostavat yritykset, kuten Siemens Energy ja Nel Hydrogen, kehittävät yhä tehokkaampia ja turvallisempia vedyn varastointi- ja kuljetusratkaisuja. Vedyn käyttö energiantuotannossa on pitkäaikainen ratkaisu, joka voi vähentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä.

Kuten anarkistialkuasukas jo edellä olevassa kommentissa totesi, hidasteet ovat väliaikaisia, ja monet vedyn mahdollisuuksiin keskittyvät yritykset näkevät vetyteknologian tulevaisuuden erittäin lupaavana.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 6817
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:18
Naturalisti kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:12
Neutroni kirjoitti: 24 Syys 2024, 15:53
Ertsu kirjoitti: 24 Syys 2024, 15:43 Kyllä ja toi pätee myös kirjoitettuihin sepustuksiin.
Se on muuttunut. Eivät nykyajan kärsimättömät ihmiset jaksa kuunnella, kun vanha pukuäijä puhuu telkkarissa tärkeän näköisenä paskaa puoli tuntia. Nykyään pärjätäkseen on tykitettävä nasevia onelinereitä ja twiittejä. 160 merkkiä on absoluuttinen maksimi. No, se valitettavasti näkyy poliitiikassa aivovammaisena tempoiluna ja oman hetkellisen edun ajamisena.
Joo, sääliksi käy niitä poliitikkoja, jotka ihan oikeasti yrittävät vaikuttaa asioihin faktapohjalta, kun äänestäjät näyttävät olevan niin helposti mantrojaan laukovien ja nettimeemejään levittävien denialistijengien huijattavissa.

Sitä minä kuitenkin kauhiasti ihmettelen, että uskooko nämä denialismin saarnamiehet ihan oikeasti itse siihen mitä saarnaavat, vai mikä ihmeen motiivi heillä on. Onko denialismi ihan oikeasti uskontoon vertautuva ilmiö?
Minä ihmettelen uskotko sinä ihan oikeasti itse siihen mitä saarnaat ja mikä on sinun motiivisi?
Luotan enemmän ilmastotieteilijöiden tuloksiin kuin denialismin saarnamiehiin. Motiivin on vain ymmärtää mitä maailmassa todella tapahtuu. Denialismi on todella outo ilmiö, jota on hyvin vaikeaa käsittää.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Naturalisti
Reactions:
Viestit: 6817
Liittynyt: 19 Helmi 2023, 10:36

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Naturalisti »

Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:36
Susa kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:28
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:15 Ne sinun "tiedemiehesi" ei yleensä ymmärrä käytännön hommista juuri mitään. Lue nyt vaikka tuo ensin: https://tukes.fi/vedyn-kasittelyn-ja-va ... aisuuksien
Siellä oli ihan ensimmäisenä

Johdanto

Vetyä teollisuuskemikaalina on tuotettu ja käytetty jo pitkään, mutta uutta on vedyn käyttö liikennepolttoaineena, energiantuotantoon ja vedyn laajamittainen varastointi. Vedyn tuotanto ja käyttö lisääntyy hiilineutraalin energian tarpeen myötä kiihtyvällä vauhdilla maailmanlaajuisesti.

Suomessa edetään vedyn tuotantolaitosten, jakeluverkoston ja jakeluasemien suunnittelussa ja tämän myötä on tullut ilmi tarve kerätä yhteen menettelyitä ja linjauksia vedyn turvalliselle tuotannolle ja jakelulle. Tässä oppaassa esitellään vedyn tuotanto-, siirto- ja jakelumuotoja ja turvallisia ratkaisuja näiden toteuttamiseen.
Niin? Lue vähän pidemmälle. Huomaat, että ei ole helppo nakki ja tulee kalliiksi. Onko esimerkiksi mitään järkeä tehdä polttokennoon perustuvaa vetyautoa. Ensin tehdään sähköllä vetyä, joka siirretään kalliilla järjestelmällä sinne auton säiliöön ja sitten se vety muutetaan taas uudelleen sähköksi käytettäväksi auton sähkömoottorissa. Hölmöläisten hommaa.
Kaikki ideat eivät tietenkään ole ainakaan ensimmäisessä muodossaan millään alalla järkeviä. Tuohon konkreettiseen esimerkkiin en ota kantaa, mutta yleisesti voidaan sanoa, että jos keksit johonkin alaan liittyvät huonon idean, se ei tarkoita sitä, että kaikki tuon alan ideat ovat huonoja ideoita.

Tämä sinun ideasi yrittää epätoivoisesti löytää yleinen todiste siitä, että koko vihreän siirtymä huono idea, on itsessään esimerkki todella huonosta ideasta.
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 13810
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Naturalisti kirjoitti: 24 Syys 2024, 21:28 Luotan enemmän ilmastotieteilijöiden tuloksiin kuin denialismin saarnamiehiin. Motiivin on vain ymmärtää mitä maailmassa todella tapahtuu. Denialismi on todella outo ilmiö, jota on hyvin vaikeaa käsittää.
Motiivi on selkeä, denialisti yrittää vain jatkaa totuttua mukavaa elämäänsä ja suojella psyykettään. Itse en pysty denialismiin, mutta se johtaa pessimistinen kyynisyyteen, joka ei johda sen rakentavampiin valintoihin. Olisi luultavasti helpompaa olla denialisti ja uskoa olevansa harhaanjohdettujen sortama oikeassa olija ja taistelevansa totuuden ja oikeuden puolesta kieltämällä vihollisten valheet.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Näinon0070 kirjoitti: 24 Syys 2024, 20:07
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 19:11
Märkäruuti kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:46
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:36 Onko esimerkiksi mitään järkeä tehdä polttokennoon perustuvaa vetyautoa. Ensin tehdään sähköllä vetyä, joka siirretään kalliilla järjestelmällä sinne auton säiliöön ja sitten se vety muutetaan taas uudelleen sähköksi käytettäväksi auton sähkömoottorissa. Hölmöläisten hommaa.
Onko järkeä ajaa bensa- tai diesel autolla? Ensin pitää sijoittaa rahaa öljylähteiden etsimiseen. Sitten se öljy pitää porata esiin usein varsin hankalissa olosuhteissa. Öljy pitää kuljettaa putkissa tai tankkareissa jalostettavaksi. Vuodot putkissa ja onnettomuudet merellä ovat saastuttaneet valtavasti. Sen jälkeen öljy pitää jalostaa kalliissa jalostamoissa ja siirtää jalostustuote jakeluasemille. Kun se poltetaan moottorissa, ilmaan pääsee ilmastonmuutosta kiihdyttäviä kasvihuonekaasuja ja ilmaa saastuttavia epäpuhtauksia. Lisäksi ne valtavat voitot, mitä bisneksessä pyörii menevät lähes kaikki ulkomaille.
Hölmöläisten hommaa...varsinkin kun on kyse rajallisista luonnonvaroista ja ilmastovaikutuksesta...todella hölmöä.
Onhan siinä järkeä. Ethän sinäkään pääsisi sähköautollasi ajelemaan asfalttiteitä jos ei öljyä olisi porattu ja jalostettu.
"Tislatessa raakaöljystä eroaa muun muassa bensiiniä, etaani- ja butaanikaasua, petrolia, dieselöljyä, raskasta polttoöljyä ja bitumia. Kevyempiä jalosteita, kuten bensiiniä ei voida toistaiseksi muuttaa raskaammiksi, kuten lentopetroliksi. Siksi pelkän bensiinin tarpeen väheneminen ei vähennä öljyn kulutusta, vaan samaan aikaan kun luovutaan bensiinistä, pitäisi etsiä vaihtoehtoja myös polttoöljyn käytölle, öljypohjaisille muoveille, teiden asfaltoinnille ja lentämiselle. Esimerkiksi lentopetrolia saa raakaöljystä maksimissaan 10 prosenttia."

Ja aika moni muu tuote olisi jäänyt valmistamatta: "Hiilivedyt ovat orgaanisen kemian perusraaka-aineita. Hiilivetyjä ovat muun muassa eteeni, propeeni, bentseeni ja hydroksibentseeni fenoli. Hiilivedyistä voidaan edelleen valmistaa lukemattomia uusia yhdisteitä. Niitä käytetään muun muassa reaktioiden lähtöaineina, liuottimina sekä esimerkiksi muovien, maalien ja lääkkeiden raaka-aineina. Orgaanisia hiiliyhdisteitä tunnetaan yli 10 miljoonaa. Niiden valmistuksessa ovat yli 90-prosenttisesti lähtöaineina öljy, maakaasu ja kivihiili."
Mistäköhän ne Norjassa tulevaisuudessa tiet tekevät :?:

https://www.hs.fi/talous/art-2000010670088.html
Norja on aika iso öljyntuottaja ja on siellä iso öljynjalostamokin joten eiköhän heillä tuoteta riitävästi bitumia. Norjassa on henkilöautoista neljäsosa sähköautoja.
Tonttu
Reactions:
Viestit: 9289
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Naturalisti kirjoitti: 24 Syys 2024, 21:45
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:36
Susa kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:28
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:15 Ne sinun "tiedemiehesi" ei yleensä ymmärrä käytännön hommista juuri mitään. Lue nyt vaikka tuo ensin: https://tukes.fi/vedyn-kasittelyn-ja-va ... aisuuksien
Siellä oli ihan ensimmäisenä

Johdanto

Vetyä teollisuuskemikaalina on tuotettu ja käytetty jo pitkään, mutta uutta on vedyn käyttö liikennepolttoaineena, energiantuotantoon ja vedyn laajamittainen varastointi. Vedyn tuotanto ja käyttö lisääntyy hiilineutraalin energian tarpeen myötä kiihtyvällä vauhdilla maailmanlaajuisesti.

Suomessa edetään vedyn tuotantolaitosten, jakeluverkoston ja jakeluasemien suunnittelussa ja tämän myötä on tullut ilmi tarve kerätä yhteen menettelyitä ja linjauksia vedyn turvalliselle tuotannolle ja jakelulle. Tässä oppaassa esitellään vedyn tuotanto-, siirto- ja jakelumuotoja ja turvallisia ratkaisuja näiden toteuttamiseen.
Niin? Lue vähän pidemmälle. Huomaat, että ei ole helppo nakki ja tulee kalliiksi. Onko esimerkiksi mitään järkeä tehdä polttokennoon perustuvaa vetyautoa. Ensin tehdään sähköllä vetyä, joka siirretään kalliilla järjestelmällä sinne auton säiliöön ja sitten se vety muutetaan taas uudelleen sähköksi käytettäväksi auton sähkömoottorissa. Hölmöläisten hommaa.
Kaikki ideat eivät tietenkään ole ainakaan ensimmäisessä muodossaan millään alalla järkeviä. Tuohon konkreettiseen esimerkkiin en ota kantaa, mutta yleisesti voidaan sanoa, että jos keksit johonkin alaan liittyvät huonon idean, se ei tarkoita sitä, että kaikki tuon alan ideat ovat huonoja ideoita.

Tämä sinun ideasi yrittää epätoivoisesti löytää yleinen todiste siitä, että koko vihreän siirtymä huono idea, on itsessään esimerkki todella huonosta ideasta.
Vihreä siirtymä ei poista eikä edes vähennä ilmaston lämpenemistä.
Avatar
Ertsu
Reactions:
Viestit: 4184
Liittynyt: 08 Joulu 2022, 08:55

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Ertsu »

Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 19:11
Märkäruuti kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:46
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:36 Onko esimerkiksi mitään järkeä tehdä polttokennoon perustuvaa vetyautoa. Ensin tehdään sähköllä vetyä, joka siirretään kalliilla järjestelmällä sinne auton säiliöön ja sitten se vety muutetaan taas uudelleen sähköksi käytettäväksi auton sähkömoottorissa. Hölmöläisten hommaa.
Onko järkeä ajaa bensa- tai diesel autolla? Ensin pitää sijoittaa rahaa öljylähteiden etsimiseen. Sitten se öljy pitää porata esiin usein varsin hankalissa olosuhteissa. Öljy pitää kuljettaa putkissa tai tankkareissa jalostettavaksi. Vuodot putkissa ja onnettomuudet merellä ovat saastuttaneet valtavasti. Sen jälkeen öljy pitää jalostaa kalliissa jalostamoissa ja siirtää jalostustuote jakeluasemille. Kun se poltetaan moottorissa, ilmaan pääsee ilmastonmuutosta kiihdyttäviä kasvihuonekaasuja ja ilmaa saastuttavia epäpuhtauksia. Lisäksi ne valtavat voitot, mitä bisneksessä pyörii menevät lähes kaikki ulkomaille.
Hölmöläisten hommaa...varsinkin kun on kyse rajallisista luonnonvaroista ja ilmastovaikutuksesta...todella hölmöä.
Kevyempiä jalosteita, kuten bensiiniä ei voida toistaiseksi muuttaa raskaammiksi, kuten lentopetroliksi. Siksi pelkän bensiinin tarpeen väheneminen ei vähennä öljyn kulutusta, vaan samaan aikaan kun luovutaan bensiinistä, pitäisi etsiä vaihtoehtoja myös polttoöljyn käytölle, öljypohjaisille muoveille, teiden asfaltoinnille ja lentämiselle. Esimerkiksi lentopetrolia saa raakaöljystä maksimissaan 10 prosenttia."
Mikä siinä tuli, kun Boeing testasi uusiutuvan dieselin käyttöä lentokoneessa, niin mistä syystä se jäi kokeiluksi?
https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a17000=10227
Piti vielä lisätä, että jos byrokraatit määräävät kaikesta kaiken, niin mitään uusia innovaatioita ei voi ilmailuun kehittää.
kokeellinen tiede
Reactions:
Viestit: 853
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 08:41

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja kokeellinen tiede »

elämisen kustannukset tulee nousemaan rajusti ja se alkaa näkymään jo nyt. Ongelmana on ettei kukaan tiedä miten paljon ja miksikä thteiskunta muotoutuu öljyttömyydessä .. arvelua on paljon.

Hiilineutraaliudesta tulee luopua koska ei muukaan maailma siihen kykene.
………………………………………………………..
Muutoin olen sitä mieltä että Yle tulee lakkauttaa
Avatar
anarkistialkuasukas
Reactions:
Viestit: 5791
Liittynyt: 10 Kesä 2024, 17:58
Paikkakunta: Linnunrata

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Naturalisti kirjoitti: 24 Syys 2024, 21:45
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:36
Susa kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:28
Tonttu kirjoitti: 24 Syys 2024, 18:15 Ne sinun "tiedemiehesi" ei yleensä ymmärrä käytännön hommista juuri mitään. Lue nyt vaikka tuo ensin: https://tukes.fi/vedyn-kasittelyn-ja-va ... aisuuksien
Siellä oli ihan ensimmäisenä

Johdanto

Vetyä teollisuuskemikaalina on tuotettu ja käytetty jo pitkään, mutta uutta on vedyn käyttö liikennepolttoaineena, energiantuotantoon ja vedyn laajamittainen varastointi. Vedyn tuotanto ja käyttö lisääntyy hiilineutraalin energian tarpeen myötä kiihtyvällä vauhdilla maailmanlaajuisesti.

Suomessa edetään vedyn tuotantolaitosten, jakeluverkoston ja jakeluasemien suunnittelussa ja tämän myötä on tullut ilmi tarve kerätä yhteen menettelyitä ja linjauksia vedyn turvalliselle tuotannolle ja jakelulle. Tässä oppaassa esitellään vedyn tuotanto-, siirto- ja jakelumuotoja ja turvallisia ratkaisuja näiden toteuttamiseen.
Niin? Lue vähän pidemmälle. Huomaat, että ei ole helppo nakki ja tulee kalliiksi. Onko esimerkiksi mitään järkeä tehdä polttokennoon perustuvaa vetyautoa. Ensin tehdään sähköllä vetyä, joka siirretään kalliilla järjestelmällä sinne auton säiliöön ja sitten se vety muutetaan taas uudelleen sähköksi käytettäväksi auton sähkömoottorissa. Hölmöläisten hommaa.
Kaikki ideat eivät tietenkään ole ainakaan ensimmäisessä muodossaan millään alalla järkeviä. Tuohon konkreettiseen esimerkkiin en ota kantaa, mutta yleisesti voidaan sanoa, että jos keksit johonkin alaan liittyvät huonon idean, se ei tarkoita sitä, että kaikki tuon alan ideat ovat huonoja ideoita.

Tämä sinun ideasi yrittää epätoivoisesti löytää yleinen todiste siitä, että koko vihreän siirtymä huono idea, on itsessään esimerkki todella huonosta ideasta.
Muistaako kaikki ne ensimmäiset "matkapuhelimet", joita kukaan ei jaksanut kantaa mukanaan? Moniko silloin väitti tietävänsä ettei matkapuhelimista ikinä tule mitään normaalia. Ei ole helppo nakki ja on niin kalliitakin.. :lol:
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Avatar
Tuomari Hurmio
Reactions:
Viestit: 1244
Liittynyt: 13 Elo 2024, 10:04

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tuomari Hurmio »

Radikalisoitunut miljardööri vaikuttaa erittäin vaaralliselta tällä hetkellä.
Liitteet
Screenshot 2024-09-25 8.58.28 AM.png
Screenshot 2024-09-25 8.58.28 AM.png (423.99 KiB) Katsottu 149 kertaa
Avatar
Tuomari Hurmio
Reactions:
Viestit: 1244
Liittynyt: 13 Elo 2024, 10:04

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tuomari Hurmio »

Voi voi kun Kiina- viherpesu kusetus ei toiminutkaan.

Vientituotteita tuotetaan Suomessa pienemmillä päästöillä kuin muualla maailmassa keskimäärin, kertoo Suomen ympäristökeskus Syke.

Syke on tehnyt arvion sitä, kuinka suurilla päästöillä vientituotteita tuotetaan Suomessa verrattuna muuhun maailmaan. Arvio on ensimmäinen Suomessa tehty laskenta, joka kattaa kansantalouden koko viennin eikä vain yksittäisiä tuotteita.

Varsinkin kemian-, metalli-, metsä- ja elektroniikkateollisuuden tuotteita tuotetaan Syken mukaan pienemmillä päästöillä kuin muualla.

Syken mukaan Suomen teollisuus tuotti 13–23 miljoonan hiilidioksiditonnin päästöhyödyn verrattuna tilanteeseen, jossa niitä ei olisi ollut markkinoilla.

Päästöhyötyyn vaikuttaa se, minkämaalaisia tuotteita suomalaisten tuotteiden oletetaan korvaavan, Syke huomauttaa. Esimerkiksi muissa EU-maissa tuotettujen tuotteiden päästöt ovat hyvin lähellä suomalaisen tuotannon päästöjä.

https://yle.fi/a/74-20113788
Avatar
Tuomari Hurmio
Reactions:
Viestit: 1244
Liittynyt: 13 Elo 2024, 10:04

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja Tuomari Hurmio »

Toivottavasti takavarikoivat koko omaisuuden valtiolle ja antavat elinkautisen kaupan päälle.

Eduskuntatalon pääovien pylväitä on sotkettu punaisella maalilla. Verkkouutiset näki, kuinka Eduskuntatalon eteen jääneitä henkilöitä otettiin kiinni ja kannettiin poliisiautoon.

Poliisi kertoo tutkivansa tapahtunutta tällä hetkellä törkeänä vahingontekona.

Learn more
Kansanedustajat ovat järkyttyneet teosta.

– Olen ollut 25 vuotta tässä talossa töissä ja nähnyt monenlaista mielenosoitusta, mutta tässä ei ole kyse mielenosoituksesta. Tämä on suora hyökkäys Suomen tasavallan demokratiaa ja parlamentarismia vastaan!, kansanedustaja ja entinen ministeri Mika Lintilä (kesk.) kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

– Idiotismilla ei tunnu olevan rajoja, toteaa kansanedustaja ja entinen ministeri Mikko Savola (kesk.).

Kansanedustaja Jarno Limnell (kok.) kuvailee tekoa törkeäksi.

– Kulttuurihistoriallisesti upean ja arvokkaan eduskuntatalon pylväät töhritty. Tämä ei ole oikea tapa demokratiassa toimia. Tekijät on saatettava vastuuseen. Muuta julkisuuarvoa tälle toiminnalle ei tule antaa.

Kansanedustaja Mia Laiho (kok.) kertoo olevansa järkyttynyt.

– Tällaisestä kulttuurihistoriallisen rakennuksen törkeästä turmelemisesta pitää saada kunnon rangaistukset. Sabotaasi on samalla myös hyökkäys kansan demokratiaa kohtaan. Toivottavasti kameratallenteista tekijät jää kiinni, hän kirjoittaa X:ssä.

– Laitattehan edes nuo töhrijät itse pesemään eduskunnan pylväät? Jokainen tällainen tempaus on kuin keskisormi oikealle luonnonsuojelulle ynnä muulle työlle, toteaa valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.).


https://www.verkkouutiset.fi/a/kansaned ... /#2d254b5f
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 10549
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja MooM »

Hallituskumppanien tukiryhmä siellä vähän kansalaisvaikuttaa. Ryhmän nimi on Återställ våtmarker, suomeksi Ennallistakaa kosteikot.

Kuva
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
vahva_virtanen
Reactions:
Viestit: 2286
Liittynyt: 11 Kesä 2024, 11:09

Re: Ilmastonmuutos

Viesti Kirjoittaja vahva_virtanen »

anarkistialkuasukas kirjoitti: 25 Syys 2024, 05:56 Muistaako kaikki ne ensimmäiset "matkapuhelimet", joita kukaan ei jaksanut kantaa mukanaan? Moniko silloin väitti tietävänsä ettei matkapuhelimista ikinä tule mitään normaalia. Ei ole helppo nakki ja on niin kalliitakin.
Mikroprosessorien keksiminen ja muistipiirien koon pienentyminen oli selvä ja ratkaiseva syy ihmisen aiheuttamaan ilmastonlämpenemiseen.
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin