Tuo mitä sanoit sopii myös epäsuoraan realismiin, mikä lienee tieteellisen maailmankuvan mukainen käsitys. Todellisuus on sellainen kuin se on, mutta emme koe sitä suoraan vaan muodostamme siitä representaatioita, joiden avulla ajattelemme. Voimme sitten empiirisesti koetella näiden resentaatioiden ja todellisuuden toiminnallista yhteen sopivuutta.
Uskonloikan teki nimenomaan veli Descartes ja hänen uskolliset seuraajansa olettaessaan tietoisuuden materiasta riippumatomaksi subtanssiksi. Redusoituva emergenssi materialismi tekee uskonloikan tarpeettomaksi: tietoisuus on aivomaterian informaatioprosessien käynnissä oloa.
Geneettiseen informaatiojärjestelmään sisältyy muisti, johon on tallentunut eliöiden toimintaohjeita. Evoluutio huolehtii siitä, että menestyneemmät geenien yhdistelmät lisääntyvät muita paremmin. Tämä rakenteeseen kumuloitunut informastio (mitä proteiinejä kussakin tilanteessa koodataan ja valmistetaan) on enemmän kuin osiensa summa. Kun rakenne rikkoutuu yksilöön kumuloitunut informastio menetetään. Enqvistiläinen karkeistava emergenssi on itseasiassa reduktionismia; kokonaisuus ei ole enemmän vaan vähemmän kuin osiensa summa. Tämä toimii selitysmalina fysikaalisilla ja kemiallusella tasolla, mutta ei enää elämää ylläpitävällä biokogisella tasolla.
Itseasiassa vastasin tähän jo edellä elämää koskevan informaatiosysteemin osalta. Se sisältyy myös popperilaisesta mallista modifioimassani mielenfilosofian kuvauksessa maailmaan 1 kuten kaikki oleva. Maailmasta 1 nostetaan esiin mentaalisen tason subjektiiviset prosessit (maailma 2) ja kulttuurisen tason intersubjektiivisten prosessit (maailma 3). Kulttuuri on kuitenkin hajaantunut yksilöiden subjektiivisiksi käsityksiksi maailmaan 2 (jokainen yksilö pelaa intersubjektiivista kielipeliä omilla säännöillä). Maailma 3 on siten olemassa vain subjektiivisten käsitysten eräänlaisena horisonttina. Maailmat 2 ja 3 muodostavat oman aidosti emergentin meemeistä (käyttäytymis- ja ajattelutottumuksia) koostuvan informaatiosysteemin .
Kuten jo edellä totesin tuo karkeistava enqvistiläinen emergenssi ei ole aitoa emergenssiä; siinä kokonaisuus ei ole enemmän kuin osien summa eli siinä ei ole mitään emergenttiä ominaisuutta.
Enqvist naturalisoi emergenssin muuttamalla sen pelkäksi reduktioksi eli jätti pois emergentin ominaisuuden. Redusoituvassa emergenssissä naturalisoidaan emergenssi ominaisuus osoittamalla, että se on olemassa emergenttinä rakenneosien vuorovaikutuksen ylläpitämään prosessina vain niin kauan kuin tuo rakenne on olemassa.
Redusoituvassa emergentissä materialismissa emergenssi tarkoittaa sius sitä, että uusi emergentti rakenne mahdollistaa uuden ominaisuuden eli rakenneosien ylläpitämän prosessin käynnissä olon. Reduktio tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että rakenteen rikkoutuessa emergentin ominaisuuden olemassaolo päättyy sitä ylläpitävän prosessien pysähtyessä ja rakenneosat redusoituvat materian kiertokulkuun
Filosofia on vasta esitieteellistä pohdiskelua. Ollakseen hyödyllistä, sen perustana on oltava naturalistinen luonnontiede: jokaisella fyysisellä ja mentaalisella tapatumalla on kausaalisnen-sulkeuma-argumentin mukainen fyysinen syy tai selitys.