Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Taideitten ja Musiikin Saattelemana
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Voi olla erittäin kapea-alaista.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Tuulispää kirjoitti: 04 Huhti 2023, 19:56 Voi olla erittäin kapea-alaista.
Ainakaan Beethovenin lahjakkuus ei ollut erittäin kapea-alaista, koska hän sävelsi sonaatteja, kvartettoja, sinfonioita, oopperan, messun ym. Chopinia sanoisin erittäin kapea-alaiseksi, koska hän ei säveltänyt juuri muuta kuin pianomusiikkia. Mutta sanoisin hänestä myös sitä mitä jotkut muutkin: hänen valtakuntansa oli ehkä pieni, mutta ainakin hän oli sen kuningas.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Sulervo kirjoitti: 04 Huhti 2023, 20:10
Tuulispää kirjoitti: 04 Huhti 2023, 19:56 Voi olla erittäin kapea-alaista.
Ainakaan Beethovenin lahjakkuus ei ollut erittäin kapea-alaista, koska hän sävelsi sonaatteja, kvartettoja, sinfonioita, oopperan, messun ym. Chopinia sanoisin erittäin kapea-alaiseksi, koska hän ei säveltänyt juuri muuta kuin pianomusiikkia. Mutta sanoisin hänestä myös sitä mitä jotkut muutkin: hänen valtakuntansa oli ehkä pieni, mutta ainakin hän oli sen kuningas.
Niin...ehkä van Goghin valtakunta oli vielä pienempi mutta hän oli sen yksinvaltias. :roll:
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5948
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Leonardo da Vinci oli lahjakas säveltäjä ja soittimien taitaja, kaiken muun lisäksi, monilahjakkuus.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Erikoista se ainakin olisi, jos ei ihmisen älykkyys korreloisi ihmisen arvomaailmaan ja mieltymyksiin mitenkään.
Same same but different
ID10T
Reactions:
Viestit: 11018
Liittynyt: 07 Joulu 2022, 19:41

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja ID10T »

Keijona kirjoitti: 05 Huhti 2023, 11:56 Erikoista se ainakin olisi, jos ei ihmisen älykkyys korreloisi ihmisen arvomaailmaan ja mieltymyksiin mitenkään.
Kaikki mieltymykset eivät kuitenkaan ole järjellisiä. On älyn suhteen se ja sama, pitääkö mansikka- vai mustikkajäätelöstä.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

Suomalainen musiikkimaku:
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2390
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Musiikin tekeminen saattaa korreloida älykkyyden kanssa, mutta musiikkimaku tuskin.

Brian May - Queen-yhtyeen kitaristi, jolla on tohtorintutkinto astrofysiikassa Imperial College Londonista.

Greg Graffin - Bad Religion -yhtyeen laulaja ja biologi, jolla on tohtorintutkinto evoluutiobiologiassa Cornellin yliopistosta.

Dexter Holland - The Offspring -yhtyeen laulaja ja biokemisti, jolla on tohtorintutkinto molekyylibiologiassa University of Southern Californiaissa.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Tauko kirjoitti: 05 Huhti 2023, 22:55 Musiikin tekeminen saattaa korreloida älykkyyden kanssa, mutta musiikkimaku tuskin.

Brian May - Queen-yhtyeen kitaristi, jolla on tohtorintutkinto astrofysiikassa Imperial College Londonista.

Greg Graffin - Bad Religion -yhtyeen laulaja ja biologi, jolla on tohtorintutkinto evoluutiobiologiassa Cornellin yliopistosta.

Dexter Holland - The Offspring -yhtyeen laulaja ja biokemisti, jolla on tohtorintutkinto molekyylibiologiassa University of Southern Californiaissa.
Pekka Myllykoski lääkäri (rip) Karl Marks Engels & Jung
Same same but different
Kontra
Reactions:
Viestit: 2773
Liittynyt: 05 Maalis 2023, 21:29

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Kontra »

Tuulispää kirjoitti: 05 Huhti 2023, 09:14
Sulervo kirjoitti: 04 Huhti 2023, 20:10
Tuulispää kirjoitti: 04 Huhti 2023, 19:56 Voi olla erittäin kapea-alaista.
Ainakaan Beethovenin lahjakkuus ei ollut erittäin kapea-alaista, koska hän sävelsi sonaatteja, kvartettoja, sinfonioita, oopperan, messun ym. Chopinia sanoisin erittäin kapea-alaiseksi, koska hän ei säveltänyt juuri muuta kuin pianomusiikkia. Mutta sanoisin hänestä myös sitä mitä jotkut muutkin: hänen valtakuntansa oli ehkä pieni, mutta ainakin hän oli sen kuningas.
Niin...ehkä van Goghin valtakunta oli vielä pienempi mutta hän oli sen yksinvaltias. :roll:
Ei nyt sentään. Kuuluisuus johtui enemmänkin hänen persoonansa omalaatuisuudesta kuin taiteellisesta erikoislaatuisuudestaan.
Avatar
Tuulispää
Reactions:
Viestit: 10700
Liittynyt: 30 Marras 2022, 09:24
Viesti:

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tuulispää »

No mielipide se on tuokin.
Erakko
Reactions:
Viestit: 732
Liittynyt: 14 Joulu 2022, 20:06

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Katohan vaan, löytyi Beehovenilta fuuga. Minä vaan olen niin typerä, etten osaa nauttia siitä. Kyllä se sentään räppiä parempaa on.
Avatar
Sulervo
Reactions:
Viestit: 1166
Liittynyt: 18 Tammi 2023, 19:30

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Sulervo »

Erakko kirjoitti: 06 Huhti 2023, 07:47 Katohan vaan, löytyi Beehovenilta fuuga. Minä vaan olen niin typerä, etten osaa nauttia siitä. Kyllä se sentään räppiä parempaa on.
Et ehkä ole paljonkaan pohtinut kysymystä, joka on minun mieltäni vaivannut vuodesta toiseen: onko tuo op. 133 sittenkin B-duurikvarteton op. 130 oikea finaali, kuten alunperin olikin, kunnes B. vaihtoi sen siihen hupaisaan ja paljon lyhyempään rallatukseen? Tätähän pohti mm. Stravinski ja muutti matkan varrella mieltäänkin. Minä olen tänään sitä mieltä, että se on, mutta myönnän kyllä, että sen kuultuaan ei muista viidestä ensimmäisestä osasta juuri mitään. Mutta ehkä nuo viisi osaa muodostavat kokonaisuuden, Suuren fuugan vastapainona, jolloin käsitys, että tuo fuuga tekee kvarteton liian takapainoiseksi, olisi tietyssä mielessä näköharha. Voidaankohan nuo osat nähdä kaavana A-B-A-B-A, jolloin kukin osa vie ikään kuin spiraalissa kohti sisäisiä maailmoja, ja op. 133 palauttaa takaisin ulkomaailmaan? Mikseipä voitaisi! Samaan tapaanhan minä koen myös seuraavan, cis-mollikvarteton op. 131, jonka rakenne onkin jo sitten ongelmaton (muuten, sen 1. osa on myös fuuga).

Kaipa B:n ratkaisuun vaikutti myös kustantajan tyrmistys tuon alkuperäisen finaalin nähdessään. Siinä muodossa kvarteton partituuria olisi varmaan ollut ylivoimaista myydä edistyneillekään harrastajille. Tosin, kun Schuppanzigh valitti että näitä viimeisiä kvartettoja ei oikeastaan pysty viuluilla soittamaan, B. ärähti: "Luuletteko, että minä uhraan viheliäisille viuluillenne ajatustakaan, kun Henki puhuu minulle?" ("Glaubt er, daß ich an seine elende Geige denke, wenn der Geist zu mir spricht?"). Mutta ehkä tällä kuitenkin oli jotakin vaikutusta.

Minusta op. 133 on kuitenkin ihmeellinen, ikuisesti moderni, kuten Stravinskikin sanoi. Eikö esim. tahdista 159 alkava Meno mosso ole jotenkin huumaavasti keväinen, kuten itse sen koen?
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Älykkyys on asioiden yhdistelykykyä, joten tietenkin yhden nuotin tai tahdin tumputtajat eivät älyllään loista, kuten eivät yhden asian tai musiikkityylin toitottajatkaan. Sensijaan monipuolisuus, että pystyy kuuntelemaan hyvin erilaisia musiikkityylejä kertoo yhdistelykyvystä.
Same same but different
Paikalla
Avatar
Toope
Reactions:
Viestit: 3637
Liittynyt: 05 Joulu 2022, 17:50

Re: Korreloiko ihmisen musiikkimaku hänen älykkyytensä kanssa?

Viesti Kirjoittaja Toope »

Why kirjoitti: 02 Huhti 2023, 20:20 Mielestäni niillä on jonkinlainen yhteys. "Kerro millaista musiikkia kuuntelet, niin minä kerron millainen olet."
Jossain määrin olen samaa mieltä. Älyllisyyteen taipuvainen ihminen vaatii musiikiltaankin enemmän.
Vastaa Viestiin