Mistä rattiraivo johtuu?

Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Why »

Onko niin, että useimmilla ihmisillä on sisällään purkamatonta kiukkua, mitä ei voi ilmentää muiden ihmisten lähellä. Mutta ratissa turvallisen teräskuoren sisällä keskellä risteystä on turvallista pihauttaa, esim. nyrkkiä punomalla höyryjä ulos, kun tietää, että kukaan ei voi nousta autosta ulos turpaan vetämään?
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4761
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja MooM »

Autot ja ajaminen tuntuu olevan monelle se viimeinen pätemisen linnake ja silloin kaikki todelliset ja kuvitellut hyökkäykset sitä omaa erinomaisuutta (ja oikeuksia) vastaan aiheuttavat raivokkaita reaktioita. Niin ratissa kuin somessa.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Kuvitteliko joku oikeasti, että yksilön oikeuksien ja vapauden, terveen itsekkyyden jatkuvasta hehkuttamisesta seuraisi rauhaa ja harmoniaa, eikä riitoja ja tappelua?

😉


Valitettavasti tuo kehitys ja itsekkyyden ikuinen kasvu, on johtanut siihen tilanteeseen, että enää ei olekkaan itselle mukaviasopivia vaihtoehtoja olemassa.
Same same but different
Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Why »

Keijona kirjoitti: 19 Huhti 2023, 09:37 Kuvitteliko joku oikeasti, että yksilön oikeuksien ja vapauden, terveen itsekkyyden jatkuvasta hehkuttamisesta seuraisi rauhaa ja harmoniaa, eikä riitoja ja tappelua?
Ei seuraa mitään hyvää. Päästämällä raivo irti se vaan kasvaa. Siis toimii päinvastoin, kuin kuvitteli.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Why kirjoitti: 19 Huhti 2023, 09:45
Keijona kirjoitti: 19 Huhti 2023, 09:37 Kuvitteliko joku oikeasti, että yksilön oikeuksien ja vapauden, terveen itsekkyyden jatkuvasta hehkuttamisesta seuraisi rauhaa ja harmoniaa, eikä riitoja ja tappelua?
Ei seuraa mitään hyvää. Päästämällä raivo irti se vaan kasvaa. Siis toimii päinvastoin, kuin kuvitteli.
Kyllä valintojensa motiivit tiedostamalla tietoisuuslisääntyy. Mutta jos kuvittelee että ne on vapaita, niin älyvapaus ja sekoilu, harhaisuus lisääntyy.
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Keijona kirjoitti: 19 Huhti 2023, 09:37 Kuvitteliko joku oikeasti, että yksilön oikeuksien ja vapauden, terveen itsekkyyden jatkuvasta hehkuttamisesta seuraisi rauhaa ja harmoniaa, eikä riitoja ja tappelua?

😉


Valitettavasti tuo kehitys ja itsekkyyden ikuinen kasvu, on johtanut siihen tilanteeseen, että enää ei olekkaan itselle mukaviasopivia vaihtoehtoja olemassa.
Tai kuvitteliko joku oikeasti, että pelokkuus ja hysteria vähenisi yhteiskunnassa, jos pelokkaampi ja hysteerisempi sukupuoli päästetään valtaan?
Same same but different
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3187
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

Tulee ihan mieleen vanha tapaus. Olisiko ollut joskus 1980-1982, muista enää tarkasti vuotta.

Olin tullut Tuusulan moottoritietä ja matkalla Hesaan. Siinä kohtaa missä rajoitus on vielä 80 mutta ei enää moottoritie vaan kaksikaistainen tie. Jossa siis saa ohittaa oikealta.

No, olin ollut ulkomailla ja todennut, että joustavuudessa ja muille tilan antamisessa ollaan aika takapajula, omista oikeuksista kiinnipitäminen sen sijaan osataan liiankin hyvin. Mutta olin ulkomaan reissuilta ottanut vaikutteita omaan ajotapaani.

No, ajoin siis kohti Hesaa oikealla kaistalla ja vasemmalla kaistalla oli toinen henkilöauto joka ajoi kohti Hesaa suurin piirtein samaa vauhtia nopeusrajoituksen mukaan, ajoimme siis rinnakkain. Vasenta kaistaa tuli sitten peräämme bussi jolla tuntui olevan kiire. Bussi vaihtoi minun perääni oikealle kaistalle ja puskuriin kiinni. No, minä sitten hidastin hiukan vauhtia ja vaihdoin vasemmalle kaistalle sen toisen auton perään. Bussi tietysti käytti tilannetta hyväkseen ja meni reipasta vauhtia oikeaa kaistaa ohitsemme ja minä vaihdoin takaisin oikella kaistalle.

Tähän asti kaikki hyvin. Mutta nyt se toinen auto tulikin eteeni oikealle kaistalle ja alkoi hidastaa vauhtia. Minä vaihdoin vasemmalle mutta eikös vaan kaveri kiihdyttänyt, tullut vasemmalle eteeni ja hidastanut vauhtia. No minä oikealle ja taas kiihdytti eteeni ja hidasti sitten vauhtia. Ja kun sanoin hidasti niin tarkoittaa 30-40 vauhtiin. Noin sitten tultiin siksakkia kaistoja vaihdellen aina Mäkelänkadun liikennevaloihin.

Mutta kaveri ilmeisesti suivaantui kun annoin sille bussille tilaa? Että aika pienestä se rattiraivo heräsi. Mutta johtuiko sitten mistä niin se on toinen juttu. Setämies näytti olevan ratissa.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4903
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Mä olen myös aiheuttanut rattiraivokohtauksia kun olen ohittanut oikealta moottoritiellä, sen jälkeen kun olen ensin ilmaissut haluni ajaa kovempaa vasenta kaistaa ja edessä mennyt puupää ei ole siihen reagoinut. Toi on joillekin hankala asia.

Kerran ohitin motarilla ihan vasemmalta yhden pyöräilevän liivijengiläisen. Se nyt ei varsinaisesti ollut raivoa sanan varsinaisessa merkityksessä vaan pikemminkin jotain maantiepassiivisagressioo, lähti seuraamaan, ajoi pari kertaa rinnalle ja ampui mua sormipyssyllä. Näytin toisella kerralla rauhanmerkkiä, se morjesti ja kiihdytti reippaasti ohi. Hidasti kuitenkin taas vauhtiaan hetken päästä, ohitin sen uudelleen miettien vähän et onkohan tää viisasta, mut ei reagoinut enää mitenkään.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Why »

AimoJortikka kirjoitti: 19 Huhti 2023, 10:22 No, olin ollut ulkomailla ja todennut, että joustavuudessa ja muille tilan antamisessa ollaan aika takapajula, omista oikeuksista kiinnipitäminen sen sijaan osataan liiankin hyvin. Mutta olin ulkomaan reissuilta ottanut vaikutteita omaan ajotapaani.
Suomi on niin harvaan asuttu maa ja liikenne vähäistä, että täällä junttityylilläkin vielä liikenteessäkin onnistuu. Ulkomailla ei mistään tulisi mitään jukolanjussi-tyylillä.
Avatar
Molli
Reactions:
Viestit: 1048
Liittynyt: 30 Marras 2022, 18:51

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Molli »

...kehittymättömästä ajattelusta ja tunnemaailmasta - jota ilmenee kaikissa yhteiskuntaluokissa. Erityisesti liikenteessä näkee "parempien yhteiskuntaluokkien" - vajaa-ajattelu, kun vasemmalla kaistalle pitää uuden karhealla ajoneuvolla siirtyi ja jäädä kiusallisesti etteen jarruttaan menoa.
Tämä on hyvin yleistä, kun ajalee liikenteessä yli 30 vuotiaalla autolla, jolla kykenisi radalla kepittää kaikki em ajelijat..
"..noin yleisesti.. ..säkällä mennään.."
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4761
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja MooM »

KultaKikkare kirjoitti: 19 Huhti 2023, 10:33 Mä olen myös aiheuttanut rattiraivokohtauksia kun olen ohittanut oikealta moottoritiellä, sen jälkeen kun olen ensin ilmaissut haluni ajaa kovempaa vasenta kaistaa ja edessä mennyt puupää ei ole siihen reagoinut. Toi on joillekin hankala asia.
Ihan varmasti on. Oikealta ohittaminen on paitsi kiellettyä, myös yllättävä veto, joka moottoritievauhdeissa voi aiheuttaa melkoisia seuraamuksia. Tietysti jos liikennettä on vähän, manööveri voi olla periaatteessa turvallinen, mutta tosiaan herättää paheksuntaa.

Myös vasemmalla matelu on typerää. Joskus ohituksessa se voi olla tarpeen, jos ei halua ylittää rajoituksia, mutta sen jälkeen pitäisi päästää takana olevat ohi, jos ne ovat puskuriin sillä aikaa kertyneet. Laitonta matelu ei sinänsä ole, jos on esim. ohittamassa vielä hitaampaa eikä vauhdit ole niin pieniä, että menee liikenneturvallisuuden vaarnatamiseksi sen takia.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Brainwashed
Reactions:
Viestit: 5988
Liittynyt: 29 Marras 2022, 23:28

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Brainwashed »

Pääkaupunkiseudulla olen törmännyt ilmiöön jossa kaikenkarvaisten firmojen pakut ajavat roimasti ylinopeutta ja kaistasiksakkia, ihan konkreettisia vaaratilanteita aiheuttaen. Ajan kehäteillä itse yleensä pientä ylinopeutta vasemmalla kaistalla, ja usein on tullut eteen tilanne jossa paku on tullut huomattavasti reilumpaa ylinopeutta puskuriin kiinni, odottaen että annan tilaa, ja joskus annaan, toisinaan en. Kerran tuli kehä kolmosella paku perään niin haipakkaa tahtia, että päätin olla antamatta, eikä oikealtakaan päässyt ohi, ja edessä oli myös tiuha letka, joten sivulle ajo olisi ollut takana ajavallekin täysin hyödytöntä, jolloin takana ollut ajoi noin metrin päähän puskurista valoja väläytellen, jolle annoin piut paut. Tätä jatkui muutaman kilometrin ajan, kunnes tuli ajorampin kaista, jolloin se takana oleva sitä hyödyntäen kiihdytti ohitseni ja sitä kautta tullen lopulta edelleni alkaen hidastamaan oikein kunnolla jarruvaloja väläytellen. Vaihdoin sitten oikealle jolloin tulivat rinnalle ja joku karvaranne pelkääjän paikalta avoimesta ikkunastaa nyrkkiä heiluttelemaan. Morjestin ystävällisesti takaisin, jolloin huomasin että yritti sylkiä autoani kohti...

8-)
”Brainwashed on tyyppi joka latelee omakohtaista törkyy muitten päähän väheksyttävästi, - samalla mainostaen omaa figuuriaan.”

- anonymous admirer
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Keijona »

"Ajo tapaamme eurooppalaistuu ja kansainvälistyy.
Same same but different
AimoJortikka
Reactions:
Viestit: 3187
Liittynyt: 11 Joulu 2022, 13:14

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja AimoJortikka »

MooM kirjoitti: 19 Huhti 2023, 11:15Ihan varmasti on. Oikealta ohittaminen on paitsi kiellettyä, myös yllättävä veto, joka moottoritievauhdeissa voi aiheuttaa melkoisia seuraamuksia. Tietysti jos liikennettä on vähän, manööveri voi olla periaatteessa turvallinen, mutta tosiaan herättää paheksuntaa.
Moottoritiellä joo. Mutta tuo minun tilanteeni ei ollut enää moottoritiellä vaan sillä kaksiajokaistaisella tieosuudella, jolla samoin kuin kehäteilläkin on kaksi kaistaa ja ohittaminen oikealta on sallittua.
Avatar
MooM
Reactions:
Viestit: 4761
Liittynyt: 30 Marras 2022, 08:29

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja MooM »

AimoJortikka kirjoitti: 19 Huhti 2023, 11:52
MooM kirjoitti: 19 Huhti 2023, 11:15Ihan varmasti on. Oikealta ohittaminen on paitsi kiellettyä, myös yllättävä veto, joka moottoritievauhdeissa voi aiheuttaa melkoisia seuraamuksia. Tietysti jos liikennettä on vähän, manööveri voi olla periaatteessa turvallinen, mutta tosiaan herättää paheksuntaa.
Moottoritiellä joo. Mutta tuo minun tilanteeni ei ollut enää moottoritiellä vaan sillä kaksiajokaistaisella tieosuudella, jolla samoin kuin kehäteilläkin on kaksi kaistaa ja ohittaminen oikealta on sallittua.
Joo, huomasin. Jotkut tosin saattavat luulla, että sekin on kiellettyä, ja se ehkä selittää tuon reaktion, jota kuvasit.

Muuten vastasin Kikkareelle. Moottoritievahdissa erityisesti pitäisi pyrkiä ajamaan oletettavasti. Kaikki eivät ole kovin hyviä seuraamaan muuta liikennettä, erilaisista syistä, ja yllättävät tempaukset synnyttävät vaaratilanteita.
While I had personally never felt the lack of a penis, I did admit that it was a handy thing to have along on a picnic…
D. Gabaldon
Vastaa Viestiin