Etkö pälli ymmärrä, että normaali on subjektiivinen käsite puhuttaessa mm. puhetavasta, hiustyylistä, vaatetuksesta, ruokavaliosta, harrastuksista, pituuskasvusta ja lukuisista muista asioista. Eikä tuo wikipedia-artikkelikaan muuta väitä. "Tilastollisessa mielessä tavanomainen" tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin. Tilasto ei siis määritä normaalia tai tavanomaista automerkkiä, vaan se määrittyy sen perusteella, mikä automerkki on valikoitunut subjektiivisten yksilöiden mieltymysten mukaan yleisimmäksi vaihtoehdoksi.Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 12:53Aika maanista alkaa olla taas tuo vihavastustus ja valheiden keksiminen....
Kyllä normaali on määritelty ei voi vaan subjektiivisesti valita itselle sopivia ja mitä sanat (normaali) tarkoittaa.
"normaali, tavallinen, tavanomainen, erityisesti: tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen. lääketieteessä: tila tai kokeen tulos"
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Normaali
Väinämöisen filosofia
Re: Väinämöisen filosofia
Niinpäniin, että se "mun oma normaali" on jotain muuta kuin se mitä todellisuudessa ja sanakirjassa määritellään . Koska sen "minun oman epänormaalin on normaaliksi taikonut mystinen, kaikkivoipa aukkojen Jumala, vapaa tahto."ID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:00Etkö pälli ymmärrä, että normaali on subjektiivinen käsite puhuttaessa mm. puhetavasta, hiustyylistä, vaatetuksesta, ruokavaliosta, harrastuksista, pituuskasvusta ja lukuisista muista asioista. Eikä tuo wikipedia-artikkelikaan muuta väitä. "Tilastollisessa mielessä tavanomainen" tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin. Tilasto ei siis määritä normaalia tai tavanomaista automerkkiä, vaan se määrittyy sen perusteella, mikä automerkki on valikoitunut subjektiivisten yksilöiden mieltymysten mukaan yleisimmäksi vaihtoehdoksi.Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 12:53Aika maanista alkaa olla taas tuo vihavastustus ja valheiden keksiminen....
Kyllä normaali on määritelty ei voi vaan subjektiivisesti valita itselle sopivia ja mitä sanat (normaali) tarkoittaa.
"normaali, tavallinen, tavanomainen, erityisesti: tilastollisessa mielessä tavanomainen, yleinen. lääketieteessä: tila tai kokeen tulos"
Niin sitä "valitaan" itsepuolustefleksille sopivia, musta valkoiseksi, idioottimaisuus järkeväksi.
Same same but different
Sinä puhut sanan "normaali" sanakirjamäärityksestä (mistä olen samaa mieltä by the wayKeijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:12Niinpäniin, että se "mun oma normaali" on jotain muuta kuin se mitä todellisuudessa ja sanakirjassa määritelläänID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:00Etkö pälli ymmärrä, että normaali on subjektiivinen käsite puhuttaessa mm. puhetavasta, hiustyylistä, vaatetuksesta, ruokavaliosta, harrastuksista, pituuskasvusta ja lukuisista muista asioista. Eikä tuo wikipedia-artikkelikaan muuta väitä. "Tilastollisessa mielessä tavanomainen" tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin. Tilasto ei siis määritä normaalia tai tavanomaista automerkkiä, vaan se määrittyy sen perusteella, mikä automerkki on valikoitunut subjektiivisten yksilöiden mieltymysten mukaan yleisimmäksi vaihtoehdoksi.Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 12:53Aika maanista alkaa olla taas tuo vihavastustus ja valheiden keksiminen....
Se sanan "normaali" käytännön tason ilmentymä on sitten eri asia, mistä minä puhun. Mikään laki ei määrää, mikä on normaali joulunviettotapa tai normaali tapa saunoa. Nämä päättää jokainen itse.
Eikö nuo vapaasti todellisuuden valitsijat tosiaankaan näe kuinka sairaita mielipiteineen ovat: "Kaiken, sanojen merkityksenkin voi yksilön vapauden nimissä valita, koska kaikki on subjektiivista, sukurutsaus ja paskan syöntikin voi olle hyvä asia joillekin."ID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:16Sinä puhut sanan "normaali" sanakirjamäärityksestä (mistä olen samaa mieltä by the wayKeijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:12Niinpäniin, että se "mun oma normaali" on jotain muuta kuin se mitä todellisuudessa ja sanakirjassa määritelläänID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:00Etkö pälli ymmärrä, että normaali on subjektiivinen käsite puhuttaessa mm. puhetavasta, hiustyylistä, vaatetuksesta, ruokavaliosta, harrastuksista, pituuskasvusta ja lukuisista muista asioista. Eikä tuo wikipedia-artikkelikaan muuta väitä. "Tilastollisessa mielessä tavanomainen" tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin. Tilasto ei siis määritä normaalia tai tavanomaista automerkkiä, vaan se määrittyy sen perusteella, mikä automerkki on valikoitunut subjektiivisten yksilöiden mieltymysten mukaan yleisimmäksi vaihtoehdoksi.Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 12:53Aika maanista alkaa olla taas tuo vihavastustus ja valheiden keksiminen....
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Normaali).
Se sanan "normaali" käytännön tason ilmentymä on sitten eri asia, mistä minä puhun. Mikään laki ei määrää, mikä on normaali joulunviettotapa tai normaali tapa saunoa. Nämä päättää jokainen itse.
Joten eivät tietenkään kykene älämölö hädässään ymmärtävän sitä, että jos ei ole oikeaa tai väärää, totta tai valhetta, niin ei ole mitään järkeä keskustella siitä, mikä on oikea ja mikä väärää, mikä totta mikä valhetta.
Mutta jos joku oikeasti on sitä mieltä että ei ole olemassa totuutta ei valhetta, niin tietenkin vastustaa ja terrorisoi tiedettä. Koska tieteen tarkoitus on selittää todellisuutta.
Same same but different
Etkö VIELÄKÄÄN ymmärrä, etten minä sanan "normaali" sanakirjamerkitystä ole valitsemassa?Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 20:40Eikö nuo vapaasti todellisuuden valitsijat tosiaankaan näe kuinka sairaita mielipiteineen ovat: "Kaiken, sanojen merkityksenkin voi yksilön vapauden nimissä valita, koska kaikki on subjektiivista, sukurutsaus ja paskan syöntikin voi olle hyvä asia joillekin."ID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:16Sinä puhut sanan "normaali" sanakirjamäärityksestä (mistä olen samaa mieltä by the wayKeijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:12Niinpäniin, että se "mun oma normaali" on jotain muuta kuin se mitä todellisuudessa ja sanakirjassa määritelläänID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:00Etkö pälli ymmärrä, että normaali on subjektiivinen käsite puhuttaessa mm. puhetavasta, hiustyylistä, vaatetuksesta, ruokavaliosta, harrastuksista, pituuskasvusta ja lukuisista muista asioista. Eikä tuo wikipedia-artikkelikaan muuta väitä. "Tilastollisessa mielessä tavanomainen" tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin. Tilasto ei siis määritä normaalia tai tavanomaista automerkkiä, vaan se määrittyy sen perusteella, mikä automerkki on valikoitunut subjektiivisten yksilöiden mieltymysten mukaan yleisimmäksi vaihtoehdoksi.Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 12:53Aika maanista alkaa olla taas tuo vihavastustus ja valheiden keksiminen....
Eli nyt se normaalius ei enää olekaan subjektiivista, ja valittavissa mitä normaali on.ID10T kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 08:45Etkö VIELÄKÄÄN ymmärrä, etten minä sanan "normaali" sanakirjamerkitystä ole valitsemassa?Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 20:40Eikö nuo vapaasti todellisuuden valitsijat tosiaankaan näe kuinka sairaita mielipiteineen ovat: "Kaiken, sanojen merkityksenkin voi yksilön vapauden nimissä valita, koska kaikki on subjektiivista, sukurutsaus ja paskan syöntikin voi olle hyvä asia joillekin."ID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:16Sinä puhut sanan "normaali" sanakirjamäärityksestä (mistä olen samaa mieltä by the wayKeijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:12Niinpäniin, että se "mun oma normaali" on jotain muuta kuin se mitä todellisuudessa ja sanakirjassa määritelläänID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:00Etkö pälli ymmärrä, että normaali on subjektiivinen käsite puhuttaessa mm. puhetavasta, hiustyylistä, vaatetuksesta, ruokavaliosta, harrastuksista, pituuskasvusta ja lukuisista muista asioista. Eikä tuo wikipedia-artikkelikaan muuta väitä. "Tilastollisessa mielessä tavanomainen" tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin. Tilasto ei siis määritä normaalia tai tavanomaista automerkkiä, vaan se määrittyy sen perusteella, mikä automerkki on valikoitunut subjektiivisten yksilöiden mieltymysten mukaan yleisimmäksi vaihtoehdoksi.Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 12:53Aika maanista alkaa olla taas tuo vihavastustus ja valheiden keksiminen....
Ja onko se terveys subjektiivista?
Same same but different
Normaalius on edelleen sosiologisena ilmiönä subjektiivista, sen sanakirjamääritelmä ei.Keijona kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 09:47Eli nyt se normaalius ei enää olekaan subjektiivista, ja valittavissa mitä normaali on.ID10T kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 08:45Etkö VIELÄKÄÄN ymmärrä, etten minä sanan "normaali" sanakirjamerkitystä ole valitsemassa?Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 20:40Eikö nuo vapaasti todellisuuden valitsijat tosiaankaan näe kuinka sairaita mielipiteineen ovat: "Kaiken, sanojen merkityksenkin voi yksilön vapauden nimissä valita, koska kaikki on subjektiivista, sukurutsaus ja paskan syöntikin voi olle hyvä asia joillekin."ID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:16Sinä puhut sanan "normaali" sanakirjamäärityksestä (mistä olen samaa mieltä by the wayKeijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:12Niinpäniin, että se "mun oma normaali" on jotain muuta kuin se mitä todellisuudessa ja sanakirjassa määritelläänID10T kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 13:00Etkö pälli ymmärrä, että normaali on subjektiivinen käsite puhuttaessa mm. puhetavasta, hiustyylistä, vaatetuksesta, ruokavaliosta, harrastuksista, pituuskasvusta ja lukuisista muista asioista. Eikä tuo wikipedia-artikkelikaan muuta väitä. "Tilastollisessa mielessä tavanomainen" tarkoittaa juuri sitä, mitä sanoin. Tilasto ei siis määritä normaalia tai tavanomaista automerkkiä, vaan se määrittyy sen perusteella, mikä automerkki on valikoitunut subjektiivisten yksilöiden mieltymysten mukaan yleisimmäksi vaihtoehdoksi.Keijona kirjoitti: ↑19 Marras 2023, 12:53Aika maanista alkaa olla taas tuo vihavastustus ja valheiden keksiminen....
Normaali on vähiten subjektiivista varsinkin sosiologisessa mielessä.
Guild can only exist in a person who can act
Normaalijakaumaa ei voi ratkaista analyyttisesti, kuten wiki kertoo. Ja tosiaan tilastotiede ei ota kantaa siihen mitä lukuja sinne näppäilee, joten sitä voi käyttää vaikka sosiologiaan, jossa se tosiaan näyttelee merkittävää roolia.
Normaali ei kuitenkaan ole subjektiivista.
Jos normaalia ajattelee vaikka normaalina (tai tyypillisenä) automerkkinä Suomessa, niin joskus se on ollut Toyota. En kuitenkaan ymmärrä, miten tuo EI olisi ollut subjektiivisten valintojen kumuloituma.Kohina kirjoitti: ↑20 Marras 2023, 14:27 Normaalijakaumaa ei voi ratkaista analyyttisesti, kuten wiki kertoo. Ja tosiaan tilastotiede ei ota kantaa siihen mitä lukuja sinne näppäilee, joten sitä voi käyttää vaikka sosiologiaan, jossa se tosiaan näyttelee merkittävää roolia.
Niin, eli se on vähiten subjektiivinen. Jos yhdellä on Lada ja yhdellä Bentley, niin voi pojat siinä on epänormaaleja näkyjä.
Minun pointtini oli se, että jos riittävän moni päätyy subjektiivisissa valinnoissaan samaan lopputulokseen, siitä tulee "normaali". Muotikin on subjektiivista, koska kukaan ei pakota kävelemään valmiiksi reikäisissä farkuissa, vaan kyse on VALINNASTA, jonka jokainen tekee itsenäisesti ja subjektiivisesti.
Eli yksittäistapauksia. Muista tuo kun seuraavan kerran puhut mokkakikkeleistä ja neekereistä.
Näissä mainitsemissasi "yksittäistapauksissa" on kuitenkin kyse korrelaatiosta ja/tai kausaliteetista. Tietty etninen tausta aiheuttaa tietynlaista käytöstä merkittävästi enemmän kuin muilla etnisillä ryhmillä. Tällä ei ole mitään tekemistä normaaliuden kanssa, koska enemmistö kaikista etnisistä ryhmistä on kuitenkin kunnolilisia.