Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Taideitten ja Musiikin Saattelemana
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

:shock: Mitä mieltä olette tästä väitteestä?
Kyllä, Tätä on aivan oikeasti tutkittu. This Taste In Music Indicates Your IQ Is High - PsyBlog

Mitä älykkäämpi ihminen on, sitä enemmän hän pitää musiikista, jossa harmoniat sekä melodiat ovat ensisijalla, ja siellä toisessa päässä puolestaan rytmillä on ensisijainen merkitys. Sen sijaan musiikkilyriikalla ei ole merkitystä. SAT I to IQ Estimator.

ÄO-jakauman oikeassa laidassa suositaan progea, progemetallia, klassista musiikkia, jazzia sekä heavy metalia. Vasemmassa laidassa suosikkeina puolestaan ovat rap, soca, gospel, punk, reggae, ska ja hiphop. Correlation of the Week: Intelligence and Music Preference
Kuva
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Why »

Mielestäni niillä on jonkinlainen yhteys. "Kerro millaista musiikkia kuuntelet, niin minä kerron millainen olet."
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:20 Mielestäni niillä on jonkinlainen yhteys. "Kerro millaista musiikkia kuuntelet, niin minä kerron millainen olet."
Minä en osaa paljoa päätellä musiikkimausta. Silloin jos musiikkimaku on kohtuu samankaltainen kuin omani voin ajatella että meissä on jotain samaa, mutta en muuten. Olisi kiva kuulla arvio oman musiikkimaun perusteella. Tuohon aloituspostaukseen viitaten totean että minä tykkään ristiriitaisesti musiikista. Tykkään perusrokista, jazzista, progesta, Indiestä, hevistä ja mutta myös bluesista punkista ja reggaesta . Rap musiikki ja hiphopit on jääneet vähemmälle kulutukselle.
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Why »

Kissatäti kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:41 Tykkään perusrokista, jazzista, progesta, Indiestä, hevistä ja mutta myös bluesista punkista ja reggaesta . Rap musiikki ja hiphopit on jääneet vähemmälle kulutukselle.
Kun oikeasti alat kuuntelemaan musiikkia, niin mikä noista lähinnä on sun juttusi?
Autoa ajaessa, työskennelessä tmv. kuuntelee varmasti muutakin kuin vaan sitä ominta mielimusiikkia.
Avatar
Kissatäti
Reactions:
Viestit: 2499
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 16:51

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kissatäti »

Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:56
Kissatäti kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:41 Tykkään perusrokista, jazzista, progesta, Indiestä, hevistä ja mutta myös bluesista punkista ja reggaesta . Rap musiikki ja hiphopit on jääneet vähemmälle kulutukselle.
Kun oikeasti alat kuuntelemaan musiikkia, niin mikä noista lähinnä on sun juttusi?
Autoa ajaessa, työskennelessä tmv. kuuntelee varmasti muutakin kuin vaan sitä ominta mielimusiikkia.
Yksin kotona ollessani vinyyliltä kuuntelen vanhaa jazzmusiikkia. Rakastan Billie Holidayta, Miles Davisiä, Chet Bakeria ja Ella Fitzgeraldia ja Mildred Baileyä. Sitten sellainen Rock jos haluaa vähän enemmän menoa esim. Cult tai Wolfmotheria tai Budgieta.

"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5994
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Ei korreloi, oikeastaan laisinkaan, eli en lähtisi ainakaan itse arvioimaan henkilön älykkyyttä musiikkimakunsa perusteella.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Why »

Kissatäti kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:41 Olisi kiva kuulla arvio oman musiikkimaun perusteella.
Musiikkimakusi ei ole mielestäni lainkaan tavanomainen.
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Why »

Kun minä tapaan naisen johon haluan tutustua, niin ehkä ensimmäisen tunnin sisällä esitän hänelle kysymyksen hänen musiikkimaustaan. Varmaankin siksi, koska musiikki minulle itselle on niin tärkeä juttu. Vastaapa hän mitä hyvänsä, kuitenkin päätelmät hänestä teen sen perusteella, mitä hänen suustaan tulee siinä keskustellessa.
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11077
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Entä jos on kuuro? Onko silloin älykäs vai täysin tollo?
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 21:21 Kun minä tapaan naisen johon haluan tutustua, niin ehkä ensimmäisen tunnin sisällä esitän hänelle kysymyksen hänen musiikkimaustaan. Varmaankin siksi, koska musiikki minulle itselle on niin tärkeä juttu. Vastaapa hän mitä hyvänsä, kuitenkin päätelmät hänestä teen sen perusteella, mitä hänen suustaan tulee siinä keskustellessa.
Jep, tuohon kun tanssianalyysi päälle, niin varsin syvä luonneanalyysi on suoritettu. Eihän se nyt sattumaa ole, että tanssiminen on kautta ihmiskunnan evoluution kuulunut osaksi suvunjatko rituaaleita.
Same same but different
Paikalla
ID10T
Reactions:
Viestit: 11077
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 03 Huhti 2023, 12:00
Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 21:21 Kun minä tapaan naisen johon haluan tutustua, niin ehkä ensimmäisen tunnin sisällä esitän hänelle kysymyksen hänen musiikkimaustaan. Varmaankin siksi, koska musiikki minulle itselle on niin tärkeä juttu. Vastaapa hän mitä hyvänsä, kuitenkin päätelmät hänestä teen sen perusteella, mitä hänen suustaan tulee siinä keskustellessa.
Jep, tuohon kun tanssianalyysi päälle, niin varsin syvä luonneanalyysi on suoritettu. Eihän se nyt sattumaa ole, että tanssiminen on kautta ihmiskunnan evoluution kuulunut osaksi suvunjatko rituaaleita.
Eli jalaton tai osittain jalkavikainen kuuro on sinusta täysin sopimaton parisuhteeseen?
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5342
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Hienointa, mitä me pienen maalaiskylän teinipojat osasimme tytöltä kysyä (olettaen, että niin pitkälle pääsimme ja uskasimme) oli:
”Tykkääkkö sinä jazzista”
Why
Reactions:
Viestit: 609
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Why »

Wisti kirjoitti: 03 Huhti 2023, 12:23 Hienointa, mitä me pienen maalaiskylän teinipojat osasimme tytöltä kysyä (olettaen, että niin pitkälle pääsimme ja uskasimme) oli:
”Tykkääkkö sinä jazzista”
Tuo kysymys nostatti teidät arvoon arvaamattomaan!
Avatar
Wisti
Reactions:
Viestit: 5342
Liittynyt: 30 Marras 2022, 20:48

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Wisti »

Why kirjoitti: 03 Huhti 2023, 12:28
Wisti kirjoitti: 03 Huhti 2023, 12:23 Hienointa, mitä me pienen maalaiskylän teinipojat osasimme tytöltä kysyä (olettaen, että niin pitkälle pääsimme ja uskasimme) oli:
”Tykkääkkö sinä jazzista”
Tuo kysymys nostatti teidät arvoon arvaamattomaan!
Se teki meistä römpänperäläisistäkin maailmanmiehiä. Ainoa kosketuspintamme jazziin oli Kahdeksan kärjessä-ohjelman monen viikon listavieras ’Take five’. Tämä Dave Brubeckin kvartetin mainio kappale on edelleen ainoa jazz-viritelmä, jonka tunnen nimeltä. Kuuntelen sen tuubista kerran vuodessa kenties.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Mä tykkään bluussista ja countrystä.
Oon älykkyydeltäni neekerin tasolla.
Vastaa Viestiin