Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Taideitten ja Musiikin Saattelemana
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4792
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Mä ajelin sunnuntaina korpiseudulla ja totesin, että Shakiran Obsession on kyllä edelleen hieno biisi. Rytmi edellä ja kiljahduksia ja niukkaisuja väliin. Matala äo, mutta so what.


En kyllä muistanut tuota videota :D
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Kissatäti kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:00 Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?
Kuva
Nuo taulukon pisteluvut on siis saatu SAT-kokeista: https://fi.wikipedia.org/wiki/SAT-koe ja kyseisten kokelaiden mielimusiikki, jonka he ovat ilmoittaneet Facebook-sivuillaan, on sitten liitetty noihin pisteisiin. Klassisen musiikin puolelta on nimetty vain Beethoven, mikä on hämmentävää erityisesti siksi, että "Classical" löytyy yhtenä klönttinä vasemmalta laidalta. Osaako joku kertoa otoksen koon?
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Huomasinkin, että kultakin kokelaalta on otettu mukaan useita mielimusiikin lajeja, jos he ovat niin ilmoittaneet. Silti en oikein ymmärrä noita erikokoisia lämpäreitä. Menisivätkö mieltymykset ja SAT-pisteet todellakin noin yksiin?
Viimeksi muokannut Sulervo, 03 Huhti 2023, 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Kyl mäki tykkään Sibeliuksesta ja irvinistä.
Punkero
Reactions:
Viestit: 977
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:27

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Punkero »

Brainwashed kirjoitti: 02 Huhti 2023, 21:07 Ei korreloi, oikeastaan laisinkaan, eli en lähtisi ainakaan itse arvioimaan henkilön älykkyyttä musiikkimakunsa perusteella.

8-)
Oikeassa olet, niin ja musiikkimakukin voi vaihtua tai muuttua, ainakin nuorena.

Joskus aikoinaan 3 isosiskoa kuunteli aika hyvää musiikkia, Pelle miljoonaa, voude ym. minä ympäristön painostamana nössönä Crazy kavania ja muuta etelä nousee jälleen roskaa, hyvääkin oli, Stray cats ja muutama muu, kyllä musta sitten tuli melkee punkkari kuitenkin.

TediElviksiä ei ehkä enää oo, harmi et on muita rasisteja, joiden toiminnan seurauksena maahanmuuttajat eivät tunne itseään tervetulleiksi, eivätkä sopeudu yhteiskuntaan. Ei täällä tarvita tedejä ja skinejä vaan pelle miljoonaa.
Maahanmuuttajia on, jos ne kokee ettei ole tervetulleita, rasismia, jengiytyy he ja alkavat käyttäytymään kuten ruotsissa. Suomessa kehitys pystytään pysäyttämään, ei enempää haittamaahanmuuttoa, eikä rasismia.

Pelle Miljoona esiintyy ny.
Älkää kysykö mistä johtuu väkivalta.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1053
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Molli »

..Hieno tuo "koostekuva", toteuksessa asteikosta tulee Mieleen tavallisen radion Am / LW / MW jaksoluvut..
noissa radioasemille annettu taajuusväli on muistaakeni 9
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Kissatäti kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:00 Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?
Korreloi tutkimusten mukaan jonkin verran: esim. sivulla https://brightstarmusical.com/the-conne ... elligence/ sanotaan mm.

"Those who enjoy classical music are not necessarily more intelligent than those who enjoy alternative or heavier styles of music. However, those who enjoy more complex forms of classical music may be more intelligent than those who enjoy simpler forms of music". Huomattakoon kuitenkin: "It has been discovered that people with a strong love of instrumental music are more intelligent."

Lisäksi:

"The study found that people who are more intelligent tend to prefer more complex and challenging music. This is likely because they are able to appreciate the intricacies of the music and are able to understand the theoretical concepts behind it. The study also found that people who are less intelligent tend to prefer simpler music. This is likely because they are not able to appreciate the complexities of the music and are not able to understand the theoretical concepts behind it".

Kyse ei siis näyttäisi olevan eri musiikin lajityypeistä, joihin mieltyminen riippuukin paljolti kasvuympäristöstä. Mutta mitä komplisoidummasta musiikista joku pitää, sitä älykkäämpi hän todennäköisesti on. Tämä on minusta oikeastaan triviaalia: älykäs tajuaa rakenteita ja asioiden välisiä suhteita, ja niitä on musiikissakin.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5992
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Jaa, no kiva tietää että olen nero.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
JeeSe
Reactions:
Viestit: 790
Liittynyt: 20 Joulu 2022, 13:37

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Ei korreloi.
Minun musiikkimakuni elää aika laajalla skaalalla ja ihan yhtä älykäs, vaikkakaan en ehkä järkevä, olen aina kuitenkin.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5992
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

JeeSe kirjoitti: 03 Huhti 2023, 20:33 Ei korreloi.
Minun musiikkimakuni elää aika laajalla skaalalla ja ihan yhtä älykäs, vaikkakaan en ehkä järkevä, olen aina kuitenkin.
Omalla kohdallani on älyni/muistini tylsistynyt selkeästi vanhenemisen myötä, mutta ehkä hieman järkeä tullut sen sijasta elämänkokemuksen myötä, tai ainakin näin sopii toivoa, koska älyn/muistinmenetys on faktaa.

8-)
Viimeksi muokannut Brainwashed, 03 Huhti 2023, 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Aslakki
Reactions:
Viestit: 226
Liittynyt: 01 Joulu 2022, 00:39
Paikkakunta: Jänkhä
Viesti:

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Aslakki »

MooM kirjoitti: 03 Huhti 2023, 14:49 Mä ajelin sunnuntaina korpiseudulla ja totesin, että Shakiran Obsession on kyllä edelleen hieno biisi. Rytmi edellä ja kiljahduksia ja niukkaisuja väliin. Matala äo, mutta so what.


En kyllä muistanut tuota videota :D
Tarkoitat varmaan omaasi koska Shakiralla äo 140 :roll:

Ollut meillä settilistalla varmaan 10v ja vedetään jokaisella keikalla, toimii ja syttyy livenäkin.
Just do it!
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5992
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Aslakki kirjoitti: 03 Huhti 2023, 20:40
MooM kirjoitti: 03 Huhti 2023, 14:49 Mä ajelin sunnuntaina korpiseudulla ja totesin, että Shakiran Obsession on kyllä edelleen hieno biisi. Rytmi edellä ja kiljahduksia ja niukkaisuja väliin. Matala äo, mutta so what.


En kyllä muistanut tuota videota :D
Tarkoitat varmaan omaasi koska Shakiralla äo 140 :roll:

Ollut meillä settilistalla varmaan 10v ja vedetään jokaisella keikalla, toimii ja syttyy livenäkin.
Eiköhän siinä ole pikkasen sitä julkkislisää, siinä 140...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
siili suhonen
Reactions:
Viestit: 771
Liittynyt: 18 Joulu 2022, 21:51

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja siili suhonen »

Sulervo kirjoitti: 03 Huhti 2023, 17:17
Kissatäti kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:00 Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?
Kuva
Nuo taulukon pisteluvut on siis saatu SAT-kokeista: https://fi.wikipedia.org/wiki/SAT-koe ja kyseisten kokelaiden mielimusiikki, jonka he ovat ilmoittaneet Facebook-sivuillaan, on sitten liitetty noihin pisteisiin. Klassisen musiikin puolelta on nimetty vain Beethoven, mikä on hämmentävää erityisesti siksi, että "Classical" löytyy yhtenä klönttinä vasemmalta laidalta. Osaako joku kertoa otoksen koon?
On kyllä hämmentävää. Kyllä hyvä veli ludvigia luonnehtisin ennemmin transfiguuriksi classisen ja romantiikan välillä kuin puhtaasti classiseksi säveltäjäksi. Jos classista klönttiä miettii niin kyllä siihen istuisivat paremmin Wolfgang Gottlieb Mozart tai Joseph "pappa"Haydn?
Kontiainen näki asiat kovin eri tavalla.
Erakko
Reactions:
Viestit: 737
Liittynyt: 14 Joulu 2022, 20:06

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Erakko »

En tiedä älykkyydestä Beethovenin suhteen. Suttasi ja sävelsi uudelleen, kunnes hyvää tuli, eikä osannut kontrapunktia. Minun korvilleni musiikki on hyvää, kun se on kontrapunktista ja harmonista.
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4792
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Aslakki kirjoitti: 03 Huhti 2023, 20:40
MooM kirjoitti: 03 Huhti 2023, 14:49 Mä ajelin sunnuntaina korpiseudulla ja totesin, että Shakiran Obsession on kyllä edelleen hieno biisi. Rytmi edellä ja kiljahduksia ja niukkaisuja väliin. Matala äo, mutta so what.


En kyllä muistanut tuota videota :D
Tarkoitat varmaan omaasi koska Shakiralla äo 140 :roll:

Ollut meillä settilistalla varmaan 10v ja vedetään jokaisella keikalla, toimii ja syttyy livenäkin.
Itseäni tarkoitin tietenkin, ja siis tuota väitettyä rytmikkään musiikin kuuntelun ja matalan äo:n yhteyttä. Shakira on ihana hahmo ja olen tykännyt hänen musiikistaan ainakin vuosituhannen vaihteesta asti. Suunnilleen. Toisaalta tykkään mä progesta ja metallistakin. Ja countrysta ja Jarresta.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Vastaa Viestiin