Painajainen

Tarinoita matkan varrelta.
Paikalla
Avatar
Raspu
Reactions:
Viestit: 7420
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Painajainen

Viesti Kirjoittaja Raspu »

Olemme rannalla yhdessä pojan ja vaimon kanssa. Maisema on suomalainen järvimaisema.
Ville leikkii rantakivikossa ja vaimo pesee pyykkiä laiturilla. Itse seuraan tilannetta kauempaa.
Poika lähestyy vettä ja Eila huutaa sille.

- Älä astu veteen, siinä on syvää.

Tarkkaavaisuuteni herää ja tiedostan että jos se astuu veteen niin kerkeän perään muutamalla harppauksella.
Poika ei ota äidin huutoa kuuleviin korviinsa vaan astuu rauhallisesti veteen. Mutamalla askeleella olen rannassa.
Kirkkaan ja puhtaan veden alla poika kääntyy katsomaan minua. Sillä on rauhallinen ilme ja pieni hymynkaare huulilla.
Se katsoo mua suoraan silmiin ja viestittä. Ei hätää, kyllä mä pärjään ja samassa se vetää rauhallisesti keuhkot täyteen vettä.
Tunne käy sietämättömäksi ja herään. Haluan epätoivoisesti jatkaa unta ja saada sen päätökseen missä vedän pojan pois vedestä ja se hengittää ilmaa.

Analysoin unta mielessäni.
Se täytyy kertakaikkiaan saada päätökseen joka rauhoittaa. Ajattelen näin, unessa vesi tarkoittaa elämää.
Jos se myrskyää tai kuohuva virta vie sinua, olet tilanteessa jossa elämä vie sinua ja sinulla on tunne että oman elämänhallintakykysi on kadonnut.
Olet ulkopuolisten voimien armoilla.

Unessani poikani astuu tyyneen, kirkaaseen, puhtaaseen, mutta syvään veteen.
On siellä rauhallinen ja vetää elämän vettä keuhkoihinsa. Se on pojan elämä jota se vasta aloittelee.
Se on puhdas, se on kirkas ja se on syvä. Se on olomuoto jota poika opettelee.
Sitä ei ole kukaan vielä tahrannut ja poika ottaa sen avoimin mielin ja rauhallisesti vastaan.
Viestittäen samalla minulle hymynkaarre huulillaan, tämä on minun elämäni.
Älä pelkää.

Me vanhempina katsomme laiturilla ja rannalla. Voimattomina ohjaamaan, vaikuttamaan taikka pelastamaan.
Se on pojan elämä johon vanhemmat tuntevat voimattomuutta vaikuttaa.

Tulkitsen unta itselleni näin ja hiljaa rauhoitun.
Vesi on elämä, sitä sen täytyy olla.