Mistä rattiraivo johtuu?

Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2782
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Herttaisia ehdotuksia.

Itse stressaannun ajaessa, koska aistini toimivat oikein enintään juoksunopeuksissa, kuten teillä kaikilla muillakin.
Lisäksi joka suunnasta tulee urpoja raskasmetallisissa ylinopeustappokoneissa valmiina viemään nirrin kaikilta muilta. Osa sai jopa tukiopetusta, mutta silti saavat ajaa moisilla monstereilla.

Kun pinna on tuollaisten faktojen vuoksi kireällä, ei paljoa kestä lisästressiä sellaisilta, jotka eivät ihan osaa lukea tai noudattaa nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä.
Can I pet that dog?
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2782
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Olisi kiva elää sellaisessa maailmassa, jossa apinat eivät saisi ajaa itse, vaan sen suorittaisi kone.
Siirtymäaikana sopisi hyvin sellainen lennonjohtotyyppinen ratkaisu, jossa joku vahtii 10-15km kaikkea ympäristöä kaikille autoilijoille, jotta ei pääse urpot yllättämään. Tuolla olisi myös työllistävä vaikutus, koska suurella autokannalla tarvittaisiin monta tieliikennevalvojaa valvomoon ja pitämään aktiivisesti yhteyttä jokaiseen autoilijaan.
Can I pet that dog?
Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Why »

Minimus Yahves kirjoitti: 20 Huhti 2023, 14:46 Lisäksi joka suunnasta tulee urpoja raskasmetallisissa ylinopeustappokoneissa valmiina viemään nirrin kaikilta muilta. Osa sai jopa tukiopetusta, mutta silti saavat ajaa moisilla monstereilla.
Pitäisi lakisääteisesti jokaisen urpon auton katolle asentaa vilkkuvalo, sekä maalata niiden autot hälytysvärein. Myös niiden autoihin täytyisi laittaa sellaiset lähettimet, että niiden lähettämä piipitys kuuluisi aina muiden lähellä olevien autojen radioista varoituksena, että nyt on urpo lähettyvillä. Sitä voitaisiin kutsua vaikka urpovaroitukseksi.

Urpoiksi luokiteltaisiin kaikki, jotka ovat toistuvasti koheltaneet liikenteessä humalassa, ylinopeuksin jne.
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4896
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

Minimus Yahves kirjoitti: 20 Huhti 2023, 14:46 Itse stressaannun ajaessa, koska aistini toimivat oikein enintään juoksunopeuksissa, kuten teillä kaikilla muillakin.
Veikkaan että johtuu ihan vaan kokemuksen puutteesta.
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2782
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

KultaKikkare kirjoitti: 20 Huhti 2023, 22:00
Minimus Yahves kirjoitti: 20 Huhti 2023, 14:46 Itse stressaannun ajaessa, koska aistini toimivat oikein enintään juoksunopeuksissa, kuten teillä kaikilla muillakin.
Veikkaan että johtuu ihan vaan kokemuksen puutteesta.
Ei tietenkään. Mitä enemmän ajaa, sen enemmän se vituttaa.
Can I pet that dog?
Susa
Reactions:
Viestit: 7626
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Olen aina tykännyt ajaa autolla, kunhan se ei ole pakko, eikä ole paljon liikennettä ja kun voi ajaa omaa nopeutta muita häiritsemättä ilman kiirettä.
Nuorempana tuli ajettua kauemmas ja nopeampaa, nykyään niin matka kuin nopeuskin alkavat rajoittua ikään numerona.
Avatar
Raspu
Käyttäjätunnus suljettu
Reactions:
Viestit: 7666
Liittynyt: 23 Maalis 2023, 13:22

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Raspu »

8-9 tuntia ajoa on mulle ihan normipäivä.
Noita tulee olosuhteiden pakosta tehtyä, enkä mä siitä väsy.
Joskus kuitenkin on kiva, että muija ajaa ja ite voi vain katsella maisemia.

Ennen ajoin rauhallisemmin. Sitten pidin 20pv paaston ja ajaminen muuttui jotenkin sähäkämmäksi. Tuntuu että reaktiot olisi parantuneet tai että karstat hermoradoista kadonneet.

Myös moottoripyörällä ajelen yleensä noin 20kmh muuta liikennevirtaa nopeammin.
Why
Reactions:
Viestit: 599
Liittynyt: 11 Tammi 2023, 22:05

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Why »

Miten suhtaudutte äänimerkin käyttöön liikenteessä, siis millaisissa tilanteissa tööttäätte? Teettekö sitä vaan ääritilanteessa, vaiko myös "opetus"tarkoituksessa?
Jos joku lykkää vasemmalta eteen, niin silloin olisi hyvä mielestäni jotenkin muistuttaa, että mulla etuajo-oikeus. Kun tietäisi sen, millä asenteella yritetään etuilla..kaikki ei vaan huomaa ajojärjestystä ym.. Joku voi kokeilla, että päästääkö jos pusken eteen ym..
Susa
Reactions:
Viestit: 7626
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Why kirjoitti: 21 Huhti 2023, 19:53 Jos joku lykkää vasemmalta eteen, niin silloin olisi hyvä mielestäni jotenkin muistuttaa, että mulla etuajo-oikeus.
Ihan turhaa touhua, kyllä hän sen jo tiesi. Ja jos siinä oli tilaa mihin puikata, niin mitä sitten?
Joskus pitäisi joustaa myös niistä "omista oikeuksista", ihan vain liikenteen sujuvoittamiseksi.
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2782
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Why kirjoitti: 21 Huhti 2023, 19:53 Miten suhtaudutte äänimerkin käyttöön liikenteessä, siis millaisissa tilanteissa tööttäätte? Teettekö sitä vaan ääritilanteessa, vaiko myös "opetus"tarkoituksessa?
Jos joku lykkää vasemmalta eteen, niin silloin olisi hyvä mielestäni jotenkin muistuttaa, että mulla etuajo-oikeus. Kun tietäisi sen, millä asenteella yritetään etuilla..kaikki ei vaan huomaa ajojärjestystä ym.. Joku voi kokeilla, että päästääkö jos pusken eteen ym..
Minulla on neljän tunnin ajossa töötti pohjassa ehkä tunnin. Yleensä ihan vain tööttäämisen ilosta. Autoilun ainoa ei haiseva asia.
Can I pet that dog?
Susa
Reactions:
Viestit: 7626
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Minimus Yahves kirjoitti: 21 Huhti 2023, 20:09 Autoilun ainoa ei haiseva asia.
Unohdit valojen vilkuttelun edellä ajavalle. :roll:
Avatar
Minimus Yahves
Reactions:
Viestit: 2782
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 18:46
Paikkakunta: Tellus

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Minimus Yahves »

Susa kirjoitti: 21 Huhti 2023, 20:11
Minimus Yahves kirjoitti: 21 Huhti 2023, 20:09 Autoilun ainoa ei haiseva asia.
Unohdit valojen vilkuttelun edellä ajavalle. :roll:
Valot ei viihdytä mua, ja ahdistaa vain harvaa, joten ei jatkoon. No ehkä pimeällä.
Can I pet that dog?
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2392
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Aiemmin, kun vakionopeustoiminto oli autoissa harvinainen, huomasin motarilla, että kun lähestyin ohitettavaa pienellä nopeuserolla, niin viimeistään siinä rinnalla ohitettava lisäsi omaa nopeuttaan ja piti polkaista oman auton kaasua kunnolla, että pääsi sujuvasti ohi. Ja sitten takaisin vakionopeudelle. Lienee luontainen ohitettavan refleksi yleensä, eikä kiusantekoa.

Joskus myös olen huomannut, että ajettavan kulkupelini merkillä on joihinkin vaikutusta. Opelilla ja subarulla sai maanteillä ajaa huomaamatta, mutta audini on jotenkin kai ärsyttävä, josta on pakko päästä ohi paikoissa, joissa vain jotenkin ohi mahtuu.
Susa
Reactions:
Viestit: 7626
Liittynyt: 17 Tammi 2023, 15:19

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Susa »

Tauko kirjoitti: 21 Huhti 2023, 21:07 Aiemmin, kun vakionopeustoiminto oli autoissa harvinainen, huomasin motarilla, että kun lähestyin ohitettavaa pienellä nopeuserolla, niin viimeistään siinä rinnalla ohitettava lisäsi omaa nopeuttaan ja piti polkaista oman auton kaasua kunnolla, että pääsi sujuvasti ohi. Ja sitten takaisin vakionopeudelle. Lienee luontainen ohitettavan refleksi yleensä, eikä kiusantekoa.
Minä taas luulen että kyseessä on oma havannointivirhe. Kun saavut edellä ajavan peesiin, nopeutesi nousee pienentyneen ilmanvastuksen vuoksi (ne alkuajan vakkarit eivät olleet kovin tarkkoja), ja kun lähdet ohittamaan ilmanvastus nousee ja samalla laskee nopeutesi. Tuntuu kuin ohitettava lisäisi vauhtiaan, vaikka ei niin teekään.
Väärä reaktio huomaamattomaan ilmiöön = rattiraivo ja kaasu pohjaan. :twisted:
Avatar
Tauko
Reactions:
Viestit: 2392
Liittynyt: 06 Joulu 2022, 01:20

Re: Mistä rattiraivo johtuu?

Viesti Kirjoittaja Tauko »

Susa kirjoitti: 21 Huhti 2023, 21:14
Tauko kirjoitti: 21 Huhti 2023, 21:07 Aiemmin, kun vakionopeustoiminto oli autoissa harvinainen, huomasin motarilla, että kun lähestyin ohitettavaa pienellä nopeuserolla, niin viimeistään siinä rinnalla ohitettava lisäsi omaa nopeuttaan ja piti polkaista oman auton kaasua kunnolla, että pääsi sujuvasti ohi. Ja sitten takaisin vakionopeudelle. Lienee luontainen ohitettavan refleksi yleensä, eikä kiusantekoa.
Minä taas luulen että kyseessä on oma havannointivirhe. Kun saavut edellä ajavan peesiin, nopeutesi nousee pienentyneen ilmanvastuksen vuoksi (ne alkuajan vakkarit eivät olleet kovin tarkkoja), ja kun lähdet ohittamaan ilmanvastus nousee ja samalla laskee nopeutesi. Tuntuu kuin ohitettava lisäisi vauhtiaan, vaikka ei niin teekään.
Väärä reaktio huomaamattomaan ilmiöön = rattiraivo ja kaasu pohjaan. :twisted:
En ihan osta tuota selitystä syyksi. Saman ilmiön huomasin omassa ajossani, kun ajoin autolla, jossa ei ollut vakkaria ja minua ohitti vakkarilla ajava. Peiileistä huomasin ohitttajan tulevan ja sitten ihmettelin, kun ei menekään ohi. Nopeusmittarini näytti, että olin nostanut omaa nopeuttani.
Vastaa Viestiin