Osaatteko käyttää laskutikkua ?

SHT
Reactions:
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja SHT »

Kun olin peruskoulun 6. luokalla meille opetettiin laskutikun käyttöä, mutten muista siitä mitään.
Avatar
Varaktori
Reactions:
Viestit: 2889
Liittynyt: 05 Tammi 2023, 21:36

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Varaktori »

Olen niin wanha äijä, että joo osaan. Tai ainakin osasin, ehkä osaisin vieläkin. :mrgreen:
Kontra
Reactions:
Viestit: 2744
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Kaikkihan ennen taskulaskimia on laskutikkua käyttäneet. Opiskeluaikoina oli pakko osata tikkua käyttää hyvinikin monipuolisesti, muuten ei matikan. ei fyssan eikä kemiankaan kokeissa olisi pärjännyt alkuunkaan.
MASA-Jardsin Martin Saarikangas kehui muistelmissaan pitkää laskutikkuaan, jolla sai neljän numeron tarkkuuden, kun tavallisella tikulla vain kolme numeroa.
Kun minä sain kaverilta 50 v synttärilahjaksi Texasin valokennolaskimen, se taipuisi vaikka minkälaisiin laskuihin, ja olen minäkin peruslaskuja enemmän silloin tällöin tarvinnut. Aina on valmis käyttöön, kun paristioja ei ole. Ei ole tikkua tarvinnut.
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Hämärä muistikuva mutta uskoisin että pienen pikakertauksen jälkeen onnistuisi. Sitä kun on nykyisin laskimet ja tietokoneet niin on jäänyt vähän vähemmälle. Minulla on uskoakseni jossakin jemmassa. Kuten paljon muutakin tarpeetonta kuten IBM-keskuskoneen assembler ja EBCDIC-koodien sellainen keltainen kortti. Muistoja. Mutta jos tulee EMP niin sitten. Armeijassakin siirryttiin tietokoneistettuihin systeemeihin ampuma-arvoissa mutta kyllä ne vanhat metodit kai edelleen opetetaan.
Kontra
Reactions:
Viestit: 2744
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Minulla on DEC:n (Digital Electronic) taittettu assembler-pahvi. Tosin kävin vain koodauskurssin, en työskennelyt ko koneen ohjelmoinnissa, mutta interfacen kanssa kyllä.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Mä en osaa oikeastaan edes käyttää laskinta enää nykyään kovinkaan hyvin, kun puhelimessa on wolfram alpha äppi ja mitään ei tarvi itse laskea riittää kun luo tai muistaa yhtälöt. Yhtälöiden luomistaito erilaisista ongelmista sen sijaan on parantunut tuon myötä, kun lasken (siis luuri laskee) kaiken yhtälöillä. Laskutikusta en muista edes kuulleeni.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4773
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Oliks se ajallisesti helmitaulun ja taskulaskimen välissä? :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
SHT
Reactions:
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja SHT »

KultaKikkare kirjoitti: 12 Maalis 2023, 22:38 Oliks se ajallisesti helmitaulun ja taskulaskimen välissä? :)
On. Minulla on sellainen mielikuva, että ala-asteen ensimmäisillä luokilla (1. ja 2.) olisi käytetty helmitaulua laskemiseen. Yläasteella oli jo taskulaskin. Laskutikku oli ala-asteen 6. luokalla.
Vanha jäärä
Reactions:
Viestit: 88
Liittynyt: 17 Maalis 2023, 21:23

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Vanha jäärä »

Ehkäpä taas pienen harjoittelun jälkeen. Siitä, kun viimeksi käytin laskutikkua on sentään niin monta kymmentä vuotta.

Aikoinani osasin käyttää kaksipuolisen laskutikkuni kaikkia toimintoja mm. mielivaltaisia potensseja.
Avatar
John Carter
Reactions:
Viestit: 17683
Liittynyt: 30 Marras 2022, 07:46

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja John Carter »

Laskutikkua lienee käytetty tuhansia vuosia jo muinaisten intialaisten keskuudessa. Myös Egyptistä ja Kiinasta on löytynyt vastaavia.
INDIA'S HIDDEN SECRETS REVEALED? Evidence of Ancient Engineering Technology | Praveen Mohan |
"Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys."- Albert Einstein.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Isällä on eli periaatteessa voisi opettaa mulle käytön. Joissakin asioissa kai aika toimiva osaavissa käsissä. Pitäsköhän lainata se ja leikkiä?
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 6496
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Feynman muuten oliko se jossain Intiassa pisti kisan käyntiin helmitaulun käyttäjän kanssa. Aluksi helmitaulu käyttäjä pärjäsi paperia vastaan mutta monimutkaisemmissa laskuissa tuli sitten raja vastaan ja Feynman voitti kisan.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3080
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

John Carter kirjoitti: 18 Maalis 2023, 13:46Laskutikkua lienee käytetty tuhansia vuosia jo muinaisten intialaisten keskuudessa. Myös Egyptistä ja Kiinasta on löytynyt vastaavia.
Näinhän se on. Noissa Intiassa, Kiinassa ja MENA-maissa oli korkeaa kulttuuria ja teknistä osaamista jo silloin kun täällä asuttiin turvekammeissa.
Avatar
Neutroni
Reactions:
Viestit: 5870
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:09

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Neutroni »

Deimos kirjoitti: 18 Maalis 2023, 14:28 Isällä on eli periaatteessa voisi opettaa mulle käytön. Joissakin asioissa kai aika toimiva osaavissa käsissä. Pitäsköhän lainata se ja leikkiä?
Jos logaritmilaskenta on tuttua, laskutikku on hyvin itsestäänselvä laite. Se hyödyntää sitä, että kahden luvun tulon logaritmi on tekijöiden logaritmien summa. Sillä voi muuttaa kertolaskun yhteenlaskuksi, joka totetetaan liukupalaa liu'uttamalla.
Susa
Reactions:
Viestit: 7208
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Osaatteko käyttää laskutikkua ?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Laitetaan nyt perusohjeiden linkki tänne, vaikka osaahan nuo jokainen itsekin hakea.
https://lehti.seamk.fi/muut-artikkelit/ ... imitukset/
Vastaa Viestiin