Erakko kirjoitti: ↑03 Huhti 2023, 21:19
En tiedä älykkyydestä Beethovenin suhteen. Suttasi ja sävelsi uudelleen, kunnes hyvää tuli, eikä osannut kontrapunktia. Minun korvilleni musiikki on hyvää, kun se on kontrapunktista ja harmonista.
Hmm, ei kontrapunktin taitaminen ja soveltaminen ole mitenkään haastavaa/erityisen tasokkaan musikaalisuuden merkki. Keskinkertainen tiskijukkakin osaa sen.
Beethoeven oli todella suuremmoinen ja laajaskaalainen säveltäjä, josta vaikkapa Kuutamosonaatin kolme osaa hyvänä todisteena.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
Brainwashed kirjoitti: ↑03 Huhti 2023, 21:40
Hmm, ei kontrapunktin taitaminen ja soveltaminen ole mitenkään haastavaa/erityisen tasokkaan musikaalisuuden merkki. Keskinkertainen tiskijukkakin osaa sen.
Beethoeven oli todella suuremmoinen ja laajaskaalainen säveltäjä, josta vaikkapa Kuutamosonaatin kolme osaa hyvänä todisteena.
Kuutamosonaatin, erityisesti sen 3. osan vaativuustaso on aivan käsittämättömän korkea, jos ajatellaan vaikka että yrittäisi sen oppia pianolla. Hyvin harva taitaa siitä koskaan selviytyä.
Itse oon soittanut Kuutamosonaatin osan 1 pianolla. Senkin harjoitteluun meni varmaan lähes 2 kuukautta.
Mies, joka tuollaisia säveltelee, niin taatusti hallitsee tarvittaessa myös kontrapunktin.
Brainwashed kirjoitti: ↑03 Huhti 2023, 21:40
Hmm, ei kontrapunktin taitaminen ja soveltaminen ole mitenkään haastavaa/erityisen tasokkaan musikaalisuuden merkki. Keskinkertainen tiskijukkakin osaa sen.
Beethoeven oli todella suuremmoinen ja laajaskaalainen säveltäjä, josta vaikkapa Kuutamosonaatin kolme osaa hyvänä todisteena.
Kuutamosonaatin, erityisesti sen 3. osan vaativuustaso on aivan käsittämättömän korkea, jos ajatellaan vaikka että yrittäisi sen oppia pianolla. Hyvin harva taitaa siitä koskaan selviytyä.
Itse oon soittanut Kuutamosonaatin osan 1 pianolla. Senkin harjoitteluun meni varmaan lähes 2 kuukautta.
Mies, joka tuollaisia säveltelee, niin taatusti hallitsee tarvittaessa myös kontrapunktin.
Minäkin yritin opetella tuon ekan osion ns ulkoa muutama vuosi sitten, ilman nuotteja, nakkisormilleni sopivan version. Joutui muutamat sadat kerrat kuuntelemaan kappale läpi ennen kuin osasin edes välttävästi soittaa. Ei se ole sävelenä kovin vaikea soittaa, mutta oikean tunnelman aikaansaanti vaatii antaumusta.
Georges Deleruen Le Mepris elokuvan (Jean Luc Godard, 1963) tunnusmusiikissa on yksinkertainen mutta erittäin kaunis kontrapunktisävel, yritän opetella sen seuraavana haasteenani.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”
Erakko kirjoitti: ↑03 Huhti 2023, 21:19
En tiedä älykkyydestä Beethovenin suhteen. Suttasi ja sävelsi uudelleen, kunnes hyvää tuli, eikä osannut kontrapunktia.
Kysehän ei tuossa tutkimuksessa ollut säveltäjien älykkyydestä. Beethovenin ÄO on arvioitu välille 135,...,150 (en tiedä miten). Sanoisinkin, että jos joku osaa esim. säveltää sinfonian, niin ei hän suorastaan typerys voi olla. Tässä esim. Eroica:
Antakaas nyt joku näyte siitä kotrapunktista, kun varmaan musiikin oppitunnilla vuonna 1952 - -53 sitä lienen viimeksi ehkä kuullut taitavan opettajan pianonäytteellä.
Why kirjoitti: ↑03 Huhti 2023, 22:23
Kuutamosonaatin, erityisesti sen 3. osan vaativuustaso on aivan käsittämättömän korkea, jos ajatellaan vaikka että yrittäisi sen oppia pianolla. Hyvin harva taitaa siitä koskaan selviytyä.
Onnistuvatko Appassionata tai Hammerklavier sinulta helpommin? Myös Jäähyväissonaatin 1. osa on semmoinen, että huonosti käy jos ei pidä varaansa.
Erakko kirjoitti: ↑03 Huhti 2023, 21:19
En tiedä älykkyydestä Beethovenin suhteen. Suttasi ja sävelsi uudelleen, kunnes hyvää tuli, eikä osannut kontrapunktia.
Kysehän ei tuossa tutkimuksessa ollut säveltäjien älykkyydestä. Beethovenin ÄO on arvioitu välille 135,...,150 (en tiedä miten). Sanoisinkin, että jos joku osaa esim. säveltää sinfonian, niin ei hän suorastaan typerys voi olla. Tässä esim. Eroica:
Tämä voi lla hyvin kapea-alaista lahjakkuutta kuten maalaaminen...en välttämättä pistä 200 ÄO osastoon.
Kontra kirjoitti: ↑04 Huhti 2023, 17:27
Antakaas nyt joku näyte siitä kotrapunktista
Tässä alkeita:
Juu juu, selvähän tämä:
.....kahden tai useamman melodian hallittua yhdistämistä yhtäaikaiseksi
.....harmonically interdependent yet independent in rhythm and melodic contour
Harmi, että tuota ikää on kertynyt sen verran, ettei taideta huolia enää pyrkijäksi Sibelius-akatemiaan.