Tietoisuus, aistit ja todellisuus

Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Tietoisuus, aistit ja todellisuus

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

KultaKikkare kirjoitti: 12 Maalis 2023, 10:55
Sulervo kirjoitti: 11 Maalis 2023, 20:01 Itse ymmärrän tämän niin, että valinnan vapaus on jotakin nimenomaan ihmiselle ominaista, ja tämä vapaus seuraa siitä, mikä erottaa hänet muista eläimistä: hänen reflektiivinen tietoisuutensa, joka tekee hänelle mahdolliseksi tarkkailla ja arvioida valintaansa vaikuttavia ulkoisia seikkoja sekä omia kokemuksiaan ja motiivejaan. Ja tämä on tietoisuusilmiö jos mikä.
Musta tuo sun määritelmä on pelkkää sanahelinää. Jotakin maagista nimenomaan ihmiselle ominaista, selittämätöntä.
En näe mitään maagista tai selittämätöntä siinä, että ihminen voi ajatella esim. "tällaista haluan, mutta mistä haluni kumpuaa?". Olen aika varma, että mikään eläin ei ota tällä tavoin ajatteluunsa etäisyyttä.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Tietoisuus, aistit ja todellisuus

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Sulervo kirjoitti: 12 Maalis 2023, 19:41
KultaKikkare kirjoitti: 12 Maalis 2023, 10:55
Sulervo kirjoitti: 11 Maalis 2023, 20:01 Itse ymmärrän tämän niin, että valinnan vapaus on jotakin nimenomaan ihmiselle ominaista, ja tämä vapaus seuraa siitä, mikä erottaa hänet muista eläimistä: hänen reflektiivinen tietoisuutensa, joka tekee hänelle mahdolliseksi tarkkailla ja arvioida valintaansa vaikuttavia ulkoisia seikkoja sekä omia kokemuksiaan ja motiivejaan. Ja tämä on tietoisuusilmiö jos mikä.
Musta tuo sun määritelmä on pelkkää sanahelinää. Jotakin maagista nimenomaan ihmiselle ominaista, selittämätöntä.
En näe mitään maagista tai selittämätöntä siinä, että ihminen voi ajatella esim. "tällaista haluan, mutta mistä haluni kumpuaa?". Olen aika varma, että mikään eläin ei ota tällä tavoin ajatteluunsa etäisyyttä.
En näe mitään, mikä tuollaisessa ajattelussa edellyttäisi vapaata valintaa. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Tietoisuus, aistit ja todellisuus

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

KultaKikkare kirjoitti: 18 Maalis 2023, 13:37
Sulervo kirjoitti: 12 Maalis 2023, 19:41 En näe mitään maagista tai selittämätöntä siinä, että ihminen voi ajatella esim. "tällaista haluan, mutta mistä haluni kumpuaa?". Olen aika varma, että mikään eläin ei ota tällä tavoin ajatteluunsa etäisyyttä.
En näe mitään, mikä tuollaisessa ajattelussa edellyttäisi vapaata valintaa.
Tuollainen ajattelu onkin vapaan valinnan edellytys.
Vastaa Viestiin