Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Onko taipuvaisuutta nörttiyteen? Saa esittää omia nörtti-projekteja
SHT
Reactions:
Viestit: 616
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja SHT »

Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ? Siis, jos siinä ei ole mitään linkkiä tai liitetiedostoa. Yli kymmenen vuotta sitten minulle kävi kerran näin. Olin saanut sähköpostin henkilöltä, jolla ei ollut koneessaan mitään tietoturvaohjelmistoa. Pian sen jälkeen, kun olin lukenut sähköpostin, silloinen F-securen tietoturva ilmoitti, että koneesta on löydetty haittaohjelma.
Tuli vaan mieleen, koska sukulaisellani on Windows 8 ja ei tietoturvaa.
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5790
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Sain streptokokin saastuneen sähköpostin kautta, sen jälkeen en ole sähköpostiani tarkistanut. Tämä tapahtui viitisen vuotta sitten, mutta se voi vaania siellä vieläkin. Virukset saattavat tarttua vielä tuotakin helpommin, esim korona.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5790
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

SHTeellä on huumorintaju tallella. Se on kiva, eli en pahalla.

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 949
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja Molli »

SHT:lle:
..mulla on tsto tietsa WIN8.1 Pro - ei tietoturvaa, ja käytetään myös "yleiskoneena" ... toisinaan jopa joutuu katsomaan emailista sen arvelun spämmin auki asti, "roskapostilaatikosta"- sähköposteja käytän vain selaimen kautta - ei ole ainakaan toistaiseksi oikutellut.
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
xXx
Reactions:
Viestit: 934
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 16:51

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja xXx »

Voi, jokseenkin epätodennäköistä. Linkki/liitetiedosto jo todennäköinen jopa. Parempi ettei sähköpostithreadilla ole admin oikeuksia, feikkiadmin toki niin että ruuttina näet mitä virus yrittää tehdä. Ensimmäinen leveli on se, että sulla on root ja ajat kaikkea muuta ei ruuttina. Normi androidpuhelin on siis melko turvatonta kamaa, rootin oikeudet NSA:n valvomalla firmalla. Amnestyn ym pitäisi tarjota myös normi kansalaisille roottaus"kittejä", esim velkovenäjällä virkavallan oli turhan helpo träkätä puhelimia ja noutaa karja kidutuskammioihin, ruuttina ihmiset olisivat voineet feikata lokaationsa, mutta se ei sovi kuuklelle eikä änäsaalle. Jotakin ihmisoikeuksia valvovaa tahoa luulisi kiinnostavan, jos siis oikeasti ovat ihmisoikeuksista kiinnostuneita tällä hetkellä eivät ole.
Avatar
Kivikasvo
Reactions:
Viestit: 1333
Liittynyt: 01 Tammi 2023, 10:52

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja Kivikasvo »

Itse käytän Mozilla Thunderbird ilmaista sähköpostiohjelmaa. Nykyisissä versioissa roskapostit tulee eri kansioon ja on nopea ja helppo tyhjentää. Itse voi myös merkitä määrättyjä sähköposteja roskapostiksi tai merkitä roskapostikansioon menevät jatkossa ei-roskapostiksi. https://www.download.fi/verkko/sahkopos ... omeksi.cfm
Tonttu
Reactions:
Viestit: 2986
Liittynyt: 28 Joulu 2022, 15:33

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja Tonttu »

Kivikasvo kirjoitti: 12 Huhti 2023, 06:27 Itse käytän Mozilla Thunderbird ilmaista sähköpostiohjelmaa. Nykyisissä versioissa roskapostit tulee eri kansioon ja on nopea ja helppo tyhjentää. Itse voi myös merkitä määrättyjä sähköposteja roskapostiksi tai merkitä roskapostikansioon menevät jatkossa ei-roskapostiksi. https://www.download.fi/verkko/sahkopos ... omeksi.cfm
Mulla on sama ja hyvin on toiminut. Puhelimessa on Bluemail ilmaisohjelma eli samat postit tulee molempiin. Puhelimeen on muutaman kerran tullut ilmoitus jonkun roskapostin siirrosta karanteeniin.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4770
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Teoriassa kyllä jos sähköpostiohjelmassa on bugi joka mahdollistaa sähköpostin yhteyteen lisätyn koodin ajamisen.

Tässä yksi esimerkki:
https://www.securityweek.com/mailsploit ... injection/


"In some cases, attackers can also execute arbitrary JavaScript code. This is possible by encoding the code they want to execute in the From parameter of the header. The code will get executed either when the malicious email is opened or when certain actions are performed (e.g. creating a new rule, replying to an email), depending on the application."
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
HuuHaata
Reactions:
Viestit: 1716
Liittynyt: 12 Joulu 2022, 09:51

Re: Voiko sähköposti tartuttaa tietokoneeseen viruksen ?

Viesti Kirjoittaja HuuHaata »

Vain jos viesti sisältää likaisia juttuja.
Vastaa Viestiin