Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

SHT
Reactions:
Viestit: 650
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

Viesti Kirjoittaja SHT »

Luin kiinnostavaa ketjua rattiraivosta. Kun vielä ajoin autoa 2000-luvun alussa Tuusulan moottoritiellä ja Kehä ykkösellä, minä ärsyynnyin todella, jos näin jarruvalojen välähtävän. Ajoin yleensä pimeän aikaan, joten jarrkuvalot erottuivat selvästi.
Kun ihminen suuttuu oikein kovasti, sanotaan, että hän näkee punaista. Eli hänen adrenaliinitasonsa nousee. Kun ihmiset ja heidän edeltäjänsä metsästivät ja näkivät veren vuotavan haavoittuneesta saaliista, oli adrenaliinitason nousemisesta ennen saaliin kaatamista hyötyä, sillä se auttoi lopullisessa iskussa.
Eli ajajat, jotka moottoritiellä ajavat siksakkia, ovat alitajuisesti savannilla, jossa haavoittuneita eläimiä (oranssi suuntavilkku ja punainen jarruvalo) on oikealla ja vasemmalla.
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Eikös tästä juuri joku avannut keskustelun?
Same same but different
SHT
Reactions:
Viestit: 650
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

Viesti Kirjoittaja SHT »

Keijona kirjoitti: 24 Huhti 2023, 11:09 Eikös tästä juuri joku avannut keskustelun?
Näin teki, täällä on pitkä ketju rattiraivosta. Tein uuden ketjun, koska näkökulmani aiheeseen on biologinen. Jos ylläpito katsoo viestini siirtämisen toiseen ketjuun se sopii minulla. Rattiraivoketjussa kuvailtiin tilannetta, jossa moottoritiellä oikean- ja vasemmanpuoleisen kaistan ajajat ohittelevat toisiaan siksakkia (muistaakseni tämän kirjoitti Kultakikkare)
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

Viesti Kirjoittaja Keijona »

SHT kirjoitti: 24 Huhti 2023, 11:15
Keijona kirjoitti: 24 Huhti 2023, 11:09 Eikös tästä juuri joku avannut keskustelun?
Näin teki, täällä on pitkä ketju rattiraivosta. Tein uuden ketjun, koska näkökulmani aiheeseen on biologinen. Jos ylläpito katsoo viestini siirtämisen toiseen ketjuun se sopii minulla. Rattiraivoketjussa kuvailtiin tilannetta, jossa moottoritiellä oikean- ja vasemmanpuoleisen kaistan ajajat ohittelevat toisiaan siksakkia (muistaakseni tämän kirjoitti Kultakikkare)
Jaa, ei pidä kuitenkaan unohtaa sitä todellisuutta että keskustelu on jotain yhteistä, eikä kenenkään omaa. Saahan sen oman näkökulmansa kertoa muidenkin keskustelussa. Se on sitten eri juttu jos keskustelun tai blogin alkaa poistelemaan, silloinhan perusteet vaihtoehtoiselle keskustelulle on olemassa.

Mutta kyllähän internetistä merkeille ja avautumisille tilaa on, ettei tämä nyt mikään iso asia ole.
Same same but different
Avatar
Keijona
Reactions:
Viestit: 9545
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 12:39

Re: Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

Viesti Kirjoittaja Keijona »

Mutta aiheesta sen verran, että kyllähän punainen tunnetusti on tunteen ja kiihottumisen, raivon ja veren, hälytyksen ja vaaran väri. Jonka voima ja vaikutus nyt on nähdään härkätaistelussa tai hiusvärien ja huulipunan suosiossa.
Same same but different
Avatar
KultaKikkare
Reactions:
Viestit: 4871
Liittynyt: 28 Marras 2022, 22:30

Re: Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

Viesti Kirjoittaja KultaKikkare »

SHT kirjoitti: 24 Huhti 2023, 11:15
Keijona kirjoitti: 24 Huhti 2023, 11:09 Eikös tästä juuri joku avannut keskustelun?
Näin teki, täällä on pitkä ketju rattiraivosta. Tein uuden ketjun, koska näkökulmani aiheeseen on biologinen. Jos ylläpito katsoo viestini siirtämisen toiseen ketjuun se sopii minulla. Rattiraivoketjussa kuvailtiin tilannetta, jossa moottoritiellä oikean- ja vasemmanpuoleisen kaistan ajajat ohittelevat toisiaan siksakkia (muistaakseni tämän kirjoitti Kultakikkare)
Viittaatko nyt siihen kun ajoin Helsingistä Tampereelle vakkari päällä ja ohitin saman auton 5krt? Siinä ei tapahtunut oikealta ohituksia, itse ajoin vakionopeudensäätimellä tasavauhtia koko matkan ja toinen auto välillä ohitti sitten taas hidasti nopeutta jolloin ohitin sen sitten taas jonkin ajan kuluttua nosti nopeutta ja ohitti mut. Tämä luuppi pyöri melkein koko matkan. Ei se nyt ihan siksakkia ollut ohitusten välillä oli kuitenkin aikaa yli 15minuuttia, mutta kuitenkin.

En kyllä painanut jarrua kertaakaan, ei se varmaankaan jarruvaloista sen kohdalla johtunut. Toi haavoittuneet eläimet savannilla teoria oli kyllä hauska ja erilainen. :)
Jos tuntuu ettei jaksa niin koittakaa vaan jaksaa.
SHT
Reactions:
Viestit: 650
Liittynyt: 29 Marras 2022, 21:05

Re: Nähdä punaista, rattiraivo ja saalistus

Viesti Kirjoittaja SHT »

KultaKikkare kirjoitti: 24 Huhti 2023, 12:24
SHT kirjoitti: 24 Huhti 2023, 11:15
Keijona kirjoitti: 24 Huhti 2023, 11:09 Eikös tästä juuri joku avannut keskustelun?
Näin teki, täällä on pitkä ketju rattiraivosta. Tein uuden ketjun, koska näkökulmani aiheeseen on biologinen. Jos ylläpito katsoo viestini siirtämisen toiseen ketjuun se sopii minulla. Rattiraivoketjussa kuvailtiin tilannetta, jossa moottoritiellä oikean- ja vasemmanpuoleisen kaistan ajajat ohittelevat toisiaan siksakkia (muistaakseni tämän kirjoitti Kultakikkare)
Viittaatko nyt siihen kun ajoin Helsingistä Tampereelle vakkari päällä ja ohitin saman auton 5krt? Siinä ei tapahtunut oikealta ohituksia, itse ajoin vakionopeudensäätimellä tasavauhtia koko matkan ja toinen auto välillä ohitti sitten taas hidasti nopeutta jolloin ohitin sen sitten taas jonkin ajan kuluttua nosti nopeutta ja ohitti mut. Tämä luuppi pyöri melkein koko matkan. Ei se nyt ihan siksakkia ollut ohitusten välillä oli kuitenkin aikaa yli 15minuuttia, mutta kuitenkin.

En kyllä painanut jarrua kertaakaan, ei se varmaankaan jarruvaloista sen kohdalla johtunut. Toi haavoittuneet eläimet savannilla teoria oli kyllä hauska ja erilainen. :)
Keksin teoriani vasta jonkin aikaa sen jälkeen, kun olin lukenut siksakin rattiraivoketjussa ja en löytänyt sitä enää uudestaan.
Vastaa Viestiin