Olen ontologinen realisti, joka uskoo, että todellisuus on olemassa riippumatta käsityksistämme. Tämä ontologinen kanta ei vielä ota kantaa siihen, miten saamme tietoa todellisuudesta.OlliS kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 23:34Selittelyä. Sitä ollaan realisteja tai sitten ei.Naturalisti kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 16:53On totta, että tiede on joukko empiirisen tutkimuksen avulla kehittyviä efektiivisiä teorioita, jotka vain lähestyvät todellisuuden toiminnallista kuvausta, mutta ovat aina vain todellisuuden representaatioita, ei itse todellisuutta.OlliS kirjoitti: ↑31 Joulu 2023, 13:35Lopeta sitten uskomasta. Tiede on teorioita, joilla aina paremmin ja paremmin ymmärretään todellisuutta. Muttei tiede ole vielä lähelläkään todellisuuden täyttä ymmärrystä.ID10T kirjoitti: ↑30 Joulu 2023, 17:00Tieteeseen ei tarvitse uskoa. Tiede perustuu faktoille, kuten 1+2=3. Se ei muutu uskosta miksikään.OlliS kirjoitti: ↑30 Joulu 2023, 16:52Tiede on nykyään uskontoa, tiedeuskoa. Tieteelliseksi väitetty ns tieteellinen maailmankatsomus perustuu tiedeuskoon. Naturalismi on tiedeuskoa.
Ontologisen realismin mukaan todellisuus on sellainen kuin se on käsityksistämme riippumatta. Muodostamme käsityksiämme eli representaatioita todellisuudesta epäsuoran realismin mukaan. Emme siis koe todellisuutta naiivin realismin mukaan suoraan sellaisena kuin se on. Elämme siis ajatuksissamme mielemme empiirisesti luomassa virtuaalitodellisuudessa.
Maailmankuvan täydennykseksi ei ole tarvetta lisätä mitään metafyysisiä ja uskonnollisia oletuksia. Kaikki tarvittavat metafyysiset oletukset ovat vain ajattelun apuneuvoja; ei ikuisia totuuksia. Niitä voidaan aina tarvittaessa tarkistaa uusien empiiristen kokemusten mukaisesti.OlliS kirjoitti:Siihen pystyy vain tieteen tuloksiin lisätty maailmankatsomus tai uskonto. Niissä on ongelmana että niitä on monta. Miten valitsemme sen oikean? Maailmankatsomus aina myös kiistää osan siitä, minkä tieteessä jo luulemme tiedoksi.
Matematiikka ja logiikka ovat vain memeettisen evoluution empiirisesti tuottamia ajattelutottumuksia eli hyödyllisiä fiktioita, joita voimme käyttää empiiristen kokemustemme perusteella muodostamiamme efektiivisten teorioittemme mallinnuksessa. Kaikki tietämyksemme todellisuudesta on siten kumuloitunutta ja historiallisesti kehittynyttä kokemusta eli memeettistä informaatiota, jonka jokainen ymmärtää viimekädessä subjektiivisesti, siltä osin kuin ymmärtää mitenkään.OlliS kirjoitti:Matematiikka ja logiikka ovat varmaa tietoa. Mutta ne ovat vain menetelmiä ja vain tautologioita. Niiden oikea soveltaminen kuhunkin tieteeseen ja todellisuuden osaan, aineeseen, elämään, ihmiseen, yhteiskuntaan, historiaan, universumin tutkimiseen ym. on vasta se pihvi asiassa. Tieteellinen taito, osaaminen, ei matematiikka tai muu menetelmätiede sinänsä.
Jos haluat olettaa todellisuuden sisältävän jotakin, mistä ei ole mitään ontologisesta todellisuudesta saatuja empiirisiä kokemuksia, olet itse subjektiivinen idealisti, vaikka yrität perusteetta syyttää epäsuoran realismin kannattajia subjektiivisiksi idealisteiksi.
Määritelmät ovat selvät, todellisuus on sellainen kuin on.
Jos ei ole, ollaan subjektiivisia idealisteja.
Kun puhumme tietoteoriasta eli epistemologiasta, kohtaamme kaksi vaihtoehtoa: naiivi suora realismi ja epäsuora realismi. Itse kannatan epäsuoraa realismia, mikä tarkoittaa, että näkemyksemme ovat representaatioita todellisuudesta, mutta tämä ei tee todellisuudesta näkemyksistämme riippuvaista.
Toisin sanoen, koska epäsuora realisti olettaa, että todellisuus on olemassa riippumatta käsityksistämme, ei tämä kanta edusta subjektiivista idealistia. Vaan korostaa sitä, että havaintomme ja käsityksemme ovat tapoja tulkita todellisuutta, eivät itse todellisuutta.
Sen sijaan suoran realismin kannattaja (mikä ilmeisesti itse olet) pikemminkin edustaa subjektiivista idealismia, sillä väite, että todellisuus on suoraan sama kuin yksilön käsitys siitä tarkoittaa sitä, että todellisuus muuttuu yksilön muuttaessa käsitystään.
Olen samaa mieltä siitä, että kaikki tieto todellisuudesta välittyy aistimusten, havaintojen ja teorioiden kautta. On kiistatonta, että tieteelliset teoriat ovat välttämättömiä monimutkaisempien ilmiöiden, kuten kosmologian ja kvanttimekaniikan, ymmärtämisessä. On kuitenkin olennaista muistaa, että näitä teorioita tulee pitää alustavina hypoteeseina, joita tulee voida periaatteessa testata empiirisesti.OlliS kirjoitti:Tietysti kaikki tieto todellisuudesta tulee aistimusten, havaintojen ja teorioiden kautta, muttei se muuta tätä perusasiaa miksikään. Joudutaan vaan harhapoluille kosmologiassakin kun tutkitaan havaittavaa universumia eikä universumia sellaisena kuin se on. Ja QT:n kummallisuuksista seuraa vain että todellisuuden käsityksemme on väärä, eikä se, että havaitseminen vaikuttaa todellisuuteen, vaikka sekin on totta elektronimikroskoopeissa luonnollisista syistä.
Voimme hyödyntää filosofisten pohdintojen tuloksia tieteellisten teorioiden väliaikaisina malleina, jotka auttavat meitä selittämään ja ennustamaan ilmiöitä. Jatkuva empiirinen testaus ja tarkistaminen varmistavat, että käytämme parhaita käytettävissä olevia malleja parhaan mahdollisen ymmärryksen saavuttamiseksi. Tämä tieteen tuloksiin nojaava lähestymistapa auttaa meitä välttämään harhapolkuja ja muotoilemaan efektiiviset teoriat mahdollisimman tarkasti.