Itsemurhan oikeutus

Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Why »

Hyväksyn sen ratkaisuna tapauksissa, jossa esim. henkilöllä on parantumaton sairaus vailla toivoa paremmasta. Ja tuossa tapauksessa kun pahenevat kivut alkavat, niin se on silloin ymmärrettävä ratkaisu.

Sama pätee jatkuvaan masennukseen tai vastaavaan, jos hoitotoimenpiteistä huolimatta ei saavuta elämäniloa ja elämä vaan on yhtä helv..PIIP. .iä.

Valtavassa tunnekuohussa tehty itsemurha ei kuitenkaan tunnu hyvältä, jos tilanteesta olisi hetken harkinnan jälkeen selvitty ja elämä olisi jatkunut sen jälkeen elämisenarvoisena.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Myös jos tappaa ensin perheensä, kolmasosan paikallisesta ala-asteesta tai vain puolisonsa.
Can I pet that dog?
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Why »

Minimus Yahves kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:03 Myös jos tappaa ensin perheensä, kolmasosan paikallisesta ala-asteesta tai vain puolisonsa.
Laajennettu itsemurha on aina paha rikos.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2794
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:06
Minimus Yahves kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:03 Myös jos tappaa ensin perheensä, kolmasosan paikallisesta ala-asteesta tai vain puolisonsa.
Laajennettu itsemurha on aina paha rikos.
On toki. Mutta on tekoja, joista tavallaan ansaitaan kuolemanrangaistus jopa maissa, joissa se ei ole muutoin mahdollista.
Can I pet that dog?
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Minusta itsari on oikeutettu, mutta silloin pitää miettiä aiheuttaako se pahaa tai tuskaa ihmisille jotka on sinusta riippuvaisia. Minusta jos esim. lapset kärsii siitä, että vanhempi tappaa itsensä, ei ole ok.

Noin muuten, itsemurha on minusta ihmisen perusoikeus.
Justis
Reactions:
Viestit: 1615
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 14:21

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Justis »

Totta kai itsemurha on rikokseksi tuomittava teko ja kun kerran syyllistä ei saada vastuuseen niin rangaistus pitää kohdentaa lähiomaisille. Sarkasmi Varoitus.
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Why »

Raspu kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:09 Minusta itsari on oikeutettu, mutta silloin pitää miettiä aiheuttaako se pahaa tai tuskaa ihmisille jotka on sinusta riippuvaisia. Minusta jos esim. lapset kärsii siitä, että vanhempi tappaa itsensä, ei ole ok.

Noin muuten, itsemurha on minusta ihmisen perusoikeus.
Tuttuni äiti veti itsensä kaulakeinuun sinä päivänä, kun tuttuni täytti 18 v. Pysytteli hengissä sinne saakka.

Jos elämä ja kivut ovat sietämättömiä, niin silloin kyllä alaikäiset lapsetkin ymmärtävät, jos isä/äiti päätyy tähän ratkaisuun.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:18
Raspu kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:09 Minusta itsari on oikeutettu, mutta silloin pitää miettiä aiheuttaako se pahaa tai tuskaa ihmisille jotka on sinusta riippuvaisia. Minusta jos esim. lapset kärsii siitä, että vanhempi tappaa itsensä, ei ole ok.

Noin muuten, itsemurha on minusta ihmisen perusoikeus.
Tuttuni äiti veti itsensä kaulakeinuun sinä päivänä, kun tuttuni täytti 18 v. Pysytteli hengissä sinne saakka.

Jos elämä ja kivut ovat sietämättömiä, niin silloin kyllä alaikäiset lapsetkin ymmärtävät, jos isä/äiti päätyy tähän ratkaisuun.
Saako kysyä miksi pähkäilet aihetta?
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Why »

Raspu:
"Saako kysyä miksi pähkäilet aihetta?"

Halu herättää keskustelua aiheesta. Ei muuta syytä.
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Niin... En ole koskaan osannut ennustaa tulevaa. Näin ollen hyvä näin. Toisinpäin niin en tosin voisi katuakaan. Näin Sinä&Minä näkökulmasta.

Tunnen erään kroonisesti masentuneen (Vakavasti) jolle hoitohenkilökunta teki selväksi että kaikki voitava on tehty ja hoitovastetta ei ole. Eli hoitokontaktit lopetettiin (Hänen kertomansa mukaan) kokonaan. Viimeksi oli ainakin vilkaissut viestejä.

Mikä sitten olisi se tilanne missä itsemurha olisi hyväksyttävä? Aika hämärä alue mielestäni. Yksilö yleensä näkee tilanteen synkempää kuin se on todellisuudessa. Mutta ei paljoa auta muiden sanomiset ja lohduttelut siinä. Joko sen tekee tai ei tee. Ratkaisu on tavallaan lopullinen mutta on vaihtoehtona sekin että osa jäsenistä uupuu ja elät tiedostavana vihanneksen lopun elämääsi.

On tullut asiaa pohdittua aika monelta kantilta. Muistakaa että huhtikuu on kuukausista julmin. Eilisen lenkin rasitukset huuhdotaan nyt parilla huurteisella aurinkoisella terassilla. Figure that out🤔.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Deimos kirjoitti: 02 Huhti 2023, 15:53
Tunnen erään kroonisesti masentuneen (Vakavasti) jolle hoitohenkilökunta teki selväksi että kaikki voitava on tehty ja hoitovastetta ei ole. Eli hoitokontaktit lopetettiin (Hänen kertomansa mukaan) kokonaan. Viimeksi oli ainakin vilkaissut viestejä.
Mikäs tömmönen?
Avatar
Deimos
Reactions:
Viestit: 7081
Liittynyt: 30 Marras 2022, 04:50

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Deimos »

Raspu kirjoitti: 02 Huhti 2023, 15:57
Deimos kirjoitti: 02 Huhti 2023, 15:53
Tunnen erään kroonisesti masentuneen (Vakavasti) jolle hoitohenkilökunta teki selväksi että kaikki voitava on tehty ja hoitovastetta ei ole. Eli hoitokontaktit lopetettiin (Hänen kertomansa mukaan) kokonaan. Viimeksi oli ainakin vilkaissut viestejä.
Mikäs tömmönen?

Niin, kun eivät ammatilaisetkaan niin en minäkään. Ei nykyään jaksa jutella kanssani ja sanoi että olen rasite. Varmaan aika hyvä arvio minusta. Tiedän kyllä mitä syvä masennus on. Ja kuten minulla niin lähes kaikkien mielenterveysongelmien taustalla on trauma ja tragedia. Niin myös hänellä ja todella vakava.

Itselläni on tietyllä tapaa aina toivoa. Vuosi on ehkä pisin masennusjakson, en tosin muista. Tapasimme 2017-18 ??? Sähköshokkihoidossa. Mikään ei hänen kohdallaan ole muuttunut, kroonista siis. Sulkeutuu ja sulkee kaiken ulkopuolelleen. Aika normi käyttäytymistä masennuksessa.
-"Being sane while your are insane is most difficult thing to do."
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Tämä nyt menee hieman asian viereen, olen pahoillani mutta haluan kertoa.

Huonekaverille Oulussa tuli lääkäri kertomaan että elämänlankanne on katkeamassa. Tieto tuli järkytyksenä 84 - vuotiaalle naiselle jonka pää pelasi täydellisesti mutta sydän ei. (Niin olin sydänosastolla vaikka jalassani oli ruusu). Minusta nuori lääkäri hoiti asian hieman hutaisten ja oli lähes järkyttynyt kun huonekaveri alkoi anelemaan että älkää vielä luovuttako. Minusta minä en olisi saanut olla kuulemassa ja naisen tytär olisi ollut hyvä olla paikalla. Hienosti lääkäri kuitenkin puhui. Koko tilanne vain oli absurdi.

Sitten nainen lääkärin lähdettyä soitti tyttärelleen (kaiutin päällä) että se tulee lähtö nyt. Tytär alkoi huutamaan puhelimessa että olet kuullut väärin ja käsittänyt väärin lääkärin ja että älä koko ajan soittele kun olen töissä. Pakkohan minun oli puuttua keskusteluun ja sanoa kyllä se teidän äiti ihan oikein kuuli koska minä kuulin saman. Sittenhän siitä show tuli! En jaksa avata enempää mutta päivä oli kuin elokuvasta paitsi että joku sai oikeasti kuulla elämänsä olevan lopussa.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kissatäti kirjoitti: 02 Huhti 2023, 16:28 Tämä nyt menee hieman asian viereen, olen pahoillani mutta haluan kertoa.

Huonekaverille Oulussa tuli lääkäri kertomaan että elämänlankanne on katkeamassa. Tieto tuli järkytyksenä 84 - vuotiaalle naiselle jonka pää pelasi täydellisesti mutta sydän ei. (Niin olin sydänosastolla vaikka jalassani oli ruusu). Minusta nuori lääkäri hoiti asian hieman hutaisten ja oli lähes järkyttynyt kun huonekaveri alkoi anelemaan että älkää vielä luovuttako. Minusta minä en olisi saanut olla kuulemassa ja naisen tytär olisi ollut hyvä olla paikalla. Hienosti lääkäri kuitenkin puhui. Koko tilanne vain oli absurdi.

Sitten nainen lääkärin lähdettyä soitti tyttärelleen (kaiutin päällä) että se tulee lähtö nyt. Tytär alkoi huutamaan puhelimessa että olet kuullut väärin ja käsittänyt väärin lääkärin ja että älä koko ajan soittele kun olen töissä. Pakkohan minun oli puuttua keskusteluun ja sanoa kyllä se teidän äiti ihan oikein kuuli koska minä kuulin saman. Sittenhän siitä show tuli! En jaksa avata enempää mutta päivä oli kuin elokuvasta paitsi että joku sai oikeasti kuulla elämänsä olevan lopussa.
Fuck, kaikki panikoi.
siili suhonen
Reactions:
Viestit: 783
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 21:51

Re: Itsemurhan oikeutus

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

Minimus Yahves kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:08
Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:06
Minimus Yahves kirjoitti: 02 Huhti 2023, 12:03 Myös jos tappaa ensin perheensä, kolmasosan paikallisesta ala-asteesta tai vain puolisonsa.
Laajennettu itsemurha on aina paha rikos.
On toki. Mutta on tekoja, joista tavallaan ansaitaan kuolemanrangaistus jopa maissa, joissa se ei ole muutoin mahdollista.
Lienee myös hyvä muistaa että kukaan ei ole ansainnut syntyä ja kasvaa massamurhaajaksi. Kauhea kohtalo pienelle ihmistaimelle.
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
Vastaa Viestiin