Jos Jumala on, niin mikä on hänen osuus?

Filosofiset näkökulmat ja henkisyysasiat tänne, kiitos!
ID10T
Reactions:

Re: Jos Jumala on, niin mikä on hänen osuus?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

OlliS kirjoitti: 30 Marras 2024, 10:34
Tauko kirjoitti: 30 Marras 2024, 02:12 Olli.S '"Eihän ateistit ole kunnon ihmisiä. Kunnon ihmiset uskovat Jumalaan. Ateisteilla on harhaluulo, ettei Jumalaa ole. Kunnon ihmisillä ei ole tätä harhaluuloa"

Sinäkö kunnon ihminen?
Ateistit ovat tunnetusti lähempänä Jumalaa kuin muotouskovaiset. Saatana vaan kuiskii korvaan, ettei häntä ole olemassakaan, ei Saatanaa, ei Jumalaa. Se on yksi Saatanan valheista.
On äärimmäisen ylimielistä väittää mitään tuollaista. En ole lähellä yhtä mielikuvitusolentoa, koska toinen mielikuvitusolento kuiskii korvaani. Älä enää ikinä väitä tietäväsi, mitä minä koen tai en koe.
OlliS
Reactions:
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OlliS »

ID10T kirjoitti: 30 Marras 2024, 10:42
Tauko kirjoitti: 30 Marras 2024, 02:12 Olli.S '"Eihän ateistit ole kunnon ihmisiä. Kunnon ihmiset uskovat Jumalaan. Ateisteilla on harhaluulo, ettei Jumalaa ole. Kunnon ihmisillä ei ole tätä harhaluuloa"

Sinäkö kunnon ihminen?
Ateistit ovat tunnetusti lähempänä Jumalaa kuin muotouskovaiset. Saatana vaan kuiskii korvaan, ettei häntä ole olemassakaan, ei Saatanaa, ei Jumalaa. Se on yksi Saatanan valheista.
On äärimmäisen ylimielistä väittää mitään tuollaista. En ole lähellä yhtä mielikuvitusolentoa, koska toinen mielikuvitusolento kuiskii korvaani. Älä enää ikinä väitä tietäväsi, mitä minä koen tai en koe.
Enhän minä sinusta puhunut. Saatana tekee tällaista harhautusta, valetta. Yksi menee hyvin läpi nykyaikana: ettei Jumalaa ole!
https://www.santavuori.com kotisivuni, kirjani ja artikkelini
ID10T
Reactions:

OlliS kirjoitti: 30 Marras 2024, 10:54

Sinäkö kunnon ihminen?
Enhän minä sinusta puhunut. Saatana tekee tällaista harhautusta, valetta. Yksi menee hyvin läpi nykyaikana: ettei Jumalaa ole!
Olen ateisti, joten puhuit! Äläkä JULISTA! Mielipiteen voi kertoa niinkin, ettei se loukkaa toisen vapautta olla uskomatta. Ja jos ei voi, silloin mielipide jätetään kertomatta.
OlliS
Reactions:
Viesti:

ID10T kirjoitti: 30 Marras 2024, 11:02

Sinäkö kunnon ihminen?
Olen ateisti, joten puhuit! Äläkä JULISTA! Mielipiteen voi kertoa niinkin, ettei se loukkaa toisen vapautta olla uskomatta. Ja jos ei voi, silloin mielipide jätetään kertomatta.
Taas mä julistin siis ja jopa loukkasin. Minun mielestä kerroin vain käsitykseni asiasta enkä loukannut ketään enkä mitään.

Sinä vaan olet herkkänahkainen ja yrität määrätä. Se ei ole uutta. Ateistit usein yrittävät manipuloida. Milloin kehäpäätelmillä, milloin määräämällä.

Mutta en siis valehdellut kuitenkaan enkä ole mielisairas, se on suurta edistystä.
ID10T
Reactions:

OlliS kirjoitti: 30 Marras 2024, 11:53
ID10T kirjoitti: 30 Marras 2024, 11:02

Sinäkö kunnon ihminen?
Taas mä julistin siis ja jopa loukkasin. Minun mielestä kerroin vain käsitykseni asiasta enkä loukannut ketään enkä mitään.
Nimenomaan julistit ja epäsuorasti väitit, että ateistit ovat huonompia ihmisiä kuin teistit, koska ovat alttiita saatanan kuiskuttelulle.
OlliS kirjoitti: Sinä vaan olet herkkänahkainen ja yrität määrätä. Se ei ole uutta. Ateistit usein yrittävät manipuloida. Milloin kehäpäätelmillä, milloin määräämällä.
Ai SINÄKÖ et sitten ole herkkänahkainen? :lol: :lol: :lol:

Nytkin uhriudut, kun ateistit muka määräilevät. En vain pidä siitä, että hierot mielikuvitushöpinääsi päin näköä.
asdf
Reactions:

Viesti Kirjoittaja asdf »

Olli lopettaa julistamisen tai menee jäähypenkille. Tästä ei jaksa kovin usein muistuttaa, vaivattomampaa on panna suoraan banniin.
Jemina
Reactions:

Viesti Kirjoittaja Jemina »

Koska tämän ketjun otsikko on pohdintaa Jumalasta, rohkenen minäkin kirjoittaa tänne joitakin alla olevassa linkissä olevista asioista, joiden kanssa olen aika paljon samaa mieltä.

Klassisen kristillisen käsityksen mukaan Jumala on persoonallinen olento, joka on olemassa ihmisen mielestä riippumatta. Jumalan perimmäinen olemus (lat. essentia) on salattu, mutta hän on ilmoittanut itsestään sen, mikä on ihmiselle välttämätöntä. Jumala ei ole vain kaukainen alkusyy tai persoonaton voima, vaan hän vaikuttaa luomakunnassa ja historiassa ja kohtaa ihmisen henkilökohtaisesti.

Kristinuskon mukaan Jumala on yksi, mutta hänellä on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Raamattu ei määrittele yksityiskohtaisesti Jumalaa vaan kuvaa hänen toimintaansa maailmassa, ihmiskunnan historiassa ja yksityisen ihmisen elämänvaiheissa. Katekismuksessa on tiiviissä muodossa luterilaisen kirkon opetus Jumalasta, hänen ominaisuuksistaan ja toiminnastaan.

Jumalan olemassaolosta on keskiajan katolisessa teologiassa pyritty antamaan järkeen perustuvia uskonnonfilosofisia selityksiä.
Tunnetuimmat ovat Anselm Canterburylaisen ja Tuomas Akvinolaisen esittämät filosofiset perustelut.

Luterilaisen näkemyksen mukaan jokaisella ihmisellä on jokin jumala. Ihmisen jumala on se, mihin hän viime kädessä luottaa ja mitä hän pitää hyvän lähteenä. Ihmisen jumala voi siis olla esimerkiksi menestys, järki, rikkaus tai tietynlainen yhteiskuntajärjestys. Uskon kautta kristitty elää yhteydessä siihen Jumalaan, joka ei ole ihmisen toiveiden tai ajatusten tuote, vaan itse hyvyys, kaiken hyvän lähde ja lahjoittaja. Lutherin mukaan ihmisen kallein asia on oppia tuntemaan Jumala.

Jumala on erisnimen ohella yleiskäsite, jolla voidaan viitata myös muissa uskonnoissa tunnustettuihin jumaliin. Esimerkiksi arabiankielisissä maissa kahden eri uskonnon edustajat, kristityt ja muslimit, kutsuvat Jumalaa samalla sanalla: Allah, Jumala.

https://evl.fi/sanasto/jumala/
jester
Reactions:

Viesti Kirjoittaja jester »

marjatta1 kirjoitti: 30 Marras 2024, 06:22
jester kirjoitti: 29 Marras 2024, 19:33
marjatta1 kirjoitti: 29 Marras 2024, 17:38 Miten Jumalan hyvyys näkyy esim. Putinin ja Venäjän ja ortodoksisen kirkon siunaamassa sodassa Ukrainassa? Eikö kaikkivoipa Jumala (jos olisi olemassa?) voisi suojella niitä siviileitä Ukrainassa ja Gazan sodissa?
Ajattelen niin, että Jumala on itsessään langennut silloin kun Jumalasta syntyi maailma. Mielestäni maailma on Jumala, tai ainakin maailma on osa Jumalaa. Vaikka olisikin persoonallinen maailman yläpuolella oleva Jumaluuden puoli, ei tuolla puolella ole valtaa maailman kaikkiin tapahtumiin, koska maailmassa on omat lakinsa ja vapaat toimijansa, jotka ovat Jumalasta lähtöisin. Jumala ei tavallaan voi toimia itseään vastaan.
Aika erikoinen näkemys, mutta kukin tavallaan näkee nämä asiat...
No joo, tuo ajatus persoonallisesta Jumaluuden puolesta maailman yläpuolella on ongelmallinen. Paljon yksinkertaisempi ja kärsimyksen ongelman kannalta selkeämpi on puhdas pandeismi, eli Jumalasta tuli maailma, eikä mitään jäänyt maailman ulkopuolelle. Persoonallinen Jumala tuntuu kuitenkin lohdulliselta, joten en sen mahdollisuutta täysin halua pois sulkea.
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
- Edgar Allan Poe
OlliS
Reactions:
Viesti:

asdf kirjoitti: 30 Marras 2024, 12:09 Olli lopettaa julistamisen tai menee jäähypenkille. Tästä ei jaksa kovin usein muistuttaa, vaivattomampaa on panna suoraan banniin.
Lopetan sitten kaikki minkä käsitätte julistamiseksi. Hyvä että ilmoitatte. En saa siis sanoa tuollai. Selvä. En sano.
anarkistialkuasukas
Reactions:

Viesti Kirjoittaja anarkistialkuasukas »

Elämän loi sattuma, evoluutio jalosti kaikki lajit sellaisiksi kuin ne ovat, ihminen loi jumalan, jumala loi rajattoman typeryyden.
"Tie epäonnistumisiin on katettu hyvillä yrityksillä"
Suosittele ketjua Vastaa Viestiin